Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen kanssa olet aloittanut luistelun?

Vierailija
05.12.2010 |

Siis monen vanhalle ekat luistelut ja jäälle? Minkä ikäisen kanssa ei vielä kannata mennä ja miksi?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollessani viimeisillään raskaana. Eli en todellakaan laittanut enää itelleni siinä vaiheessa luistimia jalkaan ;D Kun siellä kentällä on muitakin niin niistäkin voi ottaa mallia, kuinka sitä eteenpäin potkutellaan ja itse voi kengillä vähän näyttää mallia. Jos nyt siis suunnilleen tietää miten se pitäisi tapahtua.

Liukumista voi harjoitella ihan vetämällä lasta käsistä ja lapsen homma on pitää luistimet menossa samaan suuntaan.

Kyl se siit lähtee. Muita luistelijoita katsomalla meillä molemmat on aika nopeasti hokanneet homman juonen, vaikka mä en itse voinut luistimilla sitä näyttää.

Vierailija
22/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa meinaan kohtuullisen usein olla nostelemassa tenavaa maankamaralta :D

Sit kun pysyy edes vähän pystyasennossa laittasin itelle luistimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vein suosiolla luistelukouluun kun meillä jäähalli 100m päässä(viime talvena käytiin kyllä jäällä muutamia kertoja,ehkä alle 10,mutta oli mielestäni vielä liian pieni siihen,ehkä lapsestakin kiinni.esikoista yritin itse opettaa 3v. kun oli mutta kunnolla oppi vasta eskarissa.mutta varmaankin yleisesti hyvä ikä 3-4v.

Vierailija
24/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse osaa luistella. Yläasteella aikanaan onnistuttiin tappamaan kiinnostus siihen täysin. Miehellä sama juttu.

Siis kenelläkään meistä ei ole luistimia. Lapselle toki hankitaan, täytyyhän ne koulussa olla. Mutta miten sitä osaa opettaa toista luistelemaan, kun itsekään ei osaa muuta kuin pysyä pystyssä?

Suunnitelmissa oli laittaa luistelukouluun, mutta havahduimme siihen jotenkin liian myöhään ja sen aikataulut taas olivat hankalat perheellemme noin muuten.

meilläkään kukaan osannut luistella,mutta jäälle mentiin kaikki ja siinä oppittiin sitten luistelemaan.Ei siinä oo ihmeempää opettamista,maailma täynnä lapsia joita ei oo sen kummemmin opetettu ja osaavat kuitenkin, kyllä se lapsi alkuun pääsee ihan itse kunhan saa luistimet jalkaan.

Ihana yhteinen talviharrastus.

Kivempaa siellä kentällä on itselläänkin kun vaan seistä,eli luistin ostoksille vaan koko poppoo ja huonot tekosyyt pois:)

Vierailija
25/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa vasta harjoitella jäällä taiturointia.

Laitettiin se mukaan luisteluseuran harkkoihin

Vierailija
26/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojat 4v (hitaampia oppimaan ja arempia)

Vierailija
27/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on motorista kömpelyyttä ja arkuutta itsensä satuttamiseen (jäällä kaatumiseen), voi olla järkevää odottaa isommaksi, kuten me esikoisen kanssa.

Kolmas alkoi luistella viime talvena, täytti 3 vuotta keväällä. Tosi innokas ja tykkäsi kovasti. Tänään oltiin luistelemassa. Aluksi piti kädestä kiinni, mutta sitten liikkui itse. Tokaa käytin luistelukoulussa, niin sieltä opin sen, että on tärkeää lapsen oppia kaatumaan ja nousemaan itse ylös. Saahan sitä auttaa, mutta kannattaa kannustaa harjoittelemaan ihan jäälle tupsahtamista ja ylösnousemista.

Vierailija
28/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan ihan rehellinen kunnon syy; minä en voi sietää luistelua.

Se ei tosin saa olla tietenkään este lapseni luistelulle. Mutta en ala todellakaan itse luistelemaan siksi.

Ja tosiaan. Lapseni voikin olla ties minkä lajin lahjakkuus, jota me törpöt vanhemmat emme vain tajua.

Mutta montakohan lajia vanhemmalla on velvollisuus saada lapsi harrastamaan/kokeilemaan? Meillä on nyt kokeiltuna jalkapallo, uinti ja musiikki (tässä todella tuntuu olevan lahjakkuutta ja sillä linjalla jatketaankin).

Ja ties minkä ratsastustähden maailma minussa menettikään kun vanhemmillani ei ollut varaa kustantaa ratsastustunteja niin paljon kuin olisin halunnut ja kunnon talleilla!

Vierailija
29/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se oli seuraavan joulunkin hartain toive. Silloin saikin luistimet ja oli tuolloin 2,5-vuotias. Joulupäivänä jäälle ja pysyi heti pystyssä itse ja töpötteli pitkiäkin matkoja. Keväästä tyyli parantui vähän ja huomenna aloitetaan taas tälle talvea. Itse on kovasti taas halunnut jäille!

Vierailija
30/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä oppii sietämään ja saatat jopa tykätä,usko pois.

Ei kannata tollasten vanhojen traumojen antaa vaikuttaa loppu elämää,varsinkaan jos ei ole sen jälkeen edes kokeillut.

Musta tunnut vaan jääräpäiseltä:)

Itse olen kouluaikojen jälkeen monestakin asiasta ajatellut noin ja yllättynyt iloisesti kun kokeillut sitten.

Se oli silloin nyt on nyt...

Lapsetkin on innoissaan ja niistä on hauskaa kun äitikin tulee luistelemaan.

Joo-o mulla tuli pakkomielle saada sut jäälle:)no ei,mut harkitse vielä.

Vierailija
31/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä oppii sietämään ja saatat jopa tykätä,usko pois.

Ei kannata tollasten vanhojen traumojen antaa vaikuttaa loppu elämää,varsinkaan jos ei ole sen jälkeen edes kokeillut.

Musta tunnut vaan jääräpäiseltä:)

Itse olen kouluaikojen jälkeen monestakin asiasta ajatellut noin ja yllättynyt iloisesti kun kokeillut sitten.

Se oli silloin nyt on nyt...

Lapsetkin on innoissaan ja niistä on hauskaa kun äitikin tulee luistelemaan.

Joo-o mulla tuli pakkomielle saada sut jäälle:)no ei,mut harkitse vielä.

Vierailija
32/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minäkin varmaan jääräpäinen. En siis lapsenakaan juuri tykännyt luistelusta, mutta se menetteli jotenkin.

En vaan näe syytä miksi väen vängällä pitäisi yrittää edes tykätä siitä.

En tykkää oliiveistakaan. Olen maistanut muutaman kerran ja todennut aina saman jutun; en tykkää. En siis näe syytä, miksi pitäisi väen vängällä maistaa oliiveja yhä uudestaan, jotta oppisin niistä pitämään.

Ihminen voi elää elämänsä onnellisena ilman luistelutaitoa - tai oliivien syöntiä :D

Vierailija
33/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaunoluistimia, ammattipiireissä kutsutaan markettiluistimiksi, ei suositella taitoluisteluun vaan oikeita taitoluistimia. Ja ero näiden kahden välillä on varren jäykkyydessä ja terän muodossa. Taitoluistimissa on kaksoisterä, joka helpottaa kaarien tekoa.

Taitoluistimilla ei saa luistella kuin jäähallin jäällä ulkoluistelussa menevät pilalle. Lisäksi taitoluistimia ei saa terotuttaa muualla kuin erikoistuneilla terottajilla tai on terät pilalla kun vetävät kaksoisterät suoraksi.

Taitoluistimet kannattaa ostaa käytettynä hinta n 50e-> ja vaihto isompiin käytettyihin on n. 30e. Uudet taitoluistimet ovat tosi jäykät ja kuluttavat pienet jalat rakoille, jonka vuoksi niitä ei suositella.

Kaikkein huonoimmat luistimet ovat sellaiset, joiden varsi ei pysy itsekseen pystyssä. Sellaiset luistimet joutavat suoraan roskiin.

Ja kun sidotte luistimia niin alhaalta kireälle, mutta varteen on mahduttava kaksi aikuisen sormea väliin, jotta luistimilla pystyy kyykystymään. Liian kireät luistimet estävät luistelun.

Vierailija
34/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime talvena, kun oli 5,5v, pysyi jo pääsääntöisesti pystyssä. Käytiin ehkä 10 kertaa luistelemassa ja jokaisella kerralla tapahtui edistystä, mutta en sanoisi pojan luistelutapaa luisteluksi.

Tänätalven ensimmäinen kerta olisi huomenna. Samalla tyttö 3,5v pääsee ensikertaa kokeilemaan!

Vierailija
35/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin ketjun kiinnostuneena, koska meidän pian viisi vuotiaamme ei ole luistimia nähnytkään, pitäisiköhän ostaa?

Kyllä kannattaa jo hankkia kiireesti ja käydä luistelemassa. Luistelun oppimiseen ei yksi ja kaksi kertaa riitä.

Jotkut 4-5 vuotiaat pari vuotta luistelua harrastaneet luistelevat monesti paemmin kuin eka ja tokaluokkalaiset. Mitä vanhempi on sen vaikeampi on oppia rentoa luistelua. Kaatuminen pelottaa ja sattuu, kun on isompi.

Meillä vähän yli 5v oli luistellut reilusti yli 100 tuntia jo keväällä ja nyt syksylläkin yli 30 tuntia. Käydään yleisöluistelussa ja luistelukoulussa molemmissa kerta/viikko.

Vierailija
36/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa meinaan kohtuullisen usein olla nostelemassa tenavaa maankamaralta :D Sit kun pysyy edes vähän pystyasennossa laittasin itelle luistimet.

vanhoja tuoleja, joita lapset voivat työnnellä kun opettelevat luistelemaan. Ja miksei jotain vastaavaa voisi ottaa mukaan ulkojäille. Ei tule vanhemmalle selkävaivaa ja lapsi pääsee itse luistelemaan.

Vierailija
37/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaako ekoilla kerroilla laittaa itselle luistimet vai kengät jalkaan? Meillä poitsu vasta vajaa 2v, tuleekohan siitä mitään tänä talvena... Kiva olis koittaa. -ap

näytät mallia. Siis luistimet sullekin jalkaan, niin lapsi saa mallia.

Vierailija
38/42 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...5 vuotiaalle aloittelijalle Helsingissä!

Niissä kai on eroja. ainakin yksi tuttava pettyi erääseen paikkaan jossa oli liian paljon lapsia suhteessa opettajiin. Just nyt en muista minkä seuran koulu se oli.

Vierailija
39/42 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi "luistelemaan" harjoitusluistimilla ja meillä oli kyllä ekallakerralla itellämme kengät jalassa. Ongelmana ei voi olla se että ei löydy sopivia luitimia meidän tytön jalka on 23 ja luitimet 26 mutta paksut n. 1,5 sentin villa pohjalliset luitimissa

Vierailija
40/42 |
28.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 3 vuotiaana oltiin mut ei se pystyssä pysynyt. hiihti paremmin pitkiäkin matkoja. tänä talvena mennään taas =) köpöttelemään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi