1v 8kk kuivaksi opettelusta, mies ei tajua..
meillä on siis lapsi joka selvästi olisi kuivaksiopetteluvaqiheessa. olen huomannut, että lapsi osaisi itsekin "pyytää" pissalle, mikäli hänen viestejään ehtisi lukea ajoissa. lapsi ei osaa sanoa "pissa", mutta ilmeistä ja eleistä pystyy tämän päättelemään. samoin kakka tulisi pönttöön jos viestit lukee ajoissa.
olen pitänyt lasta kotona ilman vaippaa, jotta lapsi itsekin huomaisi milloin pitää nykäistä hihasta ja viedä vessaan (pottaan ei osaa tehdä). nyt on ongelmana se, miten isän saisi mukaan tähän kuivaksi opetteluun! viime yö meni lapsella lähes kuivalla vaipalla ja, tunnustan, haluaisin vaipoista eroon asap.
onko siis vinkkejä, miten isukin saisi ymmärtämään kuivaksi opettelun hyödyt? aina, kun olen pois kotoa, mies laittaa aina vaipan, ei halua pitää ilmankaan kun vahinkojakin tulee.
Kommentit (14)
Isä ei osaa lukea lapsen viestejä? Isä ei halua lukea lapsen viestejä? Isää ei kiinnosta potta? Isää kiinnostaa potta vai silloin kun häntä huvittaa?
mikä on ongelma. luulen, että mies ei ymmärrä viestejä tai sitten ei luota itseensä riittävästi.
joka tapauksessa ongelmamme on se, että lapsi on välillä ilman vaippaa ja välillä vaipan kanssa, joten luulisi sen hämmentävän, vai hämmentääkö?
Eihän tuossa arvailemalla pääse eteenpäin. Istutte pöydän ääreen ja juttelette ja sen jälkeen sovitte miten toimitaan. Jo sinä olet "päähuseeraaja" ja mies on kakkosvanhempi, niin hän ei välttämättä osaa lukea ajatuksia ja ymmärrä, mitä sinä yrität tehdä ja miksi. Jos ette puhu, niin ette osaa toimia yhdessä.
Kuivaksi oppiminen tarkoittaa sitä, että lapsi oppii itse tunnistamaan hätänsä ja menemään potalle/pyytämään selkeästi potalle, ei sitä, että vanhempio oppii jotenkin tulkitsemaan lastaan kuin joku salapoliisi.
Odota muutama kuukausi ja aloita vaikka keväällä uudestaan.
puhuttu on, mutta miehellä ei ole riittänyt mielenkiintoa käytäntöön saakka.
halusinkin vihjeitä siitä, miten miehelle kannattaisi asia esittää jotta hänkin motivoituisi kuivaksi opettelussa.en varmaan osannut puhua oikeilla sanoilla, kun mtn ei tapahdu.
Meillä ei jakettu siivoilla vahinkoja ja pidettiin vaippaa, kunnes lapsi osasi itse sanoa ja mennä potalle.
Oli reilut 2,5-vuotias ja ilman vahinkoja on nyt mennyt melkein vuosi. Yökuivaksi oppi samalla eli joku vain sanoi lapsella silloin "klik".
Meillä ei jakettu siivoilla vahinkoja ja pidettiin vaippaa, kunnes lapsi osasi itse sanoa ja mennä potalle. Oli reilut 2,5-vuotias ja ilman vahinkoja on nyt mennyt melkein vuosi. Yökuivaksi oppi samalla eli joku vain sanoi lapsella silloin "klik".
nyt tietenkin toivon samaa kuopukselta. minusta merkit ovat jo olemassa, miksei voisi käyttää sitä hyväksi?
vielä on hyvin aikaa opetella kuivaksi :)
mut yks juttu mitä ehotan on, et kun ite huomaat et pissa/kakka tulossa niin pyydät miestäsi viemään pöntölle, voisit muka hommailla just silloin jotain muuta esim tiskata tms. ehkä mieskin sit tajuaa et paljon helpommalla pääsee, kun lapsi tekee tarpeensa pönttöön eikä vaippaan. vaippaahan voi varmuuden vuoks pitää mut aina kun näyttää hätä tulevan, niin pöntölle
Sillä tulee lapsen kanssa päivän aikana "sata" vahinkoa, kun sinä selviät ehkä yhdellä siivouksella. Et sinäkään jaksaisi yrittää, jos epäonnistumisia olisi paljon enemmän kuin onnistumisia.
MIkäli sen tunnistaa. Tuli se viesti sitten ennen tai jälkeen hädän! Siihen pitää reagoida välittömästi, muuten ilmoitukset loppuvat ja lapsi aina vaan pitää itsestään selvänä, että housuihin pitää laskea ja se on ihan oikein tehty...
Kysy mieheltäsi miltä hänestä tuntuisi jos hän ei itse pääsisi vessan, mutta kukaan ei viitsisi reagoida hänen ilmoitukseensa hädästä, että olisiko mukava toisten välinpitämättömyyden takia kusta ja paskoa housuihinsa.....
Miten luulette lapsen reagoivan jos epäonnsitumisia päivässä vessapyyntöihin tulee sata ja vain yhteen reagoidaan...... Minä en ainakaan viitsisi jatkaa jos olisin 1,5v :D :D
Kuivaksi oppiminen tarkoittaa sitä, että lapsi oppii itse tunnistamaan hätänsä ja menemään potalle/pyytämään selkeästi potalle, ei sitä, että vanhempio oppii jotenkin tulkitsemaan lastaan kuin joku salapoliisi.
Odota muutama kuukausi ja aloita vaikka keväällä uudestaan.
Meillä on 2 lasta ollut päivä sekä yökuivina 1v 7kk ja 1v 8kk.
Hyvä ap. anna olla vaan ilman vaippaa ja mielellään ilman housujakin ja potta lähellä niin lapsi ehtii potalle.
saati vaipattomuudella :D tyttö pottailee kun sattuu osumaan sopivasti kohdalle.joskus tekee asian sinne ja muuten vaippaan...me kun ei stressata tästä ja 3 lasta meillä niin en valitettavasti osaa sua neuvola.
olen yrittänyt siis puhua miehelle, mutta luulenpa että hetkellinen mukavuudenhalu menee käytännöllisyyden ohi.