Perhepäivähoitajan arkea!
Maanantaina ja tiistaina on hoitolapsi haettu 30-45min myöhässä. Kuinkahan käy tänään?
Varaudunko tunnin myöhästymiseen?
Jouluvalmistelut täytyy tehdä hoitoajanpuitteissa, perhana!
Vaikka vanhemmille sanoo tuosta niin ei mitään vaikutusta. Koska olen kunnallinen pph niin eivät joudu maksamaan mitään korvausta.
Ei mitään järkeä, kyllä minäkin töiden loputtua riennän jouluvalmisteluiden kimppuun!
Kommentit (73)
Teetkö itse työtä palkatta? Ja varaudutko joka päivä tunnin ylimääräiseen työhön?
Mieti nyt vähän!
En ole ap.
ja myöhästyn siitä (ja 3 seuraavastakin)niin ei se ihan pikkujuttu ole. Voi minullakin olla sovittuja menoja työajan jälkeen! ap
Näihin aikoihin selitys on aina, että kaupassa oli niin kamala jono. Tai ruuhkaa. Nuo vaan pitää ottaa huomioon ja varata sinne kauppaan/liikenteeseen enemmän aikaa. Tai sitten muuttaa hoitoaikaa. ap
Olen myös pph, yksityinen. Minulla myös ollut ongelmia myöhästelevien vanhempien kans. Suoraan silmästä silmään sanominen on auttanut; asiallisen topakka sanominen on onneksi näihin vanhempiin tehonnut. Päiväni on pidempi (max.10h) kuin kellään normaalia työaikaa nauttivilla. Poikkeustapaukset on eri asia, mutta mikään ei sido minua jatkamaan töitäni omalla ajallani, niin se vaan menee :)
Työaikalaki kun astuu voimaan niin katotaan mitä täällä keskustellaan.
Itse varmasti kitisee töissään ties mistä. Ei varmasti tee ilmaista työtä tuntia päivässä mielellään. Ja jos tekee, on tyhmä!
Itse olin yksityinen pph enkä olisi edes kunnalliseksi suostunut. Ilmoitin heti alussa vanhemmille, että lapset tuodaan ja haetaan ajallaan. Ja jos aika ylittyy, perin asiaankuuluvan korvauksen. Ja näin myös tein. Joskus sovittiin ennalta joistain viivästymisistä ja toki joustin jos vastaavasti olivat hakeneet aiemmin.
Jotkut vanhemmat vaan on niin tyhmiä kuin tuo 2 että heille pitää vääntää rautalangasta.
Sehän on tosi epäkohteliasta; yleensä aina joku joutuu odottelemaan sitä myöhästelijää. Itse en myöhästele ja odotan samaa muilta. Kaikilla on menot, ne vaan pitää osata organisoida. Ap, ota yhteyttä valvojaan, ei tarvitse vaan odotella. Pidä puolesi, täällä purputus ei auta ..
hoitoaikasopimuksia paremmin jos vanhemmat joutuisi maksamaan hoitajalle käteen sen ylityökorvayksen.
Olettekos miettineen sitä?
Ensin haetaan lapsi ajoissa hoidosta ja mennään kauppaan sen lapsen kanssa! Tietenkin!
En ole ap.
Näihin aikoihin selitys on aina, että kaupassa oli niin kamala jono. Tai ruuhkaa. Nuo vaan pitää ottaa huomioon ja varata sinne kauppaan/liikenteeseen enemmän aikaa. Tai sitten muuttaa hoitoaikaa. ap
ennekuin hakevat lapsensa hoidosta? Kyllä minä menen suoraan töistä hakemaan lapset ja jos tarvetta käydä kaupassa niin sinne mennään lasten kanssa.
varahoitoon päiväkotiin. kun ei kerran voi tulla ajoissa vaikka on luvattu, viedään lapsi muualle (jos on täsmällinen meno).
Lopultakin pääsivät työaikalain piiriin ja työpäivät saavat olla max 8 tuntia.
Luultavasti saavat luvan ylittää tuon 8 tuntia ja pitävät kokonaisia päiviä ylityövapaata. Lapset menevät säännöllisesti varahoitoon, jeee!
etteivät myöhästelijät KÄSITÄ että se "olen vain 15min myöhässä kun kaupassa oli jonoa" ei ole mikään syy hakea lapsi myöhässä. Hoitajalla saattaa olla omia menoja/suunnitelmia, ja se vartin myöhästyminen sekoittaa koko pakan.
Esim. hoitaja ajattelee että voi pikaiseen käydä kaupassa maitoa ja leipää hakemassa ennen kun vie oman koululaisensa kiekkotreeneihin, treenien aikana ajelisi hautausmaalle viemään jouluksi kynttilät
--> vartti myöhässä, ei ehdi kauppaan vaan pitää mennä suoraan treeneihin ja sieltä kauppaan treenien aikana =jää turhaa luppoaikaa treenien aikana kun kaupassa ei kauaa mene, mutta hautausmaalle ei enää ehdi jne.
Kannattaa muistaa että kaikkien aika on ihan yhtä arvokasta...! Ja minusta esim. pph:lla olisi oikeus vaatia hyvitystä jos lapset myöhässä, esim. kampaamosta, hierojalta, ystävän kanssa kahvittelusta voi myöhästyä pahasti/jäädä kokonaan väliin kun hoitolapsia haetaan myöhässä.
On hyvä muistaa, ettei pph:lla tai kenelläkään muullakaan, ole mitään velvollisuuksia sopia omia menojaan sen mukaan että joku ehkä myöhästyy lapsensa hakemisessa. Työaika on klo se-ja-se ja kun kello tulee esim. klo 17.00. niin silloin hoitolasten pitäisi olla pois asunnosta jos niin on sovittu. ja toki joustoa pitää olla molempiin suuntiin jos niin SOVITAAN ETUKÄTEEN. Esim. lapsen hakeminen etujassa tai vähän myöhässä SOVITUSTI, mikä ei tarkoita aamulla pikaista huikkaista "haemme Tiinaan tänään vähän myöhässä" vaan esim. paria päivää tai viikkoa aiemmin sopimista.
kyllähän sielläkin joskus vanhemmat myöhästelee.
Harvemmin kuitenkin kuin perhepäivähoidossa.
Miksi se pph mielletään aina "auki" olevaksi vaikka tekee töitä kotona?
Päiväkoti sulkeutuu tiettyyn aikaan ja ihan samoin menee siellä perhepäivähoitajalla.
Kunniottakaa lastenne hoitajia myös näin joulun alla.
jokainen voi tehdä sitä työtä, mikä miellyttää. Jos sinua ei työaikasi ym. miellytä, vaihda alaa.
Minäkin olen ollut pph ja myöhästeleviä vanhempia oli, mutta mitäs se haittasi! Lapset tuodaan pph-lle siksi, että siellä on enemmän joustoa kuin päiväkodissa. Minä ainakin joustin mielelläni ja oli mukavaa, että pystyin suomaan vanhemmille hieman hengähdystaukoa lapsista myös sen kauppareissun ajaksi. Älkää ihmiset nipottako aina pienistä asioista, suurempiakin murheita tässä maailmassa on.
Ei vaineskaan! Onneksi et enää ole pph!
t. toinen pph
lapsi on pph:lla hoidossa.
Tää oli provo joka perustui omiin havaintoihin.
Mukavaa joulua jokaiselle perhepäivähoitajalle :)
Teette mahtavaa työtä ja kiitin siitä tänään myös maailman parasta perhepäivähoitajaa. ap
Että sulla on omia menoja ja toimitettavia asioita ja et tietenkään palkatta hoida.
Jos tuosta suuttuvat, menkööt itseensä.
Teillä on muutenkin kohtuuttoman pitkät työpäivät ja monta pientä mukulaa siinä ympärillä (neljäkö vai viisi voi olla, lasten iästä riippuen?).