Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi meidän perheemme joutuu aina joustamaan?? Aikatauluista lapsiperheissä.. Ärsyttää!!!

Vierailija
13.12.2010 |

Tapaus 1: Mieheni siskon perheessä on kaksi lasta, tyttö ja poika aika pienellä ikäerolla. Varmasti rankkaa on ollut ja rytmit on haluttu pitää vakaina (myös jo ensimmäisen lapsen aikana), eikä niistä ole koskaan joustettu esim. vierailujen vuoksi, vaan lapset nukkuvat päiväunensa aina tiettyyn aikaan kotona ja piste. Kaikki yhteiset sukulaisvierailut sovitaan aina tämän perheen aikataulujen mukaisesti, mutta meidän perheemme aikatauluja ei koskaan huomioida! Kutsu voi tulla anoppilaan vaikkapa klo 17, kun "Veeti ja Sara" ovat heränneet päikkäreiltä. Ihan kiva, mutta meidän pieni lapsemme on siinä vaiheessa jo niin väsynyt, että meidän pitäisi hankkiutua siinä vaiheessa jo kotimatkalle! Tulos: kutsu pysyy klo 17:ssa ja vierailemme väsymystään kiemurtelevan 1-vuotiaan kanssa, ja lähdemme ennen kuutta kotimatkalle, jonne lapsi nukahtaa ja ilta on yhtä showta puolilleöin. Jes.

Tapaus 2: sovimme ystäväni kanssa "leikkitreffit" ystäväni luokse, mutta koska ystäväni lapsi onkin nukkunut aamulla pidempään kuin yleensä, ei heille saakaan tulla vielä sovittuun aikaan, vaan tapaamista siirretään kahdella tunnilla eteenpäin. Jälleen sama tilanne kuin esimerkissä 1 meidän lapsen nukkumisen kannalta. Lähes joka kerta onkin joku uusi käänne, eikä sovitut jutut pidä.

Tuntuu että me aina joustamme ja muutamme omaa rytmiämme muiden jähmeiden aikataulujen mukaisesti. Alkaa tosissaan ärsyttää. Nuo kaksi tapausta ovat todella tyypillisiä ja toistuvat usein vähän eri muodoissaan, mutta lopputulos on se että me joustamme. Taidetaan vaan alkaa tehdä lapsen kanssa omia juttujamme ilman painetta muiden lapsiperheiden aikatauluista, joista kukaan muu ei ole koskaan valmis joustamaan. Ärh.

Muilla samoja kokemuksia? Olenko vaan itse joustamaton kun tämä ärsyttää vai miten nämä jutut on sovitettavissa??

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa, että meillä on nyt tämmöinen tilanne. Jos ei sovi aikaisemmin sitten pitää perua meidän osalta.

Teidän sukulaiset ja tuttavat on oppineet, että joustatte aina omista aikatauluistanne ja ovat siihen tyytyväisiä. Ei se joustamisen vaatiminen lopu ellette itse sitä lopeta.

Vierailija
2/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee selväksi teidän perheenne rytmit ja toimi niiden mukaan. Isovanhemmille sanot vaan että ei käy, menee ilta liian hankalaksi tuollaisilla vierailluilla. Muutaman vuoden päästä lapset jo sen ikäisiä että taas helpompaa näitä leikkitreffejä harrastaa. Tervettä itsekkyyttä peliin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et voi joustaa niin leikkikää keskenänne. tällasta tää lapsiperhe elämä on. meillä on 2v poika ja 7kk tyttö ja niiden mukaan eletään. joko puuhataan tosi aikasin aamusta tai iltapäivällä päikkyjen jälkeen. aivan turhaa ressata, koska ne lapset on etusijalla, ei äidin fiilikset leikkiaikatauluista ;)

Vierailija
4/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut tekevät niinkuin hyväksi näkevät, tehkää te samoin. Eli menette, jos haluatte, mutta jos se on liian hankalaa, ette mene tai menette sinne mummolaan aikaisemmin.

Meidän leikkitreffeillä osa pienemmistä nukkui, jos oli uniaika. Minusta ei ole mitään järkeä sinnitellä väsyneen taaperon kanssa.

Vierailija
5/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siihen niin kauan enää mene. Sitten on koko päivä aikaa.

Kyllä minäkin saan tietyiltä ihmisiltä palautetta mm siitä että lapsen nukkumaanmenoaikaan emme ole enää kyläilemässä. Toisesta korvasta ulos vaan... :)

Vierailija
6/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ystäväsi siirtää niitä leikkitreffejä kahdella tunnilla eteenpäin, sanot tietysti et voi harmi, ei me enää niin myöhään voida tulla kun X on/menee silloin/kohta päiväunille.

Älä siis jousta jos se ei tunnu hyvältä.

Vierailija
7/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää lähteä kylästä jo klo 17? Jos lapsi todella menee YÖunille jo klo 18, niin laittakaa hänet nukkumaan kyläpaikassa ja siitä vaan sitten nukkuvana viette kotiin. Näin me toimimme silloin aikoinaan oman lapsemme kanssa. Kenenkään ei tarvinnut odotella meidän lapsemme päiväunien päättymistä tai jättää iltaa kesken lapsen yöunille käymisen vuoksi. Mutta me olemmekin aina olleet sitä mieltä, että lapsi on se, joka sopeutuu perheen tapoihin, ei perhe lapsen tapoihin...

Vierailija
8/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ensi kerralla sanot vaan että teidän "Joonas" nukkuu päikkärit klo 14-16 (vai mikä se aika nyt onkaan) ja piste, jos ei käy, ette tule, koska muuten homma menee ihan hirveäksi kitinäksi teidän muksun osalta, ettekä te jaksa sitä. Näin, ja piste.

Opi sanomaan EI.

Vierailija
9/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman rytmin mukaan luonnollisesti :). Miksi sekoittaa omaa rytmiä, jos siitä haittaa ja muutkaan eivät jousta ???

Vierailija
10/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittakaa hänet nukkumaan kyläpaikassa ja siitä vaan sitten nukkuvana viette kotiin.

En minäkään tykkäisi jos minua ruvettaisiin autoon kantamaan kesken unien.

Tästä asiasta olen saanut palautetta että noin sen PITÄISI mennä. Vaan kun ei mene. minä taas en jaksa itkettää lasta joten nukutaan sitten kotona, ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
11/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän tunteen. kun itselläni ei ollut lasta olin helppo vieras kun tulin silloin kun sanottiin vain aika, ja huom. menin aina sinne että niillä oli helpompi. nyt minulla on yksi lapsi ja niillä kavereilla ainakin kaksi ja mulle sanotaan että tuletko sinä meille kun se olis helpomapaa, ettei heidän tarvi vahtia omaa lastaan yms. olisi se minullekkin joskus kiva että muksu nukkuu ja syö omaan rytmiinsä jos muita haluaa nähdä eikä tarvi miettiä kulkemista jne..

Vierailija
12/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivärytmissä kuin lapsen. Ei lapsi opi perheen tavoille ellei ne perheen tavat ole juuri lapselle sopivat. Lapsen tulee olla keskipisteessä muttei keskipisteenä.

Vierailija
13/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän sama juttu.

Ymmärrän hyvin, että lapsella halutaan pitää tietty rytmi ja kannatakin säännöllisiä aikatauluja. Meillä on kuitenkin voitu aina nukkua vaikkapa päikkärit autossa matkalla jonnekin, voitu nukkua ne tunti aikaisemmin tai myöhemmin jne. Miehen siskon perheessä taas ollaan aina kotona päiväuni aikaan, ulko-ovessa lappu, ei saa soittaa kelloa kun nukutaan jne. Anoppikin jotain järkätessään kysyy aina heiltä, milloin sopii ja meille ilmoitetaan, että sukulounas alkaa klo X, kun Matti ja Maija ovat nukkuneet päiväunet. Samat lapset ovat hyvin nirsoja ja aina heiltä kysytään, mitä haluatte syödä ja sitten koko suku syö sitä, mikä kelpaa Matille ja Maijalle. Meiltä ei ikinä kysytä, mikä kelpaa. No me syömmekin kaikkea, myös lapset. Mutta mua ärsyttää, että noiden lasten nirsoilua oikein tuetaan koko suvun voimin, kun ikinä ei edes tarjota mitään, mitä he eivät ennakkoluuloissaan halua maistaa.

Meillä on myös kaveriperhe, joita ei ehditä nähdä oikein koskaan, koska ovat niin tiukasti kiinni aikatauluissaan. Esim. edes uuden vuoden aattona eivät lapset voi valvoa yhtään pidempään. Jos silloin kutsuu heitä kylään, he lähtevät seitsemältä kotiin, jotta lapset on kahdeksalta sängyssä.

Liian tiukkien aikataulujen noudattaminen tekee vian elämästä hirveän hankalaa. Toki voi itsekin heittäytyä hankalaksi ja ilmoittaa, että meille sopii vain tämä, mutta sitten ei tiettyjä ihmisiä nähdä koskaan.

Vierailija
14/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi ymmärtää, miten ihmiset saa itselleen ongelmia tällaisista asioista. Jos kellonaika ei sovi perheen kuvioihin, ei mennä. Niin yksinkertaista se on.

Vierailija
15/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai isänpäivästä tai milloin mistäkin. Ja kieltämättä tylsää olla koskaan näkemättä ketään ja kökkiä lapsen kanssa aina kahdestaan. Olisin itse valmis jonkinlaisiin joustoihin jos muutkin tulisivat vähän vastaan!! vaikka puolella tunnilla - vajaa tunnilla molemmat niin kummankaan aikataulut ei mene niin sekaisin. Mutta ei, muut ei jousta piiruakaan, joten joko me joustamme tai emme tapaa näitä ihmisiä käytännössä koskaan. Itse kaipaan myös aikuiskontakteja, joten tämä on hankalaa kun muut eivät ole valmiita mihinkään kompromisseihin.

ap

Eli ensi kerralla sanot vaan että teidän "Joonas" nukkuu päikkärit klo 14-16 (vai mikä se aika nyt onkaan) ja piste, jos ei käy, ette tule, koska muuten homma menee ihan hirveäksi kitinäksi teidän muksun osalta, ettekä te jaksa sitä. Näin, ja piste. Opi sanomaan EI.

Vierailija
16/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi muuttuu aivan karmeaksi kun asiat menevät pieleen. Esimerkiksi tuntikausia huutava 2-vuotias ei ole kivaa kellekään ja ymmärrän jos vanhemmat pyrkivät välttämään noita konsertteja (etenkin vieraiden nähden).

Vierailija
17/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei, muut ei jousta piiruakaan, joten joko me joustamme tai emme tapaa näitä ihmisiä käytännössä koskaan.

Vierailija
18/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ovat vähänkin pidempään valvoessaan niin väsyneitä, että kivaa ei ole kenelläkään b) siitä, että lapset eivät nuku yhtään pidempään seuraavana aamuna vaikka menisivät myöhempään nukkumaan ja ovat sitten väsyneitä.

Kaikilla ei vaan oo samat rytmit.

Meillä on myös kaveriperhe, joita ei ehditä nähdä oikein koskaan, koska ovat niin tiukasti kiinni aikatauluissaan. Esim. edes uuden vuoden aattona eivät lapset voi valvoa yhtään pidempään. Jos silloin kutsuu heitä kylään, he lähtevät seitsemältä kotiin, jotta lapset on kahdeksalta sängyssä.

Liian tiukkien aikataulujen noudattaminen tekee vian elämästä hirveän hankalaa.

Vierailija
19/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

b) siitä, että lapset eivät nuku yhtään pidempään seuraavana aamuna vaikka menisivät myöhempään nukkumaan ja ovat sitten väsyneitä.

jos menee nukkumaan pari tuntia myöhemmin, herää paljon aikaisemmin kuin normaalisti (outoa mutta totta). Uudenvuodenpäivänä herätys klo 05 ei kiinnosta minua pätkän vertaa, enkä usko että olisimme tervetulleita kyläpaikan aamupalallekaan tuohon aikaan.

Itse en jaksa tehdä elämästäni vaikeampaa kuin se onkaan. jos selitykset ei mene perille, olen osuuteni tehnyt ja en voi enää mitään :(

Vierailija
20/36 |
13.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ärsyttävä tuo sukulaisperheen hyysäys, ja noin se meilläkin menee. Kaveriperheen kanssa myös - tosin toistaiseksi minä edelleen joustan mutta en taida kovin kauaa. Minä olen myös aina se, joka pakkaa muksun vaunuineen autoon, ei juuri koskaan toisinpäin.

ap

Meillä on vähän sama juttu. Ymmärrän hyvin, että lapsella halutaan pitää tietty rytmi ja kannatakin säännöllisiä aikatauluja. Meillä on kuitenkin voitu aina nukkua vaikkapa päikkärit autossa matkalla jonnekin, voitu nukkua ne tunti aikaisemmin tai myöhemmin jne. Miehen siskon perheessä taas ollaan aina kotona päiväuni aikaan, ulko-ovessa lappu, ei saa soittaa kelloa kun nukutaan jne. Anoppikin jotain järkätessään kysyy aina heiltä, milloin sopii ja meille ilmoitetaan, että sukulounas alkaa klo X, kun Matti ja Maija ovat nukkuneet päiväunet. Samat lapset ovat hyvin nirsoja ja aina heiltä kysytään, mitä haluatte syödä ja sitten koko suku syö sitä, mikä kelpaa Matille ja Maijalle. Meiltä ei ikinä kysytä, mikä kelpaa. No me syömmekin kaikkea, myös lapset. Mutta mua ärsyttää, että noiden lasten nirsoilua oikein tuetaan koko suvun voimin, kun ikinä ei edes tarjota mitään, mitä he eivät ennakkoluuloissaan halua maistaa. Meillä on myös kaveriperhe, joita ei ehditä nähdä oikein koskaan, koska ovat niin tiukasti kiinni aikatauluissaan. Esim. edes uuden vuoden aattona eivät lapset voi valvoa yhtään pidempään. Jos silloin kutsuu heitä kylään, he lähtevät seitsemältä kotiin, jotta lapset on kahdeksalta sängyssä. Liian tiukkien aikataulujen noudattaminen tekee vian elämästä hirveän hankalaa. Toki voi itsekin heittäytyä hankalaksi ja ilmoittaa, että meille sopii vain tämä, mutta sitten ei tiettyjä ihmisiä nähdä koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä