Rasistit, miten kasvatatte lapsenne suhtautumaan muihin? Oman kokemukseni mukaan
tietynlainen rasismi ja luokkajako näkyy jo päiväkodissa.
Ulkomaalaiset ja monikulttuuriset lapset hakeutuvat kuin luonnostaan yksiin. Suomalaiset "pissikset" (tulevaisuuden koulukiusaajat?) ovat oma ryhmänsä, "tavalliset" muodostavat omia pikku porukoitaan ja ne mahdolliset tulevaisuuden koulukiusatut "luuserit" omiaan jne.
Ulkomaalaisen lapsen (mahdollinen ja ainoa) suomalainen ystävä kuuluu poikkeuksetta tuohon
viimeiseen ryhmään.
Pojat toimivat isoissa ryhmissä, rennommin ja sosiaalisemmin. Tytöillä jako on selvä.
Mielenkiintoista sinänsä ja tämä suuntaus jatkuu koulumaailmassa vielä vahvemmin. Ohjaavatko tietynlaiset vanhemmat lapsen kehitystä tai tietoisuutta tähän eriyttämiseen?
Olemme itse ns. värikäs perhe :) ja olleet siitä onnellisessa asemassa, että olemme saaneet elää melko monikulttuurisissa ympyröissä eskariin asti.
Nyt lapsi on täysin suomalaisessa (suuressa) eskariryhmässä ja hänellä on "säälistä" pari juuri tuollaista ei-suosittua kaveria.
(Ei sillä, että itse lainkaan arvostelisin ihmistä tai varsinkaan lasta ulkonäön tai yleisen sijoittumisen kautta, mutta tuohon ryhmään vain kuuluvat kaikki erilaiset: pullukat, rillipäät, huulihalkioiset, lyhyet, harvahampaiset, vähemmän söpöt ja suulaat, you name it...)
Oma lapsemme on hyväkäytöksinen, sievä, hyvinhoidettu, kauniisti pukeutuva, taitava, lahjakas, liikunnallinen, kekseliäs... Kiva ja reilu kaveri.
Kakkosluokan kansalainen kuitenkin, kaikkien "parempien lasten" syrjimä. Miksi? Koska hänen hiuksensa ovat tummanruskeat ja kihartuvat?
Kommentit (28)
Kukaan arvon asenteellinen tai rasisti ei sitten vaivautunut kertomaan linjauksistaan lastenkasvatuksessa? :)
Miten muut, vaikka niiden pissisten äidit suhtaudutte yleensä siihen jos lapsi vaikuttaa potentiaaliselta tulevaisuuden koulukiusaajalta?
Tapakasvatus on meillä erittäin tärkeää ja iso osuus siitä liittyy kanssaihmisten reiluun ja arvostavaan kohteluun. Kaikenlaisessa kiusaamisessa on nollatoleranssi.
Ap
eli miten ns rasistit kasvattavat lapsiaan. Itse en ikinä puhu neekereistä tms vaan värjätyistä tai eri kansalaisuuksista. Rikastuttavat maatamme mielestäni. Toki erilainen ajatusmaailma joissakin asioissa mutta uskon että jos me kaikki yritettäisi ymmärtää toisiamme niin kaikilla olisi paremmat oltavat. On idioottiaivoja myös suomalaisten keskuudessa. Entäs kuinkas moni meistä lähtisi noin vaan toiseen vieraan maahan ja avaisi siellä ravintolan? eh, just, tuskin kukaan koska me ei uskalleta semmoiseen. Täytyy muistaa että suuri osa näistä olisivat mieluummin kotimaassaan jos tilanne niin sallisi, heidän elämä ei todellakaan ole helppoa.
Mun pojallani oli kaverii muutama vuosi sitten (nyt jo 19v eivätkä enää samoissa porukoissa) joka oli Irakista - hän oli AINOA kaverijengissä joka moikkasi miestäni ja mua ja istahti olohuoneeseen juttelemaan meidän kanssamme, oli kohtelias ja joka mutteri ja ruuvi oli siivottu pois autotallissa kun mopojen kanssa siellä ruuvasivat. Mieheni kehui niin häntä tämän takia. Muut nuoret tulevat sisään ja hiipii ohi pipo silmissä ja jos kysyy jotain tulee pieni "hmm" tai "hej" vastauksena... Toivon että näytetään lapsillemme että jokainen on arvokas, mekin voisi oppia jotain näiltä eri kulttuurista tulleista.
Sieltä löytyy yleensä ne oikeasti fiksut ja sivistyneet ihmiset. Suositut lapset ovat monesti kamalia päällepäsmäreitä ja empatiakyvyttömiä, eivätkä empatiaa opikaan koska eivät itse joudu altavastaajan asemaan. Niin että ole onnellinen jos oma lapsesi onnistuu ystävystymään hierarkian alaosassa olevien kanssa, sieltä löytyvät ne ihmiset, joiden kanssa kannattaakin olla ystävä.
Oletteko nähneet telkkarista sitä Unicefin mainosta, että aikuiset kasvattaisivat lapsensa suvaitsevaisiksi? Mielestäni se on todella koskettava ja täyttä asiaa, toivottavasti maailma muuttuisi edes vähitellen paremmaksi paikaksi kaikenlaisille lapsille!
lapsille sen ketä kaupungilla pitää varoa - ei siihen opetusta tarvita riippumatta siitä mitä vanhemmat ajattelee
täytyy sanoa, että mulla ei ainakaan ole muuta vastaan kun se, että jotenkin ne ulkomaaliset istuvat tuilla ja suomalainen yh ei sitten saakkaan tukea... se mua pännii... ja ne jotka sitten perustavat niitä rafloja tänne, niin ei niilläkään ole ihan puhtaat jauhot pussissa...
Puhuu eskari-ikäisistä pissiksistä ja tavallisista..?! Lapsesi on jotain parempaa kuin muut, vai mitä yrität sanoa? Ei ihme, jos sinua katsotaan nenänvartta pitkin! Asenteesi varmasti näkyy kilometrin päähän. Kerropa, monta kaveria lapsellasi pitäisi olla ettet kokisi olevasi rasismin uhri.
25 se, että tunnet YHDEN kohteliaan irakilaispojan ei tarkoita sitä, että ne kaikki muut olisi yhtä kohteliaita.
Numero 19 jatkaa: varsin monikulttuurisessa lähiössä olen asunut ja siellä lasteni päiväkodissa ei epäsuomalaisen näköiset tai vieraskieliset lapset olleet mitään suuria erikoisuuksia. Ehkä vähemmän monikulttuurisessa ympäristössä on enemmän tämäntyyppistä kiusaamista ja eristämistä. Eikä minusta ole paha kannella lastentarhanopettajille, jos toiset on salaa ilkeitä.