Miten iso juttu teille tai lapsellenne on todistuksen arvosanat?
Kun lukee täällä viestejä ihmetyttää aina kuinka tärkeeltä ne numerot oikeen teille monelle on. Ymmärrän sen numeron, jolla haetaan lukioon, mutta kaikki sitä ennen on kyllä ihan yks sama, kunhan nyt suurinpiirtein hyviä.
Kommentit (14)
ja muuten itsekin, mutta ei se niin kamalan tärkeää ole. Olen itse saanut aikanaan hyvät numerot, ne riittävät minulle. Kunhan lapsi tekee mitä taitaa.
Omalla lapsellani on nii paljon haasteita, että toivon, että hänestä tulee onnellinen edes jollakin tavalla.
ymmärtää formaalisen oppimisen merkityksen ja todistuksen numeroiden yhteyden siihen. Kyllä ne numerot ovat tärkeitä alusta alkaen, koska jostain syystä ensimmäisen todistuksen kuutoset eivät yleensä käänny yseiksi myöhemmin.
koska minä tiedän,että lapseni yrittävät parhaansa.
Esikoinen on keskikastia,saa tasaisesti numeroita 7 ja 9 välillä,joskus harvoin 10. Alle 7 ei ole mennyt,mutta en siitäkään kauhistuisi jos sellainen tulisi. Meillä 7 on ihan ok numero sellaisista aineista joista tiedämme,että se on hänelle vaikeaa (käsityöt ja kuvaamataito kun hän ei kertakaikkiaan OSAA,on ns."kädetön" näissä asioissa)
Keskimmäinen on huippuoppilas,vetää 9 tai 10 aineesta kuin aineesta. Joskus tuntuu,että hänen on täytynyt vaihtua sairaalassa ;D mutta onneksi on mun näköinen :D:D Mutta emme hehkuta hänen numeroitaan sen enempää koska hänelle ne tulevat ihan "tuosta vaan",pää on sellainen,että sinne tarttuu kaikki tieto ja muisti on loistava.
Kuopus on vasta tokalla,vilkas,energinen ja oppii nopeasti. Palaute on ollut positiivista ja kokeista tullut hyviä. En osaa vielä tarkalleen sanoa olisiko hän parempikin jos keskittyisi enemmän,mutta sillä toisaalta ole väliä kun pärjää hyvin näinkin eikä siis kuitenkaan tunneilla häiriköi tmv
Meillä ei vaadita täydellisyyttä, riittää kun yrittävät.
Kyllä se miten esim ala-asteella klaaraa ja pärjää antaa selvää osviittaa siitä millainen koululainen on ja onko kenties fiksukin vai vähemmän fiksu.
Toki yläasteella tulee monilla vaihe jolloin koulu on evvvk mutta hyvältä pohjalta on parempi lyödä hieman läskiksikin kuin jostakin 5-7 tasolta.
Eihän kukaan edes odota välttävästi tai heikosti menestyvältä sen kummmepaa, ei esim tuo eräs äiti joka itsekin saanut vain 7-8 numeroita kuten mainitsi.
Luulisi että jokainen haluaa lapsellensa parempaa kuin itselleen mutta ilm ei.
Ja jo ala-asteella näkee oppilaiden erot mitä tulee ns opiskeluintoon ja taitoon.
Ala-asteen ja vielä yläasteenkin numerot hipoivat rimoja,tuli 5-7 asteikolla.
Ammattikoulu meni loistavasti,kaikesta täydet.
Nyt luen opettajaksi ;D
Niillä ei pilata kesälomaa tai joulua, jos pudotusta on tullut, mutta muuetn ovat hyvä kannustin pitää ns. oma taso. Ehkä tällä on merkistystä siksi, että lapset ovat koulumenestyjiä ja tähtäimet korkealla.
Keskiarvot ysin pintaan kuen minullakin ja sisaruksillani. Koulunkäynnin arvostus kulkee kasvatuksessa.
niin ei taatusti yhtäkkiä menesty loistavasti lukiossa, jos nyt sinne edes sellainen lapsi hakisi.
Täysin absurdi ajatuskin, luulisi järjenkin sanovan sen.
Se on lapsen työtä, ja läksyt pitää tehdä, olla tunneilla kunnolla ja opiskella. Välkillä saa riehua :) Lapsi on hyvä koulussa, kehumme häntä. Lapsi on iloinen, kun saa hyvän numeron. Olemme kuitenkin AINA painottaneet, että tärkeintä on se, että yrittää parhaansa ja on terve, onnellinen ja on ystäviä. Emme esim. ala arvostelemaan, jos lapsi saa huonomman numeron kokeesta, mitä yleensä on saanut.
Koulunkäynnin arvostus kulkee kasvatuksessa.
Mua järkyttää joka kerta kun naapurin lasten äiti mollaa lasten kuullen opettajia, läksyjä, kokeita yms. Lapset tokalla ja kolmannella. Ei varmasti tuo lapsille opiskelumotivaatiota, se näkyy jo nyt.
Tosin se ei näe alkoholinkäyttöä lasten nähden pahana, eikä tulevaisuudessa alaikäisille alkoholin ostoa, kunhan juovat kotona.
ja olen silmittönän onnellinen ja ylpeä kun lapseni menestyvät koulussa ja heitä kehutaan siitä mm opettajien tahoilta.
-Äitix2-
Myös englannista, matematiikasta jne. lukuaineista?
Kai tiedät, että amisenglanti vastaa suunnilleen peruskoulun kasiluokan oppimäärää?
ja keskiarvo oli jotain 7:n pintaan. Englannista olin saanut esim. 6. Olin kyllä lievästi sanoen hämmästynyt, sillä muistin pärjänneeni koulussa aina hyvin. Aika näköjään kultaa muistot.
Lukiosta kuitenkin pääsin yli kasin keskiarvolla ja Laudatureja oli 4 (myös englannista). Itsetunto minulla on aina ollut hyvä ja olen pitänyt itseäni älykkäänä. Ehkä tämä on ollut menestymiseni salaisuus. Onneksi vanhempanikaan eivät ole morkanneet minua alakoulun huonoista numeroista.
Itsekin yritän korostaa omille lapsilleni, että tärkeintä on yrittäminen ja parhaansa tekeminen. En missään nimessä halua omista lapsistani hikipinkoja, joiden elämä romahtaa, jos kokeesta tuleekin esim. 9 kympin sijasta.