Eikös minulla olekin ns oikeus jäädä vaikkapa ti hoitamaan lastani?
Työnantajani noudattaa siis Kvtes:iä ja saamme olla 3vrk sairaan alle 10v lapsen kanssa kotona ilman lääkärintodistusta ja vielä päivän nro4:kin tarvittaessa, tosin palkattomana.
Meillä se tosiaan käytännössä tarkoittaa aina minua tai miestä koska ei ole mummoja, vaareja, kummeja, naapureja tms jotka auttaisivat.
Noniin, itse asiaan eli 3-luokkalaisemme oli viime ti-to kotona isänsä kanss akoska yskä niin paha että valvoimme pitkälti öitäkin. Pe meni kouluun ja olimme norm töissä.
Nyt samalla lapsella tauti, uskon että samaa tautia, nuhavaiheessa eli on tukkoinen ja nenä vuotaa ja hieman voimaton, menee kuitenkin huomenna kouluun koska on koekin, eri asia tietty jos olisi kuumetta tai ei olisi koetta.
Ja me menemme töihin.
Mutta jos muksu on ti yhtä tukkoinen ja voimat veks niin lienee ok tessinkin mukaan minun jäädä häntä hoitamaan?!
uusi viikko ja uudet kujeet, käsittääkkseni niin ei saisi tehdä että puolisot hoitavat peräkkäisinä päivinä eli vaikkapa 6vrk putkeen mutta nyt tuossa välissä oli pe sekä vkonloppu ja huominen ma.
Kuulostanpa monimutaiselta ja ilm ilman syytä..
Kommentit (50)
Jos lapsi sairastuu pe, on se 1.päivä, la on 2.päivä ja su on kolmas päivä. Ja jos lapsi sairastaa vielä maanantaina on se virallisesti jo palkaton eli neljäs päivä.
Mä en kylläkään töissä kertoisi milloin tauti alkoi jos se alkaisi la/su vaan kertoisin että alkoi ma. Mutta jos olisin hoitamassa jo pe en voi olla saman sairauden takia palkallisella enää ma.
Se kolme päivää on myös lapsikohtainen, ei niin että molemmat vanhemmat saa kolme päivää peräkkäin tai vuorotellen.
Työnantaja voi myös katsoa että lapsi on sairaalahoidossa ollessaan hoitajan kanssa eikä silloin tarvitse vanhempaa viereensä olemaan poisa töistä.
Huomaatko pienen irvikuvan tekstissäsi? Ei kai kukaan sitä 3vrk vietä aktiivisesti lapselle hoitajaa etsien VAAN on sen sairaan lapsensa kanssa siellä kotona luottaen siihen että lapsi paranee sen 3vrk aikana.
jäämällä itse / mies kotiin. Se ei silloin ole sopimuksen hengen mukaista.
lapsen hoidon järjestämistä varten. Eli hankit eka päivänä jostain hoitajan ja menet sitten töihin.
Voin toki olla vaikka 2 viikkoa, mutta palkkaa en saa yhdeltäkään päivältä.
Ja ihan kunnan työntekijä olen.
onnistuu hoitajan etsiminen sairaalle lapselle? Omasta kokemuksesta totesin sen että MLL:sta vaikea saada. Pitäisi pystyä ennakoimaan lapsen sairastuminen reippasti ennen oireiden alkamista. Mistä muualta hoitaja?
ihan oikeasti sitä, että lähinnä joku ihan lähisukulainen tai muuten läheinen henkilö voidaan yrittää kutsua apuun, ei tarvitse kaikkia kumminkaimoja kysellä eikä kalliilla palkata hoitajaa. Koska jos lähipiiristä ei hoitajaa löydy, niin silloin voi itse hoitaa. Ja ihan oikeesti, kuinka moni tosiaan palkkaa hoitajan sairaalle lapselle? Eiköhän suurin osa jää itse kotiin.
Oletko tarkistanut tuon?
Oletko tarkistanut tuon?
Kyllä meillä mun käsittääkseni kvtes on. En ihan satavarma nyt asiasta ole, kun töitä on takana vasta muutama kk. Mutta palkatonta oli ne päivät, kun olin sairaan lapsen kanssa kotona.
<a href="http://www.palkkatyolainen.fi/pt2004/pt0407/p040901-ne1.html" alt="http://www.palkkatyolainen.fi/pt2004/pt0407/p040901-ne1.html">http://www.palkkatyolainen.fi/pt2004/pt0407/p040901-ne1.html</a>
siellä ei saa samaan tautiin samalle lapselle uutta hoitovapaata 30 päivän sisällä.
Muutenkin lakihan koskee tilapäistä hoidon tarvetta, eli nyt sulla on tiedossa jo sairaus, ala etsiä hoitajaa. Ehdit hyvin tiistaiksi palkata jonkun.
eli molemmat vanhemmat saa pitää sen 4 päivää.
Mom. 7. Työntekijällä on oikeus saada palkallista tilapäistä
vapaata alle 10-vuotiaan oman lapsensa tai muun
hänen taloudessaan vakituisesti asuvan alle 10-vuotiaan
lapsen äkillisesti sairastuessa lapsen hoidon järjestämiseksi
tai tämän hoitamiseksi seuraavin edellytyksin:
a) Selvitys lapsen sairastumisesta
Lapsen sairaudesta ja siitä johtuvasta työntekijän työstä
poissaolon tarpeesta on annettava sama selvitys kuin
työehtosopimuksessa ja yrityksessä mahdollisesti omaksutun
käytännön mukaan vaaditaan henkilön omasta sairaudesta.
b) Poissaoloon oikeutetut henkilöt
Poissaoloon oikeutettuja ovat vakituisesti lapsen kanssa
samassa taloudessa asuvat
- lapsen biologiset vanhemmat
- lapsen ottovanhemmat tai
- muut lapsen huoltajat.
20 § 20 §
Sairauskassa
Työpaikkakassa
Sairaan
lapsen hoito
114 115
Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu
tämän kanssa samassa taloudessa (etävanhempi).
c) Poissaolo-oikeutta käyttävä henkilö
Päätös siitä, kumpi vanhemmista käyttää oikeutta tämän
momentin mukaiseen poissaoloon tai käyttääkö oikeutta
muu lapsen kanssa samassa taloudessa vakituisesti asuva,
tehdään lapsen huoltajien kesken.
Työnantajalla on oikeus saada selvitys siitä, että lapsen
huoltajat eivät yhtäaikaisesti käytä edellä mainittua poissaolo-
oikeuttaan.
d) Poissaolon tarkoitus ja kesto
Työntekijän poissaolon on oltava välttämätöntä äkillisesti
sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseksi tai hoitamiseksi.
Työnantajalla on oikeus saada selvitys lapsen hoitopaikan
sekä samassa taloudessa asuvien perheenjäsenten
hoitomahdollisuudesta ja sopivuudesta tehtävään.
Poissaolon kesto voi olla 1, 2, 3 tai 4 työpäivää kerrallaan.
Pöytäkirjamerkintä:
Poissaolo on välttämätöntä ainoastaan niin kauan,
kun lapsen hoito on saatu järjestettyä.
Tarpeellisiin ja mahdollisiin toimiin lapsen hoidon
järjestämiseksi on ryhdyttävä myös työntekijän
vapaapäivinä.
e) Huoltajan ansiotyöedellytys
Työntekijän oikeus korvaukseen poissaolon ajalta on riippuvainen
muun ohella myös siitä, että samassa taloudessa
vakituisesti asuvat lapsen molemmat huoltajat ovat ansiotyössä.
Edellä sanottu ei koske tilannetta, jossa toinen lapsen
huoltajista on estynyt osallistumasta lapsen hoitoon asetai
siviilipalvelusvelvoitteiden vuoksi.
f) Molemmat huoltajat vuorotyössä
Jos lapsen huoltajat ovat saman työnantajan palveluksessa
vuorotyössä siten, että huoltajien työvuorot osuvat peräkkäin,
varataan kotona olevalle huoltajalle mahdollisuus
ilman palkan menetystä hoitaa äkillisesti sairastunutta
lasta siihen saakka, kun toinen huoltajista palaa työvuoroltaan
kotiin. Tällaisen palkallisen poissaolon pituus on
se aika, mikä kuluu edestakaiseen työmatkaan.
Korvaus lyhyen tilapäisen poissaolon ajalta maksetaan
tämän työehtosopimuksen sairausajan palkkaa koskevan
määräyksen mukaisesti. Korvauksen maksamisen edellytyksenä
on kuitenkin, että työntekijän työsuhde on kestänyt
vähintään 1 kuukauden ennen lapsen sairastumista.
Jos lapsi sairastuu uudelleen samaan sairauteen enintään
30 päivän kuluessa siitä päivästä, jolloin viimeksi maksettiin
korvausta tämän momentin mukaisesti, jatketaan
korvauksen maksamista ilman karenssipäivää siihen asti,
kun edellä mainittu 4 työpäivän korvausajanjakso on tämän
sairauden osalta täyttynyt.
Et voi jäädä enää saman sairauden vuoksi. Palkatontonta voit anoa.
Kyllä kvtes on aivan selkeä siinä että alle 10v sairasta lasta on oikeus jäädä palkallisesti hoitamaan 3-päivän ajaksi, kys lauseen on minulle pomonikin sanonut.
Mitä tulee "kumminkaimojen kaivamiseen" niin sitähän se joillakin on, kaikilla kun ei todellakaan ole apujoukkoja joille kilauttaa että tulepas hoitamaan meidän sairasta villekaarinaa.
että saman kalenterijakson aikana on oikeus hoitaa lasta kummankin vanhemman sen 3vrk palkallisesti.
jos ei ole mummoloita, ukkiloita, naapureita jotka ottaisivat muita lapsia hoteisiinsa, ystäviä jotka ei käy itse työssä, maksullisia hoitajavaihtoehtoja, teinitapauksia tiedossa tms??
Kvtes viittaa juuri tällaiseen tilanteeseen tuossa lauseessaan että vanhemmalla on oikeus jäädä lastaan hoitamaan jos niikseen on.
Ei, mutta miehennsä on jo pitänyt ne 3 päivää.
mies on pitänyt omansa. eihän se ap:n työnantajalle kuulu, kunhan ei pdä sitä vapaataan yhtäaikaa.
"Tottakai jäät hoitamaan omaa lastasi jos hän kerta sairas on, sinullahan on siihen oikeuskin".
ap*ilmoittaa pomonsa terveiset ja kyllä, soitin hänelle ja kysyin koska hän on usein teroittanut meille alaisilleen että hänelle voi ja pitääkin soittaa vaikka vkonloppuisin ja ilta-aikaankin jos on asiaa*
Eli nyt voitte lopettaa täällä tappelemisen ja "mukatiedon" jakamisen.
"mukatietoa" tässä ei ole jaettukaan.
että tekisi kaikkensa ja kaivaisi kenet tahansa vieraan hoitajan ja maksaisi sille päivän palkan, joka voi olla jopa suurempi kuin omasi, ihan vain siksi ettei työnantaja kärsi?
Loppujen lopuksi se olisi minulle kuitenkin palkaton päivä, kun joudun hoitajalle maksamaan, lisäksi lapsi on ihan vieraan ihmisen kanssa, ja sairaana!
Kuinka moni edes tulisi hoitamaan sairasta lasta, vatsatautia, rajua flunssaa? Ei ainakaan pikkurahalla. Ja mummit ja kummit tuskin haluavat tartuntaa edes????
En tunne yhtään ainutta isää/äitiä, joka ei jäisi itse kotiin ensimmäisenä vaihtoehtona.
Sen verran tärkeä oma lapsi on.
Huomaatko pienen irvikuvan tekstissäsi?
Ei kai kukaan sitä 3vrk vietä aktiivisesti lapselle hoitajaa etsien VAAN on sen sairaan lapsensa kanssa siellä kotona luottaen siihen että lapsi paranee sen 3vrk aikana.