Tiedättekö te nykymammat edes sitä, että pelkkä kotipuhelin
siis se lankapuhelin yleistyi vasta 80-luvun lopussa. Siihen asti perheet olivat ja voivat hyvin ilman edes sitä monestikin.
Ja kännykät tulivat tietenkin vasta 90-luvulla.
Eipä ole kauaa aikaa siitäkään-
Kommentit (60)
Eli pikkaisen nyt laskettelet luikuria, AP.
Tosiaan autopuhelimia, sellaisia hurjan isoja laatikoita joissa oli luuri :-D, tuli vuorostaan sitten 70-luvun loppupuolella.
ne oli auton takakontissa ne lähettimet ja muut, luuri ja kanavavalitsimet siellä edessä, luonnollisesti.
Ja juu, AP:n käsitys lankapuhelimien yleistymisestä vasta 80-luvulla on vähintäänkin harhainen.
Eli pikkaisen nyt laskettelet luikuria, AP. Tosiaan autopuhelimia, sellaisia hurjan isoja laatikoita joissa oli luuri :-D, tuli vuorostaan sitten 70-luvun loppupuolella.
ne oli auton takakontissa ne lähettimet ja muut, luuri ja kanavavalitsimet siellä edessä, luonnollisesti. Ja juu, AP:n käsitys lankapuhelimien yleistymisestä vasta 80-luvulla on vähintäänkin harhainen.
Mutta olisikohan se ollut sitten myöhemmin kuin 70-luvulla? Oli ihan oikeasti sellainen nelikulmainen laatikko, jossa oli päällä luuri :-). Sen sai kannettua ulos autosta jne, eli oli ihan oma toimiva yksikkönsä.
Mutta olisikohan se ollut sitten myöhemmin kuin 70-luvulla? Oli ihan oikeasti sellainen nelikulmainen laatikko, jossa oli päällä luuri :-). Sen sai kannettua ulos autosta jne, eli oli ihan oma toimiva yksikkönsä.
NMT oli käytössä 80-luvun alusta vuosituhannen vaihteeseen. 90-luvulla NMT-puhelimet oli jo käsipuhelimia, ei enää "matolaatikoita".
NMT oli käytössä 80-luvun alusta vuosituhannen vaihteeseen. 90-luvulla NMT-puhelimet oli jo käsipuhelimia, ei enää "matolaatikoita".
90-luvulla siis.
Isälläni oli sellainen "raahattaa" laatikko jossa siis oli kierrekaapelin päässä ihan normaali luuri. Ensin soitettiin keskukseen joka sitten välitti puhelun eteenpäin. Muistaakseni soitti sitten takaisinpäin kun sai puhelun yhdistettyä.
Vittuako teen tolla tiedolla, kun olen syntynyt maailmaan jossa kaikilla oli lankapuhelin ja myöhemmin myös kännykät :D.
Oon syntynyt -84, eikä se nyt sentään mitään ihan esihistoriallista aikaa ollut! Mut sen tiiän, et äitini lapsuudessa 60-70-luvuilla oli mustavalkosia telkkareita! Mut kait niillä nyt puhelin oli silloinkin jo! :D :D :D Ja asuivat kuitenkin maalla, eivätkä olleet varakkaita.
Mut on muuten hassua ajatella, et mun lapseni (1v) ei varmaan edes tiedä, mikä on lankapuhelin. Oltiin meinaan vauvakahvilassa ja siellä oli sellanen lelupuhelin, niin ei se tajunnu mikä se on :D Sit kun valistin, et se on puhelin, niin pisti korvalleen! Vaikka ei meilläkään kotona ollut sellaista lankapuhelinta kuin ehkä silloin, kun olin alle 10v. Mutta mun mummulla on ollut jopa 2000-luvulla!!! :D :D Tosin mummukin on jo nyt useampi vuosi sitten siirtynyt nykyaikaan tässä suhteessa.
kotipuhelimet yleistyi tavallisiin perheisiin -50 ja -60 luvuilla. -70 luvulla taajama-aluieilla oli lankapuhelin valtaosassa kotitalouksia.
..meille oli juuri asennettu puhelin. Sitä ennen kävimme soittamassa naapurissa, jossa asuivat isovanhemmat.
saattoi olla 60 luvullakin, sitä en muista ;-)
muistan sen hyvin (synt 75), joillain kavereilla oli ollut jo kauan, mutta sitten taas niitä sukulaisia, jotka vielä monta vuotta kävivät soittamassa meiltä.
Kotipuhelin oli jo 60-luvulla ellei ennemminkin (en tiedä, kun en ollut syntynyt), ARP-puhelin tuli meille 80-luvun alussa sekä autoon, veneeseen että kesämökille saareen, NMT:n tuloa en muista mutta 90-luvun puolessavälissä koko perheellä oli GSM-puhelimet (myös meillä lapsilla, itse olin 14 kun sen sain).
tuli eka kylän puhelin välirauhan aikaan talvella 1941. Naapuri sai puhelimen pian sen jälkeen. Muuten ne tais yleistyä 50-luvun lopussa ja 60-luvulla. Kyllä 70-luvulla kaikilla perheillä oli jo puhelin. Kaikilla yksinäisillä ei varmaan ollut. Itsekin muistan kuinka kallista oli hankkia puhelin omaan kämppään 80-luvulla. Vuokra liittymäkin maksoi muistaakseni 700 mk, oma liittymä olis maksanut tuhansia markkoja.
jotka ei ymmärrä, että elämä Etelä-Suomessa on pikkasen erilaista kun maaseudulla.
Olen maaseudulta kaukaa pohjoisesta ja kyllä yleensä perheissä oli lankapuhelimet 70-luvulla. Meille ensimmäinen puhelin oli kuulemma tullut 50-luvun lopussa mutta se oli sen kulmakunnan ainoa. Naapurit olivat tulleet meille soittamaan.
Ensimmäiset NMT-puhelimet olivat tosiaan semmoisia puolikiinteästi autoon asennettavia useita kiloja painavia salkkuja. Käsipuhelimet tulivat 80-luvun jälkipuoliskolla ja maksoivat lähes 30 tuhatta silloista markkaa.
Jostain syystä meidän asuntoon ei saanut vedettyä puhelinjohtoja. Lähipiiri soitti äärimmäisessä hädässä naapurillemme, jolla siis oli puhelin, mutta itse soitimme puhelinkioskista.
Eli ei ap ihan väärässä ole, vaikka useimmilla puhelin silloin jo löytyi.
ja opiskelin 90-luvun alussa...
Se oli siis ihan rahakysymys.
Eli pikkaisen nyt laskettelet luikuria, AP.
Tosiaan autopuhelimia, sellaisia hurjan isoja laatikoita joissa oli luuri :-D, tuli vuorostaan sitten 70-luvun loppupuolella.