Mitä tapahtuu synnytyksen jälkeen
odotan esikoista ja h-hetki on jo todella lähellä.. Olen kiinnostunut tietämään mitä ns. tapahtuu heti lapsen syntymän jälkeen.. Olen kuullut sukulaisilta juttuja mutta kuulemma ajat on paljon muuttuneet niistä. Siis jotain kenguruhoitoa isä antaa vauvalle?? ja lapsia ei enää pestä jne.. siis ois kiva kuulla siitä asti kun kaveri on päässyt ulos tuolta masusta. Vauvan vissiin saa heti siihen vierihoitoon ja?? missä vaiheessa isä häädetään pois? eihän isät saa siellä kuitenkaan yöpyö... ois kiva kuulla niin tietää mitä on luvassa :)
Kommentit (40)
vai vasta seuraavana päivänä.. musta joku jutteli ettei niitä pestä heti? ja saako iskä leikata napanuoran? entä jos esim synnyttää yöllä niin millon isä häädetään pois?
kaikki kolme pesty. Ja kyllä isä saa leikata napanuoran jos haluaa.
yleensä isä häädetään pois siinä vaiheessa, kun siirrytään osastolle, jossa tietenkin muut nukkuvat. Eri asia on sitten, jos on perhehuone.
ylläty jos saakin käydä. Minä kun olin kuopuksesta osastolla, nukuin rauhassa kun tuli ensisynnyttäjä huoneeseen. Miehensä kanssa. Olipa joo hyvä nukkua, itse olin synnyttänyt lapseni illalla ja olin väsynyt. Ei se mies kauaa siellä ollut, mutta sen verran aikaa meni että herätti minut.
Oho, aika omituista.
Toki meilläkin mies olisi halunnut tulla vielä osastolle, mutta tosiaan se kello oli sen seitsemän aamulla. Minulle lapsi oli toinen (eli miehelle eka) joten olin sairaalassa vain vuorokauden niin isäkin pääsi paremmin tutustuman pienokaiseen =)
Neuvolatäti on varmaan tarkoittanut että vauvaa ei välittömästi syntymän jälkeen pestä. Lähes poikkeuksetta (jos ei oo mitään hoitoa vaativaa tms.) vauva saa ensin rauhassa olla äidin rinnalla. Ja sit vasta ehkä tunnin päästä tms. vauva pestään. Uskoisin että neuvolassa on tätä tarkoitettu.
Etukäteen voitte miettiä haluaako isä leikata napanuoran ja haluaako hän pestä vauvan.
Tsemppiä ja onnenhetkiä!
Neuvolatäti on varmaan tarkoittanut että vauvaa ei välittömästi syntymän jälkeen pestä. Lähes poikkeuksetta (jos ei oo mitään hoitoa vaativaa tms.) vauva saa ensin rauhassa olla äidin rinnalla. Ja sit vasta ehkä tunnin päästä tms. vauva pestään. Uskoisin että neuvolassa on tätä tarkoitettu.
Etukäteen voitte miettiä haluaako isä leikata napanuoran ja haluaako hän pestä vauvan.
Tsemppiä ja onnenhetkiä!
Kyllä varmaan tuota tarkoitettu.. hassulta se kuulostaa jos ihan limaisena ja verisenä siinä tuhisis vuorokauden.. Ja ei noin monta äitiä voi olla väärässä :) .. en vain ole ymmärtänyt mitä se neuvolatäti on tarkoittanu.. Vitsi kun niin kovin jo odotan että saan en pikkuisen tuohon rinnalle tuhisemaan :)
Synnytin esikoiseni -07 K-SKS:ssa ja vauva pestiin vasta sinä päivänä kun lähdimme kotiin. Silloin kätilö opetti isälle miten vauva kylvetetään, taisi olla siis vauvan kolmas elinpäivä. Siihen asti oli vähän kuivunutta jotain tukassa ja kinanjäänteitä taipeissa. Vissiin jotenkin parempi lapselle niin.
Tokan synnytin tänä vuonna samassa sairaalassa eikä tätä kakkosta kylvetetty sairaalassa ollenkaan. Ei tarvinnut nääs enää opettaa hommaa kun osattiin jo. :) Kylvetettiin sitten kotona joskus.
Vauva siis vain pyyhittiin kuivaksi eikä se enää sitten limainen ja verinen ollut. Mutta ei pesty hanan alla eikä ammeessa. Joku hyvä perustelu tähän oli mutta kun en enää muista mikä...
meillä vauva synty 00.14, isältä kysyttiin haluuko leikata napanuoran. Vauva laitettiin mun viereen ja köllöteltiin siinä tunti, kunnes isä pesi ja mittas vauvan kätilön kaa. Sit mut pasitettiin suihkuun mut olin viel vähän heikkona nii toi sitte ruokaa mulle ja isälle, ja sen jälkeen suihkuun. Sitte oltiin 03.00 aikaan osastolla ja mies häädettiin pois, tuli sitte päivällä ku oli itekki saanu vähä levättyy. Meillä isä sai olla nii paljo ku halus paitsi yöllä, niitä ei koskenu vierailuajat.
ja huone jossa olin, oli 3 hengen huone. Keskimmäinen sänky oli koko ajan vapaana, joten tilaa oli ihan ok. Jonkin aikaa sain olla huoneessa ihan yksinänikin, tai siis kaksistaan vauvan kanssa. Huoneet nyt eivät ole mistään sisustuslehdestä..perus sairaalahuoneita ja tosi vähän säilytystilaa. Synnytätkö siis Tyksissä? Se on mielestäni mainettaan parempi paikka, itse olin kuullunut vaikka mitä siitä, mutta olin positiivisesti yllättynyt siitä, miten mukavia ammattilaisia kaikki olivat. Ruokakin oli ihan hyvää ja sitä tarjoiltiin koko ajan ;) ja lisäksi sai hakea osaston pikku keittiöstä jugurttia, hedelmiä yms. milloin halusi, vaikka keskellä yötä :)
T. 20
mutta koska olin aika heikossa hapessa siinä eikä ollut ilmeisesti mitään ruuhkaa, saimme olla yli 4h miehen kanssa yhdessä siellä salissa ja ihmetellä vauvaa. Vauva rinnalle ryömimään ja löysihän se rinnan melkein heti. Imi ja tuijotti silmiin, ihan maagista. Mies leikkasi napanuoran ja kylvetti joskus ehkä tunnin päästä syntymästä (minäkin luulin että myöhemmin pestäisiin). Minulle tuotiin ruokaa - ei muistaakseni miehelle jolla oli omat eväät ja hotkin hillittömässä nälässä kaiken. Vauva oli miehellä väljän t-paidan alla kenguruhoidossa lämmittelemässä sillä aikaa kun söin. Käske miehesi ottaa sellainen perinteinen väljä t-paita mukaan, jos muuten käyttää tosi slimmejä paitoja... ei mahdu vauva muuten sinne alle kunnolla. Sitten mut ja vauva kärrättiin sängyllä synnyttäneiden osastolle ja oli tosi outoa jäädä sinne yön pimeyteen ihan kahdestaan vauvan kanssa kun mies lähti kotiin. Kätilöt osastolla virittivät vauvan viereeni sänkyyn nukkumaan yöksi niin ettei vauva päässyt putoamaan ja nukuimme molemmat ihan tukkeina syntymän rasituksista. Seuraavana yönä vauva nukkui vieressäni omassa pikku sängyssään, mutta minä en pystynyt nukkumaan, kun tuijottelin vaan sitä pientä.. Kyllä Tyksissä vauvoja oli kansliassa hoidossa yöaikaan useampikin, joten en tiedä miksi joku vastaaja ei ollut vauvaansa sinne saanut. Itse vaan mietin, että enpä tuonne jättäisi vauvaani, kun siellä ne pienet rääkyivät rivissä liikuteltavissa sängyissään, ja kiireiset yöhoitajat ramppasivat niitä välillä lohduttamassa, mutta ei siellä mitään yksilöhoitoa vauvoilla ole, vaan yöhoitajat hoitavat mitä kerkiävät.. Onnea koitokseen ja ainutlaatuiseen kokemukseen! :)
osaatko kertoa minkä kokoisia huoneita tyksissä on, siis kuinka monta äitiä voi enimmillään olla yhdessä huoneessa?
Synnytin hiljattain Tyksissä yöllä. Vauva tuli alakautta ulos ja nostettiin mahalle, ei ylettynyt rinnalle lyhyen napanuoran takia. Napanuora leikattiin ja vauva pääsi rinnalle paidan alle mutta kätilö ei päästänyt vielä imettämään, vaikka vauva kovasti tavoitteli nänniä. Piti ensin ommella paikat kasaan (yllättävää, koska en ollut huomannut mitään repeämistä). Siinä kesti kauan, mutta ei tuntunut pahalta. Sitten jäimme keskenämme saliin ihmettelemään, vauva imi pari tuntia.
Lopulta minut tultiin irrottamaan tippapullosta ja vauva punnittiin ja mitattiin, ei pesty. Minulle ja miehelle oli iltapalaa, mutta mies kehotti minua syömään kaiken ja sen tein. Minut komennettiin suihkuun ja pissalle ja vauva laitettiin miehen paidan sisään lämpimään siksi aikaa. Pissaaminen hirvitti tikkien takia mutta onnistui. Siitä myös kysyttiin suihkun jälkeen. Sitten menin osaston oven luo soittamaan puheluita perheelle lapsen syntymästä.
Varmaan noin neljän tunnin kuluttua syntymän jälkeen siirryimme vuodeosastolle. Vauva oli isällä ja kätilö kehotti mua kantamaan meidän tavarat osastolle - olin vähän äimänä, kun vasta kuitenkin synnytin ja nyt ois pitänyt kantaa kuusi kassia tavaraa (olin vuodeosastolla ennen synnytystä, ja mukana oli muutenkin omaa jyväpussia, Tens-laitetta jne). Onneksi sain suurimman osan laitettua pyörätuoliin ja kätilö työnsi ne. :D Synnytyskertomuksessa lukee, että äiti siirtyi osastolle pyörätuolissa, no olisinkin. ;)
Olin ainut kahden hengen huoneessa. Oli sänky ja pieni muovinen sijaamaton koppa. Kätilö sanoi, että nyt on aika isän lähteä kotiin. Olin ihan hämmentynyt, että mitä pitää tehdä ja jätetäänkö tuo mun lapsi ihan mun vastuulle nyt tässä. :) Missä vauva nukkuu? Pitääkö mun tehdä vauvalle jotain? Kätilö asetteli vauvan mun paidan sisälle. Sanoin pelkääväni, että rusennan sen tai se tippuu kapealta sängyltä, mutta kätilö vakuutti, ettei näin käy. Mies lähti kotiin ja minä ja vauva nukuimme sikeästi aamuun saakka. Sitten tuli henkilökuntaa opastamaan, miten vauvaa pidetään, kannetaan ja pestään.
Onneksi jo synnytyssalissa kätilö sanoi, että minulta tulee tippoja maitoa ja se riittää vauvalle. Joten imettelin menemään, vaikka en mitään maitoa nähnytkään päiviin. Viimeisenä sairaalayönä se sitten nousi, mutta hyvin se lapsi pärjäsi siihenkin saakka. Kerran vauvan syömisen jälkeen, kun maito ei ollut vielä noussut, vauva puklasi ja se näytti kuin voisulalta. Imetys lähti hyvin käyntiin. Maidonnousuun ja betonitisseihin kannattaa muuten varautua, se oli kaameaa. Henkilökunnalta voi pyytää esim. kaalia niihin verkkoliiveihin. :)
Yllätyksenä tuli myös, että tikit alkoivat vaivata vasta pari päivää synnytyksen jälkeen. Luulin jo niiden tulehtuneen, auenneen tai jotain, mutta minulle kerrottiin, että paraneminen kiristää tikkejä ja siksi sattuu.
Vauvaa ei pesty, vaan kai vähän pyyhittiin siellä salissa. Vauva oli vielä seuraavanakin päivänä aivan kinainen. Ensimmäisen kerran kylvetimme vauvan vasta parin viikon ikäisenä, kun napa oli parantunut. Johonkin se kinakin vain hävisi.
Vauva oli koko sairaalassaoloaikani paitani sisällä pelkkä vaippa päällään. Varmaan oli tarkoitettu, että ekan yön viettäisimme niin, mutta se oli minusta kivaa, joten siellä me lekoteltiin mahakkain koko aika. :)
tosiaan, miten erilailla nämä jutut menee..
Kun jotkut kävelee ihan osastolle. Minä menin makuulleni sängylle, ja vauva viereen, ja sillä pukattiin minut osastolle. Ei puhettakaan että oisin voinut kävellä, hyvä ku pystyssä pysyin. :)
Ja tosiaan ihan normi ensisynnytys, 8h kesti, päiväsaikaan. Kaikki meni ihan nappiin, verta ei menetetty mitenkään enemmän kuin yleensä normaalisynnytyksessä. Ja sit olin niin väsyny että hyvä kun saatoin suihkussa käydä, sielläkin piti miehen vahtia etten tuuperru! :)) Vauva ei jaksanut mua kauheasti kiinnostaa kun en vain jaksanut mitään, en edes istua. Nukuin vaan sen päivän ja seuraavan yön.
-se joka paineli yöllä hälytyskelloa jälkisupistuksien takia-
vai vasta seuraavana päivänä.. musta joku jutteli ettei niitä pestä heti? ja saako iskä leikata napanuoran? entä jos esim synnyttää yöllä niin millon isä häädetään pois?
yleensä isä häädetään pois siinä vaiheessa, kun siirrytään osastolle, jossa tietenkin muut nukkuvat. Eri asia on sitten, jos on perhehuone.
ylläty jos saakin käydä. Minä kun olin kuopuksesta osastolla, nukuin rauhassa kun tuli ensisynnyttäjä huoneeseen. Miehensä kanssa. Olipa joo hyvä nukkua, itse olin synnyttänyt lapseni illalla ja olin väsynyt. Ei se mies kauaa siellä ollut, mutta sen verran aikaa meni että herätti minut.
Oho, aika omituista.
Toki meilläkin mies olisi halunnut tulla vielä osastolle, mutta tosiaan se kello oli sen seitsemän aamulla. Minulle lapsi oli toinen (eli miehelle eka) joten olin sairaalassa vain vuorokauden niin isäkin pääsi paremmin tutustuman pienokaiseen =)
Oli isä tosiaan mukana, siinä jonkin aikaa istuivat ja höpöttelivät. Sitten kävi kätilö sanomassa että pitää lähteä. Kello taisi olla vähän yli kaksi yöllä kun katsoin.
En meinannut saada unen päästä kiinni kun sen jälkeen alkoi armoton kännykän naputus.
Vuorokaudessa päästivät pois? Minäkin olisin halunnut lähteä kuopuksen aikaan nopsasti pois, mutta sanoivat etten pääse lääkärin vastaanotolle alle 2vrk vanhan vauvan kanssa. Ja toisella paikkakunnalla synnytin, joten oli helpompi jäädä.
synnytitte istukan? Ennen kuin lapsi nostettiin rinnalle vai sen jälkeen? Leikattiinko napanuora ennen sitä vai vasta jälkeen? Olen lukenut, että istukan annettaisiin jotenkin pumpata kaikki veri vauvaan ensin.
eikai sentään.. ymmärsin kai nyt väärin.. eihän se nyt äidin päällä voi nukkua.. vähän kääntyy tai liikahtaa ni vauva valuu mun alle ja litistyy.. eihän se nyt niin voi olla.. kai hänellä joku sänky siinä on?? ja siis kaipa toi pesu juttu oli sit kuitenkin niin ettei vaavia pestä.. opetetaanko pesu kuitenki sairaalassa?
ap
Oho, aika omituista.
Toki meilläkin mies olisi halunnut tulla vielä osastolle, mutta tosiaan se kello oli sen seitsemän aamulla. Minulle lapsi oli toinen (eli miehelle eka) joten olin sairaalassa vain vuorokauden niin isäkin pääsi paremmin tutustuman pienokaiseen =)Oli isä tosiaan mukana, siinä jonkin aikaa istuivat ja höpöttelivät. Sitten kävi kätilö sanomassa että pitää lähteä. Kello taisi olla vähän yli kaksi yöllä kun katsoin.
En meinannut saada unen päästä kiinni kun sen jälkeen alkoi armoton kännykän naputus.Vuorokaudessa päästivät pois? Minäkin olisin halunnut lähteä kuopuksen aikaan nopsasti pois, mutta sanoivat etten pääse lääkärin vastaanotolle alle 2vrk vanhan vauvan kanssa. Ja toisella paikkakunnalla synnytin, joten oli helpompi jäädä.
oma oloni oli loistava, ihan kuin en olisi edes synnyttänyt ja vauvallakin oli kaikki hyvin.
Tosin silloin vipattiin aika mielellään kotiin, koska osasto oli aivan tynnä. Minä olin vienyt viimeisen vuodepaikan ja kun lähdin, oli käytävällä odottamassa kaksi äitiä vuodepaikkaa =D
eikai sentään.. ymmärsin kai nyt väärin.. eihän se nyt äidin päällä voi nukkua.. vähän kääntyy tai liikahtaa ni vauva valuu mun alle ja litistyy.. eihän se nyt niin voi olla.. kai hänellä joku sänky siinä on?? ja siis kaipa toi pesu juttu oli sit kuitenkin niin ettei vaavia pestä.. opetetaanko pesu kuitenki sairaalassa?
ap
vauvalla on oma sänky. Toki saa nukkua vauva päällä jos haluaa, mutta ei ole pakko.
Ja se pesu kyllä opetetaan sairaalassa ennen lähtöä.
synnytitte istukan? Ennen kuin lapsi nostettiin rinnalle vai sen jälkeen? Leikattiinko napanuora ennen sitä vai vasta jälkeen? Olen lukenut, että istukan annettaisiin jotenkin pumpata kaikki veri vauvaan ensin.
synnytyksessä synnyttänyt istukan kun vauvat ovat olleet rinnalla. Ovat olleet tiukassa, joten on saanut hetken aikaa aina odotella.
synnytyksessä synnyttänyt istukan kun vauvat ovat olleet rinnalla. Ovat olleet tiukassa, joten on saanut hetken aikaa aina odotella.
Olen aina luullut, että siihen menisi paljon pidempi aika, jopa tunti. No, hyvä tietää, että pitäisikin tulla hyvin pian. :)
t: se joka kysyi
Siis mut opastettiin nukkumaan kyljelläni ja vauva on siinä vieressä ison sairaalan yöpaidan sisällä.
mutta onko tuo pesujuttu sulle jotenkin se kaikkein tärkein asia? :)
Olin juuri kirjoittamassa synnytyksen kolmannesta vaiheesta kun esiin nousikin kysymys istukasta. Normaalisti istukkaa voidaan odottaa tunti, jopa toista vauvan syntymän jälkeen, mutta joskus ei. Mä haluan vähän sanoa että kannattaa ajatella ettei ihan 100% varmaa ole että saat vauvan paidan alle ja viettää ensi hetket yhdessä. On vaan kurjaa jälkikäteen harmitella ja tuntea itsensä pettyneeksi ja synnytys epäonnistuneeksi. Näitä tunteita mä ainakin koin. Mulla neljännessä synnytyksessä jäi istukka kiinni, menetin 3,5 litraa verta, vauva oli syntymän jälkeen 15 minuuttia sylissä mutta sitten juostiin leikkuriin, nukutukseen, heräämöön ja vasta 4-5h päästä pääsin vauvan luokse mutta olin tosi heikkona.
Kolme synnytystä sitä ennen meni hyvin, ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä niin tulee sinunkin kohdallasi käymään! Anteeksi että siis tuon tämän pelottelun esiin, mutta mä en edes ollut ennen tiennyt että näin voi käydä, istukka jää kiinni ja verenhukka on hengenvaarallinen. Tai siis olen kuullut termin istukan käsinirrotus tai tiennyt että voi runsaasti vuotaa, mutta se että silloin vaarattomalta tuntunut tilanne vaikutti niin pitkään ja voimakkaasti muhun fyysisesti ja henkisesti oli yllätys.
lapsi sinä samana päivänä pestään kun on syntynytkin, jos sitä meinaat. :)
Yleensä jos on useamman hengen huone, äitien sängyt on rivissä siellä huoneessa, verhot on välissä.
Itselläni oli myös ekan synnytyksen jälkeen aivan järkyttävät jälkisupistukset, itkin ja huusin siihen puhelimeen hoitajille yöllä että voisitteko tuoda jotain ku tuntuu että kuolen.. Ei puhettakaan että olisin niissä tuskissa voinut lasta pitää vierellä, kyllä se oli vauvalassa sen ekan yön. :( Ja ihan normaali synnytys muuten ja kaikki ok.
Myöskään tuska ei loppunut heti kun lapsi tuli syntyessään ulos, se vain jatkui ja jatkui, tästä syystä en kunnolla pystynyt edes lastakaan pitelemään oikein hyvin sylissä siinä kun se rinnan päälle heti nostettiin. Se oli mulle yllätys, kun kaikki aina toitotti että kyllä se tuska loppuu naps vaan kun lapsi syntyy.