Millaista "palvelua" voi odottaa, jos toinen on viimeisillään raskaana?
Miehen vanhemmat ovat siis tulossa kyläilemään meille n. viikkoa ennen laskettua aikaa ja olen iloinen heidän vierailustaan. Nyt vaan mietin, että oletetaanko minun laittavan heille ruuat ja passaavan heitä. Miehestäni ei ruuanlaittajaksi ole. Appivanhemmat tulevat kuitenkin sen verran kaukaa, että kyllä heille ruoka pitää tarjota.
Itsellä se tilanne, että on aika pahat liitoskivut ja supistelee herkästi, jos touhuan paljon. Appivanhemmat eivät ole noutoruokatyyppisiä, joten mihinkään pitsaratkaisuun ei voi päätyä.
Kommentit (76)
Jos vuodelevossa pitää olla, niin olisiko kuitenkin parempi sopia joku toinen kyläilyaika?
Ja mieskin osaa tehdä vaikka kinkkukiusauksen uuniin jos ei muuta.
No ehkä tässä on vähän vaikeuksia ollut keksiä vaihtoehtoja kun mikään ei ole toiminut.
Kaikki varmasti ymmärtää raskaudesta johtuvat hankaluudet. Esim. raskausmyrkytyksestähän voi joutua ihan totaalivuodelepoon, jolloin ei saa edes sängystä nousta.
Mutta jos helpot ruokavaihtoehdot, miehen kokkaaminen, ravintolassa syöminen tai avun pyytäminen appivanhemmilta onnistu, niin enpä oikein tiedä mitä voisi vielä keksiä?
Jos vuodelevossa pitää olla, niin olisiko kuitenkin parempi sopia joku toinen kyläilyaika?
jankatikankatijaa, vaikka ap jo kumosi kaiken mainitsemasi. Mä kyllä ymmärrän että ihminen voi olla todella kipeä, enkä silloin vaadi mitään.
Mikset suoraan sano anopillesi ettet ole oikein enää kunnossa..Ei muutakuin anopille puhelu, kerrot tilanteesi reilusti. Tuskin anoppi olisi muutenkaan tulossa teille täysihoitoon ja varsinkaan nyt.
Hän varmasti auttaa mielellään =)
Mutta tuo et supistelee helposti, eikös nyt saakkin jo supistella ;D
Liitoskivut ovat pahimmillaan rampauttavia, mutta konstit on monet. Ja kun vaihtoehtoja ei ole kuin pärjätä loppuaika niin.
Eli tottakai appivanhemmat kylään, tietyin ehdoin. Teet sen mitä pystyt, muut hoitakoot loput.
Lepäät kun siltä tuntuu, sanot suoraan et nyt ei pysty. Eiköhän noita tekijöitä aikuisista ihmisistä löydy =)
teidän mielestä siis voi olettaa saavansa samanlaista palvelua kuin normaalisti kun menee kylään ihmisen luo, joka on viimeisillään raskaana?
ap
kun miehen pitää 9kk hyppiä ja hoitaa kaikki ja ymmärtää ettei toinen viitsi tehdä mitään kun on kerrrrrrran raskaana ja on niiiiiiiiiiin hirveän vaikeaa olla muualla kuin sohvalla.
Tästä poisluetaan ne, jotka oikeasti ovat esim. raskausmyrkytyksen takia sairaalassa.
kun miehen pitää 9kk hyppiä ja hoitaa kaikki ja ymmärtää ettei toinen viitsi tehdä mitään kun on kerrrrrrran raskaana ja on niiiiiiiiiiin hirveän vaikeaa olla muualla kuin sohvalla.
Tästä poisluetaan ne, jotka oikeasti ovat esim. raskausmyrkytyksen takia sairaalassa.
täältähän saa seuraavan kahden kuukauden ruokalistan. Hassua, kun AP kysyy, että voiko odottaa samanlaista palvelua, kaikki tuputtavat omia helppoja reseptejään!
Mutta asiaan. Mun mielestä ei tarvi passata samalla tavalla kuin aiemmin jos on menossa just jotain rv38+. Mä olin itse ainakin niin hemmetin kipeä selästä, että en juuri pystynyt liikkumaan. Kyllä mä kyläilijöille kaffet keittelin ja pullat nostin tarjolle, mutta en tosiaan olis alkanut mitään neljän tähden illallista väsään! Kyllä odottavaa äitiä noilla viikoilla voi jo sen verran passata/sääliä, että ei tarvi ihan normaaliin kestitsemiseen pystyä.
Tota suppariasiaa mäkin kyllä ihmettelen... Ei saa supistaa ettei synny ennenaikaisena? Etkös sä AP ollut ihan loppusuoralla? Mä olisin liitoskipuineni liikkunut mielelläni, jos se olis aikaansaanut supistuksia viikoilla 38+ :) Mutta ei, olin vain kipeä...
Tota suppariasiaa mäkin kyllä ihmettelen... Ei saa supistaa ettei synny ennenaikaisena? Etkös sä AP ollut ihan loppusuoralla? Mä olisin liitoskipuineni liikkunut mielelläni, jos se olis aikaansaanut supistuksia viikoilla 38+ :) Mutta ei, olin vain kipeä...
jotka ei meinaa loppua millään. Eivät ole neuvolan mukaan normaaleja harjoitussupistuksia mutta eivät toisaalta myöskään oikeita synnytyssupistuksia. Olisivatkin. Ovat siis todella todella epämiellyttäviä ja kurjia. Kuka nyt haluaisi tuommoisista kärsiä ilman että johtavat mihinkään? Laskettuun aikaan on tänään kuusi päivää, joten jos se vauva sieltä kohta tulisi.
ap
ja sanoi, että tuovat tullessaan kahvin kanssa tarjottavat ja että mukaan on tulossa myös miehen veli vaimoineen ja miehen sisko. Eli nyt vieraita onkin tulossa yhteensä viisi kahden sijaan ja miehen siskolla on vielä joitakin ruokarajoitteita. Toivottavasti kaikille sopii, että menevät ravintolaan syömään miehen kanssa.
ap
Oikeasti ihmetyttää miten kommentoidaan toisten vaivoja, jotka neuvola on ottanut tosissaan. Tämä menee nyt aiheen vierestä, mutta raskaudessa ei aina kaikki mene hyvin (yksi veljenpoikani on kuollut kohtuun) ja jos lepoa on ap:lle määrätty, niin on hyvä, että hän lepää - ihan vauvansa parhaaksi.
jotka ei meinaa loppua millään. Eivät ole neuvolan mukaan normaaleja harjoitussupistuksia mutta eivät toisaalta myöskään oikeita synnytyssupistuksia. Olisivatkin. Ovat siis todella todella epämiellyttäviä ja kurjia. Kuka nyt haluaisi tuommoisista kärsiä ilman että johtavat mihinkään? Laskettuun aikaan on tänään kuusi päivää, joten jos se vauva sieltä kohta tulisi.
ap
kyllä noi supistukset ihan tutuilta kuulostaa. Ja kyllä nekin jotain tekee, avaa siellä. Sun ei todella tarvitse niin varoa enää. Vauva saa syntyä ja jokainen supistus on askel kohti synnytystä. Sinuna lähtisin kävelylle. Nimim. Pitkään supistuksista kärsinyt 4vko pojan äiti ( ja 2v tytön)
viimeisillään raskaana olevalta. Veisin itse syötävät mukanani, jos menisin kylään. Liitoskivut voivat olla helvetillisiä. On ihan väärin, että tuntemattomat alkavat syyttää toista laiskaksi vain sen perusteella, mitä kuvittelevat tietävänsä.
Sun vieraat tekee ihan fiksusti, kun tuo tuliaisina tarjottavia, mutta siis tiedätkö mikä auttaisi noihin sun supistuksiin ja kipuihin? Synnytys! Yleensä kun noilla viikoilla supistelee, lähdetään kävelylle tai siivotaan tai mitä vaan keksitäänkään, että synnytys käynnistyisi!
Itekin oon sairaslomalla ja pakkolevossa nyt viikoilla 25 synnytystä ennakoivien supistusten takia, mutta viime raskaudessa kyllä jo pari viikkoa ennen laskettua aikaa yritin pitää itteni mahdollisimman aktiivisena, että supistukset voimistuisi.
ap
Kuten moni sanoi, saahan se vauva jo sieltä syntyä, oikeatkin supistukset ovat sitten epämiellyttäviä ja kurjia, ei mitään ihania nekään. Supistukset kun aukaiset paikkoja.
Samanlaista se oli minullakin loppuaika. Eikä kyllä neuvolassa enää käsketty lepäämään. Liikuin minkä voin. Eihän ne oikeat supistukset lopu vaikka lepääkin. Mutta niitä voi auttaa tulemaan.
Kuten sanottua, samanlainen loppuaika itselläkin oli. Varmuuden vuoksi lähdin käymään synnärillä eräs kaunis päivä. Ei käyrän mukaan ollut kunnon supistuksia, mutta hei, paikat oli auennut 3cm niiden inhottavien supistusten takia joita oli loppuraskaudessa. Hoitaja päätti että odotellaan tunti, sitten uudestaan käyrille ja katsotaan tilanne. Otin ja lähdin kävelemään pihalle ympyrää siksi ajaksi. Vaikka kipeä olinkin. Niiden liitskipujen takia. Yritin jumpatakin :D (Varmaan ollut aika koomisen näköistä).
Mutta niin vain oli 5cm auki tunti ensimmäisen tutkimisen jälkeen ja eikun saliin :)
Että kyllä nekin epämiellyttävät supistukset auttavat. Ne voi johtaa ja varmasti johtavatkin johonkin.
No ehkä tässä on vähän vaikeuksia ollut keksiä vaihtoehtoja kun mikään ei ole toiminut.
Kaikki varmasti ymmärtää raskaudesta johtuvat hankaluudet. Esim. raskausmyrkytyksestähän voi joutua ihan totaalivuodelepoon, jolloin ei saa edes sängystä nousta.
Mutta jos helpot ruokavaihtoehdot, miehen kokkaaminen, ravintolassa syöminen tai avun pyytäminen appivanhemmilta onnistu, niin enpä oikein tiedä mitä voisi vielä keksiä?