Te joiden mielestä jopa 5 lahjaa per lapsi
on liikaa niin ostatteko lapselle pitkin vuotta leluja, kyniä, leffoja, cd:eitä, kirjoja, pehmoleluja, legoja, soittimia yms?
Onko lapsellanne leluja vai onko tosiaan niin köyhää ettei niitä ole kuin muutamia?
Mun mielestä on kurjaa että monen aikuisen mielestä muutama lahja riittää jouluna lapselle...tosin jos lapset on vanhemoia ja jo ymmärtää että aikuiset ostaa lahjat niin osaavat toivoa jo kalliimpaa ja tajuavat että muutama riittää kun on kallista.
Mutta miten esim.5v ymmärtää saadessaan 3 lahjaa? Mun mielestä köyhää... varsinkin jos paketit sisältävät tyyliin kyniä, vaate ja 1 lelu...
Kommentit (50)
Meillä lapset saa 20-25 lahjaa per/lapsi.
Vai tarkoititko lahjojen kokonaismäärää? Ei siis vain yhtä antajatahoa?
Ja ei osteta pitkin vuotta tavaraa. Kirjoja ehkä kyllä useammin (ammattitauti...).
Leluja on silti ihan riittämiin :)
Tein muutama vuosi sitten sen mokan, että ostin lapselle ainakin 8 lahjaa. Lisäksi lahjoja tuli muiltakin.
Se oli ihan liikaa!! Lapsi (silloin 3v.) oli lähinnä hämmentynyt. Avaamisen riemu katosi jo neljän lahjan jälkeen. Eikä sitten lopulta osannut oikein tarttua mihinkään.
Minusta tässäkin asiassa pätee vanha viisaus; ei määrä, vaan se laatu.
Sen verran me on saatu lapsena. Ja suunnilleen sen verran meidän lapset saa, ehkä vähän enemmän. Eihän lapsi nyt hyvänen aika edes kykene muistamaan kaikkia lahjojaan, puhumattakaan että arvostamaan niitä, jos paketteja on jotain 20. Haloo!!
En ymmärrä, miksi tuollaisia perustarvikkeita, kuten kyniä ja soittimia, pitäisi antaa lahjana. Olis vähän sama asia kuin omasta lahjastani löytyisi bussikortti...
miksi lapsille annetaan esim. vaatteita lahjaksi. Eikös ne ole sellaisia, joita pitäisi ihan muutenkin ostaa? Teinit ymmärrän toki, hehän taitavat niitä pyytääkin enemmän.
mitä lapselle olisi hyvä muutenkin ostaa? Vai olisiko leluton lapsuus ihan ok?
Musta taas on hassua väen vängällä ostaa jotakin sellaista, mitä muuten ei ostettaisi. Haluaisin siis, että lahjat ovat tarpeellisia. Ja lasken siis lelutkin tarpeelliseksi :)
Ja todellakin meillä on aivan tolkuton määrä leluja. Vaikka ei ostellakaan pitkin vuotta. Mutta kun on suhteellisen paljon lapsia, ja jokainen lapsi saa kuitenkin synttärilahjoja ja sitten ne joululahjat, ja toistenkin leluilla SAA leikkiä, niin mihin se kaikki krääsä edes pantaisiin??!
Kyniä meillä ostetaan tarpeen mukaan, muutaman kerran vuodessa saatetaan ostaa dvd jos on suunnitteilla vähän erikoisempi perhepäivä tai koko poppoo on sairaana (ajankulua silloin), cd:itä ostetaan monesti pitemmille reissuille (sekä musiikkia että äänikirjoja). Kuukausiraha on 5e/lapsi, ja silloin saavat valita jonkun kirjan, lelun tai vastaavan mitä suunnilleen tuolla rahalla saa.
Ei olla rikkaita, mutta leluja meidän lapsilta ei todellakaan puutu! :-D
Meillä esim. on kummankin suvun ainoa lapsenlapsi jolle kaikki, etenkin isovanhemmat haluavat antaa runsaasti paketteja. Minusta n. 10-15 lahjaa olisi sopiva, mutta tähän asti on tullut aina jotain 25-35 pakettia :P Ja me emme siis pyydä juuri mitään, yleensä toivotaan jotain simppeliä kuten paria vaatetta, joku kirja tai peli. Ei vaan tyydytä lahjomishaluja eikä vihjailut pienemmästä lahjamäärästä ole menneet perille... Joten me annamme yleensä itse max 3 pakettia.
Minusta 20 pakettia per lapsi on liikaa! Aika sairasta! Mitä te paketoitte noihin paketteihin? Esim. meillä vaatteet annetaan ihan paketoimatta pitkin vuotta.
Meillä kaksi lasta ja kumpikin taitaa saada juuri 4-5 lahjaa. Musta ihan sopiva määrä eikä tosiaan köyhää.
Esimerkki toisen lahjoista:
Saa Star Warsin clone turbo tankin (150e)
Hot wheels autoradan (49e)
Kung zhu hamsterin (12e)
lego minotaurus pelin (29e)
Saa vähän laatua ja toivottua. jaksaa avata kaikki paketit ja on onnessaan.
Mitä järkeä on avata 20 pakettia krääsää ja vaatteita. Meillä on vähän leluja ja lapset osaavat arvostaa niitä kaikkia. Mutta vaikka leluja on vähän en millään saa tuosta mitään köyhtää kuvaa. Yhden lapsen lahjat ovat kuitenkin 200 euroa.
tavaraa ja vaatetta pitkin vuotta, jouluna saavat vanhemmilta muutaman lahjan ja kummeilta ja mummeilta muutaman lisää, varmaan 6-8 lahjaa/lapsi, ja siinäkin osa liikaa. Osa lahjoista jää kokonaan huomamaatta, paperit revitään ja lahja kasaan muiden sekaan. Joku yksittäinen lahja on yleensä se tärkein, jolla ilta sitten leikitään. Mitä järkeä on ostaa jotain pariakymmentä lahjaa tai pahimmillaan yli kuuttakymmentä, kuten tuossa yhdessä esimerkissä? Aivan älytöntä a)rahan tuhlaamista ja b) luonnonvarojen tuhlaamista ja saastuttamista.
Paljon järkevämpää olisi sitten vaikka ostaa muutaman toivottu lahja ja sijoittaa loput rahat lasten nimissä, säästää ajokorttiin, kielikurssiin tai maksaa vaikka sijoitusasuntoa, jos sitä rahaa kerran ylenmäärin on. Tai sitten lahjoittaa osa lahjarahoista vaikkapa jollekin Planille tai vastaavalle järjestölle ja kertoa se myös lapsille: miten paljon järkevämpää onkaan antaa vähän niille, joilla ei ole mitään ja jättää pari aivan turhaa muovihemputinta ostamatta. Mitä hemmetin järkeä on ostaa sadoilla tai jopa tuhansilla euroilla Fisherpriceplaymobilmattellegozhuzhu-krääsää, jolla kukaan ei tee mitään järkevää ja kaikki tämä jää muovirojuksi lojumaan nurkkiin, kirppareille vietäväksi ja lopulta kaatopaikoille. Ja vielä tyhmempää on totuttaa lapsi siihen, että tällainen älytön rahan ja luonnonvarojen tuhlaaminen on jotenkin normaalia tai suotavaa.
20 pakettia, meillä olis saatu tähän mennessä yhteensä 260 erilaista lelua pelkästään jouluna! Siihen päälle synttärilahjat, joita mukelot saavat noin 10 / nenä / synttäri... Eli semmonen 130 lelua... Lisäksi kaikki serkuilta yms. perityt lelut (etenkin vauvalelut yms. on olleet aika pitkälti perittyjä/kiertävät sekusten kesken, mun sisaruksilta tullut kasoittain legoja, dubloja, barbeja, nukkeja...)
Ei hyvä ihme sentään! Onpas tosi köyhä lapsuus, jos on saanut vaikka vaan puolet tuosta määrästä leluja!
Meillä oikeasti hukutaan leluihin. Ei ostella hirveesti muuten kuin lahjoiksi, eik TODELLAKAAN ole tarvetta, kiitos vaan..
mitä lapselle olisi hyvä muutenkin ostaa? Vai olisiko leluton lapsuus ihan ok?
Musta taas on hassua väen vängällä ostaa jotakin sellaista, mitä muuten ei ostettaisi. Haluaisin siis, että lahjat ovat tarpeellisia. Ja lasken siis lelutkin tarpeelliseksi :)
mutta minä miellän vaatteet ihan arkipäiväiseksi jutuksi, joita pitää (ainakin pienemmällä) lapsella ostella vähän väliä. Kyllä ainakin itse olisin muksuna ollut todella pettynyt jos paketista olisi tullut vaatteita.
Leluista ei kuitenkaan "kasva ulos" eli niiden kanssa menee pidemmänkin aikaa. Kyllä meilläkin nelivuotias vinkuu lähestulkoon joka viikko jotakin lelua, mutta pyrin ostamaan niitä sitten synttärilahjaksi tai sitten jouluna. Vain harvoin ostan ihan muuten vain, ehkä kerran pari vuodessa kun haluan yllättää lapsen.
Vauvalla se on vähän eri juttu, koska kehitys on nopeampaa joten lelujenkin tarvitsee pysyä samalla tasolla.
Ja olisikonhan enää epäselvemmin osannut asiaani ilmaista =D
Mutta miten esim.5v ymmärtää saadessaan 3 lahjaa? Mun mielestä köyhää... varsinkin jos paketit sisältävät tyyliin kyniä, vaate ja 1 lelu...
niin hän pitää sitä täysin normaalina ja iloitsee niistä kolmesta lahjasta, jos ne ovat oikeaan osuneita.
Tosin minustakin kolme on aika vähän, mutta esim. omat lapseni ovat saaneet aina (kaikilta antajilta yhteensä) noin 6-10 lahjaa, ja minusta se on aika sopiva määrä. Toki jos lapsi on aina tottunut saamaan vähintää 20 lahjaa, oppii hän sitä odottamaankin.
Köyhiä emme suinkaan ole (bruttotulot yli 10000 eur / kk), mutta emme halua opettaa lapsia ylenpalttiseen kuluttamiseen. Lapsemme saavat kyllä vaatteita ympäri vuoden, urheiluvälineitä ja vastaavia tarvittaessa, mutta leluja ja vastaavia (esim. DVD:tä) he saavat vain jouluna ja syntymäpäivänä sekä aivan satunnaisesti tuliaisena joltakin vieraalta tai esim. vanhempien ulkomaanmatkoilta.
Olin muutama vuosi sitten joulupukkina useammassa perheessä. Eräässä varakkaassa kodissa koolla oli isovanhemmat, isä, äiti ja kaksi tyttöä, arviolta 5-7 -vuotiaat.
Lahjoja oli useampi suuri säkki. Muutamasta ensimmäisestä lahjasta lapset jaksoivat innostua. Jonkin aikaa isovanhemmat jaksoivat muistuttaa, että joulupukille pitää sanoa kiitos. Siinä vaiheessa tytöt olivat ruvenneet asettelemaan lahjojaan jonoiksi olohuoneen lattialle. Kun toinen säkki oli puolillaan, isoisä alkoi kiitellä ja sanoi, että kyllä he jo loput lahjat saavat jaettua itsekin.
Onhan lapsille ihana ostaa lahjoja. Mutta mikä ihmeen järki tuollaisessa enää on? Eikö se voisi olla jokin sellainen sopimus tai ajatus, että kukin lähisuvun aikuinen ostaa kullekin lapselle vain yhden lahjan?
Alan olla muutenkin sitä mieltä, että ainakin aikuiset voisivat lopettaa lahjatavaran ostelemisen jouluna. Ehkä juuri läheisimmille voi jotakin minkä varmasti tietää ilahduttavan, mutta minusta sen pitäisi riittää. Tavarasta ei meillä päin maailmaa ole pula.
rakastaa vaatteita eikä pehmeä paketti ole pettymys. Hän on siis 6v., mutta sama juttu on ollut jo useamman vuoden.
Ostin hänelle tällä viikolla pitkähihaisen yöasun. En pistänyt pakettiin ja illalla muksun ollessa iltapalalla, viskasin sen vain hänen sänkyynsä valmiiksi. En ollut ajatellut yöasua mitenkään lahjana tms.
Mutta lapsipa näemmä oli xD Hän oli aivan vakuuttunut siitä, että tonttu oli tuonut sen hänelle. Ja oli hyvin haltioissaan Spiderman-yöasustaan :D
Pointti tarinassa on se, että se tarpeellinenkin asia voi olla "lahjamainen riemu" :)
Minä taas en ymmärrä, miksi pitäisi olla 20 pakettia tai edes yli 10 pakettia.
Ostellaan tarpeellista tavaraa, lelua ym. pitkin vuotta.
Lahjoja on ihana antaa ja ihana saada, mutta ei se määrä vaan se ajatus ja halu ilahduttaa toista. :)
saa sen 5 pakettia.
Ihmetyttää täällä kaikki ostan vain yhden lahjan lapselle-äidit. Ja ihmetellään että kylläpä minä olen kylmä materialisti joka korvaa rakkauttaan lapseen ostamalla 40 pakettia lapselle...
Totuus on kuitenkin se että rakastan lastani yli kaiken, hän saa hellyyttä ja rakkautta joka päivä niin paljon ettei hänen koskaan tarvitse epäillä etteikö hänestä välitetä. Kuitenkin hän saa myös paljon lahjoa
Kaikki paketit ostamme me vanhemmat. Se on helppoa ostaa lapselle se 1-3 pakettia jos on iso suku molemmilla takana josta tulee pakettia poikineen. Meillä minä ostan kaikki lahjat ja se on sitten siinä. Mistään ei muita paketteja tule.
Mä en taas oikein ymmärrä tyyliä, jossa ainoastaan jouluna ja synttäreinä sa ihan älyttömästi kaikkea, ja muuten ei mitään. Ja noin yleisesti, mä en myöskään ymmärrä mitään kyniä, papereita, sukkia tms. lahjapaketeissa.
Ja kun kysyt, mitä 5-v ymmärtää saadessaan 3 lahjaa, jos ne on toivottuja lahjoja, ymmärtää saaneensa just mitä halusi. Ehkä mun muksut on sitten outoja, mutta ei niitä kiinnosta pakettien lukumäärä. Meillä on ollut aiempina jouluina ihan liikaa paketteja, penskat ovat ärtyneet niistä eivätkä ole jaksaneet availla niitä, kun ovat halunneet alkaa leikkiä niillä parilla toivotulla jutulla heti.
Ja sitä mä en varsinkaan ymmärrä, jos niitä lahjoja jaellaan sitten vähän joka päivä joulunpyhinä, siinä on kaikkein vähiten järkeä.
Me ihmiset ollaan niin erilaisia, ja saadaan ollakin. Minua ei säälitä, ettei lapsemme saa isoa läjää paketteja. Saa joka tapauksessa ihania, ilahduttavia lahjoja vaikka ei määrällisesti paljoa saakaan. Onneksi ei osaa enemmästä anakaan vielä edes haaveilla, koska on niin pieni. Rakastetaan lastamme yli kaiken myös, minusta lahjojen määrä ei ole millään lailla verrannollinen rakkauden määrään (ellei nyt ihan ääritapauksessa ole niin välinpitämätön vanhempi että jättää täysin lapsensa muistamatta eikä lapsi sukulaisiltakaan ei saa mitään tms. Se olisi kamalaa!)
Joissain perheissä halutaan antaa paljon lahjoja ja muistaa toista isolla pakettimäärällä, toisissa vähempi määrä riittää. Kukin tavallaan tässäkin asiassa. :)
saa sen 5 pakettia. Ihmetyttää täällä kaikki ostan vain yhden lahjan lapselle-äidit. Ja ihmetellään että kylläpä minä olen kylmä materialisti joka korvaa rakkauttaan lapseen ostamalla 40 pakettia lapselle... Totuus on kuitenkin se että rakastan lastani yli kaiken, hän saa hellyyttä ja rakkautta joka päivä niin paljon ettei hänen koskaan tarvitse epäillä etteikö hänestä välitetä. Kuitenkin hän saa myös paljon lahjoa Kaikki paketit ostamme me vanhemmat. Se on helppoa ostaa lapselle se 1-3 pakettia jos on iso suku molemmilla takana josta tulee pakettia poikineen. Meillä minä ostan kaikki lahjat ja se on sitten siinä. Mistään ei muita paketteja tule.
Meillä ostetaan jouluna 3 lahjaa/lapsi ja yhteensä saavat noin 10 lahjaa/lapsi. Synttäreillä saavat yhden paketin meiltä vanhemmilta ja sukulaiset ja kummit antavat yhden paketin, eli synttärilahjaksi saavat 5-6 pakettia. Voi lapsi raukkojani.
En ymmärrä, miksi tuollaisia perustarvikkeita, kuten kyniä ja soittimia, pitäisi antaa lahjana. Olis vähän sama asia kuin omasta lahjastani löytyisi bussikortti...