Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isä haluaisi vuosien jälkeen tavata lapsiaan, mitä tehdä?

Vierailija
18.12.2010 |

Olemme eronneet ex-mieheni kanssa lähes 7v sitten. Eron jälkeen mies aluksi otti lapsia luokseen, harvakseltaan sillonkin ja todella monesti perui tapaamisen millon milläkin verukkeella. Lopulta ei ottanut lapsia enää ollenkaan eikä ole heitä muistanut syntymä- tai muina merkkipäivinäkään. Lapset pettyivät aina todella paljon, kun eivät päässeetkään isälle ja kun isä ei sitten enää pitänyt mitään yhteyttä niin senkin lapset ottivat raskaasti.

Nuorimmat (kaksoset) eivät edes muista isäänsä, koska olivat vauvoja erotessamme. Isommat lapset ovat sanoneet, etteivät halua tavata isäänsä, koska pelkäävät tämän taas hetken päästä katoavan heidän elämästään. Ex-mieheni sen sijaan vakuuttaa, ettei enää katoa lastensa elämästä ja että on ymmärtänyt, miten tärkeitä lapset ovat hänelle.

Haluaisin uskoa sen, että ex olisi nyt kunnollinen isä, mutta aika vaikeaa se on, kun hän on pystynyt vuosia elämään pitämättä mitään yhteyttä ja alkoholi on ollut se tärkein hänelle. Toisaalta, oma isäni teki vastaavan "parannuksen" kun sai tietää olevansa vakavasti sairas eikä hänellä ole enää kauaa elämää jäljellä. Tämäkin on käynyt mielessä, mutta enpä tiedä onko näin exäni kohdalla.

En vaan tiedä miten toimia. Lapset kieltäytyvät tapaamasta isäänsä niin voinko minä heitä pakottaakaan? Esikoinen on sanonut niinkin, että hänellä on jo isä (nykyinen mieheni) eikä kaipaa toista.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole tarvetta päästä lapsistani eroon. Jos hengähdystaukoa kaipaan niin ex-anoppi ottaa lapset mielellään välillä, samoin nykyisen mieheni vanhemmat ottavat kaikki lapset välillä.

ap

tilanteessa antaisin lasten päättää. mitä ne tuollaisella luuseripaskaisällä tekisivät??? taidat itse vaan haluta tyrkätä lapset välillä pois jaloista...

Vierailija
22/46 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti teen niin, että tapaan itse exän vielä ainakin pari kertaa ja keskustelen tilanteesta ja kerron "pelisäännöt".

Kiitos teille, jotka vastasitte asiallisesti.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei isä mene joskus äidillensä kylään lasten ollessa siellä?

Vierailija
24/46 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

halu tavata lapset voi olla osa 12 askelta: sovitetaan pahoja tekoja joita on juoppona tehnyt ja pyydetään anteeksi. Se mahdollisuus miehelle on tietysti suotava.

Minusta on iso riksi "katsoa miten tapaamiset alkavat sujua". Voi mennä hyvinkin, mutta yhtä hyvin lapset altistetaan uusille pettymyksille, ovat koekaniineja sille, että pystyykö mies enää rakentamaan kunnon suhdetta lapsiin.

Jos päätät tavata miehen lasten kanssa, kerro hänelle suoraan lasten tunteista etukäteen. Kaikki kortit pöydälle, silloin on vähemmän vaikeaa, niin uskon.

12

viimeksi vauvana (olivat 11kk kun isä otti heidät viimeisen kerran) eli siis aika tarkkaan 6v isä ei ole pitänyt mitään yhteyttä lapsiinsa. Myös ex itse on muuttunut ulkonäöltään, se nyt oli odotettavissa kun tiedän hänen juoneen kaikki nämä vuodet. Nyt sanoo lopettaneensa juomisen ja käyvän AA:ssa. Hyvä, jos näin on, mutta vaikea sitä on uskoa.

En siis usko, että isommat lapsetkaan enää isäänsä tunnistavat ulkonäöltä.

Ehkä sovin tapaamisen exän kanssa niin, että käydään jätskillä tmv. Siinäkin varmasti näkee jo onko ex tosissaan ja miten lapset suhtautuvat tilanteeseen.

ap

että kunnioita lastesi toiveita. Heidän isänsä on tuottanut heille riittävästi pettymyksiä ja mielipahaa. Varsinkin jos mies edelleen juo ette voi luottaa häneen.

Jos haluat silti kokeilla miten menee (ex ei kyllä mielestäni ole ansainnut sitä), niin tavatkaa vaikka jossakin kahvilassa, sinä, lapset ja hän. Tunnistaako hän edes lapsiaan enää? Ja ole koko ajan mukana, niin tilanne on lapsille vähemmän tukala.

Vierailija
25/46 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmilleen ennen kun on oikeasti lopettanut juomisen ja pystyy sen todistamaan.

ap

miksei isä mene joskus äidillensä kylään lasten ollessa siellä?

Vierailija
26/46 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että lapsetkin mukana niin haluaisin varmistua, että mies ymmärtää miten paljon hallaa on aiheuttanut ja ettei lapset halua häntä tavata.

Vierailija
27/46 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotias saa itse päättää mitä tekee,muita on kuunneltava,pienimmät luulen että ovat 5 vanhoja eivät tunne edes koko tyyppiä.Muistikuvat jäävät vasta 3 -vuotiaasta.Kuuntele lapsiasi älä pakota,se voi tuoda vaan lisää tuskaa lapsille.

Vierailija
28/46 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoset eivät siis todellakaan muista isäänsä, koska olivat 11kk kun viimeisen kerran näkivät isänsä. Enkä usko, että isommatkaan tunnistavat isäänsä enää ulkonäöltä, on niin eri näköinen kun vuosia sitten, alkoholi tehnyt tehtävänsä...

ap

minkä ikäisiä lapset ovat? 12 vuotias saa itse päättää mitä tekee,muita on kuunneltava,pienimmät luulen että ovat 5 vanhoja eivät tunne edes koko tyyppiä.Muistikuvat jäävät vasta 3 -vuotiaasta.Kuuntele lapsiasi älä pakota,se voi tuoda vaan lisää tuskaa lapsille.

Vierailija
29/46 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kyllä minä antaisin tavata lapsiaan

Vierailija
30/46 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että toiselle pitää antaa toinen mahdollisuus. MIehesi on voinut oikeasti muuttua ja haluaa olla yhteydessä lapsiinsa. Kutsuisin miehen kylään (uusi mies ulos siksi aikaa) ja lapset paikalle. Lapsi voi halutessaan olla vaikka omassa huoneessa, mutta uteliaana varmasti ainakin kuuntelevat mitä puhutaan.

Vierailija
31/46 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap kertoi jo aloituksessa, että hänellä on useampi lapsi. Vai tuliko kirjotusvirhe kun kirjoitit, että lapsi voisi olla huoneessaan.

Minä toimisin muuten samoin kun sinä, mutta minusta kyllä myös uusi mies saisi olla läsnä, koska ihan samalla tavalla hän kuuluu perheeseen.

Itse olen sitä mieltä, että toiselle pitää antaa toinen mahdollisuus. MIehesi on voinut oikeasti muuttua ja haluaa olla yhteydessä lapsiinsa. Kutsuisin miehen kylään (uusi mies ulos siksi aikaa) ja lapset paikalle. Lapsi voi halutessaan olla vaikka omassa huoneessa, mutta uteliaana varmasti ainakin kuuntelevat mitä puhutaan.

Vierailija
32/46 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse alkkarin lapsi, erolapsi ja parempi olisi ollut ilman noita kokeiluja "nyt isä haluaa nähsä" "nyt isä ei ole jaksanut kun on ollut kipeä"

PASKA

anna lasten tavata isää aikuisena jos haluavat, älä pliis nyt koska ei se raittiina pysy, vain muutama prossa raitistuu

Vierailija
33/46 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aion tavata exäni ensin yksin ainakin vielä muutaman kerran ja kerron tämän hetkisen tilaneen ja mm. sen, ettei lapset ole halukkaita häntä tapaamaan. Ja jos päädyn siihen, että ex saa tavata lapsiaan niin ensin siinä olen läsnä lasten lisäksi ainakin minä, mahdollisesti myös nykyinen mieheni.

ap

halu tavata lapset voi olla osa 12 askelta: sovitetaan pahoja tekoja joita on juoppona tehnyt ja pyydetään anteeksi. Se mahdollisuus miehelle on tietysti suotava.

Minusta on iso riksi "katsoa miten tapaamiset alkavat sujua". Voi mennä hyvinkin, mutta yhtä hyvin lapset altistetaan uusille pettymyksille, ovat koekaniineja sille, että pystyykö mies enää rakentamaan kunnon suhdetta lapsiin.

Jos päätät tavata miehen lasten kanssa, kerro hänelle suoraan lasten tunteista etukäteen. Kaikki kortit pöydälle, silloin on vähemmän vaikeaa, niin uskon.

12

viimeksi vauvana (olivat 11kk kun isä otti heidät viimeisen kerran) eli siis aika tarkkaan 6v isä ei ole pitänyt mitään yhteyttä lapsiinsa. Myös ex itse on muuttunut ulkonäöltään, se nyt oli odotettavissa kun tiedän hänen juoneen kaikki nämä vuodet. Nyt sanoo lopettaneensa juomisen ja käyvän AA:ssa. Hyvä, jos näin on, mutta vaikea sitä on uskoa.

En siis usko, että isommat lapsetkaan enää isäänsä tunnistavat ulkonäöltä.

Ehkä sovin tapaamisen exän kanssa niin, että käydään jätskillä tmv. Siinäkin varmasti näkee jo onko ex tosissaan ja miten lapset suhtautuvat tilanteeseen.

ap

että kunnioita lastesi toiveita. Heidän isänsä on tuottanut heille riittävästi pettymyksiä ja mielipahaa. Varsinkin jos mies edelleen juo ette voi luottaa häneen.

Jos haluat silti kokeilla miten menee (ex ei kyllä mielestäni ole ansainnut sitä), niin tavatkaa vaikka jossakin kahvilassa, sinä, lapset ja hän. Tunnistaako hän edes lapsiaan enää? Ja ole koko ajan mukana, niin tilanne on lapsille vähemmän tukala.

Vierailija
34/46 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi niistä, joka raitistuu?

Minusta mies ansaitsee toisen mahdollisuuden, mutta jos pilaa senkin niin sen jälkeen en enää uusia mahdollisuuksia antaisi.

olen itse alkkarin lapsi, erolapsi ja parempi olisi ollut ilman noita kokeiluja "nyt isä haluaa nähsä" "nyt isä ei ole jaksanut kun on ollut kipeä"

PASKA

anna lasten tavata isää aikuisena jos haluavat, älä pliis nyt koska ei se raittiina pysy, vain muutama prossa raitistuu

Vierailija
35/46 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12

Mullekin tuli mieleen, että mies tahtoo tavata pyytääkseen anteeksi AA:n ohjeman vuoksi. Mutta se on mielestäni ihan hyvä mikäli AP saa lapset tapaamaan jollain ei-kiireellinen aikataululla lasten isän. Mutta en missään tapauksessa esim. kiirehtisi asiaa ennen joulua, kun on muutenkin kiire.

Vierailija
36/46 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi niistä, joka raitistuu? Minusta mies ansaitsee toisen mahdollisuuden, mutta jos pilaa senkin niin sen jälkeen en enää uusia mahdollisuuksia antaisi.

olen itse alkkarin lapsi, erolapsi ja parempi olisi ollut ilman noita kokeiluja "nyt isä haluaa nähsä" "nyt isä ei ole jaksanut kun on ollut kipeä" PASKA anna lasten tavata isää aikuisena jos haluavat, älä pliis nyt koska ei se raittiina pysy, vain muutama prossa raitistuu

jos mies haluaa tavata lapsia niin olkoot 6kk raittiina ja tavatkoon juhannuksen jälkeen. ei asialla niin kiire ole, johan 6 vuotta on kulunut.

realismia, kukkahatut

terveisin edellisen

Vierailija
37/46 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiirettä tämän asian suhteen. Tapaan itse ensin exän muutaman kerran, jonka jälkeen päätän saako hän tavata lapsiaan.

Ennen joulua en todellakaan ehdi tekemään tämän asian eteen mitään, työssäkäyvänä suurperheen äitinä riittää ihan kiitettävästi hommaa muutenkin.

ap

yksi niistä, joka raitistuu? Minusta mies ansaitsee toisen mahdollisuuden, mutta jos pilaa senkin niin sen jälkeen en enää uusia mahdollisuuksia antaisi.

olen itse alkkarin lapsi, erolapsi ja parempi olisi ollut ilman noita kokeiluja "nyt isä haluaa nähsä" "nyt isä ei ole jaksanut kun on ollut kipeä" PASKA anna lasten tavata isää aikuisena jos haluavat, älä pliis nyt koska ei se raittiina pysy, vain muutama prossa raitistuu

jos mies haluaa tavata lapsia niin olkoot 6kk raittiina ja tavatkoon juhannuksen jälkeen. ei asialla niin kiire ole, johan 6 vuotta on kulunut.

realismia, kukkahatut

terveisin edellisen

Vierailija
38/46 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin todisteita, että pysyy selvänä ennen kun antaisin tavata lapsia ja jos ei pysy vaikka puolta vuotta selvänä niin olet vain onnellinen, ettet tuottanut lapsille pettymystä.

Vierailija
39/46 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa mitä tilaa. Näin se vaan elämässä menee.

Vierailija
40/46 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti eväät mieheltä kaikkinaisen lasten tapaamisen. Jos ja kun mies vie asian oikeuteen, puhut hänestä kaikkea ikävää siellä. Jos ja kun mies kuitenkin saa lasten tapaamisoikeuden, koska niin hänellä kuin lapsilla siihen kaikesta huolimatta oikeus, niin muista jatkaa pahanpuhumista edelleen. Isänne on tyhmä jne. Näin toimii "fiksu" tuntemani uusiperhe tässä tilanteessa.