Saako lapsenne käyttää sanoja mutsi ja faija?
Kommentit (50)
alle yläkouluikäisten käyttävän noita sanoja.
Kyllä ne on äiti ja isä/isi, jotka pikkulapsille opetetaan ja niitä kotona käytetään.
Murkut saattavat käyttää tai isä on kai ennemmin ukko kuin faija, mutta nääkin on kavereiden kesken jutellessa, kotona ei yleensä suvaita.
Eivät ihan pikkulapset yleensä kutsu tai kutsuneet. Vasta vähän vanhempana. Sama oli lapsuudessani.
Siis Helsingistä olen.
Kumpikaan ei kuulu kohteliaaseen kielenkäyttöön.
Poika puhuu faijastaan minulle, mutta välilä vilahtaa isäkin.
Minä olen "Tiina", äiti, äitee, äiree ( : tai mamma tai mutsi.
Rakkaalla äidillä on monta nimemä ( ;
nuo on tosiaan murkkujen keskinäistä kieltä mutta ei sellaista, jota kotona käytettäisiin. Eikä niitä myöskään enää aikuistumisen jälkeen käytetä.
huutavan "mutsi mul on paskahätä".
Kuulosti aivan karmealta. Onneksi ei asuta siellä.
nuo on tosiaan murkkujen keskinäistä kieltä mutta ei sellaista, jota kotona käytettäisiin. Eikä niitä myöskään enää aikuistumisen jälkeen käytetä.
Meillä teini ja varmasti ollaan mutsi ja faija kun juttelee kavereidensa kansssa meistä, kai?
Nuoremmat tuskin käyttävät vielä noita sanoja.
Itse olen 38-vuotias ja soitin tänään broidille, kysyin milloin se on viimeksi käynyt mutsilla? :D
enkä myöskään ole "Tiina" olen äiti tai sitten joskus toivottavasti mummo, mamma, mummi, mumma tms.
mä käytän omista vanhemmistani mutsi ja faija -nimityksiä. En ole koskaan ajatellut, että siinä olisi jotain pahaa. Eivätkä vanhempanikaan ole "nimittelystä" koskaan pahastuneet.
6-vuotiaani vähän huvittuneena huomauttelee minulle, kun kuulostaa kuulemma hassulta kun sanon mutsi ja faija... Sitten oikein maistelee sanoja ja kertaa, että mutsi tarkoitta äitiä ja faija isää...
Broidin lisäksi mulla syrra/systeri. Ja puhelimessakin lukee "Faija soittaa" ;)
Eläköön tosiaan murteen ja slangin rikkaus. Musta olisi kamalaa vaatia puhumaan kirjakielityyppisesti oikein korrektia ja persoonatonta puhekieltä. Se sopii uutistenlukijalle ja virallisiin yhteyksiin.
Mutta mä olenkin vähän murrefriikki. Rakastan murteita!
Itse olen 38-vuotias ja soitin tänään broidille, kysyin milloin se on viimeksi käynyt mutsilla? :D
Onneksi pk-seudullakin vain vähemmmistö lapsista käyttää. Rumalta kuulostaa.
Niin kun täällä on niin paljon juntteja nykyään... mutsi ja fatsi/faijahan on stadin slangia.
Mutta tulevaisuudessakaan en halua kuulla itseäni mutsiksi haukuttavan. Joten meillä ei tulla noita sanoja käyttämään.
haluavat. Enemmin mutsi ja faija, kuin ämmä ja ukko, niin eräs kaverini kutsuu omia vanhempiaan. On kuulemma niin murresana.
aina pitänyt mutsi nimestä. En pahastuisi yhtään, jos lapset sanoisivat niin. Mutta saavat itse päättää sen kohtuuden rajoissa.
mä oon mutsi, ja mulla on mutsi ja faija
asuinnaapurinne lapsi sanoisi "paska", muuttaisitteko heti pois? Jos näet tuollainen asuinpaikkaan vaikuttaa :D
huutavan "mutsi mul on paskahätä".
Kuulosti aivan karmealta. Onneksi ei asuta siellä.
Perustelu: ettei muutkin lapset ala käyttämään sitä nimeä.
Eivät kuitenkaan käytä koska eivät ole sitä ikäluokkaa, joiden puheeseen noi sanat luontevasti kuuluisivat.