Purkkien sterilointi,apua!
Jos steriloin keittämällä niin onko haittaa jos sinne purkin pohjalle jää vähän vettä? Kun purkin pitää olla kuuma mutta jos valuttaa kuivaksi niin kerkee jäähtyä..
Kommentit (15)
Miksi sinun pitäisi steriloida purkkeja?
Ei se vesi haittaa, se on kiehunut vettä.
Oon pelännyt, että ne räjähtää uunissa mutta jos nyt sitten kokeilen kuitenkin 😂
Ei haittaa. Uunissa sterilointi on tosin helpompaa, ja kaikkein helpointa on käyttää desinfiointialkoholia (elintarvikekäyttöön soveltuvaa).
Jos purkin pitää olla kuiva, käytä vähän yli 100-asteisessa uunissa. Ei ne mitään uunissa räjähdä, mutta olisi hyvä kääriä paperiin, jotta on helpompi käsitellä kuumina. Sekä purkin että siihen laitettavan hillon tai muun aineen pitäisi olla samanlämpöisiä. Kylmä aine kuumaan purkkiin tai kuuma aine kylmään saa lasipurkin halkeamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon pelännyt, että ne räjähtää uunissa mutta jos nyt sitten kokeilen kuitenkin 😂
Kunhan et laita niitä uuniin niin että siellä vettä ja korkki kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan et laita niitä uuniin niin että siellä vettä ja korkki kiinni.
Kyllähän umpioidessakin purkkiin laitetaan nestettä, kansi kiinni ja uuniin. Eivät ne purkit räjähdä, vaan kansi laajenee kuumentuessaan sen verran, että höyry pääsee ulos.
Vierailija kirjoitti:
Muista ottaa kannet pois. Voit keittää ne kattilassa ennen purkitusta.
Uunissa helpompi ja kannet keitetään.
kauan pidätte uunissa? onko 100 astetta riittävä vai 120. liian kuumakaan ei saisi olla
Minusta on helpompi kuumentaa vedessä kattilassa.
Ei ole väliä jos jää kosteutta, ikinä ei ole pahentunut tuote.
Kansi vaan heti tiukasti kiinni, pian kuuluu napsahduksia kun jäähtyy.
Vierailija kirjoitti:
kauan pidätte uunissa? onko 100 astetta riittävä vai 120. liian kuumakaan ei saisi olla
100 on ok ja noin vartti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän 120 ja n. 15 min. Otan purkin uunista juuri ennen kuin kaadan hillon. Kylmä lasi ja kuuma hillo on huono yhdistelmä.
Minä steriloin ne aina uunissa ja kannet keittäen. Patahanskoilla ja ottimilla kiinni mahdollisimman puhtaasti.