Sanooko joku oikeasti "piirrustukset"
vai onko tuo vain kirjoitusvirhe/-luulo siitä, että se noin kirjoitetaan?
Kommentit (34)
kyllä ihmisillä on isot ongelmat!
mitenkä se sitten kirjoitetaan?
Samaan tapaan kuin sanotaan "kumpa" ja "hormooni" mutta kirjoitetaan "kunpa" ja "hormoni". Palsta pinppi on taas ihan oma juttunsa.
Piirrän piirustuksen, ei vaikeaa ees mulle savolaiselle. Ja kylläpä mulla isompiakin murheita on ja paljonkin, mut nytpä tuota näppieni kautta pohdin virtuaalisesti ääneen.
ap
Kuulostaa mun korvaan hassulta jos joku sanoo yhdellä ärrällä. Innon Marko muuten ääntää tämäntyyppiset sanat hauskasti. Minä ainakin sanon sanan huonekalu ainakin puolellatoista k-kirjaimella, eli huonekkalu. Marko ääntää nämä selvästi erikseen, huone-kalu. Sanokaapa vaikka ääneen niin ymmärrätte eron.
oikeastaan sanoessani siinä on 1½ ärrää :)
Olen ärrävikainen ja puheessani ärrä sorahtaa ja korostuu jos saan sen edes kunnolla esille. Kahdella ärrällä tulee ehdottomasti (tai oikeastaan kolmella), helpompi sanoa niin. Ja kun aina sanon niin, niin tällaiseen tekstiin jonka oikeinkirjoituksella ei ole niin väliä, kirjoitan kahdella ärrällä. Samoin esim Facebookissa etc joissa muutenkin kirjoitan murteella/lyhenteillä. Mitä sen väliä, ei tämä minkään asiakirja ole?
Naura pois vain, en jaksa välittää ihmisistä joiden elämä on niin pieni että toisten puhe-/kirjoitusvirheet jaksaa häiritä.
Sanon tietysti, mutten kirjoita. Kuulostaa mun korvaan hassulta jos joku sanoo yhdellä ärrällä.
Meillä oli aikanaan ruotsinope joka ei sanonut noita sanoja normaalisti ja usein ihmettelimme hänen puhettaan. Päättelimme sitten että ehkä hän on viettänyt pitkiä aikoja ulkomailla tms. Ei nimittäin ole tavallista sanoa piirustus tai vaikkapa hernekeitto (ei hernekkeitto).
"purjevene" tai "sadetakki", kun pitäisi sanoa "purjevvene" tai "sadettakki" ?
Joissain murteissa ilmeisesti käytetään noita ensimmäisiä muotoja ja se kuulostaa ihan kauhealta...
yksi niistä on lauvantai, jolloin varmaan syävät pernaa ja lihapullia.
yksi niistä on lauvantai, jolloin varmaan syävät pernaa ja lihapullia.
Ja vauva on vavva! :)
Entäpä, kuka sanoo "purjevene" tai "sadetakki", kun pitäisi sanoa "purjevvene" tai "sadettakki" ?
Hernekeitto yhdellä K:lla. Minusta se kuulostaa söpöltä. :)
Entäpä, kuka sanoo "purjevene" tai "sadetakki", kun pitäisi sanoa "purjevvene" tai "sadettakki" ?
Hernekeitto yhdellä K:lla. Minusta se kuulostaa söpöltä. :)
No kyllä miet ja siet on paljon söpömpiä kuin herne-keitto.
Mää meen lauvantaina tappaan kavereita. Pittää muistaa ottaa auvvaimet mukkaa
Nyt lähti ilmoitus poliisille! :)
Valitettavasti sanon "piirrän piirrustuksen" vaikka tiedän että se pitäisi olla "piirrän piirustuksen". Samoin sana "sisarus" on minulle vaikea