Miksi mulle vihjaillaan aina että mulla on mielenterveysongelma?
Olen monilta ihmisiltä tällaista kuullut.
Olen suomalaiseksi epätavallisen vilkas ja puhelias. Kekseliäs. Hyvä mielikuvitus. Luova. Älykäskin, analyyttinen. Nopea. Erikoinen. Poikkean joukosta, jään mieleen.
Mulla on omat ongelmani. Mutta nämä mt-kommentit ovat tulleet mun "hyvinä" päivinä, ei minään masis-päivinä. Eli silloin kun olen käyttäytynyt suurin piirtein kuten yllä kuvasin.
Kysymys: mitä mielenterveydessäni ulkopuolisten silmin voisi olla vikana? Valaiskaa mulle asiaa. Koska lääkärien mielestä mussa ei ole mitään erityistä mt-vikaa. Ei mitään pers.häiriötä tai muuta.
Vai eikö Suomessa vain ymmärretä erilaisuutta?
Kommentit (31)
saa aina mt vastauksen tai oletko ottanut lääkkeesi. Vaikka viestin lähettäjä olisikin 10x muita älykkäämpi ja paras. Kateudesta se usein johtuu.
Mielialani ailahtelevat. Kun olen huonolla tuulella, ja usein olen, tai edes normaalilla tuulella, minua ei varmastikaan luultaisi adhd:ksi :) vaan pikemmin masentuneeksi.
Olen itse asiassa varsin tarkka. Toki, se vaihtelee.
Manioita ei kyllä ole. Hypomaanisuutta sitten varmaan.
Edelleen tämä mielestäni luonteenpiirre. Kaikkea medikalisoidaan nykyään vähän liikaa. Mutta kuvaileviin tarkoituksiin käytettynä minua voidaan varmaankin luonnehtia maanis-depressiivistyyppiseksi.
ap
ja muutenkin erittäin epämiellyttävä. Olen huomannut, että kun ei koskaan voi tietää mistä tuulee niin asiat välillä hoitamatta, koska näiden yksilöiden kanssa ei oikein yhteistyöstä tule mitään...
tapana käyttäytyä usein impulsiivisesti ja hätävalehdella itsesi ulos vaikeista tilanteista johon jatkuvasti joudut, jos kuvittelet usein ihmisten olevan sinulle kateellisia, jopa silloin kun jäät kiinni siitä että et toimi samojen lakien mukaan kuin muutkin -sinulla on adhd. Koet olevasi jotenkin parempi kuin muut ja turhaudut kun et saa arvostusta jonka mielestäsi ansaitset? Se aiheuttaa lopulta tuota kokemaasi masennusta. Lääkitys auttaa, mutta teitä on tosi vaikeaa saada ajoissa hoitoon. t.mielenterveyshoitaja
Tunge nyt ne mamut jo perseesees, oikeasti. Osaatko kirjoittaa vastauksen ilman sanaa mamu? Kokeile, voit yllättyä miten se raikastaa päiväsi.
En kirjoittanut edellistä viestiä mamuista, mutta etkös sä voisi ottaa sitä päätäsi pois sieltä sun neekerein perseestä? Se panee nytkin jotain teiniä steissillä ja varastelee kaupoissa vitun ääliö. Mene pois täältä jos ei ihmisten jutut kiinnosta senkin mamupatja!
ongelmiin? Vai jääkö se vain huomauttelun tasolle esim pomolta? Kadutko jälkeenpäin jotain mitä olet tullut tehneeksi? Onko sun vauhtipäivät vaikuttaneet ihmissuhteisiin? Oletko käyttänyt liikaa rahaa, ajanut liian lujaa autolla, ottanut turhia riskejä?
t. eräs bipo
kohonnut mieliala on pelkästään hyvä juttu.
Pitänee kokeilla mielialantasaajalääkitystä. Koemielessä.
ap
Mulla on diagnosoitu impulsiivinen epävakaus. Onko tietoa kuinka yleistä on diagnosoida adhd epävakaaksi? Joskus vuosia sitte epäilin itselläni adhd:tä, mutta ei otettu vakavissaan missään. Sanottiin vaan, että se on niin uusi juttu täällä ja siitä on nyt vasta tullu tietoa, niin monet epäilee itsellään sitä... Jätin asian sitten sikseen.
tapana käyttäytyä usein impulsiivisesti ja hätävalehdella itsesi ulos vaikeista tilanteista johon jatkuvasti joudut, jos kuvittelet usein ihmisten olevan sinulle kateellisia, jopa silloin kun jäät kiinni siitä että et toimi samojen lakien mukaan kuin muutkin -sinulla on adhd. Koet olevasi jotenkin parempi kuin muut ja turhaudut kun et saa arvostusta jonka mielestäsi ansaitset? Se aiheuttaa lopulta tuota kokemaasi masennusta. Lääkitys auttaa, mutta teitä on tosi vaikeaa saada ajoissa hoitoon. t.mielenterveyshoitaja
kohonnut mieliala on pelkästään hyvä juttu.
Pitänee kokeilla mielialantasaajalääkitystä. Koemielessä.
ap
Jos olet lääkärissä käynyt ja heidän mielestään sinussa ei ole mitään vikaa (kuten sanoit) niin ei kukaan sulle mitään tasaajia, eli neuroleptejä ala kirjoittaa.
Mielialani ailahtelevat. Kun olen huonolla tuulella, ja usein olen, tai edes normaalilla tuulella, minua ei varmastikaan luultaisi adhd:ksi :) vaan pikemmin masentuneeksi. Olen itse asiassa varsin tarkka. Toki, se vaihtelee. Manioita ei kyllä ole. Hypomaanisuutta sitten varmaan. Edelleen tämä mielestäni luonteenpiirre. Kaikkea medikalisoidaan nykyään vähän liikaa. Mutta kuvaileviin tarkoituksiin käytettynä minua voidaan varmaankin luonnehtia maanis-depressiivistyyppiseksi. ap
itse sanoit. Älä mieti mitä muut ajattelee, kylle sua joskus vastaan tulee, jos sussa on jotain vikaa.
Olet aivan kuin tuntemani aikuinen adhd. Hänelläkin on kuvitelma omasta erikoisuudestaan "yli tavallisen tylsän massan" vaikka todellisuudessa kaikki ihmiset ovat omalla tavallaan persoonallisia ja erikoisia. Hänen käytöksensä sekoitetaan usein maanis-depressiivisyyteen tai narsismiin.