Eikös minulla olekin ns oikeus jäädä vaikkapa ti hoitamaan lastani?
Työnantajani noudattaa siis Kvtes:iä ja saamme olla 3vrk sairaan alle 10v lapsen kanssa kotona ilman lääkärintodistusta ja vielä päivän nro4:kin tarvittaessa, tosin palkattomana.
Meillä se tosiaan käytännössä tarkoittaa aina minua tai miestä koska ei ole mummoja, vaareja, kummeja, naapureja tms jotka auttaisivat.
Noniin, itse asiaan eli 3-luokkalaisemme oli viime ti-to kotona isänsä kanss akoska yskä niin paha että valvoimme pitkälti öitäkin. Pe meni kouluun ja olimme norm töissä.
Nyt samalla lapsella tauti, uskon että samaa tautia, nuhavaiheessa eli on tukkoinen ja nenä vuotaa ja hieman voimaton, menee kuitenkin huomenna kouluun koska on koekin, eri asia tietty jos olisi kuumetta tai ei olisi koetta.
Ja me menemme töihin.
Mutta jos muksu on ti yhtä tukkoinen ja voimat veks niin lienee ok tessinkin mukaan minun jäädä häntä hoitamaan?!
uusi viikko ja uudet kujeet, käsittääkkseni niin ei saisi tehdä että puolisot hoitavat peräkkäisinä päivinä eli vaikkapa 6vrk putkeen mutta nyt tuossa välissä oli pe sekä vkonloppu ja huominen ma.
Kuulostanpa monimutaiselta ja ilm ilman syytä..
Kommentit (50)
eihän sun tarvii selittää et on sama tauti. Tuli uus flunssa ja sillä siisti. Meillä ei ainakaan kukaan edes kysele mikä tauti lapsilla on...
sä sitä 3-luokkalaista puolikuntoista lasta "hoidat"?? Eikö voi olla kotona itekseen? Katsoo pari videota, lämmittää lounaan ja tuut ajoissa töistä kotiin.
Rasittavia tuollaset omia etujaan pilkulleen vahtaavat. Muut työntekijät senkin tuntevat nahoissaan.
ihan vain huvikseni mietin asiaa, tokihan voin tosiaan sanoa että eri tauti tai vaikka eri lapsi (eli 1-luokkalaisemme).
ap
ja kaikki ei voi lähteä töistä "ajoissa", minunkin työaikani on sen 7h39min_/pvä eli klo8.00-15.39 ja ihan siis kvtessin mukaan.
ap
eihän sun tarvii selittää et on sama tauti. Tuli uus flunssa ja sillä siisti. Meillä ei ainakaan kukaan edes kysele mikä tauti lapsilla on...
http://www.palkkatyolainen.fi/pt2004/pt0407/p040901-ne1.html
siellä ei saa samaan tautiin samalle lapselle uutta hoitovapaata 30 päivän sisällä.
Muutenkin lakihan koskee tilapäistä hoidon tarvetta, eli nyt sulla on tiedossa jo sairaus, ala etsiä hoitajaa. Ehdit hyvin tiistaiksi palkata jonkun.
että oletko "jätä lapsi yksin päiväksi"-kommentoija kuullut henkisestä hoivasta ja turvasta? ja ajaako vanhempi joka, lainkin suoman oikeuden mukaan, hoitaa alle 10v sairasta lapstaan todellakin sinusta oman edun tavoittelija?? eiköhän se ole se lapsen etu mikä siinä tahtipuikkoja heiluttaa.
Tosin sehän on sinulle totaalisen tuntematon käsite-oman lapsen etu ja paras.
Sääli vain lastasi jos sinulla sellainen/sia on, toiv ei.
Ja taisinkin jo sanoa että meillä ei muita hoitotahoja ole eikä täällä aina rääytty mll tule kyseeseen.
Ainiin, voinhan aina laittaa vaikka tuonne teiden poskille nyt ilmoituksia että haetaan ti-aamuksi hoitajaa sairaalle lapselle, niinhän jokainen 2kunnon työntekijä" ja "hyvä vanhempi" toimisi ainakin av-raadin mukaan.
ap*kiittää kommenteista, tottahan toki jään itse ti jos tarvis on*
oliko mulla oikeus olla palkallisella kotona hoitamassa?
juu oli sulla oikeus 2kk hoitaa lastasi palkallisena, tottakai! eikös sekin käynyt tässä jo ilmi.
Ja pelkästä yskästähän olikin kyse.
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Jos olisin työnantajasi, ottaisi pattiin.
Itse olen tosin vastaavassa tilanteessa tehnyt niin, että olen jo etukäteen ilmoittanut etten voi olla töissä ainakaan koko päivää. Tällöin esim työvuoroja on talon sisällä vaihdettu niin, että olen voinut olla töissä kolmisen tuntia kriitisellä hetkellä. Sitten mennyt kotiin alakoululaisen luo.
Kolmisen tuntia jaksaa meidän flunssainen olla kotona (= yksi filmi, ruoka ja pari puhelua) ja sen ajan selviää kyllä. Koko päiväksi en tosiaan 9-vuotiasta jättäisi.
t. olinkohan nyt 3 tai 4
Eli vastaava työnantaja kuin ap:llä tuskin sama kuitenkaan. Työajasta pätellen teemme kuitenkin samaa hommaa ;)
3/4, 15, 16
Meillä tehdään sitä että vuoropäivinä tai sitten esim. minä 2 pvää, mies 2 pvää. Eli vuorotellaan kyllä. Muutenkin tuon tilapäisen hoitotarpeen voi tulkita monella tapaa. Minä tulkitsen niin, että 3 päivän flunssa on tilapäinen tarve (kaikki ne 3 päivää), ehkä jopa 6 pvää.
Eli tilapäinen olotila tuo sairaus, riippumatta kestääkö se 2 vai 5 päivää.
Lain suoma oikeus on se että äiti tai isä voi hoitaa kotona alle 10v lastaan joka sairaana jos ei muita hoitotahoja ole käytettävissä.
Se on ihan yleinen käytäntö ja tapa, en uskoe ttä prosenttikaan maamme työssäkäyvistä vanhemmista kaivavat maat ja mannut ja maksavat suht tuntuvat rahat jollekin vieraalle hoitajalle vaan ihan hoitavat itse omaa lastaan joka siaraana.
Aivan ihmeellisiä heittoja täällä, siitäkin minkä laki ja asetus ja työehtosopimus sallii niin Av-palsta tuomitsee ja kieltäisi.
siksi lapsen äidin on mentävä töihin, hänhän ajattelee silloin vain lapsensa parasta.
Hmmm....
lapsen hoidon järjestämiseksi. Ei hoitaaksesi lasta.
sairaan lapsen takia voi jäädä kotiin myös palkattomana. minusta noissa sairaspoissaoloissa kun omallakin kohdalla on se, että jos sairastuu uudestaan (vaikka sitten eri sairauskin) niin pitäs olla 7 työpäivää ennenkuin voi uudestaan jäädä palkalliselle vapaalle ilman todistusta. Koskiskohan sama myös lasta.
"Tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu ensisijaisesti lapsen
hoidon järjestämistä varten. Vasta silloin, kun tämä ei ole
käytännössä mahdollista, viranhaltija/työntekijä voi itse
jäädä hoitamaan lasta. Ensin on selvitettävä, voidaanko
lapsi hoitaa tavanomaisessa hoitopaikassa tai voivatko
muut samassa taloudessa asuvat hoitaa lasta. Ratkaisevaa
ovat tosiasialliset hoitomahdollisuudet".
Ja mielestäni AP teki selväksi ettei heillä ole muita tahoja lapsia hoitamaan kuin he itse.
Toisekseen suurin osa varmasti toimii muutenkin niin että jää itse hoitamaan lastaan eivätkä hälytä kumminkaimoja tai isovanhempia jokakerta hätiin.
kun kerran eri viikko ja arki/työpäiviäkin välissä.
Linkitä minulle kvtessistä kohta missä noin sanotaan?!
ap