Tiedättekö te nykymammat edes sitä, että pelkkä kotipuhelin
siis se lankapuhelin yleistyi vasta 80-luvun lopussa. Siihen asti perheet olivat ja voivat hyvin ilman edes sitä monestikin.
Ja kännykät tulivat tietenkin vasta 90-luvulla.
Eipä ole kauaa aikaa siitäkään-
Kommentit (60)
Mun synnyinkodissa olleeseen puhelimeen haettiin naapurit 800m matkan takaa. Isä ja hänen sisaruksensa taisivat saada naapureilta pikku palkkion hommasta. Tämä siis 50/60 lukujen vaihteessa.
olen viettänyt lapsuuteni 70-luvulla Pohjoisen SUomen syrjäseudulla, köyhähkössä perheessä, ja KAIKILLA tuttavilla ja kyläläisillä oli kotona lankapuhelin.
Meillä oli puhelin, kun olin pieni (s. 1972), puhelinnumero oli 505. Eli eipä niitä hirveästi ollut, kunnassa oli kuitenkin jotain vajaa 10 000 asukasta. 70-luvun lopulla vaihtui numeroksi 21505, eli tarvittiin numeroavaruutta lisää :D
Eli kyllä on ihna ok sanoa, että 70-luvulla puhelimet yleistyivät, sitä ennen läheskään kaikilla ei ollut.
Ensimmäisen kännykkäni hankin 1996, kun muutin eri kaupunkiin poikaystävän luota (suhde siis jatkui, mutta lankapuhelin ja liittymä jäi poikaystävälle). Sitä ennen asuin mm. ulkomailla ilman puhelinta, kotiin kävin soittamassa naapurista soittopyynnön, johon kotiväki soitti takaisin.
siis se lankapuhelin yleistyi vasta 80-luvun lopussa. Siihen asti perheet olivat ja voivat hyvin ilman edes sitä monestikin. Ja kännykät tulivat tietenkin vasta 90-luvulla. Eipä ole kauaa aikaa siitäkään-
Puolella naaapurustosta oli lankapuhelin jo vuonna 1970. Meillä jo aiemmin.
Kyllä lankapuhelimet on olleet hyvin yleisiä jokakodin laitteita jo 60-luvulla viimeistään.
Kyllä lankapuhelimet on olleet hyvin yleisiä jokakodin laitteita jo 60-luvulla viimeistään.
Mä kerroin tuossa alkupuolella esimerkin kaverini ja mieheni perheistä, joissa ei puhelimia 80-luvun alussa ollut.
Me asuttiin keskikokoisessa eteläsuomalaisessa kaupungissa parin kilsan päässä keskustasta.
synt. 78
Meillä ja kaikilla tutuilla ja sukulaisilla oli kyllä jo kun olin pieni. Synt-77.
väitettä lankapuhelimista. Ole nsyntynyt -75, kaikilla sukulaisilla oli puhelin -70- luvulla, ja yhtä perhettä lukuunottamatta myös kaikilla koulukavereilla oli lankapuhelin kun aloitin koulutieni -81 (kyllä, 6- vuotiaana).
Että voisitko hakea faktaa tuon väitteen tueksi??
Vuonna 1960 liittymiä oli 143 164, joka merkitsi 3.16 asukasta per liittymä. Vuonna 1970 luvut olivat 279 785/ 1.82, vuonna 1980 458 030 / 1.05.
vasta vuonna 1980, kun muutimme "maalle". Kaupungeissa ainakin oli todellakin vielä 70-luvulla hyvin yleistä, ettei omia puhelimia ollut. Puhelinkoppiin mentiin soittamaan, ja vanhemmat saattoivat soittaa töistä.
väitettä lankapuhelimista. Ole nsyntynyt -75, kaikilla sukulaisilla oli puhelin -70- luvulla, ja yhtä perhettä lukuunottamatta myös kaikilla koulukavereilla oli lankapuhelin kun aloitin koulutieni -81 (kyllä, 6- vuotiaana).
Että voisitko hakea faktaa tuon väitteen tueksi??
meni kouluun v. 1956 (Helsingissä) ja oli hämmästynyt, että kaikkien perheissä ei ollut puhelinta. Kun aloitin koulun 1985 en olisi voinut kuvitella, että jollain ei olisi ollut kotona matkapuhelinta.
todellakin neljä vuotta tätä myöhemmin NMT-puhelin oli vasta harvassa preheessä, lähinnä niissä, jotka tarvitsivat sitä esim. työn puolesta. Nuo ensimmäiset NMT-puhelimet olivat sitä paitsi sellaisia "salkkuja", että matkapuhelimiksi niitä ei melkein voi nimttää :-D
meni kouluun v. 1956 (Helsingissä) ja oli hämmästynyt, että kaikkien perheissä ei ollut puhelinta. Kun aloitin koulun 1985 en olisi voinut kuvitella, että jollain ei olisi ollut kotona matkapuhelinta.
Meillä kävi melkein kaikki naapurit soittamassa ja meille soitettiin, jos jollakin oli naapureille asiaa. Itse muutin opiskelija-asuntoon v. 82 ja kun hankin puhelimen, mua pidettiin jonain porhona, jolle ei riittänyt se, että talossa oli yleinen puhelin. Mun veljen perheessä ei ollut puhelinta vielä v. 85, kun heidän esikoisensa syntyi.
1985 ei ollut edes kunnon verkkoa
Vierailija kirjoitti:
Oon syntynyt -84, eikä se nyt sentään mitään ihan esihistoriallista aikaa ollut! Mut sen tiiän, et äitini lapsuudessa 60-70-luvuilla oli mustavalkosia telkkareita! Mut kait niillä nyt puhelin oli silloinkin jo! :D :D :D Ja asuivat kuitenkin maalla, eivätkä olleet varakkaita.
Mut on muuten hassua ajatella, et mun lapseni (1v) ei varmaan edes tiedä, mikä on lankapuhelin. Oltiin meinaan vauvakahvilassa ja siellä oli sellanen lelupuhelin, niin ei se tajunnu mikä se on :D Sit kun valistin, et se on puhelin, niin pisti korvalleen! Vaikka ei meilläkään kotona ollut sellaista lankapuhelinta kuin ehkä silloin, kun olin alle 10v. Mutta mun mummulla on ollut jopa 2000-luvulla!!! :D :D Tosin mummukin on jo nyt useampi vuosi sitten siirtynyt nykyaikaan tässä suhteessa.
Ei välttämättä. Oman kokemukseni mukaan, joka tässä maailmassa alkoi 60-luvun alussa, niin televisiot yleistyi varsinkin duunarikodeissa aiemmin kuin puhelimet, vaikka puhelin on huomattavasti vanhempi keksintö.
Porvariskodeissahan puhelimia oli ollut jo vuosikymmeniä ennen televisiota. Esimerkiksi meille ensimmäinen televisio hankittiin jo ennen syntymääni aivan 60-luvun alussa, kun taas puhelin tuli vasta 70-luvun puolivälissä. Samoihin aikoihin 70-luvun puolivälissä meille tuli myös väritelevisio.
Myös naapurustossa tilanne oli sama. Televisio oli kaikilla hankittu jo varhain 60-luvun alkupuolella, mutta 70-luvulla läheskään kaikilla ei ollut vielä puhelinta. Toki monella oli jo ennen meitä, mutta oli vielä jokunen niitäkin, jotka oli ilman puhelinta vielä 70-luvun lopullakin.
Mutta kyllähän 80-luvulle tultaessa lähes joka taloudessa puhelin oli, joten aloitus on kyllä ihan puutaheinää.
Kyllä meillä 60- luvulla oli lankapuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut 80-luvulla ja mustavalkotelkkariakin olen vielä kasarilla katsonut.
Vierailija kirjoitti:
Ja monella muullakin oli. Mutta tosiasia on silti se, että 60-luvulla liki jokaisessa pirtissä oli jo televisio, varsinkin vuosikymmenen lopulla. Kuitenkaan puhelin ei ollut vielä 70-luvun alussakaan jokakodin viestintäväline.
Nyt olet ap. väärässä, kyllä 80-luvulla oli jokaisessa taloudessa lankapuhelin, jopa opiskelijoilla, koska oli vuokraliittymiä.
Ja 80-luvulla tulivat autoradiopuhelimet, jotka maksoivat kymmeniätuhansia markkoja ja puhelut tilattiin telekeskuksen kautta.
Kännykät tulivat 90-luvulla, johon oli varaa jo opiskelijoilla ja pienituloisilla.
Muistan kun meille se hankittiin v.-76.
Meillä kävi ihan yleisesti naapuri soittamassa sukulaisilleen. Hän oli jakanut numeroamme sukulaisilleen, jotka soittivat meille ja me haimme kiltisti puhelimeen itseksemme jupisten...