Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VOIKO joku olla näin tyhmä?

Vierailija
09.12.2010 |

Eräs tuttavani (nainen) luulee, että Suomi itsenäistyi Talvisodan seurauksena. Ja vuottahan hän ei tietenkään osannut sanoa, mutta arveli että ennen 60-lukua.

Ja on ihan suomalainen, luokionkin käynyt, yli 30-vuotias tämä bimbo.

Muitakin vastaavia "perusaukkoja tiedoissa" hänellä on, eikä edes tajua hävetä, laukoo vain "mutu"-tuntumalta vastauksia.

Huhhuh. Mitähän tietoa hän jakelee lapsilleen, kun nämä kyselevät asioista.

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
12.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joo, vaikka siellä uutisissa nyt kuinka hoettaisiin minä vuonna se talvisota oikein oli, ei se mulla vain tartu päähän. Jos se tekee musta tyhmän sitten, niin sille ei kait sitten voi mitään. Enhän mä muista tärkeämpiäkään asioita, siis omaan elämääni liittyen, kuten vaikkapa reseptejä, paistolämpötiloja, vaikka kai pitäs, kun samaa safkaa vääntää kymmenettä tai sadatta kertaa.

Niin, enkä mä muista lasteni sosiaaliturvatunnuksia, tai omaa puhelinnumeroani.

t: se koulussa vielä jotain oppinut nelikymppinen

Vierailija
2/95 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tulipa tässä mieleen, että ovatko ne samat tyypit, jotka äänestävät Perussuomalaisia ja vannovat talvisodan nimeen - kun arvelevat Suomen itsenäistyneen talvisodan ansiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri mietin, kun tv:ssä suunniteltiin maahanmuuttajatestiä, että onneksi olen jo suomalainen, sillä en tasan pääsisi siitä testistä läpi.

Siinä testissä oli juuri näitä vuosilukuja ja YYA sopimus, ei hajuukaan mistä on kysymys, koskaan kuullutkaan, vaikka opiskellut olen.

Vierailija
4/95 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen kankean vastakysymyksen heitit ap:lle.

Enpä sanoisi bimboksi, ei vaan ole sitä ikäluokkaa, jota asia kiinnostaisi.

Vierailija
5/95 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minustakin itsenäisyyspäivämäärät ja mut perustiedot omasta maasta pitäis olla jokaisella hallussa. Koulussa pitäis olla niin tiukat testit tärkeimmistä jutuista, että ellei niitä tiedä sujuvasti, nii ei pääse luokaltaan!

Sälittää tosiaan nämä missit ja bb-asukkaat jotka julkisesti laukovat vatsauksia kysymyksiin, josta heillä ei ole hajuakaan... tavallaan ihmisiä ei sais haukkua, mutta tuolloin tuleee itsellenikin ärsytys ja ylemmyyskompleksi.

Trivial Pursuitissa mulla on suuria puutteita urheilun osalta, koska se ei ole ikinä kiinnostunut minua... Eli joku voi minuakin haukkua tyhmäksi, mut ei mahda mitään!

Vierailija
6/95 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se peruskoulussa kymppi olikin. No itsenäisyyden osaan sijoittaa oikeaan vuoteen, mutta sotia en. Ne asiat vaan unohtuu. Te nuoretkin saatatte vielä hämmästyä, kun 40 on mittarissa.. Toki kärsin myös masennuksesta, aiheuttaneeko tuo sitten jotain..

Oikeastaan kaikki koulussa opittu alkaa unohtua, nykyään jo tää perhanan oikeinkirjoituskin. Ehkä mulla on jonkin sortin dementia sitten, en tiedä. Mutta en ilkee oikeen alkaa ilkkua ketään, ja onneksi en ilkkunut silloinkaan, kun vielä jotain muistin.

t: lukuaineiden keskiarvo koulussa yli 9

Vierailija
7/95 |
12.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikilla muillakin isoilla lehdillä kunnon nettisivut missä pääpiirteittäin samat jutut kuin painetussakin lehdessä.

Vaikuttaa siltä että sinä elät juuri muistin varassa, eli et osaa soveltaa? Resepteissä ei tarvitse olla niin tarkka (kakkujen ym. leipominen poislukien) mausteet etc. voi laittaa muistista, maistaa ja lisätä. Ja jotenkin ruuan laittaminen on helppoa kun oppii tietyt jutut voi niitä muutella etc. eli ei enää tarvitse reseptejä juuri lainkaan.

Ja oma puhelinnumero, lasten sotut etc. pitäisi kyllä muistaa. Lasten sotuhan on syntymäaika +neljä numeroa/kirjainta, ei mahdoton juttu muistaa, no ehkä jos lapsia 10kpl niin vaikea muistaa...

Kannattaa opetella muistamaan, lainaa kirjastosta oppaita tai etsi netistä tietoa. Jokaisella on omat keinonsa muistaa paremmin, esim. joku muistaa numerot paremmin kuvina/väreinä, tyyliin 1 punainen 2 keltainen 3 sininen 4 vihreä 5 violetti ja sitten muistaa esim. äitinsä syntymäpäivän helposti kun painaa sen mieleen&näkee väreinä, eli punainenvihreä violetti violetti = 1.4.-55.

Ja tarinoina voi muutenkin muistaa, googlaa lisää tieto netistä :)

Vierailija
8/95 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka se peruskoulussa kymppi olikin. No itsenäisyyden osaan sijoittaa oikeaan vuoteen, mutta sotia en. Ne asiat vaan unohtuu. Te nuoretkin saatatte vielä hämmästyä, kun 40 on mittarissa.. Toki kärsin myös masennuksesta, aiheuttaneeko tuo sitten jotain..

Oikeastaan kaikki koulussa opittu alkaa unohtua, nykyään jo tää perhanan oikeinkirjoituskin. Ehkä mulla on jonkin sortin dementia sitten, en tiedä. Mutta en ilkee oikeen alkaa ilkkua ketään, ja onneksi en ilkkunut silloinkaan, kun vielä jotain muistin.

vaikka olen vasta 30. Tuntuu että olen unohtanut ihan kaiken mitä peruskoulussa ja lukiossa olen oppinut vaikka minullakin oli ysin keskiarvo. Jos yritän muistella mitä olen tehnyt tai kuullut jollain historian tai maantiedon tai äidinkielen tunnilla jne niin en muista kuin hataria mielikuvia siitä että olen sellaisilla joskus istunut.

Vierailija
9/95 |
12.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vedotko siihen että ette muista koulunpenkiltä mitään. Ei juuri kukaan muista. Kyse on pikemminkin elämäntyylistä. Eli kärjistetysti: luetko mieluummin Seiskaa vai Suomen Kuvalehteä, katsotko telkkarista BB:tä vai A-talkia jne.

En lue kumpaakaan enkä katso kumpaakaan.

Aikani menee muuhun, en joka päivä halua katsoa uutisiakaan, ihan adistavaa on elämä ilman kaikenmaailman sota-nälänhätä-sieppaus-sairaus-tulva.jne-uutisia.

Aina en ehdi lukea päivän sanomalehteäkään aamusta ja sit illalla ei enää välttämättä muistu edes mieleen.

Eli elämäntyylini on sitten sivistymätön moukka, itsenäistymispäivän kyllä tiedän mutta monta muuta asiaa olen unohtanut.

Vierailija
10/95 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vedotko siihen että ette muista koulunpenkiltä mitään. Ei juuri kukaan muista. Kyse on pikemminkin elämäntyylistä. Eli kärjistetysti: luetko mieluummin Seiskaa vai Suomen Kuvalehteä, katsotko telkkarista BB:tä vai A-talkia jne.

Vierailija
11/95 |
12.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi oli sodassa.

Sorry, ei vanheminen ole yhtä kuin tyhmeneminen.

Vierailija
12/95 |
12.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi oli sodassa.

Sorry, ei vanheminen ole yhtä kuin tyhmeneminen.

asioiden unohtaminen on sama asia kuin tyhmeneminen?

Vierailija
13/95 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen unohtanut kaikki ne kouluaikojen ulkoa opetellut ritirimssut, vieraiden kielten alkeet jne. Silti yleissivistykseni on paaaljon parempi kuin koululaisena tai opiskeluaikaankin. Jos ihmisellä on hiukankin historiantajua ja alkeellinen käsitys siitä, mitä maailmassa on tapahtunut eri vuosikymmenillä, hän varmasti osaa sijoittaa itsenäistymisen ja talvisodan suunnilleen oikeille vuosikymmenille. Erotattehan te (kai) koivun ja apilankin toisistaan ilman, että niiden välistä eroa täytyy jotenkin tiedostetusti pitää mielessä ja kerrata.

Vierailija
14/95 |
11.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa pärjää jos on hyvä muisti, eli osaa "hauki-on-kala" tyyliin vastata kysymyksiin. Mutta jos tyyli on se että lukee koealueen läpi, vastaa kysymyksiin, saa kiitettävän todistuksen ja sen jälkeen ei asioita seuraa =kaikki unohtuu.

Mutta niinkin yksinkertaisella asialla kun sanomalehden lukemisella päivittäin tai lähes päivittäin pysyy hyvin kartalla mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu. Ja jos ei esim. urheilu kiinnosta niin siitäkin "tärkeimmät" tietää vilkaisemmalla otsikot (+isoimmat jutut mainitaan jo etusivulla). Ja kannatta ne yhden uutisetkin päivässä katsella telkkarista...

Vierailija
15/95 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan tekin muistatte, miten Suomessa käytiin Jatkosota 80-luvulla. Elsi ainakin muistaa.

Vierailija
16/95 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tulipa tässä mieleen, että ovatko ne samat tyypit, jotka äänestävät Perussuomalaisia ja vannovat talvisodan nimeen - kun arvelevat Suomen itsenäistyneen talvisodan ansiosta.

Jos vilkaisette hommafoorumia niin siellä on lähes kaikilla yleistiedosta historiasta taloudesta yms erinomaiset tiedot. Bimbot jotka ei tiedä mitenkä ydinvoimala toimii tai paljonko tuulivoimalan hyötysuhde on äänestävät vihreitä.

Vierailija
17/95 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä Suomelle ja maailmalle tärkeät vuosiluvut. Se vaan kuuluu yleissivistykseen osoittaa sen verran mielenkiintoa omaa kansaansa ja historiaansa kohtaan. Ja nämä on helppo muistaa, jos on edes vähän kiinnostunut oman sukunsa historiasta, esim. mummoni syntyi 1910 ja oli 7-vuotias kun Suomi itsenäistyi, mummo ei ollut talvisodassa lottana, koska odotti silloin äitiäni jne.

MUTTA oikeasti kaikista suurinta tyhmyyttä osoittaa se, että alkaa julistaa näitä arvailujaan täysin häpeilemättä tai sitten julistaa sitä, että ei voi kaikenmaailman vuosilukuja muistaa, koska ketä ne kiinnostaa.

Muistan kyllä miksi ja miten Suomi itsenäistyi, muistan miksi talvi-, ja jatkosota sodittiin ja mistä ne saivat alkunsa. Muistan toisen maailmansodan tapahtumia aika tarkasti ja silloin vaikutusvallassa olleiden ihmisten nimiä. Muistan myös antiikin ajan historiasta paljon sellaisia asioita, mitä moni ei muista.

Mutta. Vuosiluvut ja päivämäärät eivät jää päähäni. Tai no, ne ovat sellaisina "suunnilleen" arvioina päässäni.

En oikeasti muista edes pankkikortin tunnuslukuani tai puhelinnumeroani. Lapsieni syntymäpäiviäkään en muista.

Numerosarjat ovat vain sellaisia jotka eivät jää päähäni. En voi asialle mitään, ihan oikeasti.

Omituista jos pidät minua imbesillinä sen takia.

Vierailija
18/95 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä tuota nyt ollenkaan niin mahdottoman tyhmänä, jos joku luulee, että Suomi itsenäistyi talvisodassa. Jos luulee, että talvisota oli 60-luvulla, niin se kyllä tosi typerää. Mutta jokaisena itsenäisyyspäivänä mainitaan, kuinka vsaha Suomi on, mutta jos ei ole kovin hyvä numerotaju, niin päivän sisältö on uudelleen ja uudelleen sitä helkutin talvisotaa ikään kuin tässä maassa ei ikinä mitään muuta olisi tehty, koettu tai nähty. Ei sitten ole ihme, jos osa kansasta muistaa, että sen täytyy olla se itsenäistyminen.

Ja syykin tälle toki on: verinen sisällissota, joka alkoi heti itsenäistymisen jälkeen on aivan liian kipeä muisto, josa on turha juhla repiä. Niin että talvisodalla mennään ja sitten saa elää sen kanssa, että ihmisillä menee vuodet ja vuosikymmenet sekaisin.

Vierailija
19/95 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan tekin muistatte, miten Suomessa käytiin Jatkosota 80-luvulla. Elsi ainakin muistaa.

Vierailija
20/95 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä ole paljon tuota tietoa töissä tarvinnu.