Oikeastiko jonkun perinteen mukaan minun vanhempani joutuvat kustantamaan minun ja mieheni häät?
Olemme suunnitelleet ja säästäneet rahaa mieheni kanssa häihimme, tarkoitus olisi astua avioon ensi vuoden joulukuussa. Olimme anoppilassa kylässä viime viikonloppuna ja anoppi alkoi sekoilemaan jostain perinteestä. Anoppi oli iloinen naimisiinmenostamme, mutta sanoi "Onneksi perinteiden mukaan miniän vanhemmat kustantavat häät. Eipä tule minulle huolia rahankäytössä." Mitä ihmettä, luuleeko anoppi että minun vanhempani kustantavat koko hoidon? Ihan olemme kyllä miehen kanssa maksamassa koko lystin, ainoa mihin olen pyytänyt apua on leipomiset. Äitini lupasi leipoa jotain suolaista häihin, anoppi ei jaksa laittaa tikkua ristiin. Kyselin tästä mielenkiintoisesta perinteestä ja anoppi kertoi seuraavaa:
-Miniän vanhemmat maksavat perinteen mukaan häät, meidän ei pitäisi laittaa häihin rahaa ollenkaan. Se on vanhempieni työ.
- Perinteen mukaan sukuni pitäisi myös ostaa lahjuksia mieheni vanhemmille, että he luovuttavat poikansa avioon.
-Anoppi meni vihasta sekaisin, kun vanhempani eivät kustanna meille häämatkaa.
Kysynkin nyt teiltä, että mikäs tämä tälläinen perinne oikein on? Mistä on lähtöisin? Ei minua perinteet kiinnosta, olisi vain kiva laittaa anopille luu kurkkuun.
Kommentit (34)
Häämatka ei ylipäätään ollut maatalousvaltaisessa Suomessa perinne samoin kuin ei sekään että isä saattaa alttarille. Sen sijaan se on ollut vahva perinne vielä 70-luvulle asti, että morsiamen vanhemmat maksavat häät. Se oli aivan itsestään selvää vielä 80-luvullakin, jolloin itse menin naimisiin.
Kunhan sinun ja miehesi välit ovat kunnossa, älä ota anopista ongelmaa. Sano miehellesi, että pistää äitinsä kuriin tai sitten sinä pistät, joka on tietenkin huonompi vaihtoehto. Meillä mieheni ei oikein osannut puhua äidilleen, kuten aikuiselle puhutaan ja siksi minun piti olla kamalan tiukkana.
Kihlajaisista alkaen anopin ylenmääräinen puuttumienn häiden suunnitteluun aiheutti sen, että emme kertoneet hänelle etukäteen hääpäivää vaan hän sai samaan aikaan kutsun postissa kuin muutkin häävieraat. Oli aivan tyrmistynyt aluksi kun ei saanut määrätä kutsuttavia, mutta sellaista on elämä. Ei aina saa kaikkea. Pitää valita mikä on tärkeää ja pitää siitä kiinni. Halusimme mieheni kanssa, että vähintään tiedämme itse häävieraamme, anoppi olisi kutsunut kaikenmaailman sukulaisia, joista kukaan ei ole edes kuullutkaan.
Sitä paitsi, vaikka kaikille muille miehen vanhemmille ostettaisiin lahjuksia (mikä ei pidä paikkaansa siis) ei se silti tarkoita, että sinun pitäisi sitä myös noudattaa. Sanot vaan, että ei tipu ja sillä selvä. Anoppi on aikuinen. Kyllä hänen olisi pitänyt oppia jo että elämässä ei aina saa kaikkea. Jos anoppi suuttuu, mitäs sitten? Ei taida olla suurikaan menetys?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2010 klo 11:44"]
Olemme suunnitelleet ja säästäneet rahaa mieheni kanssa häihimme, tarkoitus olisi astua avioon ensi vuoden joulukuussa. Olimme anoppilassa kylässä viime viikonloppuna ja anoppi alkoi sekoilemaan jostain perinteestä. Anoppi oli iloinen naimisiinmenostamme, mutta sanoi "Onneksi perinteiden mukaan miniän vanhemmat kustantavat häät. Eipä tule minulle huolia rahankäytössä." Mitä ihmettä, luuleeko anoppi että minun vanhempani kustantavat koko hoidon? Ihan olemme kyllä miehen kanssa maksamassa koko lystin, ainoa mihin olen pyytänyt apua on leipomiset. Äitini lupasi leipoa jotain suolaista häihin, anoppi ei jaksa laittaa tikkua ristiin. Kyselin tästä mielenkiintoisesta perinteestä ja anoppi kertoi seuraavaa:
-Miniän vanhemmat maksavat perinteen mukaan häät, meidän ei pitäisi laittaa häihin rahaa ollenkaan. Se on vanhempieni työ.
- Perinteen mukaan sukuni pitäisi myös ostaa lahjuksia mieheni vanhemmille, että he luovuttavat poikansa avioon.
-Anoppi meni vihasta sekaisin, kun vanhempani eivät kustanna meille häämatkaa.
Kysynkin nyt teiltä, että mikäs tämä tälläinen perinne oikein on? Mistä on lähtöisin? Ei minua perinteet kiinnosta, olisi vain kiva laittaa anopille luu kurkkuun.
[/quote]
Joo, saattoihan tuota olla ilmassa vuosisadan alun maalaispitäjissä. Ja Intiassa nykyäänkin. Voit myös kertoa anopillesi hieman nykykäytännöistä, jos on tietoihin jäänyt aukko.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2010 klo 12:02"]
ei tämä ole ensimmäinen asia, mitä anoppi on minun ja mieheni yhdessäolon aikana tehnyt. Tämä on hyvin pientä. En vain jaksa joka kyläilykerralla kuunnella samaa sontaa perinteistä ja siitä, kuinka vanhempani eivät ymmärrä sitä ja tätä ja tota. Siksi haluan anopille luun kurkkuun, en jaksa kuunnella.
ap
[/quote]
Et kuulosta ihmiseltä, joka pystyisi laittamaan luuta kurkkuun yhtään kellekään.
Tuotako haluat sen olevan loppuavioliittosi.....Miksi sinun pitää mennä anopille, jos et tule hänen kanssaan toimeen. Laita ukkos hoitamaan keskustelut.
Heh, hauskastipa on anoppisi vanhan myötäjäisperinteen kokenut. Että lahjoja anopille ja apelle? Myötäjäiset annettiin morsiamen mukana uuteen kotiin mentäessä, ja niillä oli kyllä tarkoitus helpottaa sen morsiamen itsensä elämää. Esim. kapioita tehtiin ennen naimisiinmenoa ja ne olivat kyllä nuorenparin käyttöön.
Tietysti maailman sivu on ollut olemassa anoppeja, kuten näköjään ap:n anoppi, joka on vienyt parhaat päältä kapioarkusta ja vielä morsiamen korutkin. Sitä kutsutaan Suomessa varastamiseksi. Myötäjäiset olivat myös perintöä, jolla todellakin piti kustantaa morsiamen ylöspito ainakin osittain. Rahalla saatettiin ostaa vaikka maata, mutta kyllä miniät tiesi mitkä peltotilkut olivat hänen "omiaan".
Syy, että vielä 70-luvulla oli ihan normaalia, että morsiamen vanhemmat kustantavat häät oli se, että usein nainen lopetti työnteon mennessään naimisiin ja siirtyi miehensä elätettäväksi. Tämä oli perheen kädenojennus nuorten onnelle.
Voit toki uhkata anoppia sanomalla, että hankit hänelle perinteen mukaisesti vaikka kunnon emakkosian. (Jonka tuotto tosin on sinun käytettävissä)
Toisaalta, mies on varmasti tehnyt aloitteen teidän suhteenne alkamiseksi. Todennäköisesti hänen palkastaan kuluu enemmän rahaa teidän yhteisiin menoihin, tai ainakin hän ostaa sinulle kalliimpia lahjoja kuin sinä hänelle. Sitten kun päätät jättää miehen (yli puolet Suomessa solmituista avioliitoista päättyy eroon, ja eron hakijana 2/3 tapauksista on nainen), sinusta tehdään lähivanhempi lapsillenne. Ja miehelle jää tässä kaikessa ruletissa lähinnä maksajan rooli. Onhan se kyllä ihan kohtuullista, että sinun sukusi AP maksaa häät.
Ihan uusi perinne minulle, että häämatka kuuluu morsiamen vanhempien maksettaviin. Myötäjäiset ja häiden maksaminen on kyllä oikeasti vanhaa perinnettä, mutta ei se tuleva anoppi voi ottaa vain puolikasta perinnettä; maksaako hän (ja appi) nyt teille uuden talon? Jos aiotte lapsia hankkia tulevaisuudessa, niin ei sinne appivanhempien nurkkiin voi jäädä pyörimään, olihan siellä jo yksi aikamiespoika elättinä. Sitä voisit anopilta kysäistä, jos haluaa niin kovin perinteitä noudattaa.
Tai sitten toteat vain, että te noudatatte tämän vuosituhannen perinteitä. Siihen kuuluu häiden maksaminen itse ja se, että isä saattaa morsiamen alttarille (tätä on jo sen verran pitkään käytetty suomalaisissakin häissä, että on jo perinnettä). Asuntoasiallakaan ei silloin tarvitse vaivata anoppia.
Perinteisesti tosiaan morsiammen vanhemmat maksavat häät, minun vanhempani maksoivat meidän häät, ja mieheni vanhemmat maksoivat tyttärensä. Ja kyllä minä haluan, että me maksamme tyttäremme häät, tosin tarpeen mukaan pitää varmaan maksaa poikienkin häät.
Mutta häämatkaa tai lahjoja appivanhemmille ei kyllä kuulu maksaa. Meillä miehen vanhemmat antoivat kyllä meille pesämunaa varmaan suunnilleen saman verran rahassa kuin mitä häihin meni minun vanhemmillani rahaa.
Tämän ketjun aloittaja on jo luultavasti eronnut, onhan aloituksesta aikaa jo vuosikausia.
Olisin vaan kysynyt, että tuliko millainen huomenlahja?
Kun me mentiin naimisiin niin anoppini vihjaisi kyllä että he maksaa sitten tyttäriensä häät, mutta älysi olla hiljaa eikä sen enempää arvostellut kun maksettiin häät itse. Anoppi halusi kyllä osallstua ja maksoi minun hääpukuni ja antoi rahaa miehenkin pukua varten. Oma äitini maksoi mulle meikin ja kampauksen ja isoäiti antoi rahaa alusvaatteisiin, pahoitti kyllä vähän mielensä kun ei saanut ostaa hääpukua vaan anoppi ehti ensin..
Perinteisesti morsiamen vanhemmat ovat JÄRJESTÄNEET häät. Sellaista perinnettä että morsian tai nuori pari itse järjestäisivät ja morsiamen vanhemmat vain kustantaisivat, ei ole olemassakaan.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2010 klo 11:51"]
TALON teille.
[/quote]
Samoihin perinteisiin kuuluu myös miehen rooli elättäjänä. Kerropa sekin sitten.
Tai olisiko mahku, että anoppi sanoi sen huumorilla? Jotkut on kovin tosikkoja.
jos perinteitä noudatettaisi niin vakavasti, että joutaisin asumaan anopin nurkkiin... :D Se olisi kamalaa. Muutenkaan en ymmärrä, miksi anoppi tunkee minun ja mieheni elämään koko ajan päätöksillään ja ihme letkautuksillaan. Keskittyisi siihen 32-vuotiaaseen esikoiseensa, joka asuu vieläkin työttömänä kotona..
ap