Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuoliko tai vammautuiko vauvoja äitiensä kohtuun paljon

Vierailija
19.12.2010 |

ennenkuin tuli nämä ruokarajoitukset?

Tuntuu, että kiellettyjen ruoka- aineiden lista kasvaa vuosi vuodelta.

Kun itse odotin lastani 10 vuotta sitten, ainoa kielletty oli alkoholi ja tupakka, no, maksalaatikon liiallisesta ahmimisesta taidettiin jotain mainita...

Nyt kun kuuntelen raskaanaolevia naisia, homma tuntuu menevän jo hysterian ja liioittelun puolelle.

Pidin taannoin kutsut, jossa tarjosin feta- pinaattipiirasta ja paria erilaista salaattia.

Porukan odottajalta jäi fetapiirakka syömätta ja salaatistakin tivasi jokaikisen ainesosan, ja varmisti vielä että olin huuhdellut salaatin ainekset huolella! Huh huh...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuoliko tai vammautuiko liikenteessä paljon ihmisiä ennen kuin turvavyön käyttö tuli pakollliseksi? Ja kuoliko vauvoja enemmän kätkytkuolemaan ennen kuin alettiin käskeä nukuttamaan selällään ja ilman peittoa unipussissa?

En usko, mä luulen, että ihan ihmisten kiusaksi noita ohjeita annetaan.

Vierailija
2/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtukuolemien määrä on todella laskenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtukuolemien määrä on todella laskenut.

Vierailija
4/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

useampi kymmenta lasta vuodessa saa kohdussa toksoplasmoositartunnan (ne salaatinlehdet), joka voi vammauttaa heidat pysyvasti (muistaakseni ainakin kuurous ja sokeus, seka neurologiset vammat saattavat seurata jopa vuosien paasta vaikka vauva olisikin syntynyt "terveena") ja kourallinen saa listerian (pastoroimattomat juustot, tosin piirakka on kuumennettu joten siita ei voi saada listeriaa vaikka juusto olisikin pastoroimaton) joka usein tappaa sikion. Eli ennen varoituksia heita oli varmasti viela iso joukko enemman. Toki keskemmenon tai kohtukuoleman tai vamman syyta ei silloin tiedetty, joten niista ei myoskaan puhuttu. Kun asiasta tuli enemman tietoa, tulivat myoskin varoitukset...

Vierailija
5/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mika tuosta 3 vastauksesta tekee mielestasi "idarin"?

T: ei kolmonen mutta ihmettelen silti

Vierailija
6/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mika tuosta 3 vastauksesta tekee mielestasi "idarin"?

T: ei kolmonen mutta ihmettelen silti

Vierailija
7/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en tajua mika tekee tuosta kommentista ironiaa...

Vierailija
8/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en syönyt yhtään mitään, mitä en ollut itse valmistanut.

Salaatit ym vaihannekset huuhtelin niin että vettä kului varmaan 10 litraa per salaattiruukku, ainoa juusto oli emmental, kissan hiekkalaatikon tyhjensi mies, olin siis todella hysteerinen kun pelkäsin keskenmenoa tai lapsen vammautumista.

Ja niin vain kävi, että lapsen ollessa nyt 3,5- vuotias, hänellä diagnosoitiin neurologinen vamma.

Vierailija
9/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en syönyt yhtään mitään, mitä en ollut itse valmistanut. Salaatit ym vaihannekset huuhtelin niin että vettä kului varmaan 10 litraa per salaattiruukku, ainoa juusto oli emmental, kissan hiekkalaatikon tyhjensi mies, olin siis todella hysteerinen kun pelkäsin keskenmenoa tai lapsen vammautumista. Ja niin vain kävi, että lapsen ollessa nyt 3,5- vuotias, hänellä diagnosoitiin neurologinen vamma.

mutta saatiinko syyta koskaan selville? Tuskin kuitenkaan oli toksoplasmoosi...

Vierailija
10/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nyt ovat sellaisia asioita, joista ei tiedetä mikä sen aiheuttaa.

Joskus päihdeäidit saavat täysin terveitä lapsia, ja joskus taas syntyy vammaisia lapsia, vaikka äiti odotusaikana olisi elänyt vaikka miten varovaisesti.

T. se sairaan lapsen äiti

en syönyt yhtään mitään, mitä en ollut itse valmistanut. Salaatit ym vaihannekset huuhtelin niin että vettä kului varmaan 10 litraa per salaattiruukku, ainoa juusto oli emmental, kissan hiekkalaatikon tyhjensi mies, olin siis todella hysteerinen kun pelkäsin keskenmenoa tai lapsen vammautumista. Ja niin vain kävi, että lapsen ollessa nyt 3,5- vuotias, hänellä diagnosoitiin neurologinen vamma.

Vierailija
11/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana otatin tokokokeet kahdesti, vaikka en edes uskaltanut kissaan koskea, saati hiekkalaatikkoa putsata.

Nyt jo huvittaa oma hysteerisyyteni.

Olenpa ainakin saanut oppia, ettei kaikkea voi hallita tässä elämässä.

Vierailija
12/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nyt ovat sellaisia asioita, joista ei tiedetä mikä sen aiheuttaa.

Joskus päihdeäidit saavat täysin terveitä lapsia, ja joskus taas syntyy vammaisia lapsia, vaikka äiti odotusaikana olisi elänyt vaikka miten varovaisesti.

T. se sairaan lapsen äiti

Mutta kuka väitti että maailma olisi reilu paikka...

Vierailija
13/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ,kun äiti kertoi, että maalla oli lääkäri mukana synnytyksessä olisiko ollut perätila. Oli pitänyt odottaa ,että vauva kuolisi. Ymmmärsin ,että joko äiti tai lapsi kuolisi siis äiti pelastettin. Lääkäri oli vielä lohdutellut, kyllä te rouva tette uuden lapsen. Äiti kertoi ,että hänen teki mieli lyödä lääkäriä, kun tuollaista puhuu. Niimpähän vuoden perästä tuli uusi vauva, ja kolme vielä lisää. Siis tämä tapaus ei liittynyt mihinkään ruokaan.

Vierailija
14/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. fetaa useimmiten ei pidetä "kiellettynä" johtuen siitä, että se on yksittäispakattu. Eikä ole mitään erityistä perustetta sille, miksi vaikka Emmental oli turvallisempi kuiin gouda, kun kypsytetyistä ja pastöroduista juustoista puhutaan. Jokuhan voi puhtaasti mielikuvan takia suunnilleen uskoa Valion olevan hyvä ja turvallinen, mutta Ingmannin paha ja saastunut.

Vierailija
15/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia kohtukuolemia tai vammoja, koska niihin on miljoona eri syyta eivatka ne kaikki liity ruokaan. Mitaan takuita saada terve tai edes elava lapsi ei ole kellaan. Mutta luulen kuitenkin etta suurin osa aideista haluaa ennaltaehkaista sita, mika ennaltaehkaistavissa on (esim. tokso tai listeria). Loppu onkin sitten jo "korkeemmas kares"...

Vierailija
16/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vammautunutta. Sytomegaloviruksen vammauttimia sen sijaan on paljonkin. Mutta sehän taas ei liity näihin ravintoasioihin.

Vierailija
17/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks esimerkiksi fetapiirakasta kieltäydyttiin. Todella jo hysteriaa, jos uunissa kypsynyt fetajuustokin pelottaa... Eipä olisi itsellä tullut mieleenkään nirsoilla, itsestäänselvyydet jätin hiljakseen vain väliin.

Vierailija
18/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku autoimmuunijuttu, jonka vuoksi lapsista ei tule terveitä.

Vierailija
19/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovatko vammautumiset ja kuolemat tuon vuoksi vähentyneet, mutta kannattaa myös huomata, että jo parissa kymmenessä vuodessa ruokailu Suomessa on muuttunut. Ei vielä parikymmentä vuotta sitten jatkuvasti ollut tarjolla tai ainakaan niin runsaasti ulkomaisia kypsentämättömiä juustoja, ulkomaisia vihanneksia ja kasviksia ympäri vuoden, tyhjiöpakattuja kaloja jne.

Tämän vuoksi varmasti on jouduttu pidentämään suositusten listaa, kun riskitkin ovat tulleet moninaisemmiksi valikoiman ja ruokailutapojen muututtua moninaisemmiksi. Kun ei pahemmin tuotu ulkomailta vihanneksia, ei tarvinnut huolehtia niistä saatavista tartunnoistakaan.

Lisäksi erilaisia ruokavalioita on enemmän. Tuskin kovin montaa vuosikymmentä on tarvinnut varoitella vegaaneja liiallisesta merilevän syönnistä raskausaikana. Eikä se ole nykyäänkään olennaista suurimmalle osalle odottajista, mutta tottahan listasta tulee pidempi, kun pitää huomioida enemmän erikoistapauksia vaikka tavalliselle odottajalle siinä listassa on yhä aika vähän varottavia asioita.

Vierailija
20/25 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa, minkä olen jättänyt kokonaan pois, on maksamakkara ja maksaruoat. Olen syönyt fetaa kypsytettynä, samoin sinihomejuustoa. Olen syönyt sinihomejuustoa jopa raakana, siis kotimaista. Ulkomaisiin en raakana tohdi tarttua. Olin myös kokouksessa, jossa tarjottiin fetasalaattia ja kylmäsavulohta, söin sitä lohtakin kun se näytti irtotavaralta. Joulunakin aion syödä lohta, jos se ei ole tyhjiöpakattua. Mitään vanhentunutta en syö, enkä osta lähellä viimeistä käyttöpäivää olevia ruokia kaupasta. Mutta muuten aika huolettamasti olen elellyt. Mies kysyi ihan viisaasti, että miten ne ulkomaalaisten äitien raskaudet sitten päättyy, kun siellä syödään sitä "myrkyllistä" ulkomaalaista sinihomejuustoa ja fetaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme