Sanooko joku oikeasti "piirrustukset"
vai onko tuo vain kirjoitusvirhe/-luulo siitä, että se noin kirjoitetaan?
Kommentit (34)
Sana pohjautuu sanaan piiru eikä esim. sanaan piirros. Ei siis ihme, että kirjoitusasukin menee joillakin väärin. Äännän sanan puolellatoista r-kirjaimella enkä ole ajatellut, että joku siitä ärsyyntyisi. Sanon myös "kuullostaa" ja "ompas".
Vai onko sittenkin junttia puhua piirtämisestä, kun Iisvedellä ja Mäkäräisenperällä puhutaan piirustamisesta? Vähän niinkuin tihrustamisestakin?
gollege, äskön, sydämmeen, sydämmelliset jne.
huomioithan, että tuo kieliopas ei ole suomen kielen ammattilaisen kirjoittama. Sitä linkitetään tänne aika usein...
helsingistä olen. En muista kenenkään tutun sanovan piirRustus.
sanotteko myös piiRRonki ja piiRRi?
Miksi tässä ketjussa käytetään vastaavina esimerkkeinä yhdyssanojen lausumista, kun alkuperäisessä viestissä puhutaan piirustus-sanasta? Se ei ole yhdyssana, eikä siinä r-kirjaimen kahdentumisesta ole mitään sääntöä sen enempää kirjoitusasussa kuin ääntämisessäkään. Murteet ovat sitten asia erikseen.
Ja se, miten Innon Marko ääntää vaikkapa huonekalu-sanan, johtuu hänen porilaisuudestaan. Tunnen monta porilaista, ja kaikki lausuvat juuri tuolla tavalla "hassusti" tuollaiset yhdyssanat.
Piirrän piirustuksen, ei vaikeaa ees mulle savolaiselle. Ja kylläpä mulla isompiakin murheita on ja paljonkin, mut nytpä tuota näppieni kautta pohdin virtuaalisesti ääneen.
ap
kuuluu sanoa kahdella ärrällä, kirjoittaa yhdellä
pääkaupunkiseudulla olen ikäni asunut.
oikeastaan sanoessani siinä on 1½ ärrää :)
Samoin kuin sanotaan tälläinen. Ja sitten kirjoitetaan tällainen.
Joku on nyt palstalla ssanut ison herneen nenään murteista? Ei joulukiireet paina? Vai painaa liikaakin?
Sana pohjautuu sanaan piiru eikä esim. sanaan piirros. Ei siis ihme, että kirjoitusasukin menee joillakin väärin. Äännän sanan puolellatoista r-kirjaimella enkä ole ajatellut, että joku siitä ärsyyntyisi. Sanon myös "kuullostaa" ja "ompas".
Ja se, miten Innon Marko ääntää vaikkapa huonekalu-sanan, johtuu hänen porilaisuudestaan.
yksi niistä on lauvantai, jolloin varmaan syävät pernaa ja lihapullia.
gollege, äskön, sydämmeen, sydämmelliset jne.
ja jos kirjoitan murteella, kirjoitan toki myös tuon sanan noin. Murretta käytän yleensä vain puheessa ja tekstiviesteissä.
ihan vaan piirustus.