Miten "six degrees of separation" (Human Web) -teoria toimii kohdallasi?
Teoriassa on kyse siitä, että keskimäärin ihmiset ovat kuuden tai vähemmän "askeleen" päässä kenestä tahansa maapallolla. "Askel" tarkoittaa sitä, että jos tunnet henk.koht. jonkun, joka tuntee vaikkapa Ruotsin kuninkaan, olet yhden ihmisaskeleen päässä kunkusta eli "kunkun kaverin kaveri".
Lisätietoa teoriasta tuolla:
http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation
Katsotaanpas, miten tuo pitkään kehitteillä oleva teoria toimii niin, että vastaajat listaavat tunnettuja julkisuuden henkilöitä maailmasta ja mainitsevat kuinka monen "ihmisaskeleen" päässä ovat tuosta henkilöstä. Sinun ei siis tarvitse itse olla tuon henkilön kaveri tai koskaan tavannut, mutta sinun tulee tietää varmasti, että vaikkapa tutuntutuntutuntuttu tuntee tuon henkilön henkilökohtaisesti.
Ap aloittaa:
1. Tony Blair, 1 askel (olen itse Blairin työkaverin tuttu)
2. George W. Bush Jr., 2 askelta (Blairin kautta)
3. George W. Bush Sr., 3 askelta (Blairin ja pojan kautta)
4. Bruce Springsteen, 1 askel
5. Jorma Ollila, 1 askel
6. Renny Harlin, 1 askel
7. Jouni Hynynen, 0 askelta
8. George Clooney, 3 askelta
9. Nicolas Sarkozy, 2 askelta
10. Queen Elisabeth, 2 askelta
Noita nyt tuli heti mieleen sekalaisessa järjestyksessä. Veikkaan, että kun ryhdytte miettimään, niin huomaatte, että teorialla todellakin on jonkinlaista katetta eli maailma on pieni!!! Voi toki olla, että et tiedä, että kaverin kaverin kaveri tuntee jo tunnetun henkilön...
Kommentit (20)
Yhtä läheisesti kuin ap en tunne ketään tässä listatuista, mutta 3-4 askelen päässä olen kaikista noista listatuista. Ollila löytyy 2 akeleen päästä. Aika moni tutun tutun tutuista menee tavallaan lasten kautta: lasten päiväkodissa/koulussa/harrastusryhmässä on joku lapsi, jonka äiti/isä on joku tunnettu henkilö ja sitä kautta olen itsekin tutustunut näihin julkkiksiin. Toisaalta omassakin tuttavapiirissä on toimittajia ja muusikoita, jotka tuntevat jonkun, joka tuntee jonkun jne.
Teoriassa on kyse siitä, että keskimäärin ihmiset ovat kuuden tai vähemmän "askeleen" päässä kenestä tahansa maapallolla. "Askel" tarkoittaa sitä, että jos tunnet henk.koht. jonkun, joka tuntee vaikkapa Ruotsin kuninkaan, olet yhden ihmisaskeleen päässä kunkusta eli "kunkun kaverin kaveri".
<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation" alt="http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation">http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation</a>
Katsotaanpas, miten tuo pitkään kehitteillä oleva teoria toimii niin, että vastaajat listaavat tunnettuja julkisuuden henkilöitä maailmasta ja mainitsevat kuinka monen "ihmisaskeleen" päässä ovat tuosta henkilöstä. Sinun ei siis tarvitse itse olla tuon henkilön kaveri tai koskaan tavannut, mutta sinun tulee tietää varmasti, että vaikkapa tutuntutuntutuntuttu tuntee tuon henkilön henkilökohtaisesti.
Ap aloittaa:
5. Jorma Ollila, 1 askel
6. Renny Harlin, 1 askel
10. Queen Elisabeth, 2 askeltaNoita nyt tuli heti mieleen sekalaisessa järjestyksessä. Veikkaan, että kun ryhdytte miettimään, niin huomaatte, että teorialla todellakin on jonkinlaista katetta eli maailma on pieni!!! Voi toki olla, että et tiedä, että kaverin kaverin kaveri tuntee jo tunnetun henkilön...
Niin pieni maa ja pieni kansa, että välillä tosiaan tuntuu siltä, että kaikki tuntevat toisensa : )
jossa teoriaa testattiin.
Julkkikset on ns. "helppoja", koska he ovat "hubeja" joilla on erittäin laaja tuttavapiiri. Vaikeampaa on löytää linkki jonkun Mr. Nobodyn kanssa joka asuu jossain pikkukylässä keskellä ei mitään...
Ja koska Suomi on pieni maa, mäkin todennäköisesti löytäisin sun kanssa jonkun yhteisen tuttavan varsin helposti ja olisin vain muutaman lisäaskeleen päässä noista samoista julkkiksista.
Mutta jos alkaisimme täällä luettelemaan henkilöitä, joita muut eivät tunne, olisi vaikeampaa keskustella aiheesta.
Ja ihan totta myös, että vauvapalstalaisetkin ovat varmasti korkeintaan 2-3 askeleen päässä toisistaan...Suomi on todella pieni maa.
AP
Ruotsin kruununprinsessa Victoria ja puolisonsa Daniel - 2 askelta
Yhtä läheisesti kuin ap en tunne ketään tässä listatuista, mutta 3-4 askelen päässä olen kaikista noista listatuista. Ollila löytyy 2 akeleen päästä. Aika moni tutun tutun tutuista menee tavallaan lasten kautta: lasten päiväkodissa/koulussa/harrastusryhmässä on joku lapsi, jonka äiti/isä on joku tunnettu henkilö ja sitä kautta olen itsekin tutustunut näihin julkkiksiin. Toisaalta omassakin tuttavapiirissä on toimittajia ja muusikoita, jotka tuntevat jonkun, joka tuntee jonkun jne.
<a href="<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation" alt="http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation">http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation</a>" alt="<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation" alt="http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation">http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation</a>"><a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation</a>" alt="http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation</a>">http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation</a></a>
Ap aloittaa:
5. Jorma Ollila, 1 askel
6. Renny Harlin, 1 askel
10. Queen Elisabeth, 2 askeltaNoita nyt tuli heti mieleen sekalaisessa järjestyksessä. Veikkaan, että kun ryhdytte miettimään, niin huomaatte, että teorialla todellakin on jonkinlaista katetta eli maailma on pieni!!! Voi toki olla, että et tiedä, että kaverin kaverin kaveri tuntee jo tunnetun henkilön...
Tuohonhan se teoria juuri perustuu eli maailman sosiaalisiin verkostoihin töiden, harrastusten jne. kautta. Yllättävän hyvin tuntuu toimivan, kun ajattelee.
Here we go!
ap
Ok, ap tuntee Blairin työkaverin. En itse tunne ketään vastaavaa henkilöä, joten joo. En myöskään tiedä, ketä tuntemieni ihmisten tuntemat ihmiset ovat, ja edelleen näiden tuntemat ihmiset. Hämärää, kuinka voisin rakentaa ketjun, jossa olisi edes vaivaiset 2 pykälää.
En usko että tämä toimii, varsinkaan jos pitäisi löytää yhteyksiä kaikkiin maailman taviksiin Mongoliasta Amazonille.
Maailma ei ole niin pieni.
korkeintaan kolmen askeleen päässä kunkusta ja Silviasta, minkä johdosta maailman melkein kaikki valtionpäämiehet/naiset ovat kohdallasi kategoriassa 3-4? Eli theory rules...
ap
Voin kuvitella että luultavasti yksi tuntemani ihminen tuntee jonkun joka tuntee Tony Blairin, koska tämä oma tuttuni on töissä tv-uutisissa Englannissa, mutta en ole varma tunteeko. Jos tuntee niin sitten tuo Bush-yhteys toimisi myös minulle, mutta en voi olla varma.
David Bowieen saan laskettua 2 askelta ja Renny Harliniin myös 2. Suomalaisiin julkkiksiin pääsisin varmasti aika helposti, mutta ulkomaisista on tosi vaikea tietää haastattelematta omia tuttavia perusteellisesti pohjatyöksi.
mielenkiintoinen dokumentti joku vuosi sitten. Joku tutkija lähetti paketteja eri puolille maapalloa, ihan pieniin afrikan kyliin asti, ja näiden vastaanottajien tehtävä oli lähettää paketti takaisin tutkijalle niin, että he antavat/lähettävät sen jollekkin kenet tuntevat henkilökohtaisesti, ja he taas eteenpäin jollekkin kenet tuntevat jne. tavoitteena että joku viimein tuntisi tämän tutkijan. Ja jokainen "askel" merkittiin pakettiin, joten tiedettiin montako ihmistä tarvittiin toimittamaan paketti perille.
En muista yhtään montako pakettia oli alunperin, mutta muistelen että puolet tuli perille. Sitä en muista montako askelta siihen väliin tarvittiin, mutta yhteys löytyi kuitenkin.
Ok, ap tuntee Blairin työkaverin. En itse tunne ketään vastaavaa henkilöä, joten joo. En myöskään tiedä, ketä tuntemieni ihmisten tuntemat ihmiset ovat, ja edelleen näiden tuntemat ihmiset. Hämärää, kuinka voisin rakentaa ketjun, jossa olisi edes vaivaiset 2 pykälää.
En usko että tämä toimii, varsinkaan jos pitäisi löytää yhteyksiä kaikkiin maailman taviksiin Mongoliasta Amazonille.
Maailma ei ole niin pieni.
Muistaakseni normikeskiarvo testeissä on ollut vähintään se kuusi askelta, usein välillä 6-12, mutta vähän se on silti tällä pallolla. Veljeni on esim. Renny Harlinin henk.koht. kaveri ja veikkaan, että sinun ja minun välillä on ainoastaan korkeintaan 2-3 askelta, koska Suomi on niin pieni maa. Ongelma on toki se, kuten mainitsit, että et voi tietää kaikkien tuttujesi "verkostoja".
ap
Koska mä oon itse luovalla alalla ja tunnen sitä kautta paljon näyttelijöitä, muusikkoja, kirjailijoita ja kuvataiteijoita.
Sitten lähisukulainen on kansanedustaja ja tuntee mm. Blairin ja muita tuollaisia tunnettuja poliitikkoja.
Mutta yhdistynkö todella 6 askeleen päähän jonkun ei-länsimaalaisen omassa kaupungissa/kylässään pysyvän kanssa, epäilen.
Työskentelen luovalla alalla, ja monet opiskelututut ovat toimittajia tai yhteiskunnallisia vaikuttajia. Lisäksi tunnen pari kansanedustajaa ja muutaman kirjailijan sekä muusikon - Suomen kulttuuri- ja poliittiset vaikuttajat varmaan mahtuu suurin piirtein 3-4 askelen päähän.
Lisäksi olen opiskellut kahdessa Euroopan maassa Suomen lisäksi ja viettänyt vuoden Yhdysvalloista. Näiden ulkomaanjaksojen ansiosta on aika laajat verkostot myös ulkomailla.
En silti tiedä, ketä kaikkia ihmisiä tuttavieni verkostoon kuuluu. Tunnetuimmasta päästä ovat Prinssi Edward sekä Espanjan Letizia.
Suomesta on aika helppo itseasiassa päästä vähillä askelilla ulkomaille, koska varmaan jokainen on aika lähellä jotain poliitikkoa, jotka tuntevat poliitikkoja ulkomailta ja jne. Ja jos on kansainvälisessä yrityksessä töissä, pomon verkostot on varmaan aika laajat. Kyllähän näitä on, kun oikeen rupee miettimään.
Itsellä tulee ekaksi mieleen, että olen askelen päässä Olli Ainolasta, joka on Marja Tiuran puoliso. Ja kumpaakaan en muuten ole tavannut vaikka noin "lähellä" ovat.
Suomesta on aika helppo itseasiassa päästä vähillä askelilla ulkomaille, koska varmaan jokainen on aika lähellä jotain poliitikkoa, jotka tuntevat poliitikkoja ulkomailta ja jne. Ja jos on kansainvälisessä yrityksessä töissä, pomon verkostot on varmaan aika laajat. Kyllähän näitä on, kun oikeen rupee miettimään.
Itsellä tulee ekaksi mieleen, että olen askelen päässä Olli Ainolasta, joka on Marja Tiuran puoliso. Ja kumpaakaan en muuten ole tavannut vaikka noin "lähellä" ovat.
Lisäksi monet poliitikot tuntevat myös yrityselämän henkilöitä, tieteentekijöitä ja taiteilijoita ja politiikka, taide ja tiede ovat nykyään varsin globaaleja kv-yritysten tavoin.
Itse olen töissä kv-firmassa (sitä ennen töissä yliopistossa, jossa tutkimustyön kautta tutustuin moneen suomalaiseen tunnettuun poliitikkoon) ja lisäksi olin "edellisessä elämässä" ihan tunnettu muusikko, joten noita kautta on jo valmiiksi laajat sosiaaliset verkostot, puhumattakaan kun laskee kavereiden kaverit mukaan. Mutta uskon kyllä että lähes jokaisen kohdalla tilanne on se, että muutamista askeleista puhutaan ainakin Suomen sisällä melkein keneen tahansa liittyen.
Ap
Se että ap pääsee brassailemaan kontakteillaan. Maailma ei ole pieni, vaan täällä on miljoonia lukutaidottomia ihmisiä ilman virallista nimeä ja henkilötunnusta. Niillä ei ole ap:n kaltaisille länsimaisille, julkisuudenkipeille henkilöille mitään merkitystä.
Se että ap pääsee brassailemaan kontakteillaan. Maailma ei ole pieni, vaan täällä on miljoonia lukutaidottomia ihmisiä ilman virallista nimeä ja henkilötunnusta. Niillä ei ole ap:n kaltaisille länsimaisille, julkisuudenkipeille henkilöille mitään merkitystä.
Ei minua kiinnosta brassailla kontakteilla, minua kiinnostaa tuo teoria. Mitä brassailua siinä muka on, jos en henk.koht. tunne vaikkapa Tony Blairia, mutta tunnen hänen kollegansa töiden kautta? Ymmärtäisin brassailukommenttisi, jos väittäisin itse tuntevani nuo tunnetut tyypit. Mutta en satu tuntemaan.
Olen tietoinen noista miljoonista lukutaidottomista joiden parissa itse asiassa työskentelen siviilityönä. Pointti ei ollut tämä tai julkisuudenkipeys. Luepa muutama viesti tästä ketjusta, missä viitataan teorian testaamiseen käytännössä ja kuinka yllättäviä tuloksia asiasta on saatu aikaan.
Ap
tuntis yhtäkään noista mainitsemistasi enkä itse tunne ketään julkkiksia mutta tapasinhan nyt AP:n tässä ketjussa. Sirpa Pietikäisen kanssa olen puhunut kerran, ja sitä kautta tunnen varmaan aika paljon suomalaisia poliitikkoja yhden askeleen päässä mutta jos vaaditaan että Sirpa Pietikäinen tuntee mut niin sitten ei toimi.
Joku jonka tunnen on neljän askeleen päässä entisestä paavista ja paavi varmaan on tavannut vaikka keitä.
En muista edes keitä kaikkia itse tunnen kun nimimuisti on kovin kehno.
Jostain Afrikan kylistä saatan "tuntea" joitakuita ylioppilaskyläaikaisten puolituttujen ja sukulaisen miehen kautta mutta Mongoliasta tuskin ketään. Yksi miehen kaveri on kova matkustelemaan ja on ehkä sielläkin käynyt mutta en tiiä tutustuiko se siellä keneenkäään erityisesti.
mun mies tuntee yhden kansanedustajan ex-vaimon ja itse olen työn puolesta tavannut yhden Kultarannan (nyt jo entisen?) työntekijän jonka kautta varmaankin tunnen Halosen.
jossa teoriaa testattiin.
Julkkikset on ns. "helppoja", koska he ovat "hubeja" joilla on erittäin laaja tuttavapiiri. Vaikeampaa on löytää linkki jonkun Mr. Nobodyn kanssa joka asuu jossain pikkukylässä keskellä ei mitään...
Ja koska Suomi on pieni maa, mäkin todennäköisesti löytäisin sun kanssa jonkun yhteisen tuttavan varsin helposti ja olisin vain muutaman lisäaskeleen päässä noista samoista julkkiksista.