Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan lapsen menemään vessaan yöllä kun on hätä?

Vierailija
20.12.2010 |

Nyt tarvitaan ulkopuolista apua. Tuntuu, että omat keinot alkavat loppua.

Meillä siis 6 vuotias tyttö, jota on hoidettu yökastelun vuoksi Minirinillä alkuvuodesta, kesällä pillerit lopetettu, koska eivät auttaneet.

Syksyllä lapsi pissatettu 23 aikaan ja 7/10 on loppuyön kuiva. Nyt lastenlääkäri ehdotti hälytinlakanaa ja Miniriniä yhdessä. Kokeilu siis aloitettiin 5 yötä sitten. Pissattaminen illalla jätettiin pois.

Mutta, mutta: Nyt kastelu tapahtuu 3 ja 4 välillä aamuyöstä. Ensimmäisenä yönä soi hälytin, heräsimme kaikki kolme. Toisena yönä lapsi liikehti sängyssä ja kävimme pissalla, kun minä heräsin ja kävin sitä ehdottamassa... kolmantena yönä hälytin soi ja neljäntenäkin. Olen kuitenkin sitä mieltä (ollut jo ennen lakanakokeilua), että lapsi on hereillä ennen pissaamista.

Lapsi siis herää yöllä, liikehtii levottomasti, MUTTA ei halua mennä vessaan vaan mielumin yrittää nukahtaa ja nukahtaa ja sitten tulee pissa sänkyyn. Viime yönä heräsin taas klo 3 (hälytin toimii siis pelotteena minulla =D ) ja hiivin lapsen huoneeseen. Tarkkailin tilannetta ja pian alkoi liikkua levottomasti. Kuiskasin tuskin kuuluvalla äänellä (en siis voinut herättää lasta) "oletko hereillä?" Heti kuului vastaus Joo! Mentiin pissalle.

Illalla lapsi oli itse ehdottanut, etta menemme pissalle kun han heraa, oli hata tai ei! Mutta kun tilanne tulee, ei mennakaan!!!

Olemme sopineet, ettei yksin tarvitse menna, aina saa huutaa vanhemman mukaan, vessassa on valo JA ovi auki, pimeassa ei siis tarvitse kulkea...

Mita teen vaarin, mika auttaisi

Kivaa jos joku osaa auttaa, nyt sain jo aakkoset pois paalta, anteeksi.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että laittaisitte aluksi tytölle potan huoneeseen? Sillä tavalla ei tarvitsisi lähteä niin kauksi.

Vierailija
2/7 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainakin lapsena auttoi, kun kuivan yön jälkeen oli palkinto luvassa. Oma ongelmani oli se, että sikeästi nukkuessa näin unta, että olin vessassa... Palkinto oli kuitenkin riittävä motivaattori siihen, että oikeasti yöllä arvellessani olevani vessassa tarkistin erikseen, olenko nyt varmasti vessassa vai en. Taisi olla jotenkin niin, että piti katsoa pyttyä ja taputtaa sitä kädellä tai jotain muuta tosi konkreettista, mikä ei unessa onnistunut (kumma juttu!). Tämän tarkistushomman keksin itse, äiti vain tarjosi palkinnot ;)

Minun palkintoni olivat ihania kimallekiiltokuvia (70-luvulla), sovi lapsen kanssa mikä hänestä olisi ihana ja sinusta sopivan kokoinen palkinto. Jos tosiaan on vain lapsen haluamisesta kiinni, niin tämä saattaisi toimia.

Tsemppiä teille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli käytössä myös "vessavalo", oma pikkuruinen ja supersöpö avaimenperävalo (nykyisten led-valojen kaukainen esi-isä), koska pimeänpelkokin oli matkassa mukana...

Tosin isompi ongelma tosiaan oli, etten unessa tajunnut että univessaan on vähän huono pissata oikeasti ;)

Vierailija
4/7 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

väitti yks lastenlääkäri että lasten yökastelu tapahtuu AINA ennen klo 24. Eli kun lapsen herättää ennen sitä pissalle niin loppuyö olisi kuiva. Me ei olla voitu tätä kokeilla koska meidän poika on niin sikeessä unessa ettei sitä yksinkertaisesti saa hereille! Meillä se yökastelu johtuukin juuri tästä että on niin syvässä unessa ettei herää pissahätään. Minirin toimii kyllä ajoittain hyvinkin.

Vierailija
5/7 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja peiton ulkopuolella kylmä. Jos teillä on tilaisuus lisätä lämpötilaa pari astetta niin nyt ehkä kannattas väliaikaisesti lisätä. Tai ainakin katsoa joku lammin ja pehmeä villatakki siihen ssängynviereen. Valoista on tietysti hyötyä, jos niitä on tarpeeksi.

Ja sun varmaa on tosiaan syytä olla mukana aina kun vaan itse heräät. Pane vaikka kello soimaan itsellesi. Te nukutte samassa huoneessa? Pelkääkö tyttö häiritsevänsä muita, jos liikkuu yöllä?

Vierailija
6/7 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

väitti yks lastenlääkäri että lasten yökastelu tapahtuu AINA ennen klo 24. Eli kun lapsen herättää ennen sitä pissalle niin loppuyö olisi kuiva. Me ei olla voitu tätä kokeilla koska meidän poika on niin sikeessä unessa ettei sitä yksinkertaisesti saa hereille! Meillä se yökastelu johtuukin juuri tästä että on niin syvässä unessa ettei herää pissahätään. Minirin toimii kyllä ajoittain hyvinkin.

Meilla siis kokemusta, ettei aina tapahdu ennen puolta yota. |hymy| Ja sikeasti nukkumisesta ei meilla ole kiinni, vaan siita lahtemisesta sinne vessaan. Seuraavan kirjoitus siita peiton alla olevasta lammosta on varmaan hyva. Voimme lisata lampoa. Emme nuku samassa huoneessa, mutta minulla on nukkumisongelma, eli herailen tuon tuostakin ja kuuntelen aania. |hymy| Olemme tehneet selvaksi, ettei liikkuminen yolla hairitse, tai meita saa kylla hairita.

Lapsella on ollut synttarit juuri ja saanut lahjaksi monta zhuzhupetsia, aamulla han ehdotti itse, etta laitetaan _rakkaat_ petsit jaahylle ja aina kun han kay pissalla yolla huutaen aitia mukaan saa yhden takaisin. Aika halpa kannuste |hymy| jos toimii.

Vierailija
7/7 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on näköjään kova halu ratkaista tilanne. Hyvä juttu! Ilmeisesti itsekin arvelee, että homma on halusta kiinni (onhan se viheliäistä nousta yöllä lämpöisestä sängystä). Kokeilkaa ihmeessä vaikka tuota zhuzhu (tai muuta palkitsemis) -keinoa, kun kerran lapsikin sitä ehdotti :)

Lapsella on ollut synttarit juuri ja saanut lahjaksi monta zhuzhupetsia, aamulla han ehdotti itse, etta laitetaan _rakkaat_ petsit jaahylle ja aina kun han kay pissalla yolla huutaen aitia mukaan saa yhden takaisin. Aika halpa kannuste |hymy| jos toimii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi