VOIKO joku olla näin tyhmä?
Eräs tuttavani (nainen) luulee, että Suomi itsenäistyi Talvisodan seurauksena. Ja vuottahan hän ei tietenkään osannut sanoa, mutta arveli että ennen 60-lukua.
Ja on ihan suomalainen, luokionkin käynyt, yli 30-vuotias tämä bimbo.
Muitakin vastaavia "perusaukkoja tiedoissa" hänellä on, eikä edes tajua hävetä, laukoo vain "mutu"-tuntumalta vastauksia.
Huhhuh. Mitähän tietoa hän jakelee lapsilleen, kun nämä kyselevät asioista.
Kommentit (95)
Onneksi hänen lapset menevät kouluun :DD
vai miten nuo puutteet älykkyydessä kävi ilmi?
Enpä sanoisi bimboksi, ei vaan ole sitä ikäluokkaa, jota asia kiinnostaisi.
vai miten nuo puutteet älykkyydessä kävi ilmi?
puhe ajautui linnan juhlista Suomen itsenäisyyteen sekä joidenkin isovanhempien osallistumisesta viime sotiin... Ja siinä nyt oli enemmänkin porukkaa, en mä siltä mitään kysellyt, se itse suureen ääneen laukoi näitä ajatuksiaan ihan oma-aloitteisesti. Ihmettelin vaan ihan hiljaa mielessäni.
lähihistoriasta ja asioista, jotka kuuluvat yleissivistykseen. Nuo opiskellaan kuitenkin moneenkin kertaan koulussa (etenkin jos käy lukion). Sivistymätön, sanon minä. Iällä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.
mäkään muista läheskään kaikkia mahdollisia "yleissivistykseen kuuluvia", itsestäänselviä asioita tuosta vain. Kun ei niitä koskaan missään tarvitse, niin eipä ole tullut mieleen ihan vaan huvikseen alkaa pänttäämään tai palauttamaan mieleen.
Myönnän tämän tosin suoraan, enkä ala laukomaan typeryyksiä.. paitsi jos on tietokilpailu kyseessä, ja on pakko vastata jotain.
Muutenkin, ei tuollaiset asiat kerro ihmisen tyhmyydestä tai viisaudesta mitään. Jos jotain ei muista tai tiedä, niin sitten ei muista tai tiedä. Tyhmyys on paljon syvemmällä ajattelussa.
mäkään muista läheskään kaikkia mahdollisia "yleissivistykseen kuuluvia", itsestäänselviä asioita tuosta vain. Kun ei niitä koskaan missään tarvitse, niin eipä ole tullut mieleen ihan vaan huvikseen alkaa pänttäämään tai palauttamaan mieleen. Myönnän tämän tosin suoraan, enkä ala laukomaan typeryyksiä.. paitsi jos on tietokilpailu kyseessä, ja on pakko vastata jotain. Muutenkin, ei tuollaiset asiat kerro ihmisen tyhmyydestä tai viisaudesta mitään. Jos jotain ei muista tai tiedä, niin sitten ei muista tai tiedä. Tyhmyys on paljon syvemmällä ajattelussa.
Ja sillä ei ole mitään merkitystä sinulle?
Mutta just esim. vuosissa ja muissa yksityiskohdissa olen todella huono. Ja olen kuitenkin ehkä tavallista enemmän kiinnostunut historiasta.
sanon bimboksi -koska sitähän hän on. Tyhmä!
Mieheni kun oli intissä jo kylläkin aikoja sitten kertoi eräästä helsinkiläisestä, joka ei osannut hiihtää, luistella, uida eikä ajaa pyörällä, oli kuulemma asunut koko ikänsä Eirassa ja oli siinä muilla ollut naurussa pitelemistä. Ei kaikkia kiinnosta vuosiluvut vaikka toi nyt on kyllä pirun tyhmä jos ei tiedä koska Suomi on itsenäistynyt, joku ihan pissis kyllä. Noita fyysisiä taitamattomuuksia pidän itse pahempana ja rajoittavat elämää ihan julmetusti.
Mutta just esim. vuosissa ja muissa yksityiskohdissa olen todella huono. Ja olen kuitenkin ehkä tavallista enemmän kiinnostunut historiasta.
että on täysin eri asia, itsenäistyikö Suomi ennen 20- vai 60-lukua?
luulee, että aikanaan oli joku mystinen tasaveroinen valtio "Ruotsi-Suomi", vaikka Suomi oli vain Ruotsin alistama perähikiä, jonka miehet uhrattiin sodissa.
en muista koska milloin sodat olivat ja jos minulta kysyttäisiin, että milloin suomi itsenäistyi, niin luulisin että joskus vuosina 1941-44.
Ja kuulkaa, joka vuosi minä itsenäisyyspäivän aikoihin wikipediasta nämä asiat luen, jotta muistaisin, mutta koskaan en muista.
Ja olen kolmen laudaturin ylioppilas. Että semmosta.
en muista koska milloin sodat olivat ja jos minulta kysyttäisiin, että milloin suomi itsenäistyi, niin luulisin että joskus vuosina 1941-44. Ja kuulkaa, joka vuosi minä itsenäisyyspäivän aikoihin wikipediasta nämä asiat luen, jotta muistaisin, mutta koskaan en muista. Ja olen kolmen laudaturin ylioppilas. Että semmosta.
Sitä ennen kuuluttiin Ranskaan.
Mutta monesti näistä jutuista kuultaa se, että toinen on tyhmä koska ei tiennyt minä vuonna tapahtui sitä, tätä ja tuota. Tämä näkyy esim. noissa BB-julkkisten visoissa.
Tunnustan kyllä, että pidän hiukan outona, jos ei tiedä minä vuonna Suomi itsenäistyi.
Olen huono vuosiluvuissa, mutta jotain sentään minäkin muistan :D
Tärkeä vuosiluku. Suomi pääsi eroon Ruotsista ja siirtyi Venäjän autonomiseksi osaksi. Vasta tällöin suomen kieli pääsi oikeasti kehittymään. Ruotsi ei antanut mitään arvoa suomelle.
onneksi en ole koskaan suomea viron alaiseksi luullut. Se tästä vielä puuttuisi.
-nro 14
en muista koska milloin sodat olivat ja jos minulta kysyttäisiin, että milloin suomi itsenäistyi, niin luulisin että joskus vuosina 1941-44. Ja kuulkaa, joka vuosi minä itsenäisyyspäivän aikoihin wikipediasta nämä asiat luen, jotta muistaisin, mutta koskaan en muista. Ja olen kolmen laudaturin ylioppilas. Että semmosta.
Sitä ennen kuuluttiin Ranskaan.
luulee, että aikanaan oli joku mystinen tasaveroinen valtio "Ruotsi-Suomi", vaikka Suomi oli vain Ruotsin alistama perähikiä, jonka miehet uhrattiin sodissa.
Ja töissä (kirjakaupassa) oon monesti huomannut, kuinka isona yllätyksenä tulee se, että Ruotsin historiassa Suomi (alueena, lääninä, kansanosana) sivuutetaan lähes täysin. Vielä nykyäänkin.
Tärkeä vuosiluku. Suomi pääsi eroon Ruotsista ja siirtyi Venäjän autonomiseksi osaksi. Vasta tällöin suomen kieli pääsi oikeasti kehittymään. Ruotsi ei antanut mitään arvoa suomelle.
Tarkoitan siis suomen kielen aseman kehittymistä.
En jaksa uskoa, että noin huonolla muistilla kirjoittaisit älliä. Joka vuosi tarkastat asian Wikipediasta ja silti heittää arvaus noin paljon;)