Onko kirjanpitäjää paikalla
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluat tietää?
Että onko kirjanpitäjää paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluat tietää?
Että onko kirjanpitäjää paikalla.
Siinä tapauksessa aloituksesi on harhaan johtava. Kysyt otsikossa onko kirjanpitäjää paikalla ja itse aloituksessa viittaat, että sinulla olisi muutakin kysyttävää.
Näin toissapäivänä entisen kirjanpitäjäni näköisen miehen kaupungilla. Luulen, että en osaa tehdä veroilmoitustani (siis minulla ei enää ole yritystä) itse, koska sijoitusasunnossani on tehty putkiremontti.
Vierailija kirjoitti:
Näin toissapäivänä entisen kirjanpitäjäni näköisen miehen kaupungilla. Luulen, että en osaa tehdä veroilmoitustani (siis minulla ei enää ole yritystä) itse, koska sijoitusasunnossani on tehty putkiremontti.
Jos on tarvittavat kuitit ja muu informaatio saatavilla, niin teen veroilmoituksesi 58 e/h + alv.
Kysymys: mitä tarkoittaa: Lainat toimitusjohtajalle ja hallintoelimiin kuuluville. Jos se molempien kohdalla tilinpäätöksessä on +44000€. Edellisestä vuodesta lisäystä +16000€ per pää. Kahden hengen osakeyhtiö. Ei syytä lainoille eikä maksusuunnitelmaa
Lainan on oltava markkinakorkoinen (mikä vain voi olla perusteltavissa), muutoin on kyse peitellystä osingosta.
Korkoa ei ole edes merkitty. Sarake on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tarvittavat kuitit ja muu informaatio saatavilla, niin teen veroilmoituksesi 58 e/h + alv.
Liian halpa tuntihinta pk-seudulla, jos arvostat omaa ammattitaitoasi. Veroilmoittaminen ym. siihen sisältyvä on asiantuntijatyötä, joka pitää hinnoitella 100e/h. Ihan vain vinkkinä.
Aloittaja kirjoitti:
Kysymys: mitä tarkoittaa: Lainat toimitusjohtajalle ja hallintoelimiin kuuluville. Jos se molempien kohdalla tilinpäätöksessä on +44000€. Edellisestä vuodesta lisäystä +16000€ per pää. Kahden hengen osakeyhtiö. Ei syytä lainoille eikä maksusuunnitelmaa
Kyse ei ole osakaslainasta, jos toimari ja hallituksen jäsen eivät omista osakkeita suoraan tai välillisesti.
"Yksinkertaistaen voidaan sanoa, että lähipiirilainasta on oltava yhtiölle jotakin hyötyä, jotta lainan antaminen ei riko lakia."
"Yksimieliset osakkeenomistajat voivat päättää esimerkiksi lähipiirilainan antamisesta jakokelpoisten varojen puitteissa myös ilman liiketaloudellista perustetta. Tällöinkin varojenjakoa rajoittaa vaatimus siitä, että jako ei saa vaarantaa yhtiön maksukykyä."
https://www.lrhto.fi/artikkelit/lainat-osakeyhtion-lahipiirille/
Jos omistavat suoraan tai välillisesti yli 10%, kyse lienee osakaslainasta.
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48739/luonnoll…
"TVL 53 a §:n edellytykset täyttävän osakaslainan pääoma luetaan kokonaisuudessaan lainansaajan veronalaiseksi pääomatuloksi."
"Pääomatulona verotettavasta osakaslainasta ei tarvitse periä korkoa. Perimättä jätettyä korkoa ei katsota verotusmenettelystä annetun lain (1558/1995, VML) 29 §:n nojalla peitellyksi osingoksi."
Jos omistus on alle 10%, asia muuttuu täysin:
"Jos TVL 53 a §:ssä säädetyt edellytykset eivät täyty, osakaslainaa ei lueta luonnollisen henkilön veronalaiseksi pääomatuloksi. Tälläinen tilanne on esimerkiksi silloin, kun osakaslaina on nostettu ja maksettu kokonaan takaisin osakeyhtiölle saman verovuoden aikana taikka silloin, kun 10 %:n omistusvaatimus ei täyty."
"Jos kyse ei ole TVL 53 a §:n mukaan pääomatuloksi luettavasta osakaslainasta, siitä on perittävä korkoa. Perimättä jätetty korko voidaan näissä tilanteissa verottaa osakkeenomistajalla VML 29 §:n 1 momentin mukaisena peiteltynä osinkona."
Todennäköisesti AP kysymyksen tapauksessa omistus on yli 10%, jolloin osakaslaina, ja asiassa ei todennäköisesti mitään ongelmaa.
Mitä haluat tietää?