Noin kuukausi sitten Suomeen saapui uusi ehkäisymenetelmä,
jonka ehkäisyteho on lähellä sataa prosenttia.
- Nexplanonin ehkäisyteho on jopa parempi kuin sterilisaation. Tämän menetelmän kliinisissä tutkimuksissa on seurattu 923 naista ja yli 35 000 kuukautiskiertoa, eikä yhtään raskautta ole tullut esille, lääkäri Ulla Ågren kertoo.
Käteen asetettava ehkäisyimplantaatti antaa kolmen vuoden ehkäisytehon. Sen voi halutessaan poistaa milloin vain. Asettaminen ja poistaminen tehdään paikallispuudutuksessa.
- Toimenpide on erittäin helppo. Se kestää keskimäärin 28 sekuntia, Ågren sanoo.
Kommentit (44)
vuotohäiriöitä. jos on käyttänyt yhdistelmäe-pillereitä ja tottunut normaaliin kk-kiertoon, voi olla vaikeaa hyväksyä 2 viikon menkkoja viikon välein tai jatkuvaa tiputtelua. Lääkefirma markkinoi tuotettaan helpommalla asetustavalla. Edeltävää valmistetta sai tunkea väkisin nahkan alle niin että käsivarsi oli mustelmilla. Edeleenkin poisto on hankalaa, sauva on kapseloitunut käsivarteen, joutuu kaivelemaan pois ja arpi jää merkiksi.
valuin koko sen ajan ja sitten otatin pois, hukkaan meni liki 200€ ja arpi jäi käteen, juu ohan kiva peli.
Käytin aikoinaan pari vuotta yhdistelmäpillereitä, mutta niistä verenpaine nousi, ja sain aivan kamalia migreenikohtauksia. Vaihdoin minipillereihin (Cerazette), jolloin tilanne parani, ja menkatkin jäivät kokonaan pois. Näin käy osalle naisista, ja se on normaalia. Toisilla menkat saattavat tulla säännöllisesti tai epäsäännöllisesti, jotkut vuotavat ihan koko ajan... Koska Cerazette on vastaava tuote kuin Implanon (nyk Nexplanon), ja huomattavasti vaivattomampi, otatin 3 vuotta sitten ensimmäisen kapselin. Toimenpide oli nopea ja kivuton, käsivarsi oli kyllä kipeä ja mustelmilla pari viikkoa sen jälkeen. Mutta tuote oli täydellinen! Tänään vaihdatin uuteen, niin tyytyväinen olen ollut. Poisto sattui hieman, uuden laitto ei tuntunut yhtään. Paria seuraavaa viikkoa odotellessa... :S
Sopivuus yleensä testataan juuri minipillereillä (Cerazette). Jos ne eivät sovi, tai menkat vain jatkuvat ja jatkuvat, ei kannata laitattaa implantaattia! Vaikutus on se ihan sama... Itse olen onnellisessa asemassa menkkojen (ja migreenin) suhteen, joten suosittelen ainakin minipillereitä testaamaan.
implanonin ehkäisyteho on muistaakseni jotain 99,8% mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että toimii, jollei lääkäri vahingossa laita sulle tulitikkua käteen kapselin tilalta. että en puhuis merkittävästä erosta :)
niin kyllä tollanen vähäisen tuntuinen lukukin käytännössä tarkoittaa aika monta raskautta. Jos vaikka miljoona naista ehkäisee, silloin prosentti tarkoittaa 10 000 vahinkoraskautta. Siitä viidesosa on 2000 vauvaa.
hormonikierukasta? Tai siis joo toki sillä, että on eri kapine eri paikassa, mutta vaikutus lienee sama? Itselläni on ollut hormonikierukka 10 vuotta, tai siis on toka kierukka jo, ja olen ollut täydellisen tyytyväinen. Ei menkkoja eikä sivuoireita. Asennus oli kivuton, myös toisella kerralla kun poistettiin ja laitettiin uusi. Ekaa kierukkaa pidin 8 vuotta, gynekin sanoi, että ihan hyvin se ehkäisee niinkin pitkään, on vaan varulta siinä se 5:n vuoden raja. Sehän ehkäisee vielä mekaanisestikin sen jälkeen, kun hormonin vaikutus alkaa vähentyä.
Onko joku syy, miksi mun kannattais ensi kerralla vaihtaa tuohon kapseliin? Joku juttu mikä tekee siitä kierukkaa paremman?
on ok ehkäisy, suos testaamaan minipillereillä vaikutuksia.
-tiputtelu, mieliala...
+kätevä ja pitkäaikainen
asennus/poisto toisinaan haasteellisia ja siks lekurit haluu, että taustalla ko. hormonien "testaus" = antaa suuntaa valmisteen vaikutuksiin.
Pahimpia on, että sauvat asennettu ja sit halutaankin kohta raskautua tai tympäännytään hankaluuksiin ja ei jakseta kuulostella sivuvaikutuksia sitä suos. 6 kk, jonka jälkeen toisinaan tilanne helpottuu, elimistö tasaantuu - joskus poistot tod haasteellisia.
ei vaan - jos tykkäät, niin pidä kierukka.
Aika asiantunteva tuo lekurin kommentti kahdeksasta vuodesta!!
mutta se siis ilm. toimi teillä :) mutta älä mrkkinoi muille, kyllä siitä 5-6 on pidetty kiinni...
t. se ps-neuvolan tantta
Implanonin. Se oli paketissaan jo kynän mallisessa "ruiskussa" jolla laitettiin ihon alle.
Minipillereillä voi kokeilla sopiiko itselle muttei sekään ihan sama asia tainnut olla.
Minulle ei aikanaan edes minipillereitä tarjottu, vaan vaihdettiin e-pillereistä suoraan kapseliin.
Minulla oli Impanonin kanssa vuotoa ensimmäisen vuoden kerran kuussa mutta aika niukasti mutta pari viikkoa kerrallaan ja sitten jäivät pois (6vuotta yhteensä kun oli 2kapselia perätysten). Kapselin poiston jälkeen oli yhdet kuukautiset ja tulin raskaaksi. Lapsen syntymän jälkeen laitettiin taas Implanon ja vuotoja on ollut nyt 2-3 kertaa vuodessa vajaan viikon verran niukasti.
Itse olen ollut tyytyväinen. Kuukautiset todella niukat, joskus harvoin saattaa kyllä kestää yli viikon mutta ei ole haitannut koska ovat niukkojen lisäksi kivuttomatkin, toisin kuin e-pillerien kanssa tai "luomuna". Ei ole ollut mitään mielialan vaihteluitakaan.
nykyään kapseli yleistynyt nuorilla aika paljonkin. Itse olen 15, ja kapseli ollut jonkin aikaa tuossa kädessä. Muuten en olisi tiennytkään koko kapselista jos yhdistelmäpillerit olisivat minulle sopineet.. mutta tyytyväinen olen tähänkin vaihto-ehtoon, sillä olen aika varma että unohtelisin ottaa niitä pillereitä jos sellaset olisi. Neuvolan täti kertoi että kapseli on ajan kuluessa tullut yhä suositummaksi nuorten keskuuteen. Ja niitä suositellaan monille joille esim. yaz-pillerit eivät käy.
Mulla Nexplanon ollut kohta puoli vuotta käytössä.
ja se oli kyllä 100% ehkäisy, kun ei seksi oikein nappaa kun verta valuu alapäästä koko ajan. Lisäksi poistosta jäi todella rumat arvet kun oli melkoista kaivelua.
Mulle laitettiin kuukausi sitten toi nexplanon ja mun rintakipu vaan pahenee ja pahenee ja nyt se säteilee selkään. Sanoin lääkärille muttei se kuunnellut, huomenna päivystykseen. Haluun pois sen jos se on mun kipujen syynä :|
Edeleenkin poisto on hankalaa, sauva on kapseloitunut käsivarteen, joutuu kaivelemaan pois ja arpi jää merkiksi.
Implantit (2 kpl) eivät olleet kapseloituneet ja tulivat helposti ulos kaivelematta. Pikkuriikkinen, parin millin arpi jäi, mutta leikkauskohta sijoitettiin implanttien asennusarven päälle, joka oli huomattavasti suurempi.
Asennus oli tosiaan hurjaa runnomista, jonka jälkeen käsivarsi oli sinimusta. Siinä oli toisaalta kyse täysin epäpätevästä henkilöstä. Toisella kerralla homma oli aivan erilaista, ei jäänyt mustelmia eikä arpia.
t. 12
on käyttäny minipillereitä ja menkat loppunu niiden myötä, alkaako ne uudestaan jos laittais kapselin? En halua menkkoja takaisin.
jos on haave vielä raskaudesta. Sekoittavat nimittäin lisääntymiskyvyn todella pitkäksi aikaa poiston jälkeenkin. Että tehokkaita ovat...
Jos käyttämissäsi minipillereissä on samaa vaikuttavaa ainetta kuin implanteissa, ei kehosi tiedä mitään menetelmän muutoksesta ja jatkaa samalla tavalla kuin tähänkin asti (eli menkkoja ei tule).
Pari kuukautta voi mennä siihen, että hedelmällisyys palaa implanttien poiston jälkeen, mutta mielestäni se ei ole "todella pitkä aika".
Tänään asennettiin Nexplanon, kävi tosi helposti ja ei tuntunut miltään. Olen syönyt Cerazetteä eli minipillereitä vuoden, eli sen tyyppinen ehkäisy sopii. Eli melko varmasti myös Nexplanon-implantti sopii.
Vielä en osaa kommentoida vuotoja tms.
Implantin hinta apteekissa noin 180 eur ja asennus yksityisellä gynellä noin 80 eur.
"Implanon (etonogestrel) has been replaced by Nexplanon. The new version of the contraceptive implant is bioequivalent to Implanon and is removed in the same way. However, it contains barium to allow localisation on X-ray or CT scan.
Nexplanon also has a different insertion mechanism from Implanon, designed to reduce implantation errors. Healthcare professionals trained in the use of Implanon must be trained in the new procedure (preferably including model-arm training with a placebo implant) before starting to insert Nexplanon."
Eli sama tuote eri paketissa. Vaikuttava aine sama, teho sama. Schering Plough (markkinoija Suomessa) on mitä ilmeisemmin maksanut Iltalehdelle tuosta isot rahat...