Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olette mieltä?

Vierailija
20.12.2010 |

Olen tässä äitiyslomalla ehtinyt pohdiskelemaan kaikenlaista, ja nyt on mielessä ollut eräs ajatus.

Minulle tämä nyt ei ole vielä pitkään aikaan ajankohtainen asia, kun vauva vielä masussa, torstaina la :) Mutta on tullut pohdittua että mitäs kaikkea sen lapsen kanssa sitten kotona tulee touhuttua kun se pikku veijari kasvaa.

Olen siis sillä asenteella liikenteessä että aion jäädä kotiin ja toista lasta olemme "suunnitelleet" tehtäväksi ihan parin vuoden sisään. Haluamme siis mieheni kanssa isomman perheen. Lapset voisi mennä sitten eskariin jotta voisi harjoitella kouluun menoa ja mahdolliset oppimisvaikeudet voitaisiin havaita hyvissä ajoin.. jos tuntisin sen tarpeelliseksi, mutta kun mahdollista on, että lapset hoidan kotona, niin miksi veisin tarhapaikan sellaiselta lapselta joka sen ihan oikeasti tarvitsee.

Siihen asti kuitenkin kun tämä esikoinen saa leikkikaverin, täytyisi päivisin keksiä tekemistä. Asuntomme lähellä on muutama leikkipuisto, pari niistä tarhan yhteydessä. Päivisin siis leikkipuistoissa tulisi käytyä, kun on lähellä, mutta aika ankeaahan se on "yksinään" leikkiä.

Asia mikä lähinnä minua askarruttaakin ja toivottavastio täällä olisi ihan näitä "tarhatätejä" linjoilla, että mitä jos kävisin sitten kun on ajankohtaista, ihan tästä lähi tarhasta kysymästä että sopiiko sinne heidän kanssaan mennä leikkimään, siis sinne pihalle, kun on tarhalapsien ulkoilu aika?

Siis tottakai itse olisin paikalla, vahtisin omaa lastani ja katsoisin että tarhan tavaroilla leikittäisiin asianmukaisesti (ja jos jotain menisi rikki niin olisin tietysti valmis korvaamaan) , ja kun lapsien ulkoiluaika loppuisi, mekin lähtisimme kotiin. Kuulostaako ihan hullulta idealta?

Siis minun mielestäni olisi ainakin lapselle mukavampaa, että pääsisi päivisin (vaikkei nyt ihan päivittäin) leikkimään ikäistensä kanssa, eikä aina "tarvisi kökkiä" kotona äidin kanssa :D

Ja tietysti siellä sitten oppisi myös että miten niiden muitten lapsien kanssa leikitään ja miten ne lelut jaetaan :)

No niin! Kertokaapas mielipiteenne asiaan :) Kiitos jo valmiiksi vastauksistanne! :)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyi pihalla olleita tarhantädeiltä voivatko tulla ja saivat luvan

Vierailija
2/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa muut mennä silloin kun on päiväkotiaika

jos lapset ulkoilee joskus jossain yleisessä leikkipuistossa niin siellä voi tietysti olla muitakin mutta näin he eivät tee päivittäin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen vuoden tienoilla, jolloin yhteisleikit alkavat sujua. Ennemminkin kyse on siitä, että sun pitää keksiä itsellesi jotain mielekästä ja kiinnostavaa puuhaa, ja lapsi menee sitten siinä sivussa. Ei vauvamuskarit ole tehty vauvoja varten, vaan niiden äitejä varten :-)

Vierailija
4/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siellä on päiväkotitoimintaa.

Asukaspuistot ja avoimet päiväkodit ovat kotiäitejä varten.

Selvitä, mikä puisto on asuinalueellasi se, jossa käy paljon kotiäitejä. Selvitä, onko seurakunnan perhekerhoja tms. Useilla paikkakunnilla on myös vauvajumppaa äideille yms.

Eihän se vauva vuoteen vielä mitään kavereita tai erityistä tekemistä tarvii, enemmän se on äiti, joka tarvii sosiaalisia kontakteja ja tekemistä.

Neuvolan ilmoitustaululla on varmasti paljon aiheeseen liityen paikkakuntasi tarjontaa, tutkaile sitä.

Vierailija
5/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyi pihalla olleita tarhantädeiltä voivatko tulla ja saivat luvan

Siis että katsovatko hyvällä, ainahan sitä voi kohteliaana luvan antaa, mutta tykkäävätkö tästä oikeasti? Kun ei sen nyt luulisi? heidän taakkaansa lisäävän.. Ainakaan kun kuitenkin tulisi yksi aikuinen lisää joka vahtisi ainakin sen oman lapsensa..

Onko päivähoitajia linjoilla? :)

Ap

Vierailija
6/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos antaa yhdelle luvan, pitäisi antaa kaikille ja sitten alkaakin se päiväkotilasten vahtiminen mennä hankalaksi...

Vierailija
7/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehkä voisit katsoa, kuinka kavereita niistä lähileikkipuistoista löytyy. Mieleeni tulee, että jäisikö oma lapsesi kuitenkin vähän ulkopuolelle, jos vain tarhan pihalla käy, toiset leikkii sisälläkin. Lisäksi kyllä lapsi tykkää nähdä toisia lapsia, mutta oikeasti leikkikaveria alkaa kaivata vasta 3 ikävuoden jälkeen eikä välttämättä heti tartte edes kaveria. Mulla lapsilla ikäero 1v9kk ja kummallakin parhaimmat leikit pienenä juuri sen oman sisaruksen kanssa. Isompi meni tarhaan, kun lähestyi 4 ikävuotta, koska tarvitsi erityistukea, mutta ei hän siellä oikein osannut toisten kanssa leikkiä. Meillä lasten yhteiset leikit parhaiten alkoi sen jläkeen, kun nuorempikin oli jo 3 vuotta. Lasten kanssa voi puuhata paljon kotonakin. Itse olin paljon mukana kahden ekan puuhissa, nyt kolmas menee isompien mukana tai tykkää puuhata yksinään ja tykkää leikkiä yksinään.Minusta on ihana katsella ja sivukorvalla kuunnella kolmannen omia yksinleikkejään.

Vierailija
8/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan ei varsinaisesti osaa kaivat ikäistänsä seuraa ennen kuin siinä kolmen vuoden tienoilla, jolloin yhteisleikit alkavat sujua. Ennemminkin kyse on siitä, että sun pitää keksiä itsellesi jotain mielekästä ja kiinnostavaa puuhaa, ja lapsi menee sitten siinä sivussa. Ei vauvamuskarit ole tehty vauvoja varten, vaan niiden äitejä varten :-)

Mistä ihmeestä tällainen käsitys on peräisin? Kyllä mun 2-vuotiaani on ihan innoissaan, kun saa leikkiä muiden lasten kanssa, ja oli jo vauvana kiinnostunut muista vauvoista.

Vierailija
9/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen vuoden tienoilla, jolloin yhteisleikit alkavat sujua. Ennemminkin kyse on siitä, että sun pitää keksiä itsellesi jotain mielekästä ja kiinnostavaa puuhaa, ja lapsi menee sitten siinä sivussa. Ei vauvamuskarit ole tehty vauvoja varten, vaan niiden äitejä varten :-)

Eiköhän tän äitylin seura siihen asti kelpaa :) Ja kyllähän sitä sitten silloin tällöin saa isännältä autoa käyttöön päivisin, jotta pääsee kyläilemään tuttujen kotimammojen luona, jotka asuu vähän pidempänäkin :)

en ole tarhan täti mutta ainakaan meidän lasten päiväkodin pihalle

ei saa muut mennä silloin kun on päiväkotiaika

jos lapset ulkoilee joskus jossain yleisessä leikkipuistossa niin siellä voi tietysti olla muitakin mutta näin he eivät tee päivittäin

Okei :) enhän minä sinne siis kehtaisikaan tuosta vaan tupsahtaa, että kävisin kyllä ihan itsekseni ensin kysymässä esimieheltä, että mikäs politiikka heidän tarhassaan on.. :)

Se olisi vain kovin mukavaa, jos sinne pääsisi, kun tietäisi että aina olisi leikkikavereita paikalla, eikä tulisi karvasta pettymystä, ettei siellä puistossa tänään ollutkaan ketään :D

Ap

Vierailija
10/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v:nä vois nyt ajatella, että niistä toisista lapsista ois suurempaaa iloa omalle mussukalles mut jos sul sillon vauva, niin eipä oo niin helppoa lähteä heilumaan päiväkotien pihoille.

Vierailija
11/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin lapsille on vakuutus kunnan puolesta, sinun lapsellasi ei. Jos jotain sattuu kahdelle lapselle (sinun lapsellesi ja jollekin toiselle) alkaa vakuutusyhtiöiden taistelu siitä, kuku korvaa ja mitä ja oliko lapsesi kenen valvonnassa ko. hetkellä.

Tarhassa ei välttämättä tunneta kaikkia omiakaan lapsia, joten ulkona kukaan ei tietäisi, onko lapsesi omaa vai vierasta väkeä. Kenen pitäisi katsoa peräänsä? Sinustakaan ei ole tietoa, oletko äiti vai potentiaalinen pedofiili. Mikä olisi sinun vastuusi, jos pihassa läsnäollessasi tapahtuu jotain eli olisitko valmis menemään oikeuteen syytettynä, jos päiväkodin keinu hajoaa vieressäsi ja siinä istunut lapsi halvaantuu? Jos olit lähin aikuinen, voi lapsen vanhempi vedota myös sinuun maksajana.

Eli kiitos ei, päiväkotien pihat eivät ole muiden lasten tai perheiden käytössä silloin, kun siellä on lapsia hoidossa.

Vierailija
12/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva curlaaja :)

Vierailija
13/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v:nä vois nyt ajatella, että niistä toisista lapsista ois suurempaaa iloa omalle mussukalles mut jos sul sillon vauva, niin eipä oo niin helppoa lähteä heilumaan päiväkotien pihoille.

Ja että tälleen mammalomalla tulöee pohdiskeltua mitä ihmeellisempiä ajatuksia.

Ap

Ai niin, ja edeltävä oli myös ap..

Vierailija
14/14 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin lapsille on vakuutus kunnan puolesta, sinun lapsellasi ei. Jos jotain sattuu kahdelle lapselle (sinun lapsellesi ja jollekin toiselle) alkaa vakuutusyhtiöiden taistelu siitä, kuku korvaa ja mitä ja oliko lapsesi kenen valvonnassa ko. hetkellä.

Tarhassa ei välttämättä tunneta kaikkia omiakaan lapsia, joten ulkona kukaan ei tietäisi, onko lapsesi omaa vai vierasta väkeä. Kenen pitäisi katsoa peräänsä? Sinustakaan ei ole tietoa, oletko äiti vai potentiaalinen pedofiili. Mikä olisi sinun vastuusi, jos pihassa läsnäollessasi tapahtuu jotain eli olisitko valmis menemään oikeuteen syytettynä, jos päiväkodin keinu hajoaa vieressäsi ja siinä istunut lapsi halvaantuu? Jos olit lähin aikuinen, voi lapsen vanhempi vedota myös sinuun maksajana.

Eli kiitos ei, päiväkotien pihat eivät ole muiden lasten tai perheiden käytössä silloin, kun siellä on lapsia hoidossa.

Että ketä niitä niiden hoidokkeja on? :D Aika pelottavalta tuntuu, jos ei kukaan tiedä että ketä on hoidettavana.. Ja jos tosiaan itse olisin paikalla ja vahtisin lapseni (itse kuitenkin olen perillä kuka lapseni on) niin en vain näe siinä isoa ongelmaa.. Mutta kuten joku jo sanoi, onhan se ihan ymmärrettävää, että joissain paikoissa ei lupaa juuri siksi anneta, ettei kaikki koti mammat siellä olisi lapsiensa kanssa, kun siellähän loppusi tilat :D

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi