***Kesäkertut keskiviikon turinaan***
Ajattelin nyt aloittaa meille ihan ajatustenvaihto pinonkin ;DD
Eli täällä mennään ihan alussa vielä. Rv on nyt 4+3 ja hitaasti täältä sitte hivuttaudutaan toivottavasti loppuun asti.
Vielä ei ole raskaus kolahtanut ihan lopulliseen kolinaan tuolla korvien välissä mutta eilen jo huomasin kun oli pari tuntia etten muuta meinannut saada aikaiseksi kun olemisen ja haaveilun, eli kolahtaa ihan kohta ;))
Oireita ei juurikaan ole. Ainoastaan näin aamuisin täytyy heti saada lasi mehua tai jotain suuhunsa, muuten alkaa heikottaa ja vapisuttaa ihan kamalasti. Yleensä kun olen niitä ihmisiä ketkä ei kykene aamusta syömään yhtään mitään :O
2 lasta jo on valmiina täällä suolstuttamassa elämäämme ja molemmissa oli aivan täysin erilaiset oireet. Saas nähdä millaisia oireita tässä raskaudessa tulee...
Onko kukaan muuten käynyt (oma kustanteisesti tai ilmaisessa) alkuraskauden ultrassa varmistamassa sikiön olemassaoloa jne?
Itse ajattelin mennä. Olen käynyt kaikissa (3) raskauksissa ja aion mennä nyttekin. Näiden lapsien välillä oli tuulimunaraskaus ja haluan tietää nyttekin heti alkuun jo jos jotakin pielessä tai ei vauvaa esim. ollenkaan....
Mutta nyt aamupalan kimppuun ennen ku tämä kerttu kupsahtaa tuolilta ;D
Mukavaa alkanutta keskiviikkoa KAIKILLE =)))))
Kommentit (35)
Listaisitko tietosi tuonne kesäkerttujen esittely otsikon alle. Olisi mulle helpompi päivittää ne tiedot sieltä, kiitos =))
Ja tervetuloa!!!
Huomasin, että meitä taitaa olla jo hyvin lähelle 50 kesävauvan odottajaa! WAU!
Pienokainen 6+6
Onhan täällä yhtä sekopäistä sakkia ku oon itekin.. =D Mä nimittäin aloin jo eilen epäillä, että oonko raskaana ollenkaan. Mä tein nimittäin kp30/28 testin ja testiviiva ei ollu tasavahva kontrolliviivan kanssa, niin minähän sitä nyt tässä eilisen päivän pähkäilin, että josko se sitten koskaan se viiva vahvistuikaan... Ja vielä kaiken päälle näin tietenkin sellaista untakin, etten mä mitään raskaana ollutkaan. Enköhän kuitenkin ole. Kummasti on ainakin alkanut farkut kiristämään ja iltapäivällä maha pullottaa (turvottaa) ihan kivasti.
Mä meinaan tilata ensimmäisen neuvola-ajan ens viikolla ku menen kuopuksen kanssa neuvolaan. Silloin mulla rv 6+3. Alkuraskauden ultrassa en oo käyny aiemmissakaan raskauksissa, joten tuskin menen nytkään.
Kiva kun saa nyt tälle odotuspuolellekin pinoutua. Miehellä tulee varmasti menemään hermot, ku mä käyn täällä joka päivä lueskelemassa, että mitäs muille odottajille kuuluu... ;)
Palailemisiin,
Mirju rv5+3
On tosiaan vähän ikävä, kun täällä on pinouduttu eri pinoihin. Paljon mukavampaa olisi, jos kaikki löytäisivät tiensä tänne. Itse ainakin ymmärsin, että tämä ei todellakaan ollut tarkoitettu vain niille, jotka ovat Kerttuihin kuuluneet aiemmin vaan jokainen kesäkuussa vauvansa saava on aivan yhtä tervetullut. :)
Mulla on tänään ollut niin paljon parempi päivä kuin eilen. Eilen oksensin ensimmäisen kerran. Ensin aamulla ja uudestaan vielä iltasella. Olo oli koko päivän ihan hirveä. Nyt ruoka on maistunut eri tavalla ja eikä ihan koko ajan ole etonut. Mulla siis tosi huono-olo alkoi vasta viikolla 7.
Mie kuulun myös niihin, jotka vielä opiskelee. Mulla on menossa toinen tutkinto ja sillä eka tutkinnolla olen ehtinyt olla jo töissä, joten siinä mielessä en jää äitiyslomalle opiskelijana. Tarkoitus olisi valmistua tästäkin toukokuussa just ennen vauvan syntymää. Nyt tuntuu vaan siltä, että en ikinä onnistu siinä ko olo on niin väsynyt ja varsinkin ko nyt alkoi vielä tämä pahoinvointi. Gradu ei tosiaan itsestään valmistu.
Me ollaan päätetty jättää tuo alkuraskauden ultra väliin. Ollaanko ihan epänormaaleja? Mulla on vissiin taas päinvastoin liiankin hyvä tunne siitä, että kaikki olis ok.. Eka neuvola on reilun viikon päästä mutta neuvolassa tehtävään ultraan on kyllä tosi paljon vielä aikaa.
Tällä viikolla kuulin jo kahdesta kaverista, jotka on raskaana. Tuntuu tosi ihanalta, kun vauvat syntyy suunnilleen samoihin aikoihin. Tämä ei ole ollu mitenkään suunniteltua, mutta elämäntilanne kun on kaikilla hyvin samanlainen.
Nearoosa 7+3
" Krisse-79, jos ultrassa ei vielä suurtakaan alkua näy mutta sydän näkyy niin et kyllä tosiaan voi rv 11+ olla vielä. JA tuntuu kyllä hassulta ettei pätevä ultraaja kykenisi määrittämään kuinka pitkällä olet? Vai käsitinkö jotain väärin *en yhtään ihmettelisi omaa järjen juoksun köyhyyttä* ;D
"
heippa taas
juu siis marieelalle oli tarkotus vastailla että niin tuo vaan sano että on ihan liian pieni vielä että pystyisi arvioimaan millä viikolla mennään :(
en sitte tiiä...
toisaalta ihan kivaa kun pääsee näinkin alussa jo monta kertaa tuonne ultraan :))
joku olikin kysellyt että pääseekö tuonne ultraan jotenkin ilmaiseksi vai pitääkö mennä aina yksityiselle, niin minä pääsin sinne neuvolan kautta koska en muistanut koska mulla on ollut kuukautiset.
no mutta katellaan myöhemmin
Kyllä taas on ollu niin hirvee päivä,että ei toista! Herättyä tuli oksennus suuhun ja kun pääsin vessaan niin ei oksettanu enää.Aamu alkoi kun piti viedä pissinäyte labraa ennen työpäivän alkua 6.30,no tietty ne oli unohtanu laittaa näyte kärryn oven ulkopuolelle niin sain sitten jättää näytepurnukat oven eteen. Toivottavasti ne sen löysi. Sitten melki juoksin sieltä palaveriin klo 7.00 ksi. Ja tietty oli oksennus tulla mutta sain pidettyä ettei tarvinnu juosta veskiin kesken kaiken. Sitten kun määrättiin seuraava palaveri tälle päivälle kuuntelin kyllä ajan mutta unohdin sen heti. Sain käydä kysyys milloin se oli ja ajattelin että kyllä mä nyt ton miustan. No arvatkaa vaan muistinko? No en tietenkään sain vielä kolmannen kerran käydä kysymässä palaveri aikaa. Siinä vaiheessa pomo kattoi jo vähän oudosti. Pää on kyllä niin kuin seula, ei meinaa muistaa mitään.
T:Lilli81 rv11+4
T:lilli81
Aktiivinen opiskelupäivä takana!:) Mahaa on taas vähän kipristelly, nyt jo vähän keskemmältä. Ehkäpä se kohtu vaan etsii sijojaan!;) Täällä tosiaankin on kans yks sekopää, niinku Mirju76 sen hyvin ilmas!;)
Kukka_80:lla tais olla samat tuntemukset, mut vaan vasemmalla puolella. Mullakin on joskus rutiini käynnillä gynegologi sanonu, että kohtu on taakse päin kallellaan, eli onko se normaali asento vai jotenkin poikkeava?!?!??! Onko tietoa?
Kesäkertut on tosiaan kasvanu kovasti, mutta niinhän me tuolla kuumeilu puolella päätettiinkin tehdä kesäkuusta 2006 oikea vauvakuu!;) Kiva, että on tullu muitakin mukaan ja toivottavasti kaikki päästään loppuun asti!
Lilli81: Oon huomannu, että itelläki on ajatukset ihan jossakin muualla, vaikka kuinka yrittäs keskittyä! Pistetään raskausoireeksi!;)
Nearoosa: Voidaan sit tsempata toisiamme ton gradu-jutun kans! Löytyy näköjään vauva-juttujen lisäksi myös muuta yhteistä! Kyllähän me valmistutaan ennen ku vauvat syntyy!!! Tsemppiä viimeiseen puristukseen!!:)
Kaikille muillekin tosi mukavaa keskiviikko iltaa!:)
Amanda rv 4+6
Soitin eilen sitten neuvolaan ja sain ajan ens maanantaiks, vähän kyllä jännittää. Mun tekis kamalasti mieli kans sinne alkuraskauden ultraan, mut ku oon niin pöhkö näis asiois, etten ees tiedä onks tääl meidän tuppukyläs mahdollista vai pitäiskö mennä poriin ja jos niin minne sinne... No, pitää varmaan kysellä siltä tädiltä siä neuvolassa sitten maanantaina. Koko ajan on kauhee paniikki, et mitä jos se onki tuulimuna tai kohdun ulkopuolinen..
Mä oon kans tekemäs opinnäytetyötä tai oon tehny sitä jo aika kauan huonolla menestyksellä... Kouluu ei oo ollu vime joulun jälkeen, mut töitten takia on toi työn valmistuminen vähä venähtäny... Mulla loppuu työsopimus nyt vuoden lopus, et sitä ennen ois vähä pakko jo saada paperit ulos tuolta koulusta..
Oon täs yksinollessani hauskuuttanu itteeni tekemällä raskaustestejä, ku mies on töissä.. Mulle tuli maanantaina 7 testiä, ku olin ennen plussaamista ehtiny tilaan netistä ja niitten tulossa vähän kesti.... Mut nyt on ihan mukava kattella ku ei tuu enää mitään haamuja vaan se testiviiva ilmestyy siihen ruutuun jo ennen sitä kontrolliviivaa ja on paljo tummempi... Joo, oon tosiaan ehkä vähä pöhkö tässäki asiassa, mut kaikkee se tylsyys teettää....
rv 7+6
Ihan silmiä alko pistelee ku luin koko pinon.IHANAA ku näin paljo väkee löytyy...
Ei yhtään helpompi päivä tänäänkään,koko ajan ällöttää,koko ajan pitäs syyä jotaki..Aamulla ku oltiin ulkona nii meinas oksennus tulla..Oon siis perhepäivähoitaja ja vaikeeta olla esimerkkinä ku mikään ei oikein maistu! Lihaa en sais sellasenaan alas en mitenkään...
Ens tiistaina on eka neuvola ja en aio alkuraskauden ultraan varatakaan aikaa,en käyny esikoiseltakaan(herra 1v 9kk)...Nyt jotenki uskoo helpommin olevansa raskaana ku pahoinvointi nii hirveetä.Sormet ja varpaat ristissä toivon ettei jatkus kovin pitkään...
Jotenki tuntuu et ois pitemmällä,tuntuu mahallaan ja istuullaan niin " isolta" ..Esikoisen ajalta muistelin saman paljo myöhemmin...
Kaupassa teki mieli pasteijoita ihan hirveesti ja annoin itelleni periks..Varmaan lihon hillittömästi....(Ja taas) ESIKOISEN ootuksessa vaan 8,5kg.....Mut lopetan jaarittelun ja lähen niitä lämmittämään...
Suhmura 6+6
Ekaa kertaa täällä kirjoitan. On ollut vähän epätoivoista tämä alku... Välillä meinasin jo heittää pyyhkeen kehään, mutta katsotaan nyt. Olen siis sellainen tapaus, että neljä lasta meillä jo on, perä perää syntyneet. Pikkuviitosta ollaan yritetty tasan kaksi vuotta. Siihen aikaan on sisältynyt kaksi keskeytynyttä km:a (eka rv12+, sikiö oli kuollut rv7+; toinen rv12+, sikiö oli kuollut rv8+) ja yksi tuulimuna.
Nyt siis kaikeksi yllätyksekseni plussasin (tuulimunan kaavinta oli 7/05). Tai siis tein ekan testin kp28/28 (ekaa kertaa luget käytössä, joten halusin tietää, kannattaako lugeja enää jatkaa kun oli niin voimakkaat menkkaoireet). Sain pregentiin himmeääkin himmeämmän haamun. Siitäpä minä innostuinkin sitten peräkkäisinä päivinä testaamaan. Kp29 sain acon10:llä hailakan haamun, samoin kp30. Tänään päivällä (siis kp30/28) oli pakko tehdä vielä unistep, jossa tulosviiva on hitusen vahvempi kuin tuossa pregentissä (samanvahvuiset testit, siis 25). Joo, on tämä aika epätoivoista. En ole vielä päättänyt, milloin testaan uudestaan. En ainakaan huomenna!
Oireita kyllä on eli rinnat on olleet eilen ja tänään arat ja kipeät ja haukotella on saanut välillä. Alkuraskauden ultraan aion kyllä tässäkin raskaudessa ehdottomasti mennä. Neljässä onnistuneessa raskaudessa en käynyt enkä myöskään ekassa keskenmenneessä. Mutta jos en olis viimeksikään mennyt, niin ties koska mulla olis paljastunut tuo tuulimuna. Mulla kun ei kropasta näköjään meinaa tulla ulos mikään, vaikka olis kuinka epäonnistunut juttu (siis kuollut sikiö tai tuulimuna). Pitkään mulla on kyllä vauvatkin viihtyneet masussa. Kolme viimeisintä ovat menneet 2 vk yli la:n ja niistä kaksi viimeisintä on pitänyt käynnistää kalvot puhkaisemalla (kohdunsuu aukesi 5 senttiin viimeisinä viikkoina, mutta kun ei vaan lähtenyt vauva syntymään).
Joo, tänään autolla ajellessa tuli mieleen, että mulla varmaan kroppa pitäis sisällään kemiallisen raskaudenkin vähintään rv12 asti ja sekin todettais vasta np-ultrassa... Mun taholta voi varautua mustaan huumoriin. Olen välillä aika epätoivoinen tapaus ;-). No itse asiassa olen selvinnyt vastoinkäymisistäni todella hyvin ja olen jaksanut olla kaikesta huolimatta enimmäkseen positiivisella mielellä. Onhan minulla jo neljä lasta, joten eihän asiat huonosti ole ;-).
Onnellista odotusta meille kaikille! Voi kun mä nyt saisin olla teidän kanssanne kesäkuulle asti! Helmisimpukoista putosin siis heinäkuussa.
Oli muuten hauska huomata, että Marieela onkin entinen Jimsku. Niin monesti olen tuon entisen nikkisi tuolla vauvakuumepuolella nähnyt ;-). Kiitos kun jaksat ylläpitää tätä listaa! Mä itse väsyin haahulistan ylläpitoon (siis lähinnä siksi, ettei ollut niin helppoa jäädä palstatauolle, jos alkoi siltä tuntua) ja listaemomme kerkesikin just vaihtua, kun sainkin yllättäen ekan haamun (aika hyvä sattuma siis).
No, nyt riittää jorinat...
neronja rv4+2 (toivottavasti!)
Ompas täällä vilkasta keskustelua :) ihanaa että kesävauvaa odottavia on paljon!! Saadaan sitten jakaa odotuksen riemuja ja pelkoja täällä!!
ensimmäistä odotellaan ja tuntuu edelleen aika uskomattomalle koko raskaus: pillereiden jälkeen ekasta kierrosta sai pikkuinen alkunsa. Ihan täysillä en uskalla hehkuttaa kun kuitenkin takana km 02/05 viikoilla 6+3 nyt siis viikkoja 5+3 joten viikonpäästä varmaan pahin kauhu hellittää!! Alkuraskauden ultraan en varmaan aikaa kuitenkaan varaa: menköön tämä alku omalla painollaan. Jos jotain omituista oiretta tulee niin sitten mietitään uudelleen: nyt vaan elellään uskossa että oikeassa paikassa siellä pikkuinen kasvaa.
Oireeton raskaus tähän mennessä: oikein mitään en raskausoireeksi suoraan osaa tulkita: palelua välillä, yökötystä sillointällöin ja hillitön nälkä iskee välillä kun salama kirkkaalta taivaalta: silloin pitää syödä ja nopeasti, jos meinaa että ilman heikotusta selviää!!
Tänään on viimeinen yövuoro ja huomenna lähtään Tallinnaan miehen ja tuttavapariskunnan kanssa, saas nähdä paljastuuko salaisuus tipattomaan reissuun! :)
Mukavaa odotusaikaa kaikille kesäkertuille!!!
Miitsu rv5+3
Ihanan paljon on porukkaa tänään tosiaan pinoutunut. Ja minäkin kannatan kaikkien kesäkuussa saavien pinoutumista tänne=yhteen pinoon =) Huomasin että jossakin on jopa yli 200 hlöä joten kyllä tännekin mahtuu, ehdottomasti =)
Neronja, juu. Vaihdoin nikkini ikäkriisin myötä. Taisi tulla jonkin asteinen uudistuminen mieleen ;D Suostuin listaemoksi siksi että innoissani plussan jälkeen tulin tänne, mutta tuntui kun olis ollut hiukan pallo hukassa kun ei tiennyt selkeetä reittiä minne pitää pinoutua. JA ystäväni Soffu on tänään haamu-plussannut apteekin omalla, joten saan/saatte siitä toisen listaemon tuota pikaa. Näin saa aina itse välillä hengähtää. Kun ei tiedä kuina se väsymys äityy vielä saatikka kuvotus ;) Minäkin menen alkuraskauden ultraan koska olen noiden lapsieni välillä kokenut myöskin tuulimunan. Haluan sitte mahdollisimman pian aloittaa uutta yritystä jos jokin pielessä.. Muuten saatan olla raskaana muutaman kk:kin ajan ilman tietoa ettei kaikki olisi hyvin.. Itse aisa varasin jo ajankin valmiiksi n. 3 vkon päähän ;)
Mutta mutta, se on lähettävä laittaa muksuja uni-valmiiksi. Onneksi huomenna on syysloma pvä koulusta (esikoinen ekalla) eli on ainakin suht kiiretön aamu tiedossa, pidempään nukkumaan tuskin voi ku ei tuo kuopus anna kuitenkaan ;D
Oikein mukavaa yötä kaikille ja huomisiin taas =)
Mä jo eilen toiveikkaana ehdin lupautua mukaan, mut kuukautiset alkoi tänään, myöhässä kylläkin ja raskausoireista huolimatta... Tänään ollu melkoinen vatsakipu jne, että onko se sitten norm. kuukautiskipuilua vai varhaista keskenmenoa... Mut ei tullut meille ensin huhtihurmuria eikä kesäkerttua. =( Mut antoisaa odotusta kaikille kesäkerttujen odottajille!
Taaksepäin kallistunut kohtu on ihan normaali. Raskauden aikana se sitten kyllä kallistuu kasvaessaan eteenpäin. Voi olla, ettei masuasi alkuun niin huomaakaan. Jostain olen kuullut, että voi joissain tapauksissa vaikeuttaa raskaaksi tuloa, et rakastelun jälkeen joko kontallaan tai selällään vois olla hyvä asento. No, tässä vaiheessa tämä vinkki lienee turha. :-) Mutta ole ihan huoleti, ihan suht tavallista tietääkseni. Hyviä vointeja ja odotusta!
raskausviikkoja nyt 7, la 10.6.06. eka neuvola 31.10 ja ultra on 3.11. oletan että la muuttuu silloin vielä. luulin tänne jo kirjoitelleeni, mutten löydä tekstiäni mistään ;) helsingissä asun ja suunnittelen muuttoa hämeeseen kotikonnuille, mutta vaikeeta on päättää. onneks ei tarvi toisen mielipidettä asiaan ottaa huomioon, kun olen yksin tässä tilanteessa.