Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasistit, miten kasvatatte lapsenne suhtautumaan muihin? Oman kokemukseni mukaan

Vierailija
05.12.2010 |

tietynlainen rasismi ja luokkajako näkyy jo päiväkodissa.

Ulkomaalaiset ja monikulttuuriset lapset hakeutuvat kuin luonnostaan yksiin. Suomalaiset "pissikset" (tulevaisuuden koulukiusaajat?) ovat oma ryhmänsä, "tavalliset" muodostavat omia pikku porukoitaan ja ne mahdolliset tulevaisuuden koulukiusatut "luuserit" omiaan jne.

Ulkomaalaisen lapsen (mahdollinen ja ainoa) suomalainen ystävä kuuluu poikkeuksetta tuohon

viimeiseen ryhmään.

Pojat toimivat isoissa ryhmissä, rennommin ja sosiaalisemmin. Tytöillä jako on selvä.

Mielenkiintoista sinänsä ja tämä suuntaus jatkuu koulumaailmassa vielä vahvemmin. Ohjaavatko tietynlaiset vanhemmat lapsen kehitystä tai tietoisuutta tähän eriyttämiseen?

Olemme itse ns. värikäs perhe :) ja olleet siitä onnellisessa asemassa, että olemme saaneet elää melko monikulttuurisissa ympyröissä eskariin asti.

Nyt lapsi on täysin suomalaisessa (suuressa) eskariryhmässä ja hänellä on "säälistä" pari juuri tuollaista ei-suosittua kaveria.

(Ei sillä, että itse lainkaan arvostelisin ihmistä tai varsinkaan lasta ulkonäön tai yleisen sijoittumisen kautta, mutta tuohon ryhmään vain kuuluvat kaikki erilaiset: pullukat, rillipäät, huulihalkioiset, lyhyet, harvahampaiset, vähemmän söpöt ja suulaat, you name it...)

Oma lapsemme on hyväkäytöksinen, sievä, hyvinhoidettu, kauniisti pukeutuva, taitava, lahjakas, liikunnallinen, kekseliäs... Kiva ja reilu kaveri.

Kakkosluokan kansalainen kuitenkin, kaikkien "parempien lasten" syrjimä. Miksi? Koska hänen hiuksensa ovat tummanruskeat ja kihartuvat?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa, 2-5 vuotiaiden joukossa, huulihalkioisten ja pullukoiden keskuudessa jo liikunnallisuus erottuu?

Vierailija
2/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapseni on myös monikulttuurinen :) Tulee toimeen kaikkien kanssa, kavereita on monesta eri kulttuurista, parhaat kaverit kuitenkin suomalaisia.

Lapseni on selkästi monikulttuurinen, mutta myös selkeästi suomalainen.

Jos saa kysyä, onko lapsesi 'värillinen'? Olen huomannut että nämä lapset helpommin erottuvat joukosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskareista puhun. Ja kokemukseni on laaja, samat havainnot tuttavaperheitä myöten.

Ap

Vierailija
4/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat nyt hieman kuvitella omiasi? Lapset ovat hyvin sopeutuvaisia enkä ole tuollaisia luokkajakoja huomannut. T:Lastentarhanopettaja

Vierailija
5/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummat silmät.

Vierailija
6/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen parhaiden kavereiden liittoja ei myöskään ole helppo murtaa ja siksikin hän kuuluu siihen "jämäporukkaan".

Ap

Vierailija
7/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kahden kulttuurin lapseni oli päiväkodissa parhaat kaverit kunnon perussuomalaisen perheen kanssa. Kyllä ihmiset joskus katsoivat pitkään kun vaihdoin huivi päässä kuulumiset niiden iskän kanssa...

Vierailija
8/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA on tärkeää että et selitä kaikkea ulkonäöllä. Voihan olla että tyttöäsi ujostuttaa uudet kuviot. Sen lisäksi melkein kaikille on vaikeaa aluksi päästä yhteisöön sisälle.

Vihaan rasisteja, mutta totta on sekin että on helpompi selittää vastoinkäymiset elämässä ulkonäöllisessti kuin esim persoonan kautta.

Kyllä tyttäresi vielä kavereita saa. Itse en ole koskaan älynnyt miettiä tuollaista luokittelua. Onko sinua kiusattu lapsena?

Vierailija
9/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monikulttuutisen lapsen tulee olla ryhmänsä suosituin, muuten kyse on rasismista. :D

Kiitos tiedosta.

Vierailija
10/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka kukkisrasistit kasvattavat lapsensa?

Toivon kuitenkin sydämmessäni, että saatte värisevän vävyn/miniän.

Vierailija
11/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojassa virtaa neljän eri kansallisuuden veri, eipä näy päällepäin (vanhemmillakaan). Eli meidän poika voi hyvinkin olla siellä ap:n "tavis"ryhmissä tms. ilman mitään syrjimistä!

Vierailija
12/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hänen lapsensa on niin ihana, niin on se kumma kun saa kavereita vain b-luokan lapsista??

Ja tämä on rasistiäitien vika. Ei hyvää päivää.:-DDD

Vierailija
13/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUN oma mielipide on tämä.. ette tule pitämään siitä =)

eli ei värillä todellakaan ole väliä lasten kesken, MUTTA en päästä mun lasta sellaiseen perheeseen kylään missä mies on "parempi" kuin nainen, eli tarkoitan siis myös valkoisia! MUTTA mustilla tämähän on aika selvää, että näin toimitaan ja en todellakaan halua, että joku selittäisi lapselle, että jumala tai allah on niin parhaita...

eli kai olen rasisti sitten... ainakin "uskonto rasisti"...

Vierailija
14/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä ovat jämäporukka? Hirveän surullista lapsellesi, että äiti on noin rasisti. Kannattaa muuten äänestää Vihreitä, siellä on paljon hengenheimolaisiasi.

Vierailija
15/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katos, ajattelin, että en ole kovin suvaitsevainen ihminen, mutta sinun viestiäsi lukiessa huomaa ettet sinäkään ole, eikä sinun kaltaisiisi kannata tutustuakaan. pyrkyri olet, ja luokittelet lapset paremmmiksi ja huonommiksi, ja nyt siis haluaisit oman lapsesi tiuon parhaimmiston joukkoon.

missä on oma suvaitsevaisuutesi

Vierailija
16/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullukoissa, rillipäissä, huulihalkioissa, lyhyeissä, harvahampaisissa, vähemmän söpöissä ja suulaissa ystävissä?

Ehkä onkin nyt vain niin että äidille ei nyt vaan kelpaa lapsen kaverit ja lapsi itse on ihan tyytyväinen.

Vierailija
17/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joopa, täydellinen lapsi...

Oman kokemukseni mukaan monikulttuurista lasta ei tietoisesti syrjitä päiväkodeissa, mutta tutustumisen tekee vaikeaksi se, jos koko perhe on ulkomaalainen ja äiti on kielitaidoton ja muusta maailmasta eristyvä (somalit esimerkiksi).

Tästä ei kuitenkaan ole ap:n tapauksessa kyse. Mitäs jos ap opettelisi myös hyväksymään muita lapsia kuin omansa?

Kahden "tavallisen" äiti olen itse ja kaksikulttuuristen (myös ruskeaihoisten ja kiharatukkaisten) lasten kanssa ollaan oltu aivan ongelmitta tekemisissä.

Tai no, ehkä vain olen luullut että ollaan "tavallisia". Kenties ap:n kategoriassa oltaisiin oltukin niitä "luusereita"...

Vierailija
18/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muutama kommentti mitä tulee mieleen...

En itse ole ollut varsinaisesti kiusattu, mutta kuulunut oikeastaan jossain vaiheessa elämääni jokaiseen ryhmään: pissiksiin, tavallisiin ja luusereihin. :)

Mun mielestä lapset on oikein symppiksiä ja mielestäni mainitsin avauksessani että en todellakaan arvosta ja luokittele lapsia ulkoisten tmv. ominaisuuksien perusteella. Symppikset kaverit on tytöllä nytkin. Ne 2 vajaasta 30 lapsesta.

Meitä tuijotellaan pk:ssa nenänvartta pitkin/silmät selällään juurikin näiden "pissisten"/tavallisten toimesta, kaikki lapsen lähentymisyritykset tyrmättiin alussa erittäin suorasanaisesti aina kun hoitajien silmä vältti. Jne.

Lto: oletko sitä mieltä että eroja lasten käytöksessä ja avarakatseisuudessa ei ole? Ei alueellisia tai paikkakuntakohtaisia, eri ikäryhmien välillä? Kotikasvatus tai vanhempien asenteellisuus ei merkitse mitään?

En ole havaintoineni yksin, tämän saman kokemuksen jakaa oikeastaan kaikki tuttavani joilla on samankaltainen elämäntilanne. Pikkutyttö kunnallisessa pk:ssa.

Vierailija
19/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja selvennykseksi vielä, että parhaimmistoa ei todellakaan ole omasta mielestäni ne ryhmän pissikset! :D

Silti teistä vastarannan huutelijoista kukaan kai ei voi kiistää ettei tällaista jakoa ole? Kiusattuja, kiusaajia, tavallisia? Yhdeksi ryhmäksi siis esitin vain mamuja tai niihin rinnastettavia.

Ap jälleen

Vierailija
20/28 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja selvennykseksi vielä, että parhaimmistoa ei todellakaan ole omasta mielestäni ne ryhmän pissikset! :D

Silti teistä vastarannan huutelijoista kukaan kai ei voi kiistää ettei tällaista jakoa ole? Kiusattuja, kiusaajia, tavallisia? Yhdeksi ryhmäksi siis esitin vain mamuja tai niihin rinnastettavia.

Ap jälleen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän