Allerginen tomaatille, vai?
Olen alkanut epäillä itselläni tomaattiallergiaa, ainakin raakana.
Luulin ensin, että johtui huulirasvasta (osa johtuikin) kun yhden huulirasvan laiton jälkeen huulet turpos ja suupielet meni rikki. No löysin sitten sopivan huulirasvan, mutta yhä on suupielet aika ajoin rikki. Nyt olen pitänyt jonkinlaista ruokapäiväkirjaa ja kirjaa siitä millon suupielet on rikki ja se tapahtuu pääsääntöisesti aina kun olen erehtynyt laittamaan leivän päälle tomaattia. En ole huomannut, että ruoan seassa tai yleensäkin kypsänä mitään aiheuttais, mutta tuoreena kyllä.
Allergioita on minulla siis enemmänkin, mutta niitä en siedä missään muodossa. Olen kuitenkin kuullut ja lukenut, että voisi olla jollekin raakana/tuoreena allerginen, mutta ettei se välttämättä enää kypsänä/käsiteltynä allergisoisi.
Kommentit (6)
atooppinen iho ja samalla tomaatti, paprika ja appelsiini saavat huulet tuntumaan todella rohtuneilta. Välillä myö suupielet halkeavat.
Luomutomaatti ei allergisoi
Vitsi? Kyllä allergisoi, toistaiseksi mulla on aina suu rikki kaikista kypsentämättömistä tomaateista.
tomaatti aiheuttaa samanlaisia oireita.
Anopin mielestä oireet kuitenkin johtuu 'yksipuolisesta ruokavaliosta'
Ruokavalioni muuttuu vissiin jotenkin oudosti yksipuoliseksi aina jos syön jotain missä on tuoretta tomaattia, mutta monipuolistuu taas kun jätän tomaatit syömättä :D
meidän tytöllä oli juuri tuota pitkään että tuoreena ei sopinut (muitakin allergioita oli kuin tomaatti) mutta kypsennettynä sopi.