Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko jonkun perinteen mukaan minun vanhempani joutuvat kustantamaan minun ja mieheni häät?

Vierailija
07.12.2010 |

Olemme suunnitelleet ja säästäneet rahaa mieheni kanssa häihimme, tarkoitus olisi astua avioon ensi vuoden joulukuussa. Olimme anoppilassa kylässä viime viikonloppuna ja anoppi alkoi sekoilemaan jostain perinteestä. Anoppi oli iloinen naimisiinmenostamme, mutta sanoi "Onneksi perinteiden mukaan miniän vanhemmat kustantavat häät. Eipä tule minulle huolia rahankäytössä." Mitä ihmettä, luuleeko anoppi että minun vanhempani kustantavat koko hoidon? Ihan olemme kyllä miehen kanssa maksamassa koko lystin, ainoa mihin olen pyytänyt apua on leipomiset. Äitini lupasi leipoa jotain suolaista häihin, anoppi ei jaksa laittaa tikkua ristiin. Kyselin tästä mielenkiintoisesta perinteestä ja anoppi kertoi seuraavaa:

-Miniän vanhemmat maksavat perinteen mukaan häät, meidän ei pitäisi laittaa häihin rahaa ollenkaan. Se on vanhempieni työ.

- Perinteen mukaan sukuni pitäisi myös ostaa lahjuksia mieheni vanhemmille, että he luovuttavat poikansa avioon.

-Anoppi meni vihasta sekaisin, kun vanhempani eivät kustanna meille häämatkaa.

Kysynkin nyt teiltä, että mikäs tämä tälläinen perinne oikein on? Mistä on lähtöisin? Ei minua perinteet kiinnosta, olisi vain kiva laittaa anopille luu kurkkuun.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta näin se ennenmuinoin oli yleensä, ali tytön vanhemmat kustantaa häähulinat.

Vierailija
2/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anoppi taitaa olla aika hakoteillä :D Ja muutenkin, jos on vanha perinne... Me eletään 2000-lukua, anoppi on jämähtänyt omaan aikaansa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin jotkut vanhat käävät sitä vielä muistelevat. Idea siinä tietty on se että jos haluatte noudattaa tätä "perinnettä" niin silloin, myös vanhemmat määrittelevät häidenne laajuuden ja laadun.

Vierailija
4/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

TALON teille.

Vierailija
5/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota voi kaikkien halutessa noudattaa tai olla noudattamatta.

Meillä äitini ehdottomasti halusi järjestää häät, kun omilla rahoillamme olisi pidetty vaan pienet vaatimattomat juhlat. Nyt äitini sai nauttia täysin rinnoin. Itse jo pari kertaa kaduin, kun vieraslistalle alkoi ilmestyä turhan paljon ja minulle jopa vieraita ihmisiä. Sopuun silti päästiin ja kivat häät oli. Tämä tapahtui 90-luvulla "noloilla" perineruuilla eikä ollut edes viiniä ruokajuomana, nykyään kai sillä budjetilla ei arvonsa tunteva morsian saa edes pukua :)

Vierailija
6/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan on perinne, että morsiamen vanhemmat maksavat häät. Ennen muinoin morsiamen vanhemmat maksoivat myös myötäjäiset, mutta tätä noudatetaan nykypäivänä vain esim. Afrikan maissa ja Intiassa - ei todellakaan Suomessa.

Häämatkan maksaminen ei ole koskaan kuulunut kummankaan vanhemmille.

Aikuiset suomalaiset ihmiset osaavat onneksi käyttää omia aivojansa, eivätkä ole pakotetut elämään samoin kuin "joku joskus ennen".

Vierailija
7/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulhanen (=sulhasen suku) tarjoaa sitten morsiamelle vastavuoroisesti talon ja ylöspidon.

Vierailija
8/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä mitään perinteitä niinkään noudata, tottakai häiden kulussa (isäni saattaa minut alttarille jne). Anoppi oli suorastaan sekaisin, että vanhempani eivät häitämme kustanna, eivätkä varsinkaan häämatkaa. Eniten minulta meni yli hilseen nuo anopille ja apelle ostetut lahjukset, että heidän poika päästetään avioon kanssani...appi vain nauroi tälle, anoppia ei niinkään naurattanut.

ap

Vierailija
9/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä anoppisi on oikeassa. Tällainen perinne Suomessa(kin) on ollut. Mikä ongelma tässä on? Ei sitä tarvitse noudattaa - eivätkä monet noudatakaan.

Miksi haluat panna anopillesi luun kurkkuun?

Vierailija
10/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistyi Suomessa vasta 90-luvulta alkaen saippuaoopperoiden ja romanttisten komedioiden "oppien" myötä.

minä mitään perinteitä niinkään noudata, tottakai häiden kulussa (isäni saattaa minut alttarille jne). Anoppi oli suorastaan sekaisin, että vanhempani eivät häitämme kustanna, eivätkä varsinkaan häämatkaa. Eniten minulta meni yli hilseen nuo anopille ja apelle ostetut lahjukset, että heidän poika päästetään avioon kanssani...appi vain nauroi tälle, anoppia ei niinkään naurattanut.

ap

Vierailija
11/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä niinkään ongelmaa ole, vain anopin käyttäytyminen ottaa aivoon. Hän on niin suuttunut vanhemmilleni, että meinasi ottaa yhteyttä asiasta. Kun ei mene jakeluun, että maksamme häät itse. Silti anoppi haluaa niitä lahjoja, eli ostan anopille lahjoja siksi, että menen hänen poikansa kanssa naimisiin? Onko tämä joku perinne?

ap

Vierailija
12/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun elämäst tulee rankaa, jos noin hermostut jo nyt anopistasi.

Vierailija
13/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä mitään perinteitä niinkään noudata, tottakai häiden kulussa (isäni saattaa minut alttarille jne). Anoppi oli suorastaan sekaisin, että vanhempani eivät häitämme kustanna, eivätkä varsinkaan häämatkaa. Eniten minulta meni yli hilseen nuo anopille ja apelle ostetut lahjukset, että heidän poika päästetään avioon kanssani...appi vain nauroi tälle, anoppia ei niinkään naurattanut.

ap

Tuo alttarille saatto EI sitten ollut (suomalaista) perinnettä. :-) Tiedoksi, ennen kuin käyt tätä väittämään anopille.

Onkohan ap vähän tosikko? Appi nauroi, olisin nauranut minäkin.

Vierailija
14/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuommost anoppia ole olemassakaan joka lahjoja vataisi itselleen

Vierailija
15/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tämä ole ensimmäinen asia, mitä anoppi on minun ja mieheni yhdessäolon aikana tehnyt. Tämä on hyvin pientä. En vain jaksa joka kyläilykerralla kuunnella samaa sontaa perinteistä ja siitä, kuinka vanhempani eivät ymmärrä sitä ja tätä ja tota. Siksi haluan anopille luun kurkkuun, en jaksa kuunnella.

ap

Vierailija
16/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo perinne on ajalta, jolloin nainen ei omistanut mitään vaan kaikki oli miehen. Morsiamen vanhemmat kustansivat häät ja antoivat myötäjäiset, mutta sen jälkeen ei tyttärellä enää ollut mitään oikeuksia vanhempiensa omaisuuteen. Sulhasen tehtävänä oli antaa hääyön jälkeen huomenlahja, joka jäisi morsiamelle palkaksi "turmelemisesta", jos jostain syystä olisi tullut ero.

Häät maksoi morsiamen perhe siksi, että ne pidettiin morsiamen kotona, siihen aikaan ei tunnettu nyyttikestitapoja. Syötiin ja juotiin monta päivää ja saatiin tytär (pikkaisen piikaa parempi) pois jaloista kuleksimasta.

Näin siis vielä 100 v sitten.

Vierailija
17/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli rahassa suuri määrä. Mutta olisin ihmetellyt, jos anoppi olisi alkanut määritellä, kuka mitäkin maksaa.

Voithan sanoa, että te olette ajatelleet tehdä tavalla x. Anna anopin loukkaantua, hänen päänvaivansa se on.

Vierailija
18/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ole ystävällinen ja ole hiljaa. Se on parasta luun kurkkuun laittoa, kun et alennu vänkäämään.

Vierailija
19/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain Afrikan perukoilta jos suomalainen nykykäytäntö ei kelpaa.

Aikuiset maksavat häät itse, kakarat maksattavat vanhemmillaan. Siltikin nykypäivänä molempien vanhemmat osallistuvat kustannuksiin, jos pariskunta on niin nuorta ja köyhää ettei itse selviä.

Vierailija
20/34 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sitä kuitenkaan kovin moni enää noudattaa ;)

Semmoinenkin perinne on ollut, että nuoripari muuttaa asumaan sulhasen vanhempien luokse ja asuvat siellä aittarakennuksessa kunnes saavat ensimmäisen lapsin =D

Tietääkö anoppis tästä perintestä ;)