Mistä syystä joku sun tutuista on köyhä, mikä on se perusmoka minkä
hän on tehnyt elämässään, joka on sitten vienyt tuohon tilanteeseen? Kyselen siksi, että monet köyhät vetoavat johonkin epämääräisiin elämän käänteisiin tai tapahtumiin. Mitä ne sellaiset ovat.
Mun tuttuni on köyhä, koska hankki lapsen ennen kuin hankki itselleen työpaikan. Mielestäni tuo on hänen tekemä virheensä. Muita syitä muilla?
Kommentit (31)
Nykyään viinankäyttö hallussa, mutta siitä suosta, johon upposi, ei kyllä pääse enää ylös.
Tällä palstalla kun on paljon niitä, jotka pitävät itseään köyhänä vaikka nettotulot olisivat tyyliin 5000e/kk ja vain sen takia, ettei ole varaa vaikkapa matkustella ainakin sen kerran vuodessa ulkomaille.
mutta ei se mitään suoranaista virhettä ole tehnyt, duunistaan vaan saa pientä palkkaa.
On jo sen verran "vanha", ettei uutta duunia hakemisesta huolimatta tunnu saavan ja opiskeluun ei taitais olla varaa enää.
aiheutti perusturvattomuutta ja psyykkistä oireilua - se taas on estänyt opintojen edistymisen ja työllistymisen.
Mutta eihän siitä paljon makseta. On eronnut pari kertaa ja lapsia kaksi, molemmat eri isille. Ei osaa hoitaa raha-asioita. Ostaa miettimättä onko siihen varaa, käyttää rahaa myös ihan liikaa alkoholiin.
Ei tolla naisella pitäis olla mitään ongelmia jos sitä rahaa osaisi käyttää. Asuu vuokralla joten senkään puolesta ei ongelmaa, ei asuntolainaa ei autolainaa, mutta pikku vippejä sinne tänne. On velkakierteessä.
Terveyttäänhän ei voi itse valita vai voiko?
Sairaus esti kokopäiväisen työnteon, nykyisin ei pysty tekemään töitä juuri lainkaan. Koska sairastui jo nelikymppisenä, eläkettä ei hirveästi ehtinyt kertyä. Mies ei kestänyt sairautta vaan halusi eroa. Ystäväni jäi kahden lapsen yksinhuoltajaksi. Että sellainen moka.
ja toisaalta mummoni: pieneläkeläinen Lapista, ikää 90 v.
kuten ruokaan tai vaatteisiin. Mutta toisaalta suurin osa meidän tutuista on yhtä köyhiä kuin me itsekin, eli ei juuri lomailla ja ajetaan kymmenen vuotta vanhoilla autoilla ja lapset käyttää kotona kierrätysvaatteita.
Meidän ja monen tutun ammatissa vaan ansiot ovat keskimääräistä pienemmät. Ollaan kuitenkin valittu, että toimitaan mieleisessä ammatissa mielekkäässä työssä, jolla on merkitystä. Ja se menee suuremman palkan edelle, koska tälläkin palkalla kuitenkin elää ihmisarvoista elämää.
Mä en viitsis lapsia tähän listaan laittaa, mutta on heillä lapsia kaksi.
Tuskin ne lapset on heitä köyhäksi tehneet?
muuta työtä kuin vain sitä yhtä mille on kouluttautunut. Ala hyvin marginaalinen ja töitä todella harvoin tarjolla. Valittaa työttömyyttään, kerjää kaikilta rahaa vihjaillen rivien välistä, mutta halveksuu myyjän/siivoojan/ tehdastyöläisten hommia.
Toinen ystävä on köyhä pienipalkkaisen työn vuoksi ja siksi että ottaa kokoajan pikavippejä. Hän myös ostelee lapsilleen ja sisustukseensa "kaikkee kivaa". Miellän hänet tyhmäksi, mutta enhän sitä tietenkään hänelle kerro.
Molemmat näistä vinoilevat minulle kuinka olen niin pihi. No, enpä ole köyhäkään.
eikä inflaatio syönytkään lainaa kuten aikaisemmalta sukupolvelta.
Yksi kaveri on köyhä, koska opiskelee toista ammattia tultuaan ensimmäiselle allergiseksi.
Toinen kaveri on köyhä, koska syntyi vammaisena.
Melkoisia perusmokia. On se hyvä, että minä olen niin viisas etten rakenna, opiskele enkä ole vammainen.
Koki hankalaksi yhdistää (pienellä paikkakunnalla) aikainen kondiittorin työ ja pienten lasten hoito. Oli pitkään työttömänä ja kouluttautui hierojaksi. Nyt on siis kituuttava hieroja ja veloissaan yrityksestään.
koska hänellä ei ole koulutusta, ei töitä, hän tekee niinkuin mies sanoo ja uskoo tämän älyttömiin ideoihin. sääliksi käy, koko perhettä. he ovat niin köyhiä että rahaa ei riitä kunnolla ruokaan, ja velkaakin on kertynyt.
on köyhä, koska hänellä on synnynäinen sairaus ja ollut monet vuodet sairaseläkkeellä. Sitä ennen siivojana ja kotona neljän lapsen kanssa.
ei voi käydä töissä, koska hoidot ja lääkitys on niin rankkoja.
Että semmonen moka! Ihan tietysti oma vikansa! Jos olis ollu tarpeeks fiksu, niin ei olis sairastunu!
Tai ei olis ainakaan reagoinu niin rajusti niihin hoitoihin.
Tai olis ainakii tajunnu nuorempana hankkia paremmin palkatun työn, niin olis nyt niitä säästöjä ja sijoituksia, mitä vois nyt käyttää, kun ei ole enää tuloja!
eli ihan omaa syytään on nykyinen tilanne.
Hänellä oli kaveripiirin hienoimmat huonekalut ja autot ja vaatteet silloin kuin kaikki muut kitkuttivat opintotuilla ja -lainoilla. Joskus ihmettelin miten hänellä on varaa mutta nyt on sekin selvinnyt, kaikki oli velaksi.
Velat kasaantuivat ja nyt on elämäntyyli pakosta toinen, ei kyllä säälitä tippaakaan.
Koulutuksen puute ja tietynlainen vetämättömyys. Hakee ikuisesti alalle, johon ei pääse (ja josta ei työllisty muuten kuin todella oma-aloitteiset ja aktiiviset), ei suostu miettimäänkään mitään käytännöllisempää vaihtoehtoa.
On aika hiljainen ja hidas tekemään, joten ei ole kuumaa kamaa hanttihommien teijänäkään, joten lojuu kotona ja lueskelee avoimessa jotain yleissivistävää.