Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis kuka on opettanut meidät naiset tähän joulun "kiireisiin"?!

Vierailija
21.12.2010 |

Sanooko kukaan mies, että huh huh kun on niin paljon hommaa jouluna? Ei varmasti. Miksi naisten pitää kasata itselleen joulun alla kaiken maailman komeroiden ja ullakoiden siivoukset? Ihme kotkotusta, jota en ymmärrä.

Siis totta kai valitsen itsekin putipuhtaan kodin, mutta miksi stressata, jos tietää, että tulee vain kauhean kiire ja hermoilu näistä "pakollisista" joulun töistä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan opettanut. Ei stressiä. Ne vähät lahjat on ostettu, ruuat teen osaksi torstaina ja loput perjantaina eikä niitäkään ole paljoa, koska ostan osan valmiina. Mitään joulusiivouksia en tee, imuroin ja luuttuan lattiat perjantaina.

Siinä se, joulu ilman stressiä.

Vierailija
2/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä koe siihen tarvetta vieläkään

Normaali viikkosiivous riittää ja muutenkin rennolla otteella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hidas oppimaan. Ei stressistä tietoakaan. Mies on siivonnut yhtä paljon kuin minä ja osti melkein kaikki ruoatkin, vaikka olen kotiäiti. Minä kyllä hankin lahjat.

Vierailija
4/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo kesästä alkaen yksi kerrallaan. Nyt on tavarat järjestyksessä ja syksyn mittaan viety monta kassillista turhaa tavaraa ja vaatetta kirppiksille, kaikessa rauhassa.

Siivoilin myös seiniä, ovia, yms. tässä syksyn mittaan jo.

Nyt jouluna sitten riittää pelkkä normaali viikkosiivous, kun järjestelyt on tehty ja järjestystä ylläpidetty.

Ja itseni olen aina päästänyt vähällä siinä, että koska en tykkää erityisemmin ruoanlaitosta enkä leipomisesta, ostan kaiken valmiina kaupasta.

Ja hyvin on joulutunnelmaa riittänyt :)

Vierailija
5/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppinut. Miksi pitäisikään? Omia valintoja jokaisella.

Vierailija
6/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ihmetelly tätä kovasti. Itse en jaksa ressata sitten tipan tippaa. Joulu tulee kyllä, enkä vietä sitä kaapeissa ja komeroissa. Ihana joulu pikkusen normaalia siistimmässä kodissa. Odotan!

Vierailija
7/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli älytön nurkkien puunaaja ja siivousrätin kanssa huhkija. En halua toistaa samaa kaavaa, vaan jättää turhat hermoilut ja viettää lasten kanssa stressitöntä aikaa!

Vierailija
8/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti miksi olet aina jouluna pahalla tuulella. KUusi on, lahjat on, sotkua on, mutta saadaan järkättyä pois perjantaina, ruuat kaupasta, potut hellalle ja a-vot.

Siivoa toki kaapitkin, jos aiot viettää joulun kaapissa.

Tärkeintä on hyvä fiilis kaikilla, ei hammasharjalla jynssätyt oven pielet.

Surullista viettää tälläistä protestanttisen etiikan riemujuhlaa...

Vierailija
9/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ole sen enempää hommaa joulun takia kuin muulloinkaan (juhlina,) toki syödään paremmin, mutta eipä tuo jouluruuanlaitto mitään ihmeitä vaadi. Lahjat ostan pikkuhiljaa ja kodin (kaappeja myöten) pidän siistinä ihan ymäri vuoden. Eli ihan itse ihmiset (=naiset?) itselleen sen kiireen luo.

Vierailija
10/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli älytön nurkkien puunaaja ja siivousrätin kanssa huhkija. En halua toistaa samaa kaavaa, vaan jättää turhat hermoilut ja viettää lasten kanssa stressitöntä aikaa!

Oli kuin perseeseen ammuttu karhu 3-4 päivää ennen aattoa ja aatostakin puoleen päivään. Itse en halua samanlaista tunnelmaa lapsilleni. Sen takia yritänkin päästää itseni vähän vähemmällä. Kun lapset synty niin sitä vaan jotenkin tajusi, ettei lapsiperheessä asiat suju niin mutkattomasti ja nopasti kuin ennen lapsia...

T:ap

Vierailija
11/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hiukan ressiä pukkaa.

Jos koko muu sakki odottaa valmista ja kaikki lahjojen hankinta jää yhdelle ihmiselle, kyllä voi kiire tulla vaikka ei siivoaisikaan joka nurkkaa.

Laskin että olen noin. 100 lahjaa miettinyt ja hommannut. Aika urakka ja hiukan ressaakin , kun ei rahatilanne ole ihan paras mahdollinen.

Oma tyhmyys varmaan joo mutta enpä haukkujakaan jaksa kuunnella.

Vierailija
12/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle meinaa tulla stressi ennen joulua, vaikken koskaan siivoakaan komeroita :) Se tulee kaiken "pakollisen" ehtimisestä, eli tiettyjen ruokien tekemisestä ja ennen kaikkea lahjojen hankinnoista. Olen kuitenkin opetellut antamaan ainakin osan joulusiivouksesta siivoojalle ja koitan opetella järkevää lahjojenostoa, sekä ruokapolitiikkaa. Oppia ikä kaikki, mutta minusta on myös käsittämätöntä sellainen itsensä uuvuksiin uurastaminen ja nuo vanhan kansan älyttömät puunaustavat.

Joulu tulee ilman stressiäkin, ja yleensä parempi sellainen.

Vierailija
13/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo lahjahomma.

Niin meilläkin hankin minä lähes kaikki lahjat, samoin oli kotona äidin harteilla tuo. Tottahan se vie kauheasti aikaa ja energiaa miettiä kaikille lahjat ja hankkia ne.

Vierailija
14/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin kuitenkin että yritti opettaa, mä kun en millään oppinut. Minunkin äitini on niitä joissa joulu saa aikaan hirveän stressin. Joka nurkkaa käydään läpi hammasharjan kanssa, ullakoita myöten. No ei ihan mutta melkein. Ruoat tekee itse, sukulaisille kantaa joululimppua ja kuivakakkua viikkoa aikaisemmin.

Jouluna äiti onkin sitten väsynyt, joka vain rähjää kaikille ja saa lähes itkupotkuraivareita. Joulumielestä ei tietoakaan.

Minä puolestani teen täysin päinvastoin. Siivoukseksi riittää normaali viikkosiivous. Ruoka tulee kaupasta, vain kinkun paistan ja graavilohen suolaan itse. Joinakin jouluina saatan kokeilla tehdä jotain itse, esim. viime jouluina lanttulaatikkoa. No reisille meni sekin, onneksi olin varalta ostanut kaupasta valmislaatikoita.

Vierailija
15/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoa ensimmäisenä. Ja seuraavana vanhempiin, lähinnä siihen äitiin.

Vierailija
16/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei haittaa, vaikken jokaista riepua saisikaan pestyksi, kuivaksi ja viikatuksi jouluun mennessä. Osa saa rauhassa jäädä pyykkikaappiin odottamaan parempaa aikaa.

Jos pipareita ei millään ehdi leipoa ennen joulua, niin siinä on loistava puuha välipäiville! -jos se enää jaksaa edes kiinnostaa... Ulkoilemaankin voi lähteä...

Kuka jaksaa mättää sataa sorttia sapuskaa yhden illan aikana? Jonkun herkun valmistamisen voi jättää vaikkapa uudenvuoden pöytään.

Kun antaa mielessään itselleen vapautuksen jostain asiasta, niin sydän kevenee aina yhden kivikuorman verran ja jouluvalmisteluja jatkaa taas kevyellä mielellä!

Vierailija
17/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus siivotaan paremmin joskus ei. Ruuanlaitosta nautin, samoin syömisestä, joten siksi tykkään kokkailla.

Kotona äiti oli joulun alla aina ihan raivona ja marttyyrina meni nukkumaan aattona klo 22. Mä olen päättänyt, että en sorru moiseen. Mitä sitten, jos kaikkea ei ehdi? Ollaan vähemmällä. Haluan, että lapsetkin nauttii myös joulun odotuksesta ja valmistelusta. Meillä on aatonaattona aina jo kaikki reilassa silleen, että voidaan tehdä hautakierrokset ja käydä muutamilla sukulaisilla tonttukierroksella ihan hyvillä mielin.

Vierailija
18/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauniita kuvia kauniista kodeista, mahtavia ruokakuvia... ja kaikki mainokset... kait ne jotenkin vaikuttaa mielikuviin siitä millainen joulun pitäis olla.

ainoa vaan, että siihen tarttis siivoojat ja kokit jne, jotta ihan samaan pystyy. jos meinaan on tavallinen työssäkäyvä ihminen, jolla on se arjen pyöritys harteillaan, eikä ehdi ottaa lomaa joulusiivousta varten..

Vierailija
19/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...oma äiti!!!

Mutta kyllä ne perinteet tässä vähitellen murenee, sanoo hän yli nelkyt vee =)

Paitsi että, vaikkei ne miehet stressaa, niin odottavat kyllä saavansa sen täydellisen joulun...

Vierailija
20/21 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄhden töihin 7.00 ja palaan 17.30, mies on kotona päivät.Hänen mielestään minun pitäisi siivota, leipoa ja laittaa. Minä en ymmärrä, että miksi ihmeessä.