Mies, onko kohdallesi sattunut määräilevää naista?
-Meidän Pena-Turo vie sitten roskat ulos just nyt!
-Meidän Saku-Kalevi ei sitten ole pilkkuun asti baarissa kavereiden kanssa!
-Meidän Jorma-Antero tulee sitten töistä heti kotiin siivoamaan!
-Nyt teet, niinkuin käsken Mika-Ville!
Niin, oletko kohdannut vastaavaa imperatiiveja solkenaan sylkevää naisihmistä? Jos olet, miten olet tilanteeseen suhtautunut? Sulkemalla korvat vai sanomalla takaisin?
Itseäni vastaava ihmistyyppi vituttaa aivan täysillä. Johtuu varmaan osittain siitä, että oma isäni tapasi aina ilmaista kaiken käskymuodossa ("nyt ajat sen nurmikon!"), mutta myös siitä, että minusta miehenä kenenkään aikuisen ei tarvitse ottaa painostavia ja epäystävälliseen sävyyn esitettyjä käskyjä vastaan kun saman nyt voi sanoa konditionaalimuodossakin ("voisitko"). Olen kuitenkin tavannut Suomessa aika montakin "käskijätyyppiä", joista ensimmäinen oli pitempi nuoruudenajan tyttöystäväni, joka muuttui jopa agressiiviseksi (varsinkin humalassa), jos en tehnyt kuten neiti "määräsi". No, erohan siitä lopulta tuli, thanks god! Mielelläni otan toisen tunteet huomioon, mutta kenenkään käskyjä en noudattele sen takia, että se on nimenomaan käskynä esitetty.
Rasittaa tuo piirre kyllä kavereidenkin puolisoissa, jos olemme vaikka ulos menossa ja kotiovella satelee käskyjä kotiintuloajoista tms.
M41
Kommentit (43)
Listasi on muuten typerä, miksi ihmeessä miestä pitäisi määrätä viemään roskat? Jos ei vaimo ole ehtinyt ja pussukka on täysi, niin tollohan mies on jos ei sitä vie...
Mies saa kupata baareissa niin pitkään kuin haluaa ja niin usein, kunhan saan just vastaavan ajan vapaata perheen ja kodin hoitamisesta. Mutta onko tuota ihmettä nähty, no ei ole. Ja miten aikuista määräät pysymään kotona, menee kun on mennäkseen. Vituttaa vain, että tämä määräävä ämmä ei pääse edes niitä roskia viemään ilman kuulustelua, kävelylenkeistä tai ystävän luo kahville menosta puhumattakaan...
Niin kauan muuten kun on sellaisia laiskoja, omaa napaansa vahvaavia ukkoja, jotka eivät tikkua ristiin laittais, on myös määrääviä ämmiä!
Listasi on muuten typerä, miksi ihmeessä miestä pitäisi määrätä viemään roskat? Jos ei vaimo ole ehtinyt ja pussukka on täysi, niin tollohan mies on jos ei sitä vie...
Mies saa kupata baareissa niin pitkään kuin haluaa ja niin usein, kunhan saan just vastaavan ajan vapaata perheen ja kodin hoitamisesta. Mutta onko tuota ihmettä nähty, no ei ole. Ja miten aikuista määräät pysymään kotona, menee kun on mennäkseen. Vituttaa vain, että tämä määräävä ämmä ei pääse edes niitä roskia viemään ilman kuulustelua, kävelylenkeistä tai ystävän luo kahville menosta puhumattakaan...
Niin kauan muuten kun on sellaisia laiskoja, omaa napaansa vahvaavia ukkoja, jotka eivät tikkua ristiin laittais, on myös määrääviä ämmiä!
Joo, tuo mun lista oli keinotekoinen. Se asiasisältö ei siinä ollut keskeistä vaan se, että jotkut pyrkii toista määräilemään (myös miehet tätä tekevät). Toki jokaisen tulee tajuta jakaa kotihommia ja antaa tasapuolisesti oikeuksia toiselle, mutta jos niin ei tapahdu, ei se käskemällä muutu. Kuulostaa, että ukkosi on mustasukkaista laatua eikä ota sinun toiveitasi huomioon tasapuolisesti. Mutta ei se laiska mies määräilemällä muutu. Jos ei keskusteluilla saada kompromissia niin postit eri osoitteisiin?
ap
Tunnustan, että olen aika määräilevä nainen. Mutta esitän asiat aina pyyntönä enkä käskynä. Siinä on ilmeisesti aika tärkeä ero. Luulenpa että mies oikeastaan tykkää siitä, että pyydän häntä tekemään asioita.
Korkeintaan jossain projektissa, josta toisella on kokonaiskuva, toinen enemmän suorittaa. Meillä tuo voisi olla joku monimutkainen ruokalaji, jota valmistaessa toista käskee nstamaan kattilan hellalta ja laittamaan jotain uuniin. Tai toisinpäin, joku remonttihomma, jossa autan miestä.
Meillä ei kinata tai määräillä kotitöistä. Mies on onneksi ihan yhtä vastuullinen perusrutiineissa kuin minäkin ja sen roskapussin vie se, joka ei enää saa laatikkoa kiinni. Tai jättää portaille seuraavan kulkijan vietäväksi. Aina se on siitä hävinnyt.
Mutta esitän asiat aina pyyntönä enkä käskynä. Siinä on ilmeisesti aika tärkeä ero.
Pyyntö on kohtelias ilmaisu ja minusta positiivinen tapa esittaa toiveensa.
ap
Entä miksi tilität vitutustasi nyt täällä? Onko asia jotenkin ajankohtainen elämässäsi? Ei kai kukaan ole vain komentanut Jonne-Puppelia?
M39
Entä miksi tilität vitutustasi nyt täällä? Onko asia jotenkin ajankohtainen elämässäsi? Ei kai kukaan ole vain komentanut Jonne-Puppelia?
M39
Ei ole ajankohtainen juuri nyt, mutta kyselin ihan mielenkiinnosta.
ap
Minun näkökulmastani kyse oli siitä, että tein lähes kaikki kotityöt, ja halusin miehenkin tekevän jotain. Monesta miehestä se on käskyttämistä. Mutta jos ensin pyytää kauniisti eikä mitään tapahdu, ei sitä äänensävyä aina tule pidettyä kauniina ja herttaisena.
toisinaan joudun jättämään pyynnöt sikseen ja KÄSKEMÄÄN.
Tuo se tutti tänne, vie nuo tavarat tuosta, ja toisinaan olen sanonut: ET MENE sinne harrastukseen tänään.
Joo-o, sen siitä saa, kun alkaa perheelliseksi, eikä vaimo ole täysin alistunut tossukka, joka hoitaa kaiken itse. Ja, kun ei pyyntö tai oma-aloitteinen ymmärrys aina toimi, niin sitten joutuu joskus kuulemaan tällaista brutaalia miestä aliarvioivaa saastaa. Toki on miehen itsensä vallassa totteleeko hän käskytystä.
ps. Mua ei kukaan joudu käskemään, ja se johtuu siitä, että yleensä teen asiat, ja huomioin sekä miehen että lapset ensimmäisenä jo ennen pyyntöä. Ja monestihan se varmaan meneekin noin, että väsynyt vaimo ei halua sillä kertaa kuulla että hän joutuu taas tekemään kaiken.
Mua ei kukaan joudu käskemään, ja se johtuu siitä, että yleensä teen asiat, ja huomioin sekä miehen että lapset ensimmäisenä jo ennen pyyntöä. Ja monestihan se varmaan meneekin noin, että väsynyt vaimo ei halua sillä kertaa kuulla että hän joutuu taas tekemään kaiken.
Oivalluksen valo syttyi heidän kasvoilleen, kun kerroin että minä teen asiat ilman että minua tarvitsee käskeä!
Onneksi on mahdollista löytää myös positiivisia ihmisiä, joilla on käytöstapoja.
Muuten vaan kysellään, päästäisitkö miehesi työpaikan pikkujouluun tai risteilylle tai kavereiden kanssa ulos tai... Ja sitten suurin osa keuhkoaa, että ei päästäisi!
Oman mieheni kanssa ei ole tarvinnut sillä lailla ärsyyntyä mistään, että imperatiivia olisin tarvinnut.
Jos kanssasi tarvitaan imperatiivia, sinussa on varmaan pahasti vikaa. Oman mieheni kanssa ei ole tarvinnut sillä lailla ärsyyntyä mistään, että imperatiivia olisin tarvinnut.
Ei, kanssani ei tarvita imperatiivia. Teen mielelläni asioita, kun pyydetään, eikä usein tarvitse pyytää, kun olen omatoiminen. Vien roskat, siivoan, käyn kaupassa ihan omatoimisesti. Imperatiivi ei minuun myöskään tehoa, koska koen sen negatiivisena ilmaisuna, jota aikuiset eivät saisi käyttää toisiaan kohtaan paitsi ehkä armeijassa.
Ap
haluaa tietää joka jumalan päivä
a) kuka soitti ja miksi
b) ketä katselin kaupassa, kirjastossa, matkalla töihin, töissä, kahvihuoneessa, ruokalassa, matkalla päiväkotiin, matkalla postilaatikolle
c) miksi tervehtin/hymyilin/juttelin naapurin miehelle, flirttailinko?
d) miksi taas ärsytän hänet kimppuuni olemalla vastaamatta REHELLISESTI kohtiin a-c.
Että tällaista avio-onnea.
Muuten vaan kysellään, päästäisitkö miehesi työpaikan pikkujouluun tai risteilylle tai kavereiden kanssa ulos tai... Ja sitten suurin osa keuhkoaa, että ei päästäisi!
Minullakin särähtää korvaan tuo "päästäisitkö", ihan kuin se olisi naisen määräysvallassa, josko mies sinne pikkujouluihin menee (sama tietenkin naisen kohdalla, jos mies määräilee). Onko logiikka tyyliä: "mies tekee kuten minä määrään"? En minä ainakaan ole koskaan tehnyt kuten joku määrää, pyynnöstä kyllä. Vai onko kyseessä tyypillinen tapa käyttää suomenkieltä?
ap
a) kuka soitti ja miksi
b) ketä katselin kaupassa, kirjastossa, matkalla töihin, töissä, kahvihuoneessa, ruokalassa, matkalla päiväkotiin, matkalla postilaatikolle
d) miksi taas ärsytän hänet kimppuuni olemalla vastaamatta REHELLISESTI kohtiin a-c.Että tällaista avio-onnea.
äärimmäisen (sairaalloisen) mustasukkainen ja itseasiassa pyrkii epäsuorasti määräilemään mitä saat tehdä, kenen kanssa ja milloin. Itseasiassa hän taitaa kehitellä tarinoita päässään. Tuo pitäisi saada loppumaan ja heti, koska se nakertaa suhdetta. Miehesi käyttäytyy kuin Välimeren machot. Huono itsetunto ja luottamus naistaan kohtaan.
Ap
a) kuka soitti ja miksi
d) miksi taas ärsytän hänet kimppuuni olemalla vastaamatta REHELLISESTI kohtiin a-c.Että tällaista avio-onnea.
äärimmäisen (sairaalloisen) mustasukkainen ja itseasiassa pyrkii epäsuorasti määräilemään mitä saat tehdä, kenen kanssa ja milloin. Itseasiassa hän taitaa kehitellä tarinoita päässään. Tuo pitäisi saada loppumaan ja heti, koska se nakertaa suhdetta. Miehesi käyttäytyy kuin Välimeren machot. Huono itsetunto ja luottamus naistaan kohtaan.
Ap
Tutustumisen alussa mies haukkui minulle suomalaiset naiset päällekäyviksi ja kylmiksi. Hän on itse kuitenkin naiselleen samanlainen. Minä en saisi sanoa hänelle sitä. Minä kannatan suhdetta jossa molemmat arvostaa toisiaan eikä niin että mies omii naisen jota komentelee, enkä niin että nainen omii miehen ja komentelee miestä. Kummallakaan sukupuolella ei ole oikeutta.
haluaa tietää joka jumalan päivä a) kuka soitti ja miksi b) ketä katselin kaupassa, kirjastossa, matkalla töihin, töissä, kahvihuoneessa, ruokalassa, matkalla päiväkotiin, matkalla postilaatikolle c) miksi tervehtin/hymyilin/juttelin naapurin miehelle, flirttailinko? d) miksi taas ärsytän hänet kimppuuni olemalla vastaamatta REHELLISESTI kohtiin a-c. Että tällaista avio-onnea.
Vai miksi vain valitat, etkä tee mitään.
AP:lle sanoisin, että mä koen ihan suunnattoman ärsyttäväksi sen, että mun pitäisi anella jkysellä voisitko sitä ja tätä sellaisista asioista, jotka vaan jomman kumman meistä aikuisista on pakko hoitaa, ja minä teen ne automaattisesti, mies ei.
Tosin enää tästä ei tarvitse niin kiistellä mies on oppinut varsin omatoimiseksi, kun häntä on jonkin aikaa ohjeistanut. Yleensä kun pyysin kauiisti, alkoi joku nillitys että mikset sä vois ja jos mä vaikka huomenna tai jotain sen suuntaista, mikä päätyi aina aikamoiseen riitaan.
Mitään menojaan en IKINÄ rajoita, saa mennä ja tulla kuten tykkää, koska hänellä on siinä tolkku päässä.
av -mammat eivät pyri miehiään määräilemään:)