Onko muita verenpainetautia sairastavia?
Hei!
Olen 27v ja sairastuin kyseiseen (hemmetin´) tautiin!! Tauti ilmeni vahingossa, kun menin ehkäsyneuvolaan hakemaan uusia e-pillereitä, paineet onneksi mitattiin, ja ne oli 220/190.
Nyt Orloc-niminen lääkitys 5mg aamuisin, mutta silti paineet saattaa kohota äkkiä korkealle. Ostin kotiin mittarin, ja mittailen melkein päivittäin.
Saakohan tämän taudin kanssa jos on vaikea sairaus, vielä hankkia lapsia/ tulla raskaaksi?
Tiedän,että lääkäri osaa ehkä vastata parhaiten, mutta jos joillakin on kokemusta tästä taudista ennen raskautta, niin miten sujui odotusaika, pysyikö tauti kurissa vai tuliko se raskausmyrkytys??
Haluaisin tulevaisuudessa ehkä vielä yhden lapsen. Onneksi tein lapset nuorena, koska nyt ilmeni tällainen tauti jonka kanssa ei ole leikkimistä. :/
Kommentit (6)
vastauksesta :) Lohdutti vähäsen... Olen lukenut silti,että tuo lääke jota syön nyt ei sovellu raskaana olevalle, eikä raskautta suunnitellessakaan.
Pitänee käydä lääkärissä uudestaan ja kysyä pitääkö lääke vaihtaa, jos / kun tulen raskaaksi. Mahdollisesti :)
"Keskustele lääkkeen käytöstä lääkärin kanssa, jos suunnittelet raskautta, tulet raskaaksi tai aiot imettää." Mitä kohtaa et ap tuossa ymmärtänyt?
Mulla sama lääke ja lisänä vielä toinenkin eri tavalla vaikuttava. Vasta neljännet kokeilussa olleet lääkkeet tepsi ja löydettiin sopiva lääkeyhdistelmä. Aikamoinen tuuri, jos eka resepti osuu nappiin verenpaineen hoidossa. Siispä mittaile nyt ja meet uuden mittauslistan kanssa lääkärille, jos ei verenpaineet ole hyvät. Pelkkä orloc ei mulle riittänyt.
Mun lapsiluku vaan on jo täynnä, joten mulla "no worries" raskautumisen suhteen.
jota käytin ennen raskautta Albetoliin.
Synnyttämään mennessäni viikon yliakaisuudessa paineet olivat 195/115, vauva painoi 4 500g.
Jouduin käymään neuvolassa kolmesti viikossa ja sairaalan polilla joka toinen viikko. Jouduin sairaslomalle heti raskauden varmistuttua kahdella viimeisellä raskaudellani. Jouduin lepäämään kotona ja alapaineen mennessä yli 100 sairaalassa, kunnes paine laski.
Neljä aiempaa raskautta olivat normaalin verenpaineen mitoissa. Ehkä "varttuneempana" alkoi paineen nousu, nuorimmat lapset syntyivät 2v9kk ikäerolla.
Mä oon kans 27 ja mulla kans verenpainetauti... johtuen kroonisesta munuaisten vajaatoiminnasta (joka on mun mielestä tullut kahden raskausmyrkytyksen takia) sitä lääkärit eivät ole kyllä kertoneet... enkä ole kyllä kysynytkään... Mulla tää alko 1v sitten kun odotin kuopusta (minulla oli raskausmyrkytys jo toista kertaa elämässäni)... synnytys käynnistettiin rv 39+3 ja heti synnytyksen jäkeen sain myös noi albetol-lääkkeet... söin niitä ehkä 2 vko... nyt on paineet olleet melko ok ja en ole ottanut lääkkeitä. Munuaisarvot on hiljalleen laskeneet tän vuoden aikana.... et nyt olen onneksi vaan tarkkailu/seuranta vaiheessa ja meen labraan uudelleen vast 6kk päästä... verenpaineen pitäminen kurissa on tämän munuaisongleman lähtötekijä ja sitä pitää seurailla ja ottaa albetolia jos alkaa olee kohollla. :/
20-vuotiaasta asti ja nyt 34-vuotias 2 lapsen äiti. Lääkkeet vaihdettu Albetoliin raskauksien aikana ja neuvolassa jouduin käymään useammin samoin ultrassa kun seuraavat virtauksia. Kotona pitänyt raskauksien aikana kirjaa paineista ja lääkeannosta muutettu sen mukaan. Ekassa raskaudessa ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia, paineet pysyi kurissa. Nyt tokassa jouduttiin lisäämään loppua kohti ja synnytyksen jälkeen paineet oli pilvissä pari päivää. Mitään ongelmia ei raskauden aikana ollut eikä synnytyksissä.
Nyt on kolmikymppinen neljän pienen lapsen äiti. Tarkkailua tietty vaatii ja lääkityksen koko raskausajan, mutta raskaudet on menneet ihan normaalisti alusta loppuun asti, synnytykset olleet jokseenkin rv 40.