Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 lk tyttö, kokeista saanut

Vierailija
15.12.2010 |

matikka 7 1/2. äidinkieli 7. ympäristöoppi 7...on kyllä yrittäny kaikkensa mutta ei ikinä saa tuosta parempaa vaikka kuinka luettaisiin ym. läksyt aina tekee heti koulun jälkeen. onko teidän 3lk kuinka hyviä koulussa?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla ainakin on sellainen kokemus että koulun th on hyvinkin tarkka ja huolellinen tutkimuksessaan. Ja konsultoi helposti esim lääkäriä tai opettajaa jos tarvis.

Vierailija
2/58 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeista 8,5 - 10

Tykkää koulusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat tytön kaveritkin saavat ihan samanlaisia numeroita (eli 9-10 kaikista kokeista). Läksyihin menee yleensä 5-15min, kokeisiin luetaan vähän (esim. matikan kokeeseen ei lapsen tarvi harjoitella, koska on ymmärtänyt tunneilla käsiteltävät asiat). Lapseni ei siis ole mitenkään poikkeuksellinen, useimmat tytöt ja monet pojatkin luokalla saavat yhtä hyviä numeroita.

Vierailija
4/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa aina kokeista kiitettäviä,mutta läksyt usein tekemättä,kirjat kotona/koulussa,ei lue kokeisiin.

Olen kyllä ruvennut epäilemään että lunttaa kokeissa,mutta kyllä tuo ihan oikeesti on osannut asiat.

No todistus ainakaan ei kovin kiitettävä tule olemaan..

Vierailija
5/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on myös keskinkertaisia, osa vielä keskivertoakin heikommin pärjääviä.

Tyttösi on keskiverto. Jos tunneilla viittaa ahkerasti ja ne läksyt on aina tehtynä huolella, niin luulisi että seiskan-seiskapuolen koenumeroilla voisi saada todistukseen kahdeksan.

Jos haluat, voit kysyä opettajalta onko tyttösi keskitasoa vai huono. Minä epäilen vahvasti että tyttäresi on keskitasoa, ja se ei suinkaan tarkoita sitä ettei hän vielä voisi kehittyä ja kasvaa ja oppia lisää - ja saada myös niitä hyviä numeroita

Vierailija
6/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 ei sitä todellakaan ole! Sivistä itseäsi ennen kuin alat haukkua muita vammaiseksi.

Mutta kyllä minä olisin huolissani jos lapseni olisi "kaikkensa tehnyt" ja silti koenumerot pyörisi vain 7 tasolla, sehän on suht heikko numero, välttävä muistaakseni todistuksissa olevan arviointiasteikon termejä käyttäen.

Ei siis mikään "oikein hyvä" kuten ap sanoi, päinvastoin.

-5-

Vierailija
7/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään 8 on jo oikein hyvä ja keskimääräistä parempi. Suurin osa oppilaista ei siis yllä tuohon 8:aan JOS opettaja arvostelee oikein ja riittävän tiukasti.

mutta 7 arvosanassa on jo tärkeitäkin asioita "hakusessa". 8 olisi hyvä tavoite, voisi luottaa pohjatietojen olevan ok. Oletko auttanut läksyissä, vai tekeekö ne itse? Luetteko yhdessä kokeisiin tai ainkin kyselläänkö häneltä? Teettekö kotona "harjoituskokeita"? Kolmasluokkalainen ei välttämättä selvitä kaikkia epäselviä kohtia ihan ilman aikuisen apua.

Vierailija
8/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opet antaa harvemmin numeroita, joten vaikea arvioida suoraan tuohon. Oma tyttö on kuitenkin kolmannella, ja pisteet kokeista vaihtelee täysistä pisteistä esim 20/30.Mitähän numeroa nuo pisteet vastaa?

Matikan kotitehtävät sujuu hyvin, mutta kokeissa tulee usein virheitä. Olen suhtautunut niin, että saa huonommin menneen kokeen jälkeen kerrata ja tehdä tehtäviä. Ihan siksi, että varmistetaan perusasioiden oppiminen.

Vierailija
9/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään 8 on jo oikein hyvä ja keskimääräistä parempi. Suurin osa oppilaista ei siis yllä tuohon 8:aan JOS opettaja arvostelee oikein ja riittävän tiukasti.

Kahdeksan on kyllä hyvä, mutta ei oikein hyvä. Kahdeksan tarkoittaa sitä, että oppilas osaa asiat suunnilleen tavoitetasolla. Kyllä suurin osa luokan oppilaista pääsee tähän, mutta eivät tietenkään kaikki.

Jos oma lapseni saisi jatkuvasti seiskoja, niin yrittäisin kyllä jutella opettajan kanssa ja selvittää tarkemmin, mistä asia johtuu. Yksi syy voi kyllä olla tosiaan jännitys, joka voi näkyä huolimattomuusvirheinä. Luokalle jäämisestä ei ole mitään pelkoa seiskan oppilaalle. Sitä voidaan harkita silloin, jos kokeista tulee jatkuvasti viitosia.

Vierailija
10/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeisiin lukemiseen, kokeen tekemiseen, kuulusteletko?

Poikani ei oikein osaa, jaksa tai halua keskittyä, tosin pientä häröäkin on, silti kokeista on saanut pääosin ysin paremmalta puolelta, jota olen kyllä hämmästellyt tyytyväisenä. Esikkoisella kaikki vieläkin helppoa, on yläkoulussa.

Vierailija
11/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tulee pojalla koko ajan kymppejä ilman suurempia ponnisteluja eli olisin kyllä huolissani jos seiskoja tulisi kaikkensa yrittäneenä.

Muistathan, ettet lohduttele lasta sanomalla, että en minäkään sinun iässäsi osannut tai ettet itsekkään olisi osannut paremmin...lapsi ymmärtää asian niin ettei hän todellakaan voi onnistua, jos ei kerran aikuinenkaan pystyisi siihen. Kannusta ja tsemppaa, lohduttelu ei auta. Jotain kivaa tekemistä vaikka ekan kasin jälkeen?

Vierailija
12/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tulee pojalla koko ajan kymppejä ilman suurempia ponnisteluja eli olisin kyllä huolissani jos seiskoja tulisi kaikkensa yrittäneenä.

Muistathan, ettet lohduttele lasta sanomalla, että en minäkään sinun iässäsi osannut tai ettet itsekkään olisi osannut paremmin...lapsi ymmärtää asian niin ettei hän todellakaan voi onnistua, jos ei kerran aikuinenkaan pystyisi siihen. Kannusta ja tsemppaa, lohduttelu ei auta. Jotain kivaa tekemistä vaikka ekan kasin jälkeen?

Vierailija
13/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä minä olisin huolissani jos lapseni olisi "kaikkensa tehnyt" ja silti koenumerot pyörisi vain 7 tasolla, sehän on suht heikko numero, välttävä muistaakseni todistuksissa olevan arviointiasteikon termejä käyttäen.

Ei siis mikään "oikein hyvä" kuten ap sanoi, päinvastoin.

-5-

10 - erinomainen

9 - kiitettävä

8 - hyvä

7 - tyydyttävä

6 - kohtalainen

5 - välttävä

4 - hylätty

K4-5 - kiitettävä

H3 - hyvä

T1-2 tyydyttävä

i0 - hylätty

K3 - kiitettävä

H2 - hyvä

T1 - tyydyttävä

i0 - hylätty

Vierailija
14/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä kannattee ajatella sitäkin puolta, että eihän lapselta odoteta liikoja. Jos vanhemmat lähes jatkuvasti puhuu vain niistä koemenestyksistä ni siitä tulee liian iso asia lapselle, ja yrittää liika, ja ei sillon onnistu. Ja omasta tytöstä 3lk, oon huomannu että pärjää paremmin, ku antaa lukea sen kokeisiin sen verran ku suosiolla hän ite jaksaa/haluaa. Tietenki muistuttelen pari iltaa että onko kokeeseen luettu, mutta se kova tuputtaminen/käskeminen ei auta, ainoastaan latistaa opiskeluintoa. Mutta kyllä se siitä! Ei teillä hätää ole! :)

Vierailija
15/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö oppii systemaattista työntekoa. Parhaansa yrittää ja se riittää. Toisilla asiat menee helpommin kuin toisilla. Monet kympin oppilaat ei tee yhtään mitään koskaan, kun vetävät peruskoulun ja lukionkin vielä läpi ihan lahjakkuudella. Se saattaa silti kostautua myöhemmin, kun on tottunut siihen, ettei tarvi nähdä vaivaa minkään asian eteen. Itse olen tälläinen laiskimus ja tottumaton yrittämään tosissaan, kun kouluajat vaan veti vasemmalla kädellä läpi. Paljon parempi olisi ollut olla hiukan huonompi ja joutua tekemään senkin eteen töitä.

Vierailija
16/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koenumero taitaa olla 9,5, enimmäkseen saa 10 tai 10-. Mieheni ja minä, samoin pojan isoveli ollaan kaikki "kympin oppilaita" ja akateemisia (isoveli ei sentään vielä akateeminen ...).

Minusta on ihan normaalia, että luokassa on muutama kympin oppilas, ysin oppilaita, enemmistö saa kokeista 8 tai 7, sitten luokasta yleensä löytynee joku kuutosia/viitosiakin saava.

Kieltämättä ajattelesin itsekin kasin olevan sellainen "perusasiat osataan" -numero, joka voi jatkossa lapsen kasvaessa hyvinkin vielä nousta ysiksi tai pysyä kasina tai sitten laskea. Seiskassa on jo aika paljon osaamattomuutta. Mutta kaikkien ei siis tarvitse olla kiitettäviä saavia oppilaita, ollanhan me ihmisetkin erilaisia ja muitakin kuin akateemisia tarvitaan!

Vierailija
17/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne on hallussa, kaikki muu opiskelu on helpompaa ylemmillä luokilla. Kolmasluokkalainen on vielä aika pieni, ja on hyvä oppia jo tässä vaiheessa, mikä merkitys on työskentelyllä. Kysy opettajalta, mikä opettajan mielestä mättää. Siitä voi tulla vinkkejä siihen, miten teidän lapsenne oppisi parhaiten.

Itse sain 80-luvulla kolmannella luokalla lähinnä seiskoja ja pari kasia. Keskiarvo oli 7,6. Yläasteen päätyttyä keskiarvo oli tasan 9,0 ja lukion päätyttyä 9,8. Älä siis välitä näistä haukkujista, jotka väittävät lastasi tyhmäksi tai vajaaksi. Heillä ei ole aavistustakaan, mistä puhuvat. Itseäni ei opiskelu kiinnostanut pätkääkään ala-asteella, ja kokeisiin luin niin, että ajattelin aina jotain ihan muuta. Eipä ne tuloksetkaan voi olla kovin hääppöiset. :)

Älä painosta lastasi äläkä laita hänelle liikaa paineita koulunkäynnin suhteen. Seiska on hyvä numero näin alkuun, ja siitä on hyvä parantaa. Luokkani parhaimmat (ne jotka saivat ysejä, kymppejä ei meillä saanut kukaan) saivat yläasteella kaseja ja lukiossa kaseja ja seiskoja. Mielestäni tämä on paljon huonompi vaihtoehto. JOssain vaiheessa lapsesi saattaa saada motivaatiota opiskeluun, ja silloin numerotkin paranee. Odottele siis rauhassa sitä, ja muista tässä välissä kannustaa lastasi ja antaa hänelle tunteen, että hän riittää toki tällaisenakin. Toki sitä motivaatiota voi parin vuoden päästä parantaa esim. lupaamalla jotain mukavaa kesäksi, jos keväällä saa tsempattua.

Vierailija
18/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsee olla 4-10, kun näköjään kaikkien av:laisten lapset saa vaan ysejä ja kymppejä?!7han on ihan hyvä vielä.Olisiko mahdollista että lapsella lukihäiriö?Mä vähän epäilen sitä meidän tytöllä.Esim. laksyjä tehdessä huomaan, että tulos menee oikein kun neiti ymmärtää lukea tehtävän kunnolla.Jos en ole vieressä tarkastamassa, saattaa 6 kääntyä laskettaessa 9ksi, tai ymmärtää muuten tehtävänannon värin, kun hyppää yli sanojen.

Vierailija
19/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsee olla 4-10, kun näköjään kaikkien av:laisten lapset saa vaan ysejä ja kymppejä?!7han on ihan hyvä vielä.Olisiko mahdollista että lapsella lukihäiriö?Mä vähän epäilen sitä meidän tytöllä.Esim. laksyjä tehdessä huomaan, että tulos menee oikein kun neiti ymmärtää lukea tehtävän kunnolla.Jos en ole vieressä tarkastamassa, saattaa 6 kääntyä laskettaessa 9ksi, tai ymmärtää muuten tehtävänannon värin, kun hyppää yli sanojen.

keskittymishäiriö tai visuaalisen hahmottamisen häiriö

Vierailija
20/58 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne jotka alakouluiässä saavat ysejä ja kymppejä tekemättä mitään, eivät enää myöhemmin pärjääkään yhtä hyvin.

Syynä se, että eivät ole koskaan oppineet tekemään mitään koulun eteen kun on pärjännyt ilmankin.

Lähes kaikille tulee jossain vaiheessa se tilanne, että ei enää pärjää jos ei lue ja opiskele. Tämä onkin sitten usein hyvin vaikeaa kun opittua opiskelurutiinia ei ole ja sitten käy niin että arvosanat laskevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan