Noin kuukausi sitten Suomeen saapui uusi ehkäisymenetelmä,
jonka ehkäisyteho on lähellä sataa prosenttia.
- Nexplanonin ehkäisyteho on jopa parempi kuin sterilisaation. Tämän menetelmän kliinisissä tutkimuksissa on seurattu 923 naista ja yli 35 000 kuukautiskiertoa, eikä yhtään raskautta ole tullut esille, lääkäri Ulla Ågren kertoo.
Käteen asetettava ehkäisyimplantaatti antaa kolmen vuoden ehkäisytehon. Sen voi halutessaan poistaa milloin vain. Asettaminen ja poistaminen tehdään paikallispuudutuksessa.
- Toimenpide on erittäin helppo. Se kestää keskimäärin 28 sekuntia, Ågren sanoo.
Kommentit (44)
tekisin tommosesta jo valituksen :O
Öö..sanonpa nyt ihan nuorena kokeneena että ei noita kannata rupee tyrkyttää nuorille, mulla oli vuoden ja pakkohan se on saada poistaa..kärsin ja odotin 6kk selkäkipujen rintakipujen ja jatkuvan tiputtelu vuodon kanssa..tuo kapseli on MAANVAIVA!! En suosittele kenellekkään asentaa kehoonsa mitään mikä ei sinne kuulu nuorille vastuuta ja enemmän valistusta kondoomi aina mukana ja pillerien vastuun ottaminen..kapselia ei todellakaan kenellekkään..kaiken pahan saa samaa aikaa..mielialavaihtelut oli pahimpia ja masentuneisuus eikä se arpikaa mikää kaunis tossa kädessä oo..ite otin just pois ja käsi mustelmilla...mutta se tosiaan on pieni summa siitä kivusta mitä sinnittelin ja kiduin sen vuoden kapselin kanssa..vastuuta vaa enemmän ei mitään muuta..pakko se on itsestää vastuu kantaa..mut tietenkin kapseli on henk.kohtasta mistä kannattaa lukea netistä muiden kokemuksista ja kysellä kavereilta..lääkäritkin on erehtyväisiä ja tekee virheitä..niin kun mun kohalla tossa kapselissa..ei ne oo sen ihmeellisempiä ku ykskää meistä..moni ihminen kuolee lääkärien käsiin..pitää ottaa oma järki pelii ja miettii asioita..kaikella on aina seurauksensa! :)
Minulle asennettiin Nexplanon, väärin. Se ei tuntunut ihon läpi, vaikka asettimella se pitäisi olla lähes mahdoton asentaa väärin. No, "menkat" alkoivat synnytyksen jälkeen ihan samaan aikaan, kun aiempien lasten kanssakin, jolloin ei ollut hormoniehkäisyä käytössä. Vuoto oli kestänyt 1,5 kuukautta, kun kyllästyin. Kyse ei ollut mistään tiputtelusta, vaan ihan kunnon vuodosta. Kapselia kaivettiin ensimmäisellä kerrala 2 tuntia ulos, tuloksetta. Sen jälkeen se paikannettiin tehokkaalla ultralla, eikä ollut kun 4 mm syvällä, kuitenkin lihaskalvossa tms. Sen jälkeen uusi, puolen tunnin operaatio, jonka jälkeen kapseli saatiin poistettua. Rahaa paloi miltei 300 euroa poisto-operaatioon, kun en uskaltanut kunnalliselle puolelle mennä ko. operaatioon. Lääkäri, joka minulta kapselin poisti, oli aiemminkin etsinyt "kadonnutta kapselia".
Hän sanoi, että ehkäisykapselit on nimenomaan aikoinaan miltei poistuneet markkinoilta vuotohäiriöiden vuoksi. Mun vuotoni loppui n. viikko kapselin poiston jälkeen, nyt kärsin alavatsa-arkuudesta, alavatsakivuista ja limaisesta vuodosta ties kuin monetta päivää.
Tää oli ehkä hirvein esimerkki enshätään pieleen menneestä kapselikokemuksesta. :D
tekisin tommosesta jo valituksen :O