Eikös minulla olekin ns oikeus jäädä vaikkapa ti hoitamaan lastani?
Työnantajani noudattaa siis Kvtes:iä ja saamme olla 3vrk sairaan alle 10v lapsen kanssa kotona ilman lääkärintodistusta ja vielä päivän nro4:kin tarvittaessa, tosin palkattomana.
Meillä se tosiaan käytännössä tarkoittaa aina minua tai miestä koska ei ole mummoja, vaareja, kummeja, naapureja tms jotka auttaisivat.
Noniin, itse asiaan eli 3-luokkalaisemme oli viime ti-to kotona isänsä kanss akoska yskä niin paha että valvoimme pitkälti öitäkin. Pe meni kouluun ja olimme norm töissä.
Nyt samalla lapsella tauti, uskon että samaa tautia, nuhavaiheessa eli on tukkoinen ja nenä vuotaa ja hieman voimaton, menee kuitenkin huomenna kouluun koska on koekin, eri asia tietty jos olisi kuumetta tai ei olisi koetta.
Ja me menemme töihin.
Mutta jos muksu on ti yhtä tukkoinen ja voimat veks niin lienee ok tessinkin mukaan minun jäädä häntä hoitamaan?!
uusi viikko ja uudet kujeet, käsittääkkseni niin ei saisi tehdä että puolisot hoitavat peräkkäisinä päivinä eli vaikkapa 6vrk putkeen mutta nyt tuossa välissä oli pe sekä vkonloppu ja huominen ma.
Kuulostanpa monimutaiselta ja ilm ilman syytä..
Kommentit (50)
jonka vanhemmat saavat keskenään jakaa kuinka haluavat, ei ii että kumpikin pitää sen neljä päivää.
Joo ja se neljä päivää on per sairaus, jonka vanhemmat saavat keskenään jakaa kuinka haluavat, ei ii että kumpikin pitää sen neljä päivää.
missään ei sanota, että pitää keskenään jakaa, luepas se tes huolella tai kysy luottamusmieheltä, jos et usko. jos toinen on esim metallin tessissä, niin häönellä on omat oikeutensa, eikä siinä tosiaan tehdä mitään työnantajaliittoumaa, vaan molemmat noudattaa omaa tessiään.
Joo ja se neljä päivää on per sairaus,eli yhdessä 8. On se vaan näin.
"Viranhaltijan/työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti
asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta taikka vammaisen
lapsensa, sairastuessa äkillisesti viranhaltijalla/työntekijällä on oikeus
saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä
hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on
myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä
hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti."
Siinä seisoo selvällä suomella, että vapaa on lapsen hoidon järjestämiseksi TAI hoitamiseksi.
Laki on laki, se on määritelty alaraja oikeuksille ja velvollisuuksille. Lain antamia määräyksiä eivät liittokohtaiset sopimukset voi eikä saa huonontaa. Paikallisilla sopimuksilla voi ainoastaan halutessaa lisätä palkansaajan oikeuksia ja etuisuuksia.
Kannattaa ottaa selvää oman liiton sopimuksesta. TU:n sopimuksen mukaan hoitovapaa on mahdollinen myös sairauden uusiutuessa. Miten teillä?
ehkä ei, mutta pitkät sopimuksilla. lapsi on tärkein.
jäämällä itse / mies kotiin. Se ei silloin ole sopimuksen hengen mukaista.
Aiot jäädä hoitamaan 9-vuotiasta, jolla on nuha ja tukkoinen olo, ei kuumetta. Mä sanoisin, että Nasolinia nenään ja menoksi kouluun. Ja jos ei ole kuumettakaan, niin ihmetelen jos niin kipeä on, ettei päivää yksin pärjäisi. Miksi edes pitäisi kuumeettoman lapsen olla kotona?
Haiskahtaa siltä, että aiot jäädä kotiin joka yskäisystä, kunnes lapsi täyttää 10.
Aiot jäädä hoitamaan 9-vuotiasta, jolla on nuha ja tukkoinen olo, ei kuumetta. Mä sanoisin, että Nasolinia nenään ja menoksi kouluun. Ja jos ei ole kuumettakaan, niin ihmetelen jos niin kipeä on, ettei päivää yksin pärjäisi. Miksi edes pitäisi kuumeettoman lapsen olla kotona?
Haiskahtaa siltä, että aiot jäädä kotiin joka yskäisystä, kunnes lapsi täyttää 10.
väännetään nyt rautalangasta tämänkin.
Tiesitkö, että esim keuhkokuume voi olla kuumeeteeton ja silti ihminen on todella sairas?
On myös sellaisia ihmisiä, joille ei kuume nouse esim itselläni sairaana ollessa on alilämpöä. Käytännössä tuntuu samalta kuin kuume mutta lämpömittari meneekin toiseen suuntaan.
Niin ja esim meillä lapsella on migreeni. Kova päänsärky ja oksentamista ym. Ei varmasti ole koulukuntoinen vaikkei kuumetta migreeniin kuulukaan.
Eli lapsi voi olla hyvinkin sairas vaikkei kuumetta olisikaan. Niin ja onhan yrjötauditkin usein kuumeettomia. Sinäkö lähetät oksentavan lapsen sitten kouluun?
Maalaisjärkeä osaan kyllä käyttää, ei kukaan lähetä oksentavaa tai todella huonovointista lasta kouluun. Lienen ollut ainoa, jolle jäi sellainen kuva, että ap saattaa vain vedättää poissaolopäiviä lapsen sairaudella.
väännetään nyt rautalangasta tämänkin.
Tiesitkö, että esim keuhkokuume voi olla kuumeeteeton ja silti ihminen on todella sairas?
On myös sellaisia ihmisiä, joille ei kuume nouse esim itselläni sairaana ollessa on alilämpöä. Käytännössä tuntuu samalta kuin kuume mutta lämpömittari meneekin toiseen suuntaan.
Niin ja esim meillä lapsella on migreeni. Kova päänsärky ja oksentamista ym. Ei varmasti ole koulukuntoinen vaikkei kuumetta migreeniin kuulukaan.Eli lapsi voi olla hyvinkin sairas vaikkei kuumetta olisikaan. Niin ja onhan yrjötauditkin usein kuumeettomia. Sinäkö lähetät oksentavan lapsen sitten kouluun?
neljäksi päiväksi kerrallaan, joista kolme on palkallista. edellyttäen, että kotona ei ole ketään muuta, joka olisi kykenevä lasta hoitamaan. ja työnantajalla on oikeus saada tieto puolison työnantajalta, ettei puoliso käytä oikeuttaan samaan aikaan. näin se seisoo tessissä.