Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuoliko tai vammautuiko vauvoja äitiensä kohtuun paljon

Vierailija
19.12.2010 |

ennenkuin tuli nämä ruokarajoitukset?

Tuntuu, että kiellettyjen ruoka- aineiden lista kasvaa vuosi vuodelta.

Kun itse odotin lastani 10 vuotta sitten, ainoa kielletty oli alkoholi ja tupakka, no, maksalaatikon liiallisesta ahmimisesta taidettiin jotain mainita...

Nyt kun kuuntelen raskaanaolevia naisia, homma tuntuu menevän jo hysterian ja liioittelun puolelle.

Pidin taannoin kutsut, jossa tarjosin feta- pinaattipiirasta ja paria erilaista salaattia.

Porukan odottajalta jäi fetapiirakka syömätta ja salaatistakin tivasi jokaikisen ainesosan, ja varmisti vielä että olin huuhdellut salaatin ainekset huolella! Huh huh...

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle tiedoksi, että ihan samalla tavalla sitä listeriaa ulkomaillakin voi esiintyä ja itse asiassa useamminkin. Suositukset ovat maakohtaisia. Esim. Italiassa on odottavalle äidille sellainen ohje, että mitään vihanneksia ei saa syödä kypsentämättä, jos toksokoe on negatiivinen, ettei saa toksoa raskausaikana. Listeriavarotoimista en tiedä.

Tiskille muuten otetaan tyhjiöpakattua kalaa myyntiin ilman pakkauksia. Listeriaa on lohessa luonnostaan, asiaa on Suomessa tutkittu.

Mutta tosiaan, listeriaa diagnosoidaan Suomessa odottajilla suositusten ja elintarvikehygienian ansiosta aivan olemattoman vähän. Toksoplasmoosi on paljon yleisempi. Liiallinen hysteria, esim. uunissa paistetun fetajuuston välttely, on aivan turhaa. Kukin päättää itse, noudattaako suosituksia vai ei.

Joulunakin aion syödä lohta, jos se ei ole tyhjiöpakattua. Mitään vanhentunutta en syö, enkä osta lähellä viimeistä käyttöpäivää olevia ruokia kaupasta. Mutta muuten aika huolettamasti olen elellyt. Mies kysyi ihan viisaasti, että miten ne ulkomaalaisten äitien raskaudet sitten päättyy, kun siellä syödään sitä "myrkyllistä" ulkomaalaista sinihomejuustoa ja fetaa...

Vierailija
22/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ainakin täällä Ranskassa ollaan tosi tarkkoja noiden suositusten takia. Siis ei täälläkään niitä "myrkyllisiä" juustoja kehoteta syömään.

Minulta, joka siis odotan Ranskassa, mitataan verikokeessa toksoplasmoosin vasta-aineet kerran kuussa, koska en ole sitä saanut. Täällä on ihan samat suositukset kuin Suomessakin, noita mahdollisia taudinaiheuttajia vain on enemmän, siis esimerkiksi pastöroimattomasta maidosta tehtyjä (herkullisia) juustoja on täällä saatavana paljon enemmän kuin Suomessa, ja niissähän listeria kuulemma voi piillä. Vaan ei niitä listeriatapauksia Ranskassakaan ole kuin kolmisensataa vuodessa (ja raskaana olevilla vain osa näistä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että haluaako ottaa sen riskin, että saa sen listerian ja sen seurauksena keskenmenon, vaikka se todella pieni riski onkin. Mulle neuvolassa sanottiin, että vältä maksaa ja tuorejuustoja, mutta pari kertaa tuli jotain juustoa vähän syötyä mistä en ollut varma. Kai sitä jotkut sitten välttää noita juustoja varmuuden vuoksi, jos eivät ihan varmoja ole, mitkä voi aiheuttaa listeriaa, sallittakoon se heille.

Vierailija
24/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuoli nimenomaan listerian takia vauva kohtuun aivan loppuvaiheessa 20v. sitten. Ei ollut juustokieltoja ei

Vierailija
25/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tiedä mistä keskenmenot johtuvat, sitä ei tutkita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän