Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ÄITI ON NIIN TARPEETON, ETTÄ VOI PAINUA HELVETTIIN!

Vierailija
18.10.2005 |

Siis nyt kyllä meni hermot! Poika 1v5kk on järjestelmällisesti hylännyt tämän äidin kun menin töihin 2,5kk sitten. Isi jäi pojan kanssa kotiin ja sen seurauksena äiti on ollut paska, huono ja täysin korvattavissa. Olen varmaan aiheuttanut pojalle jonkun sortin trauman, hylkäämiskokemuksen tai jotain? Töihin paluuni jälkeen, en ole saanut poikaa rauhoittumaan, en saa ottaa syliin jos jotain sattuu enkä saa nukuttaa illalla. Onpa kiva juttu. Miehellä olisi harrastuksia, mutta on vähän vaikea mennä minnekään, kun poika saa paniikkikohtauksen jos isi ei ole nukkumaan käydessä kotona. Tällöin poika huutaa, rimpuilee, itkee, haukkoo henkeä, puree, potkii, lyö, heittäytyy jäykäksi-sitten lötköksi jne. Nyt tätä jatkui tunti! Sitten mies onneksi lopultakin tuli kotiin! Tässä vaiheessa poika oli jo aivan puoli kuollut väsymyksestä, ja äiti aivan kuollut syyllisyydestä. Oliko työt nyt tän arvoista? Onko tän lapsen perusturvallisuus jotenkin vinksahtanut? Oon siis täysin epäonnistunut äiti.. En ole koskaan kuullu tälläisestä vastaavasta. Onko muut?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti on paha olo sulla kun lapsi tuollalailla raivoaa.

Mutta se varmasti vain menee muutosta lapi omalla tavallaan, etka sina mitaan vaarin ole tehnyt kun toihin olet mennyt, miljoonat muutkin aidin kayvat toissa paivittain.

Ei ole kokemuksia joten en osaa auttaa. Mutta uskoisin etta jos vaan olet rauhallinen ja tasmallinen saannoissa niin kylla se siita ohitse menee..

Tsemppia!!

Vierailija
2/17 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

muilla lapset ei siis kiinny pääasialliseen hoitajaansa? Siis tarkoitan, että itse olin pojan kanssa kotona ekat 14kk ja sen jälkeen sitten vaihdettiin miehen kanssa osia. Oli selvästi pojalle kova paikka, mutta isin kanssa on mennyt hienosti. Äidin kanssa sen sijaan ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEidän tyttö reagoi pitkälti samoin, ehkä hiljaisemmin mutta yhtä paljon se sydäntä väänsi, kun menin töihin ja isä jäi kotiin. Se oli kauheaa. Olin hirvittävän kateellinen (=mustasukkainen) miehelleni ja inhosin ja syyttelin itseäni. Pahin aika alkoi kuukausi töihinmenon jälkeen, jolloin tyttöön tuntui iskevän se, että tämä on nyt tätä uutta arkea. Päiväkirjamerkintäni siltä ajalta ovat tuskin luettavia kun purin tuskaani tietokoneparkaan.

Otin alusta alkaen asiakseni, että kun tulen töistä, olen todellakin tytön kanssa ne illan lyhyet tunnit enkä tuhlaa aikaa mihinkään ylimääräiseen. Aloitimme myös lapsen kanssa uintiharrastuksen, joka antoi meille kahdenkeskistä aikaa. Tiedä sitä sitten, johtuiko tyttäremme vähemmän dramaattinen reagointi tästä (kun enhän tiedä, miten sinä olet tämän hoitanut).

Olin töissä vain puoli vuotta (onneksi, muuten olisi järki mennyt). Kuukaudet 3-6 menivät isillä ja lapsella varsin hienosti ja tyttö alkoi orientoitua uuteen tilanteeseen paremmin. Yllättäen tulin yhä mustasukkaisemmaksi. Niin kauan kuin tyttö reagoi poissaolooni, niin kauheaa kuin se olikin, se oli tavallaan lohduttavaa ja kertoi tarpeellisuudestani. Sitten kun äidistä tuli aidosti " kakkosvanhempi" , sain ihan hirveän identiteettikriisin ja itsesyytökset ja itseinhot vain kasvoivat.

Puolen vuoden projektini päättyessä kesällä olin niin uupunut, että toipuminen kesti pari kuukautta. Mies meni heti silloin töihin, joten jouduin toipumaan tässä kotiarjen ja isää ikävöivän tytön puitteissa.

Mitä jäi käteen? No se, että nyt tytöllä on oikeasti kaksi tärkeää vanhempaa. Voin aivan hyvillä mielin jättää tytön ja isin kaksin, koska heille on uudella tavalla tärkeää saada kahdenkeskistäkin aikaa. Ja tajuan, miten onnellinen olen kotona :)

Vierailija
4/17 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

muilla lapset ei siis kiinny pääasialliseen hoitajaansa? Siis tarkoitan, että itse olin pojan kanssa kotona ekat 14kk ja sen jälkeen sitten vaihdettiin miehen kanssa osia. Oli selvästi pojalle kova paikka, mutta isin kanssa on mennyt hienosti. Äidin kanssa sen sijaan ei.

Meillä myös poika kiintyi minuun hyvin voimakkaasti, ja vaikka menin töihin suunnilleen noihin aikoihin, niin edelleen olen hänelle ylivoimaisesti tärkein. minusta se on hienoa, vaikka kaikista ilmenemismuodoista ei toki olisi niin väliksi.

Samanlaisia raivoreaktioita tuli meilläkin tuossa iässä/vaiheessa ja tulee edelleen (lähes 2 v myöhemmin), jos olen liian vähän pojan kanssa - onneksi harvoin nykyään. En koskaan kohtauksen tullessa poistu pojan luota, odotan, että se menee ohi. Pojan on tiedettävä, ettei häntä kamalan raivon takia hylätä. Pysyn rauhallisena, ja sanon hänelle, että hänellä on paha olla ja se menee ohi. en korosta itseäni enkä rupea " lietsomaan" kohtausta millään lailla. Kun hän käskee minua pois, sanon hiljaa, että en mene. Nykyään hän kysyy miksi, ja sanon, että hän tarvitsee minua.

kohtauksen jälkeen poika on rauhallinen ja jotenkin seesteinen, ja sitten vaikka luetaan tuttua satukirjaa.

Vierailija
5/17 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn ihan samoja tunteita läpi. En pysty niistä puhumaan kellekään. Kaikista tämä on huvittavaa ja hauskaa. Onpa tempperementtinen lapsi. Minusta tämä on kaikkea muuta. Koen sellaista syyllisyyttä ja epäonnistumista ja nimenomaan mustasukkaisuutta, identiteettikriisiä ja huonommuutta. Koen olevani maailman paskin äiti, saatanan huono. en pärjää oman lapsen kanssa. pelkään että pilasin kaiken. Menin töihin itsekkyyttäni ja nyt menetin sen mikä oli tärkeintä. kakkosvanhemmuus on jotain niin kamalaa, että en voi käsittää, miten miehet tätä kestää?

t.ap

Vierailija
6/17 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

{{{haleja}}} Et sinä ole paska äiti. Paska äiti ei välitä, sinä selvästi välität. (Hokee kirjoittaja itselleenkin...)

Mieti nyt oikeasti sitä töissäoloa. En tarkoita, että heti pitäisi antaa periksi. Mutta mieti, mikä on tärkeää juuri nyt, ja kymmenen, kahdenkymmenen, viidenkymmenen vuoden kuluttua. Mieti, kuinka paha olo sinulla oikeasti on. Mieti, oletko mielestäsi oikeasti satuttamassa lastasi vai uskotko sydämessäsi tämän menevän ohitse. Jos pystyt tulemaan johonkin lopputulokseen, se antaa voimia tehdä sen, mikä on tehtävä.

t. 8

Vierailija
7/17 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin paremmin kuin mieheni ja taloa pitää maksaa. Taloudellisti pakkotilanne lähes. Lisäksi en koe olevani kotiäiti tyyppiä. Vuosi kotona oli kivaa ja vähemmän kivaa, kuten äitiys yleensä. ehkä en ole osannut hoitaa tätä asiaa oikein. En ole jaksanut iltaisin panostaa täysin poikaan, en ole jaksanut leikkiä tai syöttää tai muuta. Siis aina. Voisin yrittää enemmän. Olla läsnä enemmän. Poika innostuu hirveästi kun tulen kotiin, ottaa heti kädestä ja heti pitää lähteä yläkertaan. En ehdi edes takkia ottaa päältä. Mutta iltanukutus on isin heiniä. Siihen en kelpaa.

t.ap

Vierailija
8/17 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vauvan nopeasti valmistumisen jälkeen ja työkokemusta ei vielä ollut.

t.ap

Vierailija
9/17 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhemmat ovat lasta kotona hoitaneet ja nykyään molemmat töissä. Eikä mitään tuollaista ole meillä käynyt.

Vierailija
10/17 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meillä se on iskä, joka meni töihin. Oli työttömänä tytön ollessa 3kk- 11 kk. Nyt kun meni töihin, ei kuukauteen enää ole kelvannut mihinkään. Nukuttamaan mennessä tyttö saa kamalia raivokohtauksia, itkee, huutaa, jne. Muutamana iltana ollaan huudatettu tyttöä yli tunti, sitten on alkanut jo itsestä tuntua pahalta. :(

Luulen että tyttö vain purkaa ikävää, kun meillä iskä on ollut se, joka tyttöä on koko ajan leikittänyt ja viihdyttänyt, ja muutenkin hoitanut ihan täysin yhtä paljon kuin äitikin.

Ajan kanssa tämä toivottavasti menee ohitse, mies yrittää kovasti iltaisin olla tytön kanssa, ja illalla vain isä hoitaa tyttöä (en minä oikeastaan ollenkaan). Syöminen ja vaipan vaihto on pelkkää kiukkuamista iskän kanssa, mutta onnistuu, leikittämällä. Nukkumaan sen sijaan ei mies lasta saa...

Vierailija
11/17 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo sun töihinlähtö että on nyt sitten tarrautunut isäänsä koska ilmeisesti pelkää että hänkin lähtee, eli et sinä lapsen silmissä ole paska äiti etkä korvattavissa, vaan lapsi ei vaan ymmärrä miksi olet yhtäkkiä niin paljon poissa ja omassa pienessä mielessään pelkää nyt että jos te molemmat kohta katoatte johonkin, siksi yrittää pitää edes isänsä lähellään. Kyllä se tasaantuu siitä kun aikaa kuluu, lapsi pian huomaa että kyllä sinäkin aina päivän päätteeksi kuitenkin kotiin tulet ja että ei se isäkään lopullisesti katoa vaikka välillä jossain kävisikin, raskastahan tuo on kyllä, mut aikaa vaan.

Vierailija
12/17 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksesta sai ensin pikaluvulla sen kuvan että poika huutaa ja raivoaa koko illan isän perään, mut sitten myöhemmästä viestistä selvisikin ett kyse on vaan nukkumaanmenotaistelusta, eikö näin? No, ei todellakaan työelämästä tarvi luopua, jos lapsi yhdessä kohtaa rutiineja näyttää sulle mieltään. Hän haluaa näyttää sulle mieltään, ja täytyyhän sille nostaa hattua, ett hän saa purettua ulos pahan tuulensa. Sisäänpäin kääntyneempi saattaa hautoa pahaa mieltään vain itsekseen. En nyt jaksa pohtia miten tuosta nukkumaanmenosta saisi rauhallisempaa, kyl se siitä ajanmittaan, kaikki temput tuntuu esikoisen kohdalla, ett ne kestää ikuisuuden. Ei se oo sen arvoista, että otat noin valtavan määrän syyllisyyttä tuosta yhdestä asiasta. Sehän on toisaalta hienoa, että poika on noin kiintynyt isäänsä. Antaa tulevaisuutta varten hyvät eväät mieheksi kasvamiselle.

Vierailija
13/17 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö nyt jo tosin 3v. teagoi samalla tavalla kun synyti taloon vauva 1.5v sitten. En sanut välillä edes katsoa tyttöä saatika koskea häntä. raivarit olivat ihan hirveitä ja olin sentään molempien kanssa päivät kotona. Löi, potki, puri ja kirkui pahaa oloaan päivät pitkät. isi oli paras ja isi sai tehdä juttuja, äiti ei ollut yhtään mitään. tuntui todella pahalta!!!!!!!

Sitä kesti 7kk, kunnes aloin antaa vauvaa enemmän hoitoon ja imettäminen jäi. Annoin myös systemaattisesti vauvaa aina isälle, jotta sain tehsä tytölle jotain kivaa. Alkuun en kelvannut edes niihin kivoihin juttuihn, mutta sitten edes niihin. Silti en saanut nukuttaa tms.

lahjonta oli välillä toimiva juttu. Vein jonnekin kivaan paikkaan ihan vaan kaksin, esim. mäkkäriin tms, missä leikkipaikka.

Kyllä se siitä helpottaa, usko vaan, vaikka minäkin hiuksia revin päästä ja inhosin itseäni, kun en äitinä kelvannut tytölle. Onneksi edes vauvalle.. =)

Vierailija
14/17 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvasin kyllä, että saan täältä vastauksia, jotka pahentavat vaan oloa. Silti halusin kuulla, että jos edes yhdellä olisi vastaava tilanne. Ihanaa kuulla, että meidän lapsi ei ole ainoa NÄIN tempperamenttinen tapaus. Antaa pikkuisen toivoa. Oma olo helpottaa vähän... ehkä.

Vierailija
15/17 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuitenkin kuulostaa nimenomaan siltä, että sinä olet edelleen se " ykkösvanhempi" lapsen mielessä, koska osoittaa noin vahvasti mieltään juuri sinun poissaolostasi juuri sinulle. Se tuntuisi tarkoittavan vain sitä, että olet todella tärkeä ja lasta suututtaa, kun et olekaan enää aina läsnä.

Kuten joku sanoi, varmasti sitten kun tilanne tasaantuu ja lapsi huomaa, ettet ole häntä hylännyt, raivoaminen jää pois. Sanoo kyökkipsykologi. Ei tuosta nyt mitään ikuista traumaa luulisi koituvan, kun lapsi on kuitenkin isänsä hellässä hoivassa.

Meillä minä teen pääasiassa töitä (tosin kotona) ja mies hoitaa alle parivuotiasta lasta. Jos töitä on joskus liikaa, enkä ehdi antaa tarpeeksi ihan oikeaa huomiota lapselle, se kostautuu katkerana itkuna. Jos meidän ipana olisi temperamentiltaan toista maata, reaktio olisi varmasti raivoaminen.

Vierailija
16/17 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun lapsi on 4 v. niin minä olen läheisempi, mutta isä on numero 1. Meidän tyttö on hyvin temperamenttinen, että kai se luonne vaikuttaa tuossakin asiassa. Älä ota itseesi, mutta yritä enemmän viettää aikaa lapsesi kanssa.

Vierailija
17/17 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuttu tilanne(6lasta meillä), riippuu aina siitä kuka milloinkin on poissa kotoa, pitäisi olla aina yks ja sama ,mikä nykyaikana on aika vaikeaa. Nuorin lapsi leimautu isään jo syntymän jälkeen, kun kaikki meni vikaan, ja jouduin itse olemaan 2 viikoa sairaalassa, niin huonona,ettei lapsi voinut olla mukana, vasta yli 2 vuotiaana alkoi tilanne paranemaan, mutta isi edelleen yli muiden. Ei se tietty kivaa ole, mutta kyllä korjantuu ajanmukana. Koita vaan jaksaa, olet hyvä äiti ,lapsellasi on hyvät eväät tulevaisuuteen, kun on molempien kanssa saanut olla tiiviisti pienenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän