Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten jotkut äidit ehtii käymään perhekerhossa 5 pv;nä vko:ssa?

Vierailija
06.12.2010 |

Miten jotku äidit ehtii käymään 4-5 X viikossa perhekerhossa?

Itse ehdin hädin tuskin 2X viikossa. En ymmärrä missä välissä valmistavat lounaan ja ehtivät tehdä kaikki kotityöt? Minun on pakko olla ainakin 3 päivänä viikossa kotona jotta ehdin kaikki ruoat yms. tehdä.

Miten ehditte tekemään ruoan ja kaikki kotityöt, antakaa neuvoja?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
06.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka jauhelihakastikkeen esimerkiksi, silläaikaa tumma pasta kiehuu kattilassa 9 minuuttia. Perunat kypsyy aika vaivattomasti mikrossa myös. Meillä osaa lapsetkin pestä perunat ja pistellä haarukalla ja mikroastiaan.

Mitenköhän sä muuten keität ne perunat ja pastan, jos niiden maku jotenkin muuttuu yhdessä yössä?

Erilaisia laatikkoruokia voi tehdä ja keittoja ja pakastaa.

Edellisen päivän perunat ei ole mielestäni syötäväksi kelpaavia enää seuraavana päivänä, paitsi jos tekee paistinperunoita. Makaronit myös pahoja seuraavana päivänä, ei niin voi jatkuvasti tehdä että ottaa edellisen päivän perunat tai pastan.

Niin, ihmettelen vaan että miten jotkut ehtii vielä töissä 8 h+työmatkat, siihen päälle kaupassakäynnit, ruoan laitto, harrastuksiin kuskaamiset ja lasten kanssa seurustelu? Hellyyden ja huomion antaminen?

Mielestäni ruoan laittamiseen menee kauan aikaa.

Vierailija
2/38 |
06.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat ja pasta pahoja oltuaan yhden yön jääkaapissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
06.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t ei ap

toisekseen mikään Torino-makaroni ei ole kovin terveellistä lounasruokaa, saati joidenkin eineslihapullien kanssa.

Vierailija
4/38 |
06.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kukas niitä einespullia käski lämmittämäänkään... pakkasesta otetaan ihan itse tehtyjä tai syödään muutakin aterialla kuin lihapullia ja pastaa. Kasviksiakin voi syödä, vaikka raakana, jos on niin kiire, ettei ehdi kypsentämään :-)

t ei ap

toisekseen mikään Torino-makaroni ei ole kovin terveellistä lounasruokaa, saati joidenkin eineslihapullien kanssa.

Vierailija
5/38 |
06.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivoit apuja miten voisit käydä lapsesi kanssa kerhossa, kun ruuanlaitto vie niin paljon aikaa. Et kuitenkaan halua poiketa vanhoista tavoistasi? Meille muille on varmaan ihan sama käytkö siellä kerhossa vai et. Eli voit kyllä jatkaa samalla tavalla mikäli se muulla tavalla tehty ruoka on "pahaa".

Kannattaa kuitenkin omia kaavojaan joskus katsella kriittisesti. Niin teen minäkin.

Vierailija
6/38 |
06.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupalaa, lounasta ja välipalaa...

Olen ollut työssäkäyvä äiti ja kotiäiti. Kotiäitinä en silti kyllä joutas 5x viikossa johonkin kerhoon... Tai riippuu tietty kerhon sijainnistakin. Kai sit jos se olis tossa naapurissa...

ohis

Vierailija
7/38 |
06.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on totta, ruoan laittamiseen kotiäidillä menee suhteessa enemmän aikaa kuin työssäkäyvällä äidillä. Työssäkäyvän äidin lapset syövät lounaan hoidossa ja vanhemmat laittavat työpäivän jälkeen vain yhden ruoan, päivällisen, jota syödään usein seuraavanakin päivänä päivällisruoaksi. Kotiäidin laittama päivällisruoka taas ei monesti riitä kuin isommalla perheellä max. seuraavan päivän lounaalle ja taas ollaan tilanteessa, jossa seuraavanakin päivänä on laitettava päivällisruokaa alusta pitäen. Näin ollen kotiäiti tekee työssäkäyvää äitiä useammin ruokaa. Väitän myös, että siten kaupassa on kotiäidin käytävä työssäkäyvää äitiä useammin, jotta ruoanlaittotarpeet riittäisivät. Tämä tietää kotitöissä useamman kauppakassin kantamista kotiin viikon aikana kuin työssä käyvällä äidillä ainakin suuremmissa perheissä. Lisäksi kaikkien perheenjäsenten jatkuva kotona oleminen "kuluttaa" kotia aivan eri tavalla kuin työssä käyvien vanhempien kotia. Järjestys ei pysy kotona olevalla samalla tavoin kuin työssä käyvällä. Kotona asuminen näkyy esim. ympäristössä siten, että tavarat ovat usein levällään ja niitä levitetään moneen kertaan päivän aikana. Työssä käyvän koti taas jää siihen kuntoon, mihin se aamulla jätettiin ennen töihin ja tarhaan lähtöä. Väitän siis, että kotiäidin kotityöaikaa kuluu enemmän myös ihan kodin yleiseen järjestelyyn, astioiden pesuun, tiuhan ruoanlaiton ja lasten aterioiden takia sekä pyykinpesuun. Työssäkäyvä viettää koko päivästään vain illat kotona, jolloin sotkuakaan ei ehdi niin paljon vuorokaudessa kertymään. Mitäs tähän sanotte?

Vierailija
8/38 |
06.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja työlästä, jos niin haluaa. Tässä taas oiva esimerkki.

Muistuupa mieleeni tämä sananparsi: "En muista loistiko siinä kodissa tiskipöytä, mutta lasten silmät loistivat."

Vierailija
9/38 |
06.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en käy, kun ei vois vähempää kiinnostaa, mutta ehtisin aivan taatusti. Mitä ihmettä nuo kaikki kotityöt nyt sitten vaatii? Itsellä niihin menee max. 1h/vrk ja koti on kuitenkin ihan siisti ja homma toimii.

Vierailija
10/38 |
06.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on työn takana jo se, kun käyn kaksi kertaa päivässä ulkona yhden lapsen kanssa. Välillä käydään kotona syömässä ja nukkumassa. Jos en nukkuisi lapsen kanssa päiväunia, aikaa jäisi enemmän, mutta tällä tavalla ehdin hädin tuskin laittaa ruoan, siivota jokun verran jne.

Vierailija
11/38 |
06.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on työn takana jo se, kun käyn kaksi kertaa päivässä ulkona yhden lapsen kanssa. Välillä käydään kotona syömässä ja nukkumassa. Jos en nukkuisi lapsen kanssa päiväunia, aikaa jäisi enemmän, mutta tällä tavalla ehdin hädin tuskin laittaa ruoan, siivota jokun verran jne.

Mulla on nyt useita lapsia, välissä olen ollut töissä ja välissä ollut kotona. Mitä enemmän puuhaa on sitä sutjakammin se käy. Siksi en todellakaan tee ruokaa atomeista joka aterialla vaan kuten edellä on kuvattu niin isompia annoksia kerralla. Sitä varten on nääs isompia kattiloita ja meillä on nykyään 2 pakastinta.

Mutta jos on asenne, että kaikki eri tavoin tehty ruoka on "yök". Niin sitten kannattaa jatkaa vanhalla tavalla. Sinne kerhoon ei ole pakko mennä. Kyllä se siperia opettaa sitten, kun se ainokainen lapsi menee hoitoon.

Vierailija
12/38 |
06.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, et uusavuttomana ehdi päivittelemään toisten ajankäyttöä : )

meillä koululainen, 4v ja 1v. Aamupala samalla kun koululainen, sitten lähdemme perhekerhoon : )hakemaan virikkeitä keskimmäiselle ja eväänä on edellisen päivän jämät.

Kiusaukset, keitot, perunat ja pastat on ihan syötäviä vaikka ne joutuukin lämmittämään toiseen kertaan.

Siivous...hmm siivotaan kun jaksetaan. Siivoaja käy joka toinen viikko ihan siitä syystä, että lasten ollessa paikalla ei siivouksesta tule mitään.

Iltaruoan laitan sitten iltapäivällä, pyykkikoneen täyttö ei vie kuin 5 min ja ripustus nukkumaan mennessä.

Lasten harrastuksia kolmena iltana ja ihan hyvin riittää aika niihinkin.

Mihin ihmeeseen te jotkut saatte aikanne kulumaan?

Vierailija
13/38 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoilen paljon lapsen ja koiran kanssa. Siihen menee "puoli päivää". Koira vaatii paljon liikuntaa ja myös seuraa.

käyn kaupassa, laitan ruokaa niin että päivässä on 2 lämmintä ateriaa ja välipala joiden tekemiseen menee aikaa.Aamu ja iltapalaan ei mene paljoa aikaa.

Kummankin vanhemmat asuu kaukana, joten lastenhoitoapua ei ole koskaan saatavilla

Vierailija
14/38 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

me yleistää, että miten jotkut kotiäidit ehtii pitämään koiraà?

Me ehdimme ulkoilla varsin hyvin perhekerhon lisäksi, hoitoapua ei ikinä ole saatavilla isovanhemmat satojen kilometrien päässä. Yksi isovanhemmista kuollut, yksi vanhainkodissa, loput niin sairaita ettei heistä olisi avuksi jos asuisivat lähellä.

Kaupassa emme todellakaan käy joka päivä, siihen palaisi ihan liikaa aikaa meidän elämässä : ) ja teemme vain yhden lämpimän ruoan per päivä.

Eli summataan vähän, kaupassa käynti 45 min ruoanlaitto 1 tunti ja koiran ulkoilutus = 2-3 tuntia perhekerhoa aamupäivällä : )

Vierailija
15/38 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän on pakko käydä kaupassa melkein joka päivä. Sillä meillä ei ole autoa, niin paljon ostoksia ei pysty kerralla kantamaan. Käymme kävellen.

Vierailija
16/38 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jokaisen lapsen kanssa ollut kaksi vuotta kotiäiti. Kun olen palannut töihin, olen päässyt helpommalla kuin kotona ollessani. Esim. siksi, että lapset on hoidossa ulkoilutettu, syötetty, nukutettu jne ja myös siksi, että lapset eivät ole enää olleet niin vaativassa iässä. Meidän perheessä lapset ovat kasvun myötä aina vain olleet entistä helpompia.

Mainittakoon, että minulla on akateeminen koulutus ja vaativa työ - silti mielestänio olen tehnyt tärkeimmän työni omien lasteni kasvatuksessa ja hoidossa. Olen myös paljon hoitanut heitä yksin, koska mieheni on ollut matkatöissä.

Vierailija
17/38 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla tai illalla ehtii tekemään ruokaa niin että sen voi lämmittää lounaaksi. Pyykit voi pestä aamulla tai ruokailun/ lapsen päiväunien aikaan. Siivota voi iltapäiväll tai illallakin.

Vierailija
18/38 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jokaisen lapsen kanssa ollut kaksi vuotta kotiäiti. Kun olen palannut töihin, olen päässyt helpommalla kuin kotona ollessani. Esim. siksi, että lapset on hoidossa ulkoilutettu, syötetty, nukutettu jne ja myös siksi, että lapset eivät ole enää olleet niin vaativassa iässä. Meidän perheessä lapset ovat kasvun myötä aina vain olleet entistä helpompia.

Mainittakoon, että minulla on akateeminen koulutus ja vaativa työ - silti mielestänio olen tehnyt tärkeimmän työni omien lasteni kasvatuksessa ja hoidossa. Olen myös paljon hoitanut heitä yksin, koska mieheni on ollut matkatöissä.

Välillä olin töissä ja nyt iltatähden kanssa ollut kaksi vuotta kotona. Niin paljon helpompaa kaikille! Pyykkiä pesen jopa vähemmän, koska kotona ollessa voi ne edellisen päivän housut vetäistä jalkaan jos ei näkyvää likaa ole, hoitoon laitoin aina lapsille puhtaat. Ruokaa en juurikaan useammin joudu laittamaan, koska edellisen päivän päivällistä syödään usein seuraavana päivänä lounaaksi. Eihän täällä ole edes syömässä päivällä kuin minä ja kaksi nuorinta, muut ovat koulussa ja mies töissä. Kaupassa käyn kerran viikossa hoitamassa isommat ostot, maitoa jaleipää täydennetään tarvittaessa. Sitä kotiakaan ei tarvitse olla puunaamassa joka välissä, ihan samalla tavoin kuin töissä ollessakin järjestellään lelut illalla pois. Ainoa ero on että minulla on niin paljon enemmän aikaa tehdä nämä muutamat päivittäiset kotityöt ja aikaa ulkoilla itsekkin lapsen kanssa. perhekerhoissa en kyllä jaksaisi päivittäin juosta, kerran viikossa täällä onneksi vaan onkin.

Mutta ap:lle, ei siellä kaupassa tarvitse silti joka päivä juosta vaikka ei autoa omistaisikaan, vähän suunnitelmallisuutta peliin. Jokainen joutuu tekemään valintoja, sinä valitset hellan ääressä seisomisen ja koiran kanssa leikkimisen muiden juttujen ohi. Oikeasti, niitä lihapullia ja kasviksia voi myös pakastaa ja perunat/pasta/riisi kiehuessaan ei kokoaikaissekoittajaa vaadi.

Vierailija
19/38 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ei voi ehtiä, ajankäytön suunnittelua kannattaa alkaa harrastamaan.

Ehditty on mitä on haluttu/tarvittu niin kotiäitinä kuin työäitinäkin.

Vierailija
20/38 |
07.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo 11v, 9v ja 5v lapset, sekä koira. Me vanhemmat käymme töissä.

Lapsille, sekä meille laitetaan arkisin aamupala, välipala, päivällinen ja iltapala. Harrastuksia, joihin lapset viedään lähes joka ilta useampia. Kaupassa käydään pari kertaa viikossa ja ostetaan ruokaa kassikaupalla.

Meillä aikuiset ovat yhtäaikaisesti pois kotoa 8-14:30/15 välillä. Eli lounasta ei tarvitse viikolla laittaa. Toisaalta silloin kun olen ollut kotona, niin lounas oli yleensä edellisen päivällisen jäljelle jääneet ruoat jatkettuna jollakin. Eli periaatteessa riitti kun varsinaisen ruoan teki kerran päivässä. En lue ruoan tekemiseksi esim. siihen erikseen pastan tai perunoiden keittämistä.

Ei kaiken ruoan laittamisessa kauaa mene aikaa. Esim. pastaa jauheliha/tonnikalakastikkeella, riisi kanakastikkeella yms. ruoka on tehty kymmenessä minuutissa. Lisukkeena voi olla paprikaa tai porkkanaa yms, jolloin ei salaatissakaan kauaa kestä. Vastaavasti joku uuniruoka tai soppa on yhtä nopea tehdä, mutta kypsennys vaan kestää kauemmin, jolloin nämä on tehtävä ajoissa ennen syömistä, mutta aikaa ei kulu kauaa.

Siis mietinkin millaista gourmet ruokaa ap tekee lounaaksi jos siinä kuluu aina kauan?

Perussiivouksessa meillä menisi varmaan vähintään tunti per päivä jos haluaisi olevan siistiä. Mutta tehdään sen mukaisesti miten jaksetaan. Astioiden pesua ja pyykkirumbaa kyllä riittää, joten niitä pakko pyörittää päivittäin. Ja meillä se 5henkinen perhe, lapsetkin osaavat levittää kaiken ja siivousta joutuu vahtimaan (joo huonosti on opetettu).

Koira pääsee kunnon pitkälle lenkille ehkä joka toinen päivä illalla, jolla kohotan omaakin kuntoani (10-15km lenkki). Muuten hyödynnetään omaa tonttia tai tehdään lyhyt lenkki (jossa juoksutan koiraa kunnolla jo 10minuutissa koiran ollessa vapaana ja juostessa edestakaisin ilman että minun tarvitsee liikkua kovin pitkälle kotoa).

Lisäksi siis lasten kanssa pelataan ja luetaan, keskustellaan ja autetaan läksyissä. Nämä voivat olla tärkeämpiä kuin se siivous. Yhdessä käydään luistelemassa ja uimassa. Lisäksi on ne lasten harrastukset joihin kuskataan ja osallistutaan tarpeen mukaan.

Meillä taitaa siis tärkeysjärjestys olla hieman erilainen kuin ap:lla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan