Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

sadut ja valehtelu

18.10.2005 |

Tuli tuosta joulupukkikeskustelusta mieleen, että mitä te käsitätte valehteluksi? Kun siinä tuotiin esille sekin pointti, että olisi valehtelemista sanoa lapselle, että joulupukki ja tontut ovat olemassa ja että joulupukki tekee lahjoja Korvatunturilla. Tai että hammaskeiju käy tuomassa yöllä rahaa, jos laittaa irronneen hampaan tyynyn alle, tai muuta vastaavaa.

Kävin sitten pohtimaan, että entäs uskonnot? Kun eikö sekin ole yhtä lailla sitten valehtelemista selittää lapselle, että Jeesus ja enkelit pitävät hänestä huolta ja Taivaan Isä suojaa koko perhettä, tai että Allah näkee pienenkin lapsen sydämeen ja kuuntelee pieniäkin rukouksia? Tai jos selittäisi lapselle, että ei ole olemassakaan sellaisia otuksia kuin jumalat? Kun nämä kaikki luettelemani asiat ovat joillekin ihan satua ja puppua ja loppujen lopuksi kukaan ei voi sanoa 100% tietävänsä, että hänen jumalansa on olemassa - tai että jumalia ei ole. Tai voi toki sanoa, mutta silloin valehtelisi, koska päteviä todisteita ei pysty esittämään. Raamattu ei oikein kelpaa todisteeksi siitä, että Jeesus on Jumalan poika eikä Koraanilla voi todistella että Allah on suurin ja Muhammed hänen profeettansa, koska kyse on noiden kyseisten uskontojen pyhistä kirjoista. Ihan sama kuin jos minä käyttäisin Kalevalaa perustellakseni sen, että Väinämöinen ja Ilmarinen ovat oikeasti olemassa.

Eli mikä sitten on sitä valehtelemista? Joo, myönnän heti suoraan, että en usko joulupukkiin sillä tavalla, että oikeasti uskoisin että Korvatunturin kupeessa asuskelee joku satoja vuosia vanha leppoisa ukkeli, jolla ei ole muuta tekemistä kuin tehdä lahjoja lapsille ja käydä jakamassa ne joulun aikaan. Mutta uskon kuitenkin joulupukkiin yhä siinä mielessä, että joulupukki on minulle tavallaan joulun henkilöitymä. Metafora, jos uskallan käyttää niin hienoa sanaa. Ja minulle joulussa on tärkeää myös se, että jos ja kun lahjoja annetaan, ne tulevat tavallaan nimettömästä lähteestä. Suvussani on ollut semmoinen tapa, että joululahjoihin ei laiteta antajan nimeä ja sillä tavalla ei tule sellaista " pakko antaa lahja" -tunnetta, kun ei ensinnäkään tiedä, keneltä on itse saanut lahjoja edellisenä jouluna ja myöskään kukaan muu ei tiedä, kenelle kaikille joku toinen on antanut lahjoja. Eli tavallaan ne lahjat siis tulevat Joulupukilta - joulupukin apulaiset ovat ne vain väsänneet tai ostaneet. ;)

Minun mielestäni pienten lasten elämään kuuluu se semmoinen taianomaisuus, sadut, mielikuvitusleikit. Yhtä lailla möröt sängyn alla kuin joulupukit, keijukaiset kuin tontutkin. :) Toki jos lapseni minulta suoraan kysyisi, että onko joulupukki oikeasti olemassa, niin selittäisin asian hänelle niin kuin sen itse koen. Mutta muuten koen esim. joulupukista puhumisen satuna, mielikuvitusleikkinä, en valehtelemisena. Ymmärrän kuitenkin ihan hyvin, että jonkun muun mielestä se voi olla valehtelemista.

Minun mielestäni valehtelemista on se, että yrittää tahallisesti johtaa toista ihmistä harhaan joko ilkeämielisyyttään, selviytyäkseen kiipelistä tai päästäkseen johonkin tarkoitukseen. Ja toki on sitten niitä valkoisia valheita, joita usein kutsutaan myös kohteliaisuudeksi ja hyväksi käytökseksi ja joita ilman yhteiskunta romahtaisi. Joskus itse asiassa katsoin aiheesta telkkaridokumentinkin. ;) Ja totta, tavallaan se joulupukista kertominenkin on valetta, koska ei semmoista olentoa ole minun uskoakseni oikeasti olemassa, siis sellaisena kuin joulupukki nykyisin kuvataan. Mutta se, onko siitä valehtelusta sitten aina mitään haittaa tai onko se paha juttu, se on toinen asia...

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt kokonaan lukea pohdintaasi, Bombus. Puutunb vain Jumalan vertaamiseen satuolentoon. Jos olet ateisti, en näe mitään ideaa miksi kertoisit Jumalasta lapsellesi muuta kuin, että monet ihmiset uskovat että sellainen on olemassa, mutta sinä et usko. Itse en pysty rinnastamaan näitä asioita. Sadut ovat ihmisen mielikuvituksen tuotetta TODISTETTAVASTI. Kukaan ei sen sijaan pysty todistamaan, että Jumalaa ei ole. Mielipiteitä asiasta kyllä on.

Itse en aio kertoa lapselleni mitään satuolennoista siltä pohjalta, että " usko nyt näihin" . Meillä ei vieraile hammaskeijut tai joulupukit, ja jos lapseni niistä kysyy niin kerron niiden olevan jonkun mielikuvituksen tuotetta. Itse toivon, ettei lapseni ala valehtelemaan ja oppii erottamaan totuuden valheesta. Haluan että hän ottaa itse tunteensa haltuun eikä meillä syytetä Känkkäränkkää siitä mitä lapseni tekee. Tässä muutamia ajatuksia.

Mielikuvituksen käyttö kuuluu lapsuuteen ja leikit, satujakin luen mutta en väitä niiden olevan totta.

Vierailija
2/38 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ja vastasinkin tuohon ketjuun tuosta joulupukkiasiasta päiväkodissa.

Olen pitkälti samoilla linjoilla kanssasi vaikken ateisti olekaan.

Mun mielstä nyt tässä valehtelu/satuasiassa menee nyt vähän puurot ja vellit sekaisin. Siis satuahan se Joulupukkikin on, sehän me kaikki tiedetään. Ja vaikka mä jutustelen lapsilleni Joulupukista ja miten tontut voi tiirailla ikkunoista niin lapsi tajuaa sen samanlaisena satuolentona kuin kaikki möröt, keijut yms.

Eli kuvittelee ne elävinä mutta samalla tajuaa niiden olevan satuolentoja. Ja kyllä mä sitten valkoisen valheen ilmeisesti kerron, kun sanon pappan istuvan pilven reunalla katsomassa mitä tytöt touhuaa... tai että suojelusenkeli kulkee aina vierellä jne... ???

JOs joulupukki on valehtelua niin varmaan ei lasten kanssa pidä mennä Muumimaailmaan, teatteriin jne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamma69:

JOs joulupukki on valehtelua niin varmaan ei lasten kanssa pidä mennä Muumimaailmaan, teatteriin jne...

Tähän asiaan kommentoin jo toisessa ketjussa. On minusta ihan eriasia mennä Muumimaailmaan. Kyllä meillä lapset tietää, että siellä Muumin sisällä on joku ihminen joka vain esittää muumia. Koska oikeasti muumeja ei ole " olemassa" . Minä en kerro lapsilleni niiden olevan oikeita.

Kun taas suurimmalle osasta lapsista uskotellaan joulupukin olevan oikea. Joka oikeasti valmistaa joululahjat korvatunturilla ja jakaa ne lentävien porpjen kanssa jouluaattona.

Minusta tässä on kyseessä kaksi aivan eri asiaa.

Vierailija
4/38 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas muslimin mielipide, mutta en haluaisi että lapseni saisi sellaisen mielikuvan, että joulupukilla on samoja piirteitä kun Jumalalla...

esim.näkee kaiken mitä lapsi tekee (tosin tonttujen välityksellä),palkitsee kiltit lapset lahjoilla ja tuhmille tuo risuja!

Mielestäni lapselle pitää aina painottaa mikä on oikein ja mikä väärin,eikä ainakaan pelotella että " jos olet tuhma niin tontut näkee ja kertoo pukille,etkä saa lahjoja" .

Aika monet lapsista muuten pelkää joulupukkia.

Ainakaan ei mielestäni päiväkodeissa pitäisi joulua viettää. On jokaisen perheen asia mitä tekee kodissaan. Suomessa on kuitenkin uskonnon vapaus,joten mielestäni ei päiväkodissa tarvitse esitellä jonkun uskonnon/kulttuurin juhlanvietto tapoja..? Tai ainakin jos kristityt lapset esim.askartelee jouluun liittyen,pitäisi muilla olla silloin muuta puuhaa.

Kyllä voi lapsella mennä ajatukset sekaisin, jos kotona opetetaan että Jumala näkee ja kuulee kaiken, ja päiväkodissa samaa sanotaan joulupukista ja tontuista...

Vierailija
5/38 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidättekö te lapsia tyhminä?

En ole [b]koskaan[/b] tavannut lasta, joka uskoo Joulupukkiin ja sekoittaa tämän sitten Jumalaan! Ne tontut ym. liittävät Joulupukin niin voimakkaasti satumaailmaan, että täytyy olla hyvin omituisesti asiat selitetty jos tämä juttu menee Jumalan kanssa sekaisin!

Olen täysin Bombuksen linjoilla.

Vierailija
6/38 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre:

Pidättekö te lapsia tyhminä?

En ole [b]koskaan[/b] tavannut lasta, joka uskoo Joulupukkiin ja sekoittaa tämän sitten Jumalaan! Ne tontut ym. liittävät Joulupukin niin voimakkaasti satumaailmaan, että täytyy olla hyvin omituisesti asiat selitetty jos tämä juttu menee Jumalan kanssa sekaisin!

Olen täysin Bombuksen linjoilla.

En ole kertaakaan sanonut, että meillä joulupukki on pannassa, jotta lapset eivät sekottaisi sitä Jumalaan.

Olen vain sitä mieltä, ettei lapselle saa valehdella joulupukin olevan totta. On ihan eriasia lukea satuja, jotka lapsi tietää saduiksi. Kuin kertoa joulupukin valmistavan ja tuovan lahja porojen kanssa. Ja tontut kurkkii ikkunoista yms KUN se ei ole totta.

Vierailija
7/38 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Sadut ja tarinat, mielikuvitus pannaan! Kielletään kulttuuri, kielletään satuhahmot! Jotenkin tässä näyttäisi nyt menneen ns puurot ja vellit sekaisin. Mihin vedetään raja valehtelussa, mielikuvitushahmoihin, satuihin, fiktiiviseen romaanikirjallisuuteen? Kieltäisinkö lapseltani mielikuvituksen maailman? Kuten muistaakseni zkelvin (tuolla toisessa joulupukki -ketjussako se oli?) sanoi, ihmisen huumorintaju perustuu valehtelemiseen. Täytyy hupsutella, täytyy olla tarinoita. Miten muuten lapsi oppisi erottamaan toden ja sadun? " Valehtelen" siis edelleenkin lapselleni hyvällä omallatunnolla silloin kun tahallinen harhaanjohtaminen perustuu hyvään aikomukseen. Luotan hänen erottavan toden ja mielikuvituksen, osaahan hän jo hassutella " valehtelemalla" väittämällä olevansa pikku kissa tai kiistävän olevansa peiton alla :D.

...Ovatko uskonnolliset " tarinat" yhtään sen parempia? Hm.

Vierailija
8/38 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä silti mene jakeluun ;))

Meillä ainakin lapsille luetaan tosi paljon satuja. Kerran viikossa haetaan iso kasa uusia kirjoja kirjastosta kun omat ei riitä. Ja lapsillani on hyvä mielikuvitus. En kiellä kulttuuria saati satuhahmoja NIILTÄ OSIN kun ne eivät ole islamin vastaisia! Muslimin on KIELLETTYÄ viettää JOULUA ja siksi emme halua opettaa (tai valehdella) lapsille mitään joulusta. Onko tätä nyt näin vaikea käsittää?

Vierailija
9/38 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota, että miksi nimenomaan se joulupukista kertominen olisi lapselle valehtelemista ja sitten taas muiden satujen kertominen ei. En itse muista, että olisin koskaan väittänyt lapselle, että joulupukki on totta. Olen kertoillut lapsille paljonkin satuja ja tarinoita, enkä kyllä ole läheskään aina erikseen maininnut, että kyseessä on satu. Olen esim. kertonut tarinaa metsässä kiven alla asuvista menninkäisistä tai kukkakeijuista tms. ja luottanut siihen, että lapsi kyllä pystyy käsittämään, että kyse on mielikuvitusleikistä. Miksi lapsi sitten ymmärtäisi joulupukin ja tonttutarinat jotenkin eri tavalla todeksi? Tai vaikka ne muumit. Jos lapselle kerrotaan tarinoita muumimaasta ja siellä elävistä muumeista ja sitten lapsi näkee messuilla muumin (niin kuin me näimme vast' ikään), niin ajatteleeko lapsi sitten, että okei, muumeja on oikeasti olemassa? Ja onko silloin muumeista kertominen valehtelemista? Nimittäin ei minulle ainakaan tullut mieleenkään siellä messuilla, että minun olisi pitänyt alkaa selittää tyttärelleni, että " ei se ole mikään oikea muumi, se on oikeasti vain muumipukuun pukeutunut ihminen" . Enkä ole kertaakaan muumifilmejä katsoessamme sanonut lapselleni, että " tuo on sitten vain satua" .

En kysele tätä jankatakseni tai yrittääkseni käännyttää ketään omalle kannalleni, minua vain oikeasti kiinnostaa, miksi nimenomaan se joulupukkijuttu olisi sitten paha asia, jos kerran keijut ja muumit eivät sitä ole. :) Ja ymmärrän ihan hyvin senkin, että muslimit eivät saa viettää joulua ja siksi lapset eivät saa osallistua esim. niihin päiväkodin jouluaskarteluihin (mutta en edelleenkään näe siinä syytä siihen, miksi kukaan muukaan ei sitten saisi tehdä jouluaskarteluja tai kuunnella joulusatuja päiväkodissa). Tämä joulupukki tuntui nyt kuitenkin vain olevan sellainen juttu, joka jostain syystä jotenkin erottuu muista satuhahmoista. Johtuuko se nimenomaan siitä, että joulupukki tuo lahjoja, vai mistä? Tämä on se asia, minkä haluaisin ymmärtää ja tosiaan ihan ilman mitään ilkeitä taka-ajatuksia, mutta kun itselläni joulupukkisadut ja tarinat eivät mitenkään eroa muista saduista ja tarinoista. :)

Vierailija
10/38 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä _ihan oikeasti_ uskoin joulupukkiin. Ja siskojeni lapset ovat " ihan oikeasti" nähneet tonttuja. Sadut tiesin saduiksi, mutta joulupukki oli eri asia. En tästä huijauksesta ole saanut traumoja eikä se mun mielestä paha juttu ollut ollenkaan, mutta ymmärrän, että jonkun mielestä saattaa olla. Tunnen monta (kristittyä), jotka eivät hyväksy lapsen huijaamista tuolla tavalla.

Vierailija
11/38 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai miksi tämä " joulupukki on pahempi juttu kuin muumit" -juttu ei vieläkään joillekin aukea.

JOULUN VIETTÄMINEN JA KAIKKI SIIHEN LIITTYVÄ PUKKEINEEN, TONTTUINEEN, KUUSINEEN, ASKARTELUINEEN, SATUINEEN, PIKKUJOULUINEEN, LAHOJOINEEN YMS YMS O_V_A_T M_U_S_L_I_M_E_I_L_L_E K_I_E_L_L_E_T_T_Y_J_Ä!! Mutta muumit ja pupu tupunat eivät ole.

*ja syvä huokaus*

Vierailija
12/38 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aureole:

vai miksi tämä " joulupukki on pahempi juttu kuin muumit" -juttu ei vieläkään joillekin aukea.

JOULUN VIETTÄMINEN JA KAIKKI SIIHEN LIITTYVÄ PUKKEINEEN, TONTTUINEEN, KUUSINEEN, ASKARTELUINEEN, SATUINEEN, PIKKUJOULUINEEN, LAHOJOINEEN YMS YMS O_V_A_T M_U_S_L_I_M_E_I_L_L_E K_I_E_L_L_E_T_T_Y_J_Ä!! Mutta muumit ja pupu tupunat eivät ole.

*ja syvä huokaus*

Varmaan selkein syy siihen miksi näin on.. on, että jouluun liittyy valtavasti pakanallisia perinteitä sekä joulupukin sanotaan antavan lahjoja.. mutta muumit ovat muumeja, niihin ei näitä asioita liity.

Vierailija
13/38 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan aiheena oli lapselle " valehteleminen" , oli sitten kyse Muumeista, joulupukeista, Jeesuksesta, Allahista, Herra Huusta. Ei enää siitä, onko päiväkodissa hyväksyttävää puhua tontuista ja joulupukista.

Minäkin olen sitä mieltä, että minun lapselleni EI SAA OPETTAA USKONTOA TUNNUSTUKSELLISESTI.

Ja kyllä, ymmärrän että uskonnossanne muiden juhlien viettäminen on kielletty, se on tullut selväksi, mutta eihän kukaan teitä/lapsianne siihen pakotakaan? Minusta se on ok, jos lapsille keksitään päiväkodissa muuta puuhaa, mutta kulttuurilta ei silmiä voi sulkea. Monissa lastenkirjoissa viitataan jouluun ja joulupukkiin, tonttuja vilisee siellä sun täällä. Pupu Tupunassakin. Onko teillä siis olemassa myös listaa hyväksytyistä satukirjoista ja lastenkirjoista?(<-- Kysymys, ei vinoilua.)

Ja anteeksi jos aiempi viestini oli loukkaava, mielestäni tämä ketju ei enää käsitellyt täysin samaa asiaa kuin tuo joulupukkiketju. *on pahoillaan*

Vierailija
14/38 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinuri:

Vaan aiheena oli lapselle " valehteleminen" , oli sitten kyse Muumeista, joulupukeista, Jeesuksesta, Allahista, Herra Huusta. Ei enää siitä, onko päiväkodissa hyväksyttävää puhua tontuista ja joulupukista.

Ymmärsin kyllä mihin ketjuun vastasin ; )

Bombus kirjoitti näin:" Mietin tuota, että miksi nimenomaan se joulupukista kertominen olisi lapselle valehtelemista ja sitten taas muiden satujen kertominen ei."

Ja siihen lähinnä vastasin. Kun useaan kertaan on jankattu miksi emme pidä muumisatujen kertomista valehteluna mutta joulupukkia emme hyväksy. Kyllä tämä ketju on kuitenkin nimenomaan sivunnut muslimien suhtaumista asiaan. Ja Asmaa jo ehtikin vielä tarkentaa asiaa.

Jos haluat, että mietin asiaa siltä kantilta että miksi vaikka sinun tulisi olla kertomatta joulupukista mutta muumit olisi ok. Niin sanoisin, että se riipppuu mitä kerrot lapselle joulupukista. Päiväkodissa pitkään työskenneellenä tiedän, että suurimmalle osalle lapsista oikeasti uskotellaan pukista yhtä sun toista korvatuntureineen, lentävineen poroineen ja tonttuineen. Ja lapset USKOVAT sen olevan totta. Mutta kuitenkin tietävät, että Muumi on vain satua. Tälläinen on minusta valehtelua ja väärin.

Vierailija
15/38 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aureole:

Jos haluat, että mietin asiaa siltä kantilta että miksi vaikka sinun tulisi olla kertomatta joulupukista mutta muumit olisi ok. Niin sanoisin, että se riipppuu mitä kerrot lapselle joulupukista. Päiväkodissa pitkään työskenneellenä tiedän, että suurimmalle osalle lapsista oikeasti uskotellaan pukista yhtä sun toista korvatuntureineen, lentävineen poroineen ja tonttuineen. Ja lapset USKOVAT sen olevan totta. Mutta kuitenkin tietävät, että Muumi on vain satua. Tälläinen on minusta valehtelua ja väärin.

Ok, kyllähän minä tavallaan näen pointin, ehkä tämä johtuu vain siitä, että minulle joulupukki ja Muumi ovat ihan samanlaisia satuolentoja, enkä ole ajatellut opettaa omaa lastani uskomaan yhtään sen enempää joulupukkiin kuin Muumeihinkaan. Entä sellainen tapaus, jossa lapselle selkeästi kerrotaan että joulupukki ja tontut ovat vain taruolentoja?

Tämä " näkemisen vaikeus" johtuu varmaankin siitä, että olen niin sisällä tässä kulttuurissa, että en osaa erottaa sillä tavalla eri satuhahmojen uskonnollisia juuria tai niiden uskonnollisia merkityksiä. Minulle joulupukki on enemmän pakanallinen hahmo kuin kristillinen, samoin tontut eli haltijat :D. Joulunaikaan hän on vain se hemmo cocacolapunaisissaan, jolla ei ole mitään tekemistä sen pakanallisen pukin kanssa :D

Ja juu, melko samaa asiaa tässäkin ketjussa on puitu :D. Olisiko sinunkin mielestäsi paras ratkaisu kaikkien kannalta erilliset muslimipäiväkodit, eikö tällaisia ole jo pääkaupunkiseudulla?

Vierailija
16/38 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aureole:

Ja siihen lähinnä vastasin. Kun useaan kertaan on jankattu miksi emme pidä muumisatujen kertomista valehteluna mutta joulupukkia emme hyväksy. Kyllä tämä ketju on kuitenkin nimenomaan sivunnut muslimien suhtaumista asiaan. Ja Asmaa jo ehtikin vielä tarkentaa asiaa.

Nyt lopulta meni jakeluun tännekin, eli siis joulusatujen kertominen on pahasta nimenomaan siksi, että ne liittyvät juhlaan, joka ei ole muslimien juhla. Ja että siis sen vuoksi pidätte joulupukkitarinoita valehtelemisena, mutta esim. menninkäisistä kertomista ette. Kiitos, tätä juuri hain takaa, kun kuten Tinurikin jo sanoi, ehkä sitä vain on niin syvällä tässä kulttuurissa, että ei näe metsää puilta, yksi tarina on ihan yhtä tarua kuin toinenkin. Ja kuten Tinurille, myös minulle se pakanallinen joulupukki on jotain ihan muuta kuin se pukki, mikä jouluna tulee käymään. ;) Minullekin joulussa on se pakanallinen aspekti, mutta koska en ole harjoittava pakana, se on aika syvällä eikä pahemmin näy. Minulle joululaulut ovat kivoja joulun aikaan laulettavia lauluja, tonttukoristeet vain koristeita ja joulupukki semmoinen mukava symbolinen satuhahmo. Oma jouluni on äärimmäisen maallinen juhla, siinä ei ole uskonnollisia ulottuvuuksia.

Ja nyt voin sitten hyvällä omalla tunnolla kertoa lapselleni joulupukista ja tontuista miettimättä, että valehtelenko kenties hänelle. ;) En aio uskotella hänelle, että he olisivat totta, mutta en aio myöskään julistaa, että " nämä ovat nyt sitten taruhahmoja" vaan kerron heistä lapselleni ihan samalla tavalla kuin muistakin mielikuvitusolennoista. Mutta tiedän tästä eteenpäin, että jos meille joskus tulee muslimivieraita joulun alla, niin silloin ei sitten kerrota joulusatuja eikä askarrella mitään joulujuttuja.

Vierailija
17/38 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh...kysäisin tytöltäni 5v äsken, että onko sun mielestä Muumeja oikeesti olemassa? Hän vastas, että no on tietysti, mehän nähtiin niitä muumimaassa, miks sä äiti tollasia kyselet..???

Että turhaan te muslimit ja muut joulupukin vastustajat sitten kerrotte muumeistakaan. SAmalla tavalla lapsi uskoo niiden olevan OIKEESTI olemassa vaikka ne satuina kerrottekin. Heh. että semmosia...

Vierailija
18/38 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaatteko joskus Joulua? Sitä tunnelmaa, mikä aattoiltana on perheen parissa, kynttilöiden loistaessa? Sitä salaperäistä lapsen jännitystä, kun eteisestä kuuluu kummaa kilinää? Kaipaatteko koskaan Jouluevankeliumia vastasyntyneestä Vapahtajasta?

Vierailija
19/38 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamma69:

Heh...kysäisin tytöltäni 5v äsken, että onko sun mielestä Muumeja oikeesti olemassa? Hän vastas, että no on tietysti, mehän nähtiin niitä muumimaassa, miks sä äiti tollasia kyselet..???

Että turhaan te muslimit ja muut joulupukin vastustajat sitten kerrotte muumeistakaan. SAmalla tavalla lapsi uskoo niiden olevan OIKEESTI olemassa vaikka ne satuina kerrottekin. Heh. että semmosia...

Minun 5-vuotiaani taas vastaa suoraan ettei muumeja ole oikeasti olemassa :). Ja ongelmahan ei ollut tämän " oikeasti olemisen" kanssa vaan sen kanssa mitä kaikkea näihin hahmoihin liittyy.

Vierailija
20/38 |
21.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori herra 4,5v vastasi kysyttäessä, että Muumeja ei ole olemassa. Joulupukista kysyttäessä sanoi " Joo, on... minä haluun joulupukin..." :D

Kummastakaan ei ole varsinaisesti sanottu, onko totta vai ei. Kaksivuotiaalta en viitsinyt edes kysyä... Joskus taannoin miehen kanssa puhuttiin tästä joulupukkiasiasta, minä olin sitä mieltä että joulupukki on hyvä tarina, mutta ei pitäisi kuitenkaan antaa ymmärtää että se on totta. Mies oli toista mieltä, asia sitten jäi sikseen. Ei tunnu meillä järin oleelliselta.

Kuitenkin tuo 4,5 vee ymmärtää sen, ettei enää ole dinosauruksia. Sen suosikkileluja;) Vaikka muuten ajan käsitteet on aikalailla haussa:D