miten jotkut äidit ehtii käymään perhekerhossa 5 pv;nä vko:ssa?
Miten jotku äidit ehtii käymään 4-5 X viikossa perhekerhossa?
Itse ehdin hädin tuskin 2X viikossa. En ymmärrä missä välissä valmistavat lounaan ja ehtivät tehdä kaikki kotityöt? Minun on pakko olla ainakin 3 päivänä viikossa kotona jotta ehdin kaikki ruoat yms. tehdä.
Miten ehditte tekemään ruoan ja kaikki kotityöt, antakaa neuvoja?
Kommentit (38)
MEidän lapsi on 1 v enkä mitenkään ehdi tekemään 10-15 km lenkkejä kuten joku perheenäiti kirjoitti tekevänsä.
Ilkeänsävyisiä vastauksia täältä olen saanut.
Kysyin vaan koska olen ihmetellyt miten jotkut ehtii niin usein perhekerhoon, en mitenkään halunnut syyttää että miten joku ehtii?
Itsellä on elämässä sitten muitakin juttuja joihin menee aikaa.
jonka kanssa lapsi seurustelee kun äiti tekee ruokaa tai on lenkillä tai kaupassa
Oliskohan lapsistakin joskus kiva olla vaan rauhassa kotona?
ja oltiin joka päivä perhekerhossa. Aamulla ylös, lapselle vaikka purkki Bonaa mukaan ja itse pärjää hyvin ilman. Sen jälkeen puistoon, kaupan kautta kotiin ja vähän kotihommeleita.
Muuten olisi pää räjähtänyt ja mitä vähemmän on kotona, sitä vähemmän sinne tulee sotkua.
Perhekerhossahan on aikaa juuri lapselle, kun ei tarvitse pyykätä, viikata, kokata tai siivota koko ajan, vaan voi pysähtyä kuuntelemaan lasta.
Kuivatarvikkeita voi ostaa kerralla suuremman määrän.
Ja sellaisen mummomallisen vetokärryn hankinta, joten toisella kädellä voi työntää rattaita ja toisella vetää kärryä.
Meidän on pakko käydä kaupassa melkein joka päivä. Sillä meillä ei ole autoa, niin paljon ostoksia ei pysty kerralla kantamaan. Käymme kävellen.
Edellisen päivän perunat ei ole mielestäni syötäväksi kelpaavia enää seuraavana päivänä, paitsi jos tekee paistinperunoita. Makaronit myös pahoja seuraavana päivänä, ei niin voi jatkuvasti tehdä että ottaa edellisen päivän perunat tai pastan.
Niin, ihmettelen vaan että miten jotkut ehtii vielä töissä 8 h+työmatkat, siihen päälle kaupassakäynnit, ruoan laitto, harrastuksiin kuskaamiset ja lasten kanssa seurustelu? Hellyyden ja huomion antaminen?
Mielestäni ruoan laittamiseen menee kauan aikaa.
Täällä on vain kerran viikossa, mutta en näe ongelmaa, vaikka olisi joka päivä aamupäivisin(?). Toki en varmaan jaksaisi, eikä huvittaisi aina raahautua. Ja en tosiaan tee jokaista lounasta aasta alkaen itse. Yleensä syödään eilisiä tai jotain puolivalmista tai einestä. Päivällinen sitten kunnolla valmistettu.
Minä teen kerralla aina enemmän ja sitten lämmittelen. Eli pakkasessa on reservi ruokaa.
8h kerrallaan ja laittaa ruuan atomeista.
Miten jotku äidit ehtii käymään 4-5 X viikossa perhekerhossa? Itse ehdin hädin tuskin 2X viikossa. En ymmärrä missä välissä valmistavat lounaan ja ehtivät tehdä kaikki kotityöt? Minun on pakko olla ainakin 3 päivänä viikossa kotona jotta ehdin kaikki ruoat yms. tehdä. Miten ehditte tekemään ruoan ja kaikki kotityöt, antakaa neuvoja?
Siis miten ap ajattelit toimia sitten kun menet töihin?
Niin jo on loppupäivä aikaa. Ja pienet lapset nukkuu päikkärit.
Oma lapseni herää viimeistään seitsämältä, joten mulla on pari tuntia aikaa ennen kerhoa tehdä lounas valmiiksi. Otan lapselle lounaan aina kerhoon mukaan ja hän syö sen siellä, koska muuten hän on kotimatkalla liian nälkäinen ja väsynyt ja kotimatka on ihan hirveä. Nyt kylläinen lapsi nukahtaa rattaisiin joista kannan hänet sänkyyn ja saan sitten syödä oman lounaani ihan rauhassa. Päivällistä jää usein myös seuraavalle päivälle, ja raasteet olen tehnyt pakkaseen isoina satseina, joten sieltä niitä on helppo sulatella. Kalat käsittelen myös isoina satseina ja pakastan valmiina pihveinä ym. eli vaikka meillä ei eineksiä käytetän niin käytän paljon pakasteesta itse tehtyjä valmiita ruokia. Se nopeuttaa.
Mut jos tuntuu hankalalta mennä kerhoon, niin eihän se onneksi mikään pakko ole. :) Tärkeintä on että äidillä ja lapsella on hyvä olla kotonakin. Omat hermoni vaan ei kestä kotipäiviä kovin montaa peräkkäin, lapsi kaipaa jo tekemistä ja seuraa enemmän kuin kotoa löytyy.
siihen päälle harrastuksiin kuskaamiset ja kaupassa käynnit ym hoidettavat asiat? Siinä ap:lle ihmettelemistä.
no selittäkää sitten miten työssäkäyvät pärjää? Jos vielä työpäivän jälkeen tekee ruoan+hakee ne ainekset kaupasta? Eihän siinä ehdi edes lapsen kanssa seurustella?
Kaksi lämmintä ruokaa teen päivässä. Onko pakastaminen sitten se keino mitä äidit käyttää, että ehtivät käymään kerhoissa? Perunat/pasta ja vihannekset pitää kuitenkin laittaa, niitä ei pakastimesta voi ottaa...
no selittäkää sitten miten työssäkäyvät pärjää? Jos vielä työpäivän jälkeen tekee ruoan+hakee ne ainekset kaupasta? Eihän siinä ehdi edes lapsen kanssa seurustella?
Kaksi lämmintä ruokaa teen päivässä. Onko pakastaminen sitten se keino mitä äidit käyttää, että ehtivät käymään kerhoissa? Perunat/pasta ja vihannekset pitää kuitenkin laittaa, niitä ei pakastimesta voi ottaa...
Eli esim. jauhelihakastike pakkasesta. Edellisenä iltana olette syöneet pastaa (ja olet tietty keittänyt ylimäärin seuraavaa päivää ajatellen) ja otat jääkaapista sitä pastaa/valmiiksi keitettyjä perunoita. Sitten muutama kurkku/tomaattiviipale ja pakaste herne-maissi-paprika, joka on kanssa eiliseltä päivältä tai keität muutaman minuutin. Ruuan tekemisen ei näin mene kuin 5 min.
Näin tein, kun olin lasten kanssa kotona ja näin teen iltaisin, kun käyn töissä. Ruokakaupassa kannattaa käydä vaan kerran viikossa ja silloinkin ruuan päälle ettei olla hermostuneita.
t. Nor3
jotka paljon liikkeellä, on esim. eskarilainen, jota pitää viedä päivittäin eskariin. Tavallaan samalla vaivalla menee kerhoonkin kun pitää kuitenkin saada kaikki lapset aamulla valmiiksi ja ovesta ulos. Sit kerhon loputtua haetaan esikoinen pois
Jos ei edellisen päivän makaroni tai peruna kelpaa, niin ei siinä nyt tuhottoman kauan mene, vaikka nuo lisukkeet keittäiskin tuoreeltaan. Makaroni kymmenisen minuuttia, perunat max. puoli tuntia (ainakin jos ostaa valmiiksi pestyjä). Kai nyt kykenet syömään esim. edellisenä päivänä valmistettua kastiketta kuitenkin?
Ota huomioon, että töissä käydessä(kään) ei yleensä tarvitse laittaa kuin se yksi ruoka, lounaan lapset syö hoidossa.
Meillä kokataan yleensä max. kerran päivässä, lounaalla syödään edellisen päivän päivällistä. En oo huomannut varsinkaan makaroneissa merkittävää eroa, vaikka ne oiskin eilen keitettyjä. Jotain isoa keittoa tai vuokaruokaa (tyyliin lasagne) voidaan syödä pari päivää putkeen. Muutenkin suositaan ns. itse valmistuvia ruokia, eli sellaisia jotka lykätään uuniin kypsymään. Paistin muhiessa voi käydä vaikka pihalla tai ripustaa pyykkiä. Tai leikkiä.
Samaa mieltä kuin edellä, kyllä elämästään saa vaikeaakin jos tahtoo.
Me ei tosin käydä perhekerhoissa, mutta kyllä muuta aktiviteettia riittää.