Mitä tapahtuu synnytyksen jälkeen
odotan esikoista ja h-hetki on jo todella lähellä.. Olen kiinnostunut tietämään mitä ns. tapahtuu heti lapsen syntymän jälkeen.. Olen kuullut sukulaisilta juttuja mutta kuulemma ajat on paljon muuttuneet niistä. Siis jotain kenguruhoitoa isä antaa vauvalle?? ja lapsia ei enää pestä jne.. siis ois kiva kuulla siitä asti kun kaveri on päässyt ulos tuolta masusta. Vauvan vissiin saa heti siihen vierihoitoon ja?? missä vaiheessa isä häädetään pois? eihän isät saa siellä kuitenkaan yöpyö... ois kiva kuulla niin tietää mitä on luvassa :)
Kommentit (40)
Tuli suoraan kainaloon ja sitten jonkun aikaa köllöteltyämme isä pesi vauvan hoitajan kanssa.
Sain käydä suihkussa ja saimme aamiaista synnytyssaliin. Sitten osastolle, missä kahden hengen huone, vauvat siinä vieressä koko ajan kärrättävissä sängyissään. Yöksi isä kotiin, koska meillä ei ollut perhehuonetta.
Muuten meillä sama, mutta vauva vietiin virvotteluhuoneeseen eikä isä saanut kylvettää. Vauva oli joko siinä sängyssään tai sylissä. Ihan miten itse halusi =)
oli jälkisupistukset. Kukaan ei niistä puhunut. Eli varaudu siihen, varsin kivuliaita supistuksia jotka alkavat ehkä n 6 tuntia synnytyksestä. Kohtu sopistuu takaisin. Pyydä kipulääkettä sairaalasta ettet turhaan kärsi.
Mulla tuli niitä kyllä itseasiassa tosi pahoja vielä ekalla viikolla kotonakin iltaimetyksen jälkeen.
Tuli suoraan kainaloon ja sitten jonkun aikaa köllöteltyämme isä pesi vauvan hoitajan kanssa.
Sain käydä suihkussa ja saimme aamiaista synnytyssaliin. Sitten osastolle, missä kahden hengen huone, vauvat siinä vieressä koko ajan kärrättävissä sängyissään. Yöksi isä kotiin, koska meillä ei ollut perhehuonetta.
aikaa aamusti. Tuo synnytyssali osuus meni meilläkin noin eli. Vauva suoraan paidan alle ja siinä vähän aikaa.
Sitten minä lepäilin ja sillä välin isä pesi, mittasi ja punnitsi vauvan kätilön kanssa (ja merkitsi papereihin noita pisteitä sun muita). Tuotiin ruokaa ja vauva kölli niissä kärrättävässä sängyssä. Sen jälkeen minä menin pesulle ja mies istuskeli vaaveli sylissään.
Vasta siinä vaiheessa isä "ajettiin pois" kun oltiin menossa osastolle, koska kello taisi olla seitsemän tms. eli ei vierailuaika eikä meillä ollut perhehuonetta.
Jos on vierailuaika, isä saa varmasti olla niin kauan osastolla kuin äiti vain jaksaa miestä katsella =D
oli jälkisupistukset. Kukaan ei niistä puhunut. Eli varaudu siihen, varsin kivuliaita supistuksia jotka alkavat ehkä n 6 tuntia synnytyksestä. Kohtu sopistuu takaisin. Pyydä kipulääkettä sairaalasta ettet turhaan kärsi.
jälkisupistukset olleet vain pientä nipistelyä vatsassa, jotka eivät vaatineet kipulääkettä. Mutta ihan yksilöllistähän tuokin on.
vai vasta seuraavana päivänä.. musta joku jutteli ettei niitä pestä heti? ja saako iskä leikata napanuoran? entä jos esim synnyttää yöllä niin millon isä häädetään pois?
saa heti rinnalle/syliin jos kaikki ok. Iskä leikkasi napanuoran ja ihailimme yhdessä vaavia lähes kolme varttia kun sillä aikaa kätilö oli puuduttanut alapään ja kursi mua kasaan. Sitten kätilö pesi vauvan, mä menin suihkuun ja söimme kaikessa rauhassa lounasta salissa. Reilun kahden tunnin palautumisen jälkeen pääsimme nyyttimme kanssa osastolle. Jorvissa ainakin huomioitiin hyvin kipulääkkeiden anto ja tarvittaessa saa unilääkkeen jos on esim. koko yön synnyttänyt ja haluaa nukkua seuraavan yön rauhassa. Itsellä vauvat olleet aina vieressä. Tsemppiä ja onnea matkaan. Nauti siitä hetkestä. Se tulee olemaan elämäsi paras :-) Rakkauden äärimmäisyyksiin menemistä.
Ja riippuu sairaalasta ja kellonajasta.
Omani on synnytetty Tyksissä. Suoraan mahasta rinnoille lämmittelemään, ei edes napanuoraa heti poikkastu. Jahka vauva oli vähän aikaa ollut rinnalla leikattiin napanuora ja sitten vauva pestiin. Isä sai pestä jos halusi.
Esikoinen tuli aamuyöllä, joten isä lähti kotiin ja itse vauva kainalossa huoneeseen.
Kuopus syntyi iltapäivällä ja isä tuli muutamaksi tunniksi huoneeseen. Vierihoito oli sairaalan pakkomielle, edes yliuupuneena ei lasta hoitoon saanut laitettua..
vai vasta seuraavana päivänä.. musta joku jutteli ettei niitä pestä heti? ja saako iskä leikata napanuoran? entä jos esim synnyttää yöllä niin millon isä häädetään pois?
kaikki kolme pesty. Ja kyllä isä saa leikata napanuoran jos haluaa.
yleensä isä häädetään pois siinä vaiheessa, kun siirrytään osastolle, jossa tietenkin muut nukkuvat. Eri asia on sitten, jos on perhehuone.
Oltiin miehen kanssa etukäteen puhuttu siitä, että olen sitten yöt yksin siellä ja isä saa tulla vaan vierailuaikana. Poika syntyi yöllä, joten tietenkään ei ollut vierailuaika niin mies sanoo siinä piol tuntia syntymästä, että "nyt mun täytyy lähtee". Olisittepa nähneet kätilöitten ilmeet, kun luulivat, että mies on lähdössä johki kun on menoja =) Selitin sitten, että niin se meinaa, että millon se ajetaan pois...
sai leikata napanuoran ja sen äidin rinnalla köllöttelyn (löysi siinä tunnin aikana jo tissin jne.) jälkeen kätilö ja isä pesivät vauvan siinä salissa.
Riippuu sairaalasta ja huonetilanteesta milloin isä "häädetään" eli kauanko voi olla salissa (ettei ole seuraavat tulossa) ja saako oman huoneen, perhehuoneen tai yksistään kahden hengen huoneen. Sinne osastolle kahden hengen huoneeseen ei isä varmaan voi keskellä yötä tulla.
Esikoisen aikaan itse en tuntenut oikeastaan ollenkaan jälkisupistuksia, mutta kuopuksen jälkeen tuntui pikkaisen liian hyvin...
Ja minua ei päästetty suihkuun ennen syöntiä ja pientä lepoa :) Meinasi kätilö että voi alkaa huippaamaan. Joten söin kiltisti, menin osastolle vauvan ja miehen kanssa, sitten vasta suihkuun :)
jälkisupistusten lisäksi voi olla muitakin fyysisiä ikäviä yllätyksiä, joista ei ole tiennyt.
Minulle lääkäri jälkikäteen sanoi, että ei ne naiset sillä tiedolla mitään tee, millasta synnytyksen jälkeen on. Asiasta ei puhuta missään. Mutta on siis ihan normaalia, että sisuskalut tuntuu valuvan pihalle. Älä turhaan säikähdä. Se menee ohi.
kaikki kolme pesty. Ja kyllä isä saa leikata napanuoran jos haluaa.
yleensä isä häädetään pois siinä vaiheessa, kun siirrytään osastolle, jossa tietenkin muut nukkuvat. Eri asia on sitten, jos on perhehuone.
ylläty jos saakin käydä. Minä kun olin kuopuksesta osastolla, nukuin rauhassa kun tuli ensisynnyttäjä huoneeseen. Miehensä kanssa. Olipa joo hyvä nukkua, itse olin synnyttänyt lapseni illalla ja olin väsynyt. Ei se mies kauaa siellä ollut, mutta sen verran aikaa meni että herätti minut.
kiitos paljon!! tietää vähän mitä voi olla luvassa.. tyksissä olis tarkoitus synnyttää.. Mä oon kyllä melko varma että neuvolatäti sanoi mulle että nykyään vauvaa ei heti pestä.. ihmettelin vaan ku muut taas väittää muuta... tietääkö joku millasia huoneita tyksissä on.. siis onko siellä monta äitiä sit rivissä? ennen on kuulemma tehty sairaala kierroksia mutta eipä enää :(
vauva nostettiin suoraan rinnalle paidan sisään. Siinä rauhotuttiin ja nautiskeltiin läheisyydestä vajaan kahden tunnin ajan, myös ensi-imetys silloin.
Sitten isä pesi vauvan siinä salissa, mittasivat ja punnasivat kätilön kanssa.
Sen jälkeen siirryimme perhehuoneeseen ja isä jäis siis yöksi. Vauva syntyi illalla.
Huoneeseen sitten isä kävi hakemassa meille iltapalaa ja söimme siellä.
Niin ja isä sai leikata napanuoran.
Minä nautin tuosta pitkästä ensikontaktista todella paljon. Oli ihanan rauhallinen olo ja vauvakin rauhottui kun pääsi rinnalle heti.
Olis sitten pesun ja mittauksenkin ajan ihan tyytyväinen, ei itkenyt ollenkaan :)
mutta koska olin aika heikossa hapessa siinä eikä ollut ilmeisesti mitään ruuhkaa, saimme olla yli 4h miehen kanssa yhdessä siellä salissa ja ihmetellä vauvaa. Vauva rinnalle ryömimään ja löysihän se rinnan melkein heti. Imi ja tuijotti silmiin, ihan maagista. Mies leikkasi napanuoran ja kylvetti joskus ehkä tunnin päästä syntymästä (minäkin luulin että myöhemmin pestäisiin). Minulle tuotiin ruokaa - ei muistaakseni miehelle jolla oli omat eväät ja hotkin hillittömässä nälässä kaiken. Vauva oli miehellä väljän t-paidan alla kenguruhoidossa lämmittelemässä sillä aikaa kun söin. Käske miehesi ottaa sellainen perinteinen väljä t-paita mukaan, jos muuten käyttää tosi slimmejä paitoja... ei mahdu vauva muuten sinne alle kunnolla. Sitten mut ja vauva kärrättiin sängyllä synnyttäneiden osastolle ja oli tosi outoa jäädä sinne yön pimeyteen ihan kahdestaan vauvan kanssa kun mies lähti kotiin. Kätilöt osastolla virittivät vauvan viereeni sänkyyn nukkumaan yöksi niin ettei vauva päässyt putoamaan ja nukuimme molemmat ihan tukkeina syntymän rasituksista. Seuraavana yönä vauva nukkui vieressäni omassa pikku sängyssään, mutta minä en pystynyt nukkumaan, kun tuijottelin vaan sitä pientä.. Kyllä Tyksissä vauvoja oli kansliassa hoidossa yöaikaan useampikin, joten en tiedä miksi joku vastaaja ei ollut vauvaansa sinne saanut. Itse vaan mietin, että enpä tuonne jättäisi vauvaani, kun siellä ne pienet rääkyivät rivissä liikuteltavissa sängyissään, ja kiireiset yöhoitajat ramppasivat niitä välillä lohduttamassa, mutta ei siellä mitään yksilöhoitoa vauvoilla ole, vaan yöhoitajat hoitavat mitä kerkiävät..
Onnea koitokseen ja ainutlaatuiseen kokemukseen! :)
mutta koska olin aika heikossa hapessa siinä eikä ollut ilmeisesti mitään ruuhkaa, saimme olla yli 4h miehen kanssa yhdessä siellä salissa ja ihmetellä vauvaa. Vauva rinnalle ryömimään ja löysihän se rinnan melkein heti. Imi ja tuijotti silmiin, ihan maagista. Mies leikkasi napanuoran ja kylvetti joskus ehkä tunnin päästä syntymästä (minäkin luulin että myöhemmin pestäisiin). Minulle tuotiin ruokaa - ei muistaakseni miehelle jolla oli omat eväät ja hotkin hillittömässä nälässä kaiken. Vauva oli miehellä väljän t-paidan alla kenguruhoidossa lämmittelemässä sillä aikaa kun söin. Käske miehesi ottaa sellainen perinteinen väljä t-paita mukaan, jos muuten käyttää tosi slimmejä paitoja... ei mahdu vauva muuten sinne alle kunnolla. Sitten mut ja vauva kärrättiin sängyllä synnyttäneiden osastolle ja oli tosi outoa jäädä sinne yön pimeyteen ihan kahdestaan vauvan kanssa kun mies lähti kotiin. Kätilöt osastolla virittivät vauvan viereeni sänkyyn nukkumaan yöksi niin ettei vauva päässyt putoamaan ja nukuimme molemmat ihan tukkeina syntymän rasituksista. Seuraavana yönä vauva nukkui vieressäni omassa pikku sängyssään, mutta minä en pystynyt nukkumaan, kun tuijottelin vaan sitä pientä.. Kyllä Tyksissä vauvoja oli kansliassa hoidossa yöaikaan useampikin, joten en tiedä miksi joku vastaaja ei ollut vauvaansa sinne saanut. Itse vaan mietin, että enpä tuonne jättäisi vauvaani, kun siellä ne pienet rääkyivät rivissä liikuteltavissa sängyissään, ja kiireiset yöhoitajat ramppasivat niitä välillä lohduttamassa, mutta ei siellä mitään yksilöhoitoa vauvoilla ole, vaan yöhoitajat hoitavat mitä kerkiävät..
Onnea koitokseen ja ainutlaatuiseen kokemukseen! :)
osaatko kertoa minkä kokoisia huoneita tyksissä on, siis kuinka monta äitiä voi enimmillään olla yhdessä huoneessa?
Oisko meitä ollu neljä huoneessa, ei juuri mitään rauhaa..riippii millaisia huonetovereita. Omallle kohdalle osui nuori äiti, joka ei periaatteesta antanut vauvalleen tuttia suuhun, niinpä vauva huusi suht koko ajan..eli jatkuvasti jonkun vauva itki. Kun omaa vauvaa ei vielä äänestä tuntenut , siinä heräili jokaiseen ääneen. Ota korvatulpat!
Mitä peuun niin heti ja heti, onhan se lapsi liki tunnin rinnoilla ennen pesua. Ei osastolle pesemättömänä viedä.
Jälkipolttojen lisäksi itselle tuli yllärinä, että peräsuoli löystyi. Se siis valahti vähän ulos ja monta viikkoa kakkalla käynti jännitti kun vaikuttti siltä, että suoli tippuu kokonaan ulos...no, se korjaantui itsellään...ois voinu kertoa..