Mieheni terapeutti tekee minusta diagnooseja.
Siis toisen käden tiedoilla. Meillä on ollut parisuhdeongelmia ja molemmilla myös omia ongelmia.
Mieheni on vihdoin viimein alkanut käydä terapiassa (hänellä on mielestäni aika ongelmallisia käyttäytymismalleja, kuten murjotusta, mökötystä ja keskustelukyvyttömyyttä - osin ne saattavat johtua vaikeahkosta lapsuudesta, jota hän ei ole mielestäni koskaan käsitellyt).
No, luulin että terapia hyödyttäisi, mutta lopputulos onkin, että minusta on tehty siellä analyysi, joka demonisoi minut täysin. Nyt mies sitten haluaa erota.
Meillä on kieltämättä isoja ongelmia ja vanhoja kaunoja. Tiedän, että olen hyvin katkeroitunut ja käyttäyden väärällä tavalla usein. Tuntuu kuitenkin kamalan epäreilulta, että vieras ihminen on tavallaan antanut kuoliniskun suhteelle - kuulematta minun versiotani.
Tiedän myös, että ei tästä voi vain psykologia syyttää, sillä varmasti mieheni on itse tehnyt tulkinnat hänen puheistaan. Silti vituttaa.
Kommentit (54)
koko sopasta. Vähättelee sitä varmasti liikaa.
Ehkä ero on tosiaan paras ratkaisu.
Vaan mies on tahallaan ymmärtänyt niin hänen puheistaan.
Minut on puolestaan diagnostisoinut ex-poikaystäväni ja hänen puolisonsa uskovainen parisuhdeterapeutti, niiden "faktojen" perusteella, jotka on saanut ex-poikaystävältäni ja hänen puolisoltaan. Sekä ko. terapeutti että ex-poikaystävän puoliso eivät ole koskaan minua tavannut. Minun diagnoosini on täynnä nimittelyitä ja haukkuja: olen katkera, itsesäälissä rypevä, harhainen, häikäilemätön, avun tarpeessa,... Lista on niin pitkä, etten muista millään kaikkea kerralla. Täytyy sanoa, että tällainen diagnoosi on kyllä "itsensä toteuttava". Kun tulee haukutuksi tuolla tavalla sellaisen ihmisen taholta, josta on kovasti välittänyt ja johon on kovasti ollut kiintynyt, niin varmasti katkeroituu ja alkaa vihata. Pitäisiköhän ihan laittaa nuo kuvailut CV:hen.
Yhtä hyvinhän nuo voivat olla exäsi omiin tarpeisiinsa keksimiä määrittelyjä, joita hän väittää sinulle terapeutin sanomiksi saadakseen asialleen enemmän tehoja. Kuulostavat todellakin enemmän katkeran ex-poikaystävän kuin terapeutin jutuilta :-).
käykää omissa terapioissa itse. Terapeuttejakin on monenlaisia, valitettavasti, ja joskus kestää hetken saada ammattitaitoinen ja itselle sopiva terapeutti.
Ammattitaitoinen terapeutti ei kehota ihmistä eroon, vaan auttaa häntä selvittämään omia ajatuksia ja tekemään omia johtopäätelmiä. Jos miehesi on vähän heikoilla uuden asian kanssa hänen voi olla helpompi vedota auktoriteettiin ja/tai välttää vastuuta ja sanoa että terapeutti käski erota.
Ja kyllä siellä vatvottiin miehenkin käytöstä ja terapeutti kommentoi sitä. Lähinnä kuitenkin käsiteltiin asioita siltä kannalta, että miltä minusta ne tilanteet tuntuvat ja mitä odottaisin ja toivoisin jne. Pakkohan sen terapeutin on uskoa asiakasta tai ainakin reagoida asiakkaan kertomiin asioihin.
Ja me ei siis demonisoitu miestä eikä tullut eroakaan. Mutta terapeutti antoi minulle hyviä vinkkejä siitä, miten voisin itse jatkossa käyttäytyä riitatilanteissa ja saada miestäkin hieman muuttamaan käyttäytymismallejaan.
Toimi :)
Exäni tuntien olen melko varma, että ei ole hänen omaa keksintöään. Hän on ihminen, joka ei valehtele ja joka on muiden vietävissä siten, että jos joku jotain sanoo tai käskee jollain tavalla ajatella, niin hän tekee niin.
Ja lisäksi kun tilanne on se, että ex yrittää kovasti saada juttua toimimaan nyt tämän puolisonsa kanssa, mutta on mulle aiemmin kertonut, että olisi mieluummin kanssani. Puolisolla ja terapeutilla on siten täysi työ saada minut pois miehen päästä, ja, keinot ovat näin eettiset ja päivänvaloa sietämättömät.
Kuten aiemmin kirjoitin, olen todella sitä mieltä (myös muiden kokemusten pohjalta), että terapeutit ovat epäeettisin ammattiryhmä. Terapiassa potilas määrittelee ongelmansa ja tavoitteensa, minkä jälkeen terapeutti auttaa potilasta pääsemään tavoitteeseen, eikä siinä tunnuta keinoja kaihtavan. Jos tavoite esimerkiksi on päästä tunnetasolla irti jostakusta, niin terapeutin suosiollisella avustuksella potilas alkaa nähdä sen jonkun uudessa valossa.
Minut on puolestaan diagnostisoinut ex-poikaystäväni ja hänen puolisonsa uskovainen parisuhdeterapeutti, niiden "faktojen" perusteella, jotka on saanut ex-poikaystävältäni ja hänen puolisoltaan. Sekä ko. terapeutti että ex-poikaystävän puoliso eivät ole koskaan minua tavannut. Minun diagnoosini on täynnä nimittelyitä ja haukkuja: olen katkera, itsesäälissä rypevä, harhainen, häikäilemätön, avun tarpeessa,... Lista on niin pitkä, etten muista millään kaikkea kerralla. Täytyy sanoa, että tällainen diagnoosi on kyllä "itsensä toteuttava". Kun tulee haukutuksi tuolla tavalla sellaisen ihmisen taholta, josta on kovasti välittänyt ja johon on kovasti ollut kiintynyt, niin varmasti katkeroituu ja alkaa vihata. Pitäisiköhän ihan laittaa nuo kuvailut CV:hen.
Yhtä hyvinhän nuo voivat olla exäsi omiin tarpeisiinsa keksimiä määrittelyjä, joita hän väittää sinulle terapeutin sanomiksi saadakseen asialleen enemmän tehoja. Kuulostavat todellakin enemmän katkeran ex-poikaystävän kuin terapeutin jutuilta :-).
Exäni tuntien olen melko varma, että ei ole hänen omaa keksintöään.
Terapeutti ei koskaan käyttäisi tollaisia nimityksiä tai ylipäänsä puhuisi asiasta tuolla tasolla. Lähtien jos siitä ettei tuollaisilla sanoilla ole mitää tekemistä diagnoosien ja diagnosoinnin kanssa. Sua on nyt vedätetty ja sen vedätyksen takana on eksäsi, syystä tai toisesta. Se on todennäköisesti sanonut sulle että haluaisi olla sun kanssa koska pelkää sua aivan helvetisti. Ja käyttää terapeuttia savuverhonaan sille mitä oikeasti susta ajattelee.
Terapeutti ei koskaan käyttäisi tollaisia nimityksiä tai ylipäänsä puhuisi asiasta tuolla tasolla. Lähtien jos siitä ettei tuollaisilla sanoilla ole mitää tekemistä diagnoosien ja diagnosoinnin kanssa. Sua on nyt vedätetty ja sen vedätyksen takana on eksäsi, syystä tai toisesta. Se on todennäköisesti sanonut sulle että haluaisi olla sun kanssa koska pelkää sua aivan helvetisti. Ja käyttää terapeuttia savuverhonaan sille mitä oikeasti susta ajattelee.
Olen kokeillut itsekin terapiaa hankalissa elämäntilanteissa. Kahden terapeutin vastaanotolla kävin muutaman kerran, ja molemmat varsin suoraan haukkuivat ihmisiä, joiden kanssa kerroin ongelmia olevan. Yksi parhaista lauseista, joita toinen terapeuteista minulle exääni koskien tuohtuneena sanoi oli, että "älä puolustele sitä miestä, se on hirviö". Okei, pitäisikö minun nyt lähettää tämä, koulutetun ammattilaisen tekemä diagnoosi exälleni? ;)
On selvää, ettei terapeutti ole puhunut eksällesi noin. Se on oikeasti ihan mahdotonta. Sama kuin ydinfyysikko kuulostaisi lukiolaiselta puhuessaan fysiikasta. Mahdotonta tietää mitä psykologi on sanonut, mutta joka tapauksessa miehesi on tehnyt siitä ihan omat tulkintansa jotka paistavat kauas.
...ja olen loukannut ammattiylpeyttäsi.
Olen pahoillani, mutta kantani ei muutu.
On selvää, ettei terapeutti ole puhunut eksällesi noin. Se on oikeasti ihan mahdotonta. Sama kuin ydinfyysikko kuulostaisi lukiolaiselta puhuessaan fysiikasta. Mahdotonta tietää mitä psykologi on sanonut, mutta joka tapauksessa miehesi on tehnyt siitä ihan omat tulkintansa jotka paistavat kauas.
juttelemassa psykologin kanssa, jos siis haluat jatkaa liittoa?
a) Ammattilainen osaa suodattaa sitä yhtä tarinaa - eli osaa arvioida myös sen, että sinulla on varmasti oma versiosi.
b) Itsekin myönnät, että "Tiedän, että olen hyvin katkeroitunut ja käyttäyden väärällä tavalla usein."
c) Siellä on ehkä havaittu merkittävä parisuhteen epäbalanssi, olethan sinä ilmiselvästi pakottanut miehesi terapiaan sillä oletuksella että hänessä on jotain vikaa, ja sinussa ei.
d) Sinun versiosi ei oikeastaan vaikuta lainkaan miehesi kokemukseen suhteestanne, demonisoitiin sinua tai ei. Jos mies on avauduttuaan tullut siihen tulokseen, että HÄN ei kestä suhdettanne, hänellä on oikeus lopettaa se.
e) Kaikesta päätelleen käyttäydyt varsin manipulatiivisesti, sillä nyt oletat, että annamme sinulle luvan mennä kertomaan miehesi terapeutille, miten ja mistä miehesi kanssa saa puhua.
Vaikuttaa siltä, että mies on saanut sieltä rehellisen arvion omasta tilanteestaan ja suhteestanne ja toimii sen perusteella.
tilanteesta, ei ole provo. Olin itse se terapiassa kävijä, ja siellä vähitellen kykenin näkemään tilanteeni objektiivisesti ulkopuolelta, eikä se ollut kaunista katseltavaa.
Omaan parisuhteeseeni oli muodostunut sellainen epätasapaino, että se ei ollut korjattavissa toistuvista yrityksistä huolimatta.
ehdotuksia. Tyyliin.
M: Vaimo oli tänään katkera ja hänen käytöksensä ärsytti.
T: Miltä se sinusta tuntui?
M: ärsyyntyminen suututtaa ja menetän itsehillintäni, en jaksa enää tällaista
T: sinusta tuntuu ettet enää jaksa tällaista?
M: En jaksa, jätän vaimoni.
Kotona: terapeutin mielestä minun ei tarvitse katsoa katkeraa käytöstäsi koska se ärsyttää minua ja en jaksa sellaista. Jätän sinut.
Vaimo: terapeutti on diagnosinut minut katkeraksi ja ylipuhui mieheni jättämään minut.
a) Ammattilainen osaa suodattaa sitä yhtä tarinaa - eli osaa arvioida myös sen, että sinulla on varmasti oma versiosi. b) Itsekin myönnät, että "Tiedän, että olen hyvin katkeroitunut ja käyttäyden väärällä tavalla usein." c) Siellä on ehkä havaittu merkittävä parisuhteen epäbalanssi, olethan sinä ilmiselvästi pakottanut miehesi terapiaan sillä oletuksella että hänessä on jotain vikaa, ja sinussa ei. d) Sinun versiosi ei oikeastaan vaikuta lainkaan miehesi kokemukseen suhteestanne, demonisoitiin sinua tai ei. Jos mies on avauduttuaan tullut siihen tulokseen, että HÄN ei kestä suhdettanne, hänellä on oikeus lopettaa se. e) Kaikesta päätelleen käyttäydyt varsin manipulatiivisesti, sillä nyt oletat, että annamme sinulle luvan mennä kertomaan miehesi terapeutille, miten ja mistä miehesi kanssa saa puhua. Vaikuttaa siltä, että mies on saanut sieltä rehellisen arvion omasta tilanteestaan ja suhteestanne ja toimii sen perusteella.
A) MINÄ en ole missään nimessä pakottanut miestäni terapiaan, vaan hän meni sinne itse. Pidin sitä hyvänä asiana.
B) Olen myös itse käynyt terapiassa puhumassa ongelmistani. Siellä puhuttiin paljon myös miehestäni ja parisuhteestani, myös oletetuista miheheni ongelmista. Mutta terapeutilla eikä minulla kummalakaan ollut aikomustakaan vetää mitään johtopäätöksiä mieheni psykologisesta käyttäytymisestä tao parisuhteen tilasta VAIN MINUN ARVIONI pohjalta.
Sanottakoon taustaksi, että en omasta mielestäni ole aiheetta katkera. Tiedän toki, että miehenikään ei ole aiheetta turhautunut. Mutta on kamalan epäreilua, jos lopputulema on, että minä olen mielenvikainen ja ero tulee sen vuoksi.
Ja vielä. Minäkin todellakin oletin, että ammattilainen osaa suodattaa mielipiteet faktoista. Ehkä sitten mieheni on tehnyt päätöksensä itse, mutta kyllä hän kovasti terapeuttinsa puheisiin vetoaa.
...että olen ollut jo kauan, useiden kokemusten perusteella sitä mieltä, että terapeutit ovat epäeettisin ammattiryhmä, mitä olemassa on. Kiinteistönvälittäjät, ns. autojopparit, saarnaajat, jne. jäävät kauas taakse.