Mun lapseni on monesti kysynyt, miksi läksyä tulee
viikonlopuksi kun ei me vanhemmatkaan tehdä työjuttuja vapaalla.
En ole osannut vastata ja viimeksi kehoitin häntä kysymään opettajalta.
Opettaja ei ollut vastannut kysymykseen mitään.
Voisiko nyt täällä joku opettaja kertoa miksi niitä läksyjä tulee viikonlopuksi?
Tai miksi koe on maanataina? Siihenhän joutuu lukemaan viikonloppuna?
Kommentit (28)
Jos oppitunnit eivät riitä oppimiseen, lisäisivät niitä läksytunteja sinne kouluun. En tykkää yhtään siitä, että opettajien perustehtävät ulkoistetaan lasten vanhemmille. Minusta se on opettajien tehtävä opettaa lapsille asiat, jotka he koulussa tarvitsevat, ei vanhempien. Vanhemmat opettavat sitten asioita, joita lapset tarvitsevat kotona. Ja ei, kotona ei tarvitse osata allekain laskemista, taivaankappaleita tai Jaakobin lasten nimiä.
Lapsen pitäisi kyllä osata tehdä läksyt itse. Jos lapsi ei opi allekkain laskemista eikä hän saa tietää taivaankappaleita koulussa, jotakin on vialla. Läksyjen tekeminen on sitten lisäharjoitusta ja mieleenpainamista, joka on tarpeen kaikille. Alimmilla luokilla vanhempien on hyvä seurata, että lapsi tekee läksynsä, mutta ei asioita pitäisi joutua hänelle opettamaan. Oletko siis varma, ettei lapsellasi ole oppimisvaikeutta, joka vaatisi lisäselvityksiä.
Jos oppitunnit eivät riitä oppimiseen, lisäisivät niitä läksytunteja sinne kouluun. En tykkää yhtään siitä, että opettajien perustehtävät ulkoistetaan lasten vanhemmille. Minusta se on opettajien tehtävä opettaa lapsille asiat, jotka he koulussa tarvitsevat, ei vanhempien. Vanhemmat opettavat sitten asioita, joita lapset tarvitsevat kotona. Ja ei, kotona ei tarvitse osata allekain laskemista, taivaankappaleita tai Jaakobin lasten nimiä.
Lapsen tulisi selvitä läksyistään enimmäkseen itsenäisesti. Harjoitus on toki kaikille tarpeen esimerkiksi laskurutiinin kartuttamiseksi ja ainakin alimmilla luokilla vanhemman on katsottava perään, mutta varsinaisen oppimisen pitäisi tapahtua koulussa. Kotona olisi hyvä ollla oppinut jo ennen koulua, että kaikki tekevät työtä-
Läksyä tulee mutta opettaja on sanonut, että jos lapsi ei osaa niitä itse tehdä niin sitten ne jätetään tekemättä.
Läksyt kerkeää varmasti tehdä perjantaina jo, jos haluaa. Kokeeseen voi lukea jo aiemmin, eikä kokeeseen tarvitse lukea paljon, jos on tehnyt koko ajan läksynsä kotona ja tehtävänsä tunneilla. Monet aikuiset, opettajat esimerkiksi, tekevät töitä myös viikonloppuisin.
Minun tokikaan ei tarvinnut lukea kokeisiin oikeastaan lainkaan, pl. englanti joka oli mulle vaikeaa. Mutta minulla oli hyvä ystävä, joka oli ihan yhtä ahkera tunneilla ja teki läksynsä huolellisesti, ja joutui silti lukemaan kokeisiin iltakaudet - eikä siltikään juuri koskaan saanut seiskaa parempaa numeroa.
Jos näin on toiminut, niin silloin se seiskan taso on riittävä saavutus. Ihmiset ovat lahjakkuudeltaan erilaisia ja seiska on ihan kunniakas numero.
Maanantaina aloitetaan aina tavallaan "puhtaalta" pöydältä. Viikon läksyt pitää olla tehtynä viimeistään perjantaina. Kokeita saattaa olla alkuviikostakin, yleensä ti-to. Koekeeseen tarvitsee vain kerrata, kun asiat on hallussa jo opiskeltavan jakson aikana. Jos lukee ja lukee, eikä tulokset ole silti kovin hyviä vika saattaa olla opiskelutekniikassa tai on oppimisvaikauksia.
viikonlopuksi kun ei me vanhemmatkaan tehdä työjuttuja vapaalla. En ole osannut vastata ja viimeksi kehoitin häntä kysymään opettajalta. Opettaja ei ollut vastannut kysymykseen mitään. Voisiko nyt täällä joku opettaja kertoa miksi niitä läksyjä tulee viikonlopuksi? Tai miksi koe on maanataina? Siihenhän joutuu lukemaan viikonloppuna?
vaan pakkovelvollisuutena. Harmi. Meillä lapset oppivat elämän ohessa viikonloppuisinkin, ei heitetä aivoja narikkaan koko perheen voimin perjantaisin.
Eli jos perjantaina tulee läksyjä, ne tehdään perjantaina. Ei ole vielä tuo 4.-luokkalainen joutunut viikonloppuna läksyjä tai kouluprojekteja tekemään, kun niitä läksyjä ei jätetä viime tinkaan. Samoin kokeisiin EI lueta vasta edeltävänä iltana, vaan parina edeltävänä viikkona. Jos maanantaina on koe, niin siihen luetaan aikaisemmin kuin sunnuntai-iltana. Jos lapsi haluaa sunnuntaina vielä kerrata selailemalla, nii ihan vapaasti, mutta koko aluetta ei ruveta käymään läpi koetta edeltävänä päivänä. :O
se ei velvoita lapsia tekemään koulutöitä!
On erilaisia oppijoita. Toiset tarvitsevat paljon lukemista kokeeseen vaikka hoitaisivat tuntityöskentelyn hyvin.