Saako lapsenne käyttää sanoja mutsi ja faija?
Kommentit (50)
mutsi ja faija ovat haukkumasanoja?
Olen jonkin verran murteita opiskellutkin, mutta tuohon en ole törmännyt.
Sen sijaan 'ämmä/ämmi' on sellainen ristiriitainen nimitys.
ne kuulostavat minun korviini samoilta kuin esim. Kalkkis ja Äijänkäppänä
42: Olisi kiinnostavaa tietää millä murrealueella mutsi ja faija ovat haukkumasanoja? Olen jonkin verran murteita opiskellutkin, mutta tuohon en ole törmännyt. Sen sijaan 'ämmä/ämmi' on sellainen ristiriitainen nimitys.
meillä mutsi ja faija ovat halveksuttavia sanoja. Vähän asian vierestä, mutta oman kokemuksen mukaan esim etelä-Pohjanmaalla sana akka on lähestulkoon kunnia-asia. (esim. komia akka)
Ja kaikki siis käytämme termejä mutsi ja faija.
'Akka' on tosiaan vanhastaan kunnioittava sana. Liittynee myös vanhaan suomalaiseen pakanauskontoon, jossa siis oli Ukko Ylijumala ja Ukolla oli tietysti myös Akka.
Mulle arkisessa yhteydessä akka on tosiaan halventava sana, mutta ymmärrän sen käytön kuitenkin positiivisessakin yhteydessä ilman, että mulla olisi tarvetta luokitella sanan käyttäjä vaikkapa juntiksi tai wt:ksi.
Ei täällä kielletä kuin solvaukset ja kirosanat.
Miksei saisi? Oma 70v. isänikin puhuu omista vanhemmistaan mutsina ja faijana, en ole koskaan ajatellut, että siinä olisi mitään huonoa.
Ne on haukkumasanoja meilläpäin.
Korkeintaan jotkut angstiset murkut käyttää noita sanoja.
Onneksi pk-seudullakin vain vähemmmistö lapsista käyttää. Rumalta kuulostaa.
Ei ole meidän perheessä mitenkään siivotonta.
Minäkin teen niin omista vanhemmistani. Samoin äitini omistaan. Joskin hän käyttää faijan sijasta termiä fatsi :D
Kuuluu samaan kastiin kirosanojen kanssa.
Nuorempi tuskin vielä. Mulle ihan yks ja sama kunhan meitä kotona kutsuu äidiksi ja isäksi.
14v. tytär kutsuu isää faijaksi, kun tahto jotain. Lähinnä tämä kuulostaa huvittavan suloiselta.
Ne on haukkumasanoja meilläpäin. Korkeintaan jotkut angstiset murkut käyttää noita sanoja. Onneksi pk-seudullakin vain vähemmmistö lapsista käyttää. Rumalta kuulostaa.
Kuuluu samaan kastiin kirosanojen kanssa.
Missäpäin Suomea näin?
Kuulostaa aivan kammottavalta jos alle kouluikäinen kutsuu äitiään mutsiksi.
Jotenkin teineiltä vielä ymmärrän, silloin voi tietyissä piireissä tuntua lällyltä puhua "äidistä".
Mutta pikkulapsilla tuo rajoittuukin kai lähinnä wt-piireihin, muualla en oo kuullut.
Huh, luulin että pk-seudullakin vasta murrosikäiset.
Oi murteiden ja slangien rikkaus.
Vastasin vain, että saa kutsua. Oletan termien tulevan käyttöön teini-iässä.
Tässä vaiheessa ollaan äiti ja isi.
käytetään samoin kuin mutsia esim. uudellamaalla, niin tuskinpa vetäisit korville.
Muistakaa ihmiset että murteet ovat erilaisia!