Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maassa maan tavalla tarkoittaa sitä että...

Vierailija
17.12.2010 |

esim koulujen kevätjuhlissa saa edelleen veisata suvivirren ja joulujuhlassa esittää jouluevankeliumia eikä kenelläkään ole oikeutta tulla vaatimaan sitä pois esityslistalta vain sen takia ettei kuulu juuri hänen uskontoonsa!

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksipä jos itse matkustaisin sellaiseen maahan laittaisin sen huivin päähäni. Siksipä en tulisikaan vaatimaan että suomalaisesta juhlasta pitää joulunäytelmät jättää pois ja esittää vain Lumikki ja 7 kääpiötä. ap

Vierailija
22/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niin tulee ollakin. Sehän ei tietenkään estä jokaista juhlimasta sitä kotonaan tavallaan mutta olis aika kornia tulla vaatimaan että esim telkkarista ei saa lähettää jumalanpalveluksia yms. t. kirkkoon kuulumaton

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluhan on nimenomaan Jeesuksen syntymäjuhla,

Vierailija
24/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis aika kornia tulla vaatimaan että esim telkkarista ei saa lähettää jumalanpalveluksia yms. t. kirkkoon kuulumaton

Telkkarin kanavia voi aina vaihdella. ;) Onneksi nykyisin ei ole pakko osallistua virren veisuu-juhliin, tosin en ole ikinä osallistunutkaan sitten lapsuuden pakkopullan.

Vierailija
25/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisinkin siis, että juhlaa vietettäisiin, kuten on ollut tapana.

Siis ennen sitä kun vieras kulttuuri valloitti juhlamme lähi-idästä valuneilla uskomuksillaan.

Vierailija
26/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

" virrenveisuujuhliin" joten sieltä voi olla poiskin. ei voi tulla vaatimaan virrenveisuujuhlan muuttamistakaan!

Vierailija
27/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulua tosiaan juhlittu jo kauan ennen kristinuskon saapumista mutta otahan huomioon, että suuri osa suomalaisista nyt kuitenkin on jotain muuta kuin pakana ja enemmistön ehdoilla täällä mennään. sä kai haluat edelleen antaa uhrilahjoja jumalille täyden kuun aikaan mut mun ei ole pakko osallistua siihen. Sama toimii myös toisin päin!

Vierailija
28/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sama sanonta velvoittaa myös suomalaisia jotka lomailevat islamilaisissa tai syvästi katolisissa maissa tai Thaimaassa, missä tahansa missä kulttuuri on toinen kuin meillä.

Suomalainen kun lahtee lomalle, niin kanni paalle ja minihame ylle. Paikallisia tai ihmisia kaduilla, kaupoissa ym. ei missaan nimessa tervehdita, ei hymyilla, small talkia ei harrasteta tms. vaikka kuuluisikin maan tapoihin. Lapsia ei annata vieraiden kosketella ja pusutella tms.

Vierailija
29/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin samaa mieltä. Voi jäädä pois juhlista, jos perinteet eivät miellytä.

Vierailija
30/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim jokin suvivirsi on jotain niin kaunista kuultavaa ettei kesää tule ilman sitä. Miten kenelläkään voi olla mitään sitä virttä vastaan? pakko ihmetellä...ja toisekseen mä useinkin osallistun uskonnollisiin juhliin eikä mitenkään loukkaa mun oikeuksiani. Päin vastoin tykkään katsella lasten esittämää jouluevankeliumia! Opetelkaa vähän suvaitsevaisuutta"

Vierailija
31/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kukaan voi määritellä maan tapaa aukottomasti. Maan tapa voi muuttua ja on muuttunutkin. Kuten täällä joku totesi, Suomi on sekularisoitunut.

Olisi parasta, jos yksi ainoa uskonto ei saisi tosiaan terrorisoida muita niin paljon.

Vierailija
32/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset osaavat kyllä kunnioittaa toisten maisen tapoja mutta en todellakaan anna kenenkään tulla pussaamaan lapsiani tuolla kadulla...en täällä enkä ulkomailla!

Vierailija
33/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

HALUTAANKIN edelleen laulaa se suvivirsi. Enemmistö kun haluaa! Perinteitä ei tarvi muutella vähemmistöjen takia...

Vierailija
34/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee sinne pakolaiseksi vaikka 100 000 niin luopuvat omista uskonnollisista juhlista?

Vierailija
35/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on afrikan maat ja etelä-amerikka edustettuina ja aina jaksan ihmetellä sitä miten suomalaisia haukutaan sdisäänpäin kääntyneiksi kun juuri nämä mun tuntemat ulkomaalaiset ovat sitä! Itse olen avoin ja sosiaalinen ja olen moneen kertaan yrittänyt vääntää jutun juurta mutta mua ei edes tervehditä! Juuri tänäkin aamuna kummastelin sitä asiaa kun poikaani eskariin kiikutin. Että osaavat ne muutkin kuin vaan meikäläiset olla mölliäisiä!

Vierailija
36/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä se kieltämättä aina jonkinverran ärsyttää. t. ateisti

Ps. voisitten kristityt varmaan ymmärtää jos lapsenne koulussa jossain luokassa olisi 50 prossaa vaikka nyt sitten muslimeja ja joulujuhlissa ruvettais hoilaamaan la ilaha alla allahia. Olisko sittenkin kivepi, jos keksittäis jokin yhteinen neutraali perinne?

perinteet kannattaa ottaa perinteinä. Kyllä itsekin annan lapseni pukeutuvan pääsiäisenä noidaksi, vaikken uskokkaan sen karkoittavan pahoja henkiä. Samaten annan juhlia halloweeenia kavereittensa kanssa, vaikken uskokaan vainajahenkien silloin liikkuvan. Life is! Ja meillä on muuten valtion kirkko, joten aika luontevaa, että julkisissa virastoissa ja laitoksissa vietetään VALTION perinteitä.

Vierailija
37/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa sitä, että sivistyneenä valtiona täällä vallitsee uskonvapaus ja sananvapaus.

Olen suomalainen ateisti ja uskonto ei kuulu kouluun.

Kirkosta eroajia on päivä päivältä enemmän ja se tarkoittaa, että uskonnollisten juhlien loppu tulee pian. Turha syyttää muslimeita kun tiede tappoi jumalan.

Vierailija
38/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee sinne pakolaiseksi vaikka 100 000 niin luopuvat omista uskonnollisista juhlista?

ehkä joku ateisti voisi vastata

Vierailija
39/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa sitä, että sivistyneenä valtiona täällä vallitsee uskonvapaus ja sananvapaus.

Olen suomalainen ateisti ja uskonto ei kuulu kouluun.

Kirkosta eroajia on päivä päivältä enemmän ja se tarkoittaa, että uskonnollisten juhlien loppu tulee pian. Turha syyttää muslimeita kun tiede tappoi jumalan.

niin valtaväestön perinteet ei saastuta hänen mieltään

Vierailija
40/67 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä joku ateisti voisi vastata

Eletään me sivistyneesti. Tarvitseeko aina ottaa mallia muista?

Kyllä meillä voi olla uskonnonvapaus, vaikka sitä ei kaikkialla muualla olisikaan.

En tajua tota logiikkaa ollenkaan.

Selittäkää..