Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teille tulla vieraita joulunpyhinä, jopa aattona?

Vierailija
20.12.2010 |

Mua ärsyttää kun muutama ystävättäreni poikkeaa joka joulu aattoaamuna kylässä tuomassa lapsilleni lahjat vaikka esikoisemme synttärit ovat juuri joulun alla ja niitä juhlitaan aina muutama päivä ennen joulua. Itse jaan lahjat ja joulukortit aina synttäreitten yhteydessä vieraille - mikseivät he voi tehdä samoin meille vaan tuppaavat kylään vielä jouluaattonakin? Taaskaan synttäreillä ei kukaan vieraista antanut joululahjaa vaikka itse jaoin kaikille, joten varmaankin taas tuovat aattona vasta, niin kuin aikaisempina vuosinakin. Haluaisin pyhittää joulunpyhät pelkästään omalle perheelle, mutta vaikeaa tohtia kieltääkään poikkeamista :(

Olen lahjonut synttärivieraita yli 10 vuotta, joten ei ole mitään uutta että meiltä saa lahjan lähtiessään joten voisi kai varautua vastalahjaan, jos vasta aattona hoksaa ettei meille antanut mitään? Miksi jättää viime tippaan? Mua ei haittaisi vaikkei tulisi edes mitään, kun lahjat eivät yleensä edes kummoisia ole - viimeksi tuli sarjakuvalehdet kaikille lapsille (ja minä kun myyn ammatikseni ko. lehtiä, ettei nyt nappivalinta ollut muutenkaan...)

Vaikea kieltääkään kun tietävät että vietämme joulun aina kotona. Tai jos laittaisi tänä vuonna pokkana puhelimet kiinni koko pyhiksi? Ei muutenkaan huvita jutella kenenkään kanssa jouluna - soitella voi joulun jälkeenkin.

Mitä mieltä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä meilläkään yleensä kukaan käy. Tosin vietämme aina jouluaaton lasten kanssa vanhempieni kotona. Asumme melko lähekkäin, joten pääsemme helposti yöksi kotiin.

Joulupäivä on taas toinen juttu. Silloin meillä on jo usean vuoden ajan ollut tapana kutsua ystäviä ja tuttuja, jotka syystä tai toisesta ovat kaupungissa yksikseen ja perhe/suku jossain kauempana. Laitamme toisen jouluaterian, saunomme ja istumme porukalla iltaa. Nykyään joulupäivä on tietysti hieman rauhoittunut, kun lapset ovat syntyneet. Yleensä kaikilla on ollut mukava ilta.

Vierailija
22/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä perheeni ole myöskään koskaan vienyt kynttiöitä haudalle, vaan aattona ollaan oman väen kesken kotosalla ja/tai mummuloissa. Lahjat annetaan silloin kun muuten nähdään viimeisen kerran ennen aattoa, tai joskus jopa joulun jälkeenkin. Toisaalta kyllä meille saisi tulla, jos ei pitkään viipyisi. Tapaninpäivä on se varsinainen kyläilypäivä ja silloin olisivat yllätysvieraatkin jo ihan tervetulleita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsuuden kodissa oli jouluna sellainen tapa että kaikki tutut jotka tiedettiin olevan yksin jouluaattona kerättiin meille.

Parin kilometrin päässä asui vanhapoika joka haettiin jo päivällä ja saunotettiin joulusaunassa ja isä kaivoi kaapistaan tarvittaessa puhtaat vaatteet miehelle päälle.

Vierailija
24/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta joulupäivä ja tapaninpäivä ovat pyhäpäiviä. Aattonahan on kaupatkin vielä auki ja monet ihmiset tekevät vielä työpäivän. Minua ei ainakaan haittaisi jos aatto aamuna tai päivänä piipahdetaan kylään, kunhan sitten jouluruoka saadaan nauttia perheen kesken rauhassa ja aatto ilta viettää rauhassa. Ennemmin aattona vieraita käymään, kun tapaninpäivänä.

Vierailija
25/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsuuden kodissa oli jouluna sellainen tapa että kaikki tutut jotka tiedettiin olevan yksin jouluaattona kerättiin meille.

Parin kilometrin päässä asui vanhapoika joka haettiin jo päivällä ja saunotettiin joulusaunassa ja isä kaivoi kaapistaan tarvittaessa puhtaat vaatteet miehelle päälle.

Mukavaa kun on sukua ja muitakin iloisia ihmisiä joulua viettämässä.

Ymmärrän myäs, että joku haluaa olla ihan vaan perheen kesken. Mutta ei kai nyt nopea visiitti haittaa?

Vierailija
26/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on siivottu ja on tarjoamisia ja ollaan kotona

Vierailija
27/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen lakannut ainakin kutsumasta meille ketään kylään, mutta hyppää ne meillä näköjään ilman kutsumattakin :/.

Mä en myöskään voi tajuta tota,anna sä mulle kukka, niin mä annan samanlaisen sulle, voi kiesus sitä tekopyhyyttä. Jouluna jos koskaan haluaisi olla rauhassa perheen kanssa. Tänäkin jouluna olemme mieheni kanssa,toivottavasti,kahdestaan...molemmat lapsemme ovat töissä koko joulun ja me nautimme rauhaisasta joulusta ja toisistamme;)

Vierailija
28/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattona on vielä kaikenlaista puuhasteltavaa, joten en kaipaa siihen piipahtelija-passattavia yhtään. Etenkin jos olen töissä (tänä vuonna en ole).

Myös lapsuudenkodissani aattona ja joulun pyhinä oltiin tiukasti kotona. Sovitut vierailut olivat tietenkin ok, mutta mitään satunnaisia piipahteluja ei harrastettu.

Vierailija
29/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
30/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiseen perinteeseen kuuluu juhlia joulua etukäteen eli joulun AATTONA kun taas maailmalla joulua juhlitaan joulupäivänä ja se on se virallinen joulunviettopäivä.

Meillä poikkeaa ihmisiä aattona ja mekin saatetaan poiketa viemässä jonnekin muistamisia. Joulupv rauhoitetaan ihan omalle perheelle ja tapaninpäivänä on perinteisesti tehty tapaninajeluita eli käydään silloin tervehtimässä mummoja ja vaareja. Meilläkin yleensä käy tapanina joku kahvilla.

Vierailija
31/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää kun muutama ystävättäreni poikkeaa joka joulu aattoaamuna kylässä tuomassa lapsilleni lahjat vaikka esikoisemme synttärit ovat juuri joulun alla ja niitä juhlitaan aina muutama päivä ennen joulua. Itse jaan lahjat ja joulukortit aina synttäreitten yhteydessä vieraille - mikseivät he voi tehdä samoin meille vaan tuppaavat kylään vielä jouluaattonakin? Taaskaan synttäreillä ei kukaan vieraista antanut joululahjaa vaikka itse jaoin kaikille, joten varmaankin taas tuovat aattona vasta, niin kuin aikaisempina vuosinakin. Haluaisin pyhittää joulunpyhät pelkästään omalle perheelle, mutta vaikeaa tohtia kieltääkään poikkeamista :(

Olen lahjonut synttärivieraita yli 10 vuotta, joten ei ole mitään uutta että meiltä saa lahjan lähtiessään joten voisi kai varautua vastalahjaan, jos vasta aattona hoksaa ettei meille antanut mitään? Miksi jättää viime tippaan? Mua ei haittaisi vaikkei tulisi edes mitään, kun lahjat eivät yleensä edes kummoisia ole - viimeksi tuli sarjakuvalehdet kaikille lapsille (ja minä kun myyn ammatikseni ko. lehtiä, ettei nyt nappivalinta ollut muutenkaan...)

Vaikea kieltääkään kun tietävät että vietämme joulun aina kotona. Tai jos laittaisi tänä vuonna pokkana puhelimet kiinni koko pyhiksi? Ei muutenkaan huvita jutella kenenkään kanssa jouluna - soitella voi joulun jälkeenkin.

Mitä mieltä?

Eli olet se inhottava lehtimyyjä joka soittaa arki-iltana vielä viimeisen puhelun klo 20.28, juuri silloin kun MINÄ haluaisin viettää perheeni kanssa rauhallista arki-iltaa työpäivän jälkeen. Et sitten ole ajatellut vaihtaa alaa?

Vierailija
32/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa myydään myös lehtiä. En todellakaan tee mitään puhelinhommia! ap

Vierailija
33/33 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskimmäisen kummitäti soitti juuri ja kysyi jos voi tuoda joululahjan lauantaina! Eli tulis lastensa kanssa käymään joulupäivänä - ei ei ei! Ehdotin tilalle tapaninajelua, he nyt miettivät käykö heille. Tämäkin täti oli noilla synttärikekkereillä: miksei voinut antaa joululahjaakin silloin? En tajua. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme